Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.429
Last edited by a moderator:
Ik vind het sowieso waanzinnig wat ze voor dat geld in een hok weten te persen. 16 voices, stereo VCA's, polyAT keyboard, alles full size en met veel knoppen en controls. Denk dat Sequential er hoe dan ook last van gaat hebben, is het niet in de flagship OB-X8/Prophet-10/OB-6 hoek dan wel bij de in dezelfde prijsklasse rondhangende Rev 2 en Take 5.

Grote kans dat Tom Oberheim hem gaat klonen en als rev2 in de markt gaat zetten
Tenminste zou ik doen 🥳
 
Niet dat het te vergelijken is, maar ik baal toch wel lichtelijk dat ik vorige maand een OB-X8 heb gekocht. Ik had de hoop op de UB-XA al opgegeven.

De OB-X8 klinkt natuurlijk geweldig, maar om heel eerlijk te zijn vind ik de prijs veel te hoog voor wat ie kan. Als ik dit had geweten had ik nog wel even kunnen wachten op de UB-XA en nog wat ander leuk spul erbij willen kopen.
 
Niet dat het te vergelijken is, maar ik baal toch wel lichtelijk dat ik vorige maand een OB-X8 heb gekocht. Ik had de hoop op de UB-XA al opgegeven.

De OB-X8 klinkt natuurlijk geweldig, maar om heel eerlijk te zijn vind ik de prijs veel te hoog voor wat ie kan. Als ik dit had geweten had ik nog wel even kunnen wachten op de UB-XA en nog wat ander leuk spul erbij willen kopen.

Grappig, ik wil juist nu een Oberheim OBx8 aanschaffen. Mede omdat ie sinds gisteren in prijs is gezakt bij diverse shops. Als ik hem bij mijn vaste dealer in Duitsland koop is ie zelfs onder de €4000,-. Dat vind ik hem zeker wel waard. Ik vermoed dat ie ook meer waarde vast blijft dan deze Behringer kloon. Iedereen springt er op komende maanden om dan na een paar maanden te realiseren dat ze er eigenlijk nooit muziek mee maken of zullen maken. Marktplaats staat vol met die Behringer kloons. :)

Waarom ik ook liever de Oberheim koop ipv de Behringer is dat ie ook Highpass en Bandpass filters heeft. Veel meer klankmogelijkheden iig.
 
Niet dat het te vergelijken is, maar ik baal toch wel lichtelijk dat ik vorige maand een OB-X8 heb gekocht. Ik had de hoop op de UB-XA al opgegeven.

De OB-X8 klinkt natuurlijk geweldig, maar om heel eerlijk te zijn vind ik de prijs veel te hoog voor wat ie kan. Als ik dit had geweten had ik nog wel even kunnen wachten op de UB-XA en nog wat ander leuk spul erbij willen kopen.

Shit man dat snap ik heel goed de specs, 16 voices liegen er niet om maar wie weet speelt ie niet zo lekker als met het Fatar keyboard wat jij wel hebt en buildquality. Voor een echte toetsenist wel erg belangrijk. Als de prijs zeg maar een kleine 1000,- gaat droppen nu zou ik zeker omdat je hem maar een maand hebt iets met de verkoper proberen te regelen, was het Thomann? Bedoel die hebben ook voorkennis hè dus niet zo cool.
 
Laatst gewijzigd:
Grappig, ik wil juist nu een Oberheim OBx8 aanschaffen. Mede omdat ie sinds gisteren in prijs is gezakt bij diverse shops. Als ik hem bij mijn vaste dealer in Duitsland koop is ie zelfs onder de €4000,-. Dat vind ik hem zeker wel waard. Ik vermoed dat ie ook meer waarde vast blijft dan deze Behringer kloon. Iedereen springt er op komende maanden om dan na een paar maanden te realiseren dat ze er eigenlijk nooit muziek mee maken of zullen maken. Marktplaats staat vol met die Behringer kloons. :)

Waarom ik ook liever de Oberheim koop ipv de Behringer is dat ie ook Highpass en Bandpass filters heeft. Veel meer klankmogelijkheden iig.

Er staan ook heel veel Oberheim’s en Ob-6 te koop hoor..

Mensen verkopen Behringer’s wellicht wat sneller omdat ze minder financieel en emotionele schade op lopen. Hoppa op naar de andere voorheen onbereikbare Synth.

Ik snap jou ook wel, als ie nu stuk goedkoper is danwel gaat worden is het kwa gevoel cooler om OG te hebben maar niet rationeel gezien vind ik.
 
Ik kijk ernaar voor op de lange termijn. Ik werk professioneel met mijn synths en verkoop er bijna nooit een mits ik een model wil upgraden of het moet echt een miskoop zijn.

Als ik iets koop wil ik wel kwaliteit en zoveel mogelijk features. Hoeft absoluut niet het origineel te zijn. Heb een Behringer Arp 2600 die het prima doet. Maar ben wel huiverig of ie de tand des tijds zal doorstaan. Ben niet heel erg onder de indruk van de bouwkwaliteit van Behringer. Ik heb een minimoog model D en dan heb je echt een instrument. Dat kun je niet echt zeggen van een Behringer model D. Maar kan het mis hebben.

Voor mij is een synth gereedschap en wil goed, degelijk spul hebben staan. De OBx8 lijkt me erg degelijk. Van de Behringer moeten we het nog maar afwachten.
 
Ik kijk ernaar voor op de lange termijn. Ik werk professioneel met mijn synths en verkoop er bijna nooit een mits ik een model wil upgraden of het moet echt een miskoop zijn.

Als ik iets koop wil ik wel kwaliteit en zoveel mogelijk features. Hoeft absoluut niet het origineel te zijn. Heb een Behringer Arp 2600 die het prima doet. Maar ben wel huiverig of ie de tand des tijds zal doorstaan. Ben niet heel erg onder de indruk van de bouwkwaliteit van Behringer. Ik heb een minimoog model D en dan heb je echt een instrument. Dat kun je niet echt zeggen van een Behringer model D. Maar kan het mis hebben.

Voor mij is een synth gereedschap en wil goed, degelijk spul hebben staan. De OBx8 lijkt me erg degelijk. Van de Behringer moeten we het nog maar afwachten.
Toch kun je 3 Behringers verslijten voor de prijs van 1 Oberheim.
Dus als ik weer eens ga spelen in een rokerige, naar verschaald bier ruikende kroeg neem ik toch liever de Behringer OB-xa mee. (en dan heb ik nog geld over voor een reserve die in de auto kan blijven)
 
Toch kun je 3 Behringers verslijten voor de prijs van 1 Oberheim.
Dus als ik weer eens ga spelen in een rokerige, naar verschaald bier ruikende kroeg neem ik toch liever de Behringer OB-xa mee. (en dan heb ik nog geld over voor een reserve die in de auto kan blijven)
Eens, maar de UB-Xa is niet een OBx8. Heeft geen highpass en bandpass filters.

Als ik zou moeten optreden met mijn Oberheim zou ik ook een Behringer meenemen :D
 
Rokerige kroegen? Iemand is al erg lang niet meer buiten geweest.:D

De bang for buck is natuurlijk enorm, maar ik hoor, in elk geval in deze demo, toch niet echt een volbloed Oberheim.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom ik ook liever de Oberheim koop ipv de Behringer is dat ie ook Highpass en Bandpass filters heeft. Veel meer klankmogelijkheden iig.

De ubxa heeft een modmatrix, de obx8 niet toch?
Dus kwa klank mogelijkheden verwacht ik van de ubxa juist meer.
De obx8 lijkt mij vrij beperkt maar wel een lekkere klank.
 
Ja jammer van de high en bandpass filter, ik gok dat het wel redelijk goed de Matrix 6 kan vervangen. Wat klonken die Matrixen altijd lekker op een poly AT keyboard :{
 
Ik heb itt eerdere synths het idee dat ze hier niets fout willen doen. Vermoedelijk moesten de presets - vanwege iteraties/veranderingen - wel 3x over de kop - aangezien 6 jaar ontwikkeling wel heel lang is voor een synthesizer. Totaal niet gangbaar iig. Kan me voorstellen dat dit niet leuk was voor sound designers ;( - Voor de klant niet erg natuurlijk. Ik zou zeggen, niet zomaar afserveren, maar eens bespelen en luisteren. @fourier 4k voor de keys versie? waar als ik vragen mag?
 
6 jaar ontwikkeling wel heel lang is voor een synthesizer. Totaal niet gangbaar iig. Kan me voorstellen dat dit niet leuk was voor sound designers ;(

Kan marketing zijn maar ik las dat dit project een part time project was en een “labour of love” gehalte had naast de andere projecten. Wat ik ook gelezen heb is dat de club van Midas UK die ook de deepmind ontwikkeld hebben voor ontwerp verantwoordelijk zijn. Vraag ik me toch af waar ze nog meer mee bezig zijn. Als alle wat grotere synths part time moeten of een “labour of love” moeten zijn lijkt me wel een beetje vreemd
 
Ik heb niet zo heel veel met vintage synths (behalve dat ik ze geschiedkundig natuurlijk interessant vind), maar de eerste keer dat ik een OB-X bepotelde hoorde ik THAT SOUND en was ik meteen verkocht. Ik moest en zou een Oberheim, maar helaas was het op dat moment niet mogelijk om er voor een enigszins normaal bedrag aan te komen en daarnaast wilde ik ook liever geen onderhoudsgevoelige oude bak. Na een zoektocht kwam ik uit op OP-X Pro II (plugin) waar ik me een tijd goed mee heb kunnen vermaken.

Toen Dave Smith en Tom Oberheim de OB-6 aankondigden, dacht ik dat het moment eindelijk daar was. Maar helaas, de OB-6 is een hele mooie synths, maar heeft niet - ook al zei Nick Batt in zijn Sonic State review van wel - THAT SOUND. Ja, het filter heeft een prachtig karakter en af en toe komen die brassy tonen eruit, maar het is het gewoon toch niet.

Bij de introductie van de Prophet Rev 4. hoopte ik eigenlijk vurig dat Smith en Oberheim het nóg een keer zouden proberen, maar dan op deze leest. En zowaar, mijn gebeden werden verhoord. Niet alleen leek het op papier de ideale Oberheim, maar ze flikten het gewoon. THAT SOUND was er. Left, right & center. De prijs was wel even slikken natuurlijk, maar eindelijk kwam het binnen bereik zonder een 10k kostende rammelkast te hoeven kopen die bijna net zo oud is als ikzelf.

Uli's poging is bewonderenswaardig. Oude synths reverse engineeren, van scratch een platform voor polyfone analoge synths opbouwen, extra voices en functies toevoegen, het is een indrukkend geheel. De UB-Xa is alleen in dat opzicht al geslaagd, want welke synth in de $1500 range moet hiermee gaan concurreren? Maar ... ik heb THAT SOUND toch nog niet gehoord. Da's misschien het grote verschil tussen reverse engineeren en de originele designers/engineers in huis hebben.

Maar wat is THAT SOUND en is het belangrijk? Voor mij is THAT SOUND die typische Oberheim klank die kamers moeiteloos vult. Dat breed klinkt zelfs op mono. Dat sprankelt en knettert en dat leeft en ademt en gromt. De OB-X8 heeft dit. In de UB-Xa hoor ik tot dusver vooral een goed klinkende maar verder vrij generieke, brave, platte poly. Of dit belangrijk is zal nogal persoonlijk zijn. Voor mij is THAT SOUND dé reden om een Oberheim te hebben want ik heb nog diverse andere uitwijkmogelijkheden als ik andere timbres, features, modulatieopties etc. etc. wil hebben. Daarentegen denk ik dat de UB-Xa een breder inzetbaar werkpaard met een stuk meer opties kan zijn als je bereid bent concessies te doen aan THAT SOUND. En voor maar 1/3de van de prijs. In elk geval is er voor gassende aspirant OB/UB'ers een flink dilemma bijgekomen :D
 
Laatst gewijzigd:
in deze demo, toch niet echt een volbloed Oberheim.

Maar als ik het goed begrijp zei je eerder al dat je de obx8 niet vaak gebruikt.
Dat idee heb ik ook een beetje met 'that sound' van de obxa, obx8.
Ok er komen zo een beetje de mooiste strings uit van alle poly's ooit gemaakt de OBX8 kan daar ook wat van.
Of een lekker dikke bassige sounds, mooie keys etc.
Langzaam dat lekkere 2 pole open voor 'that sound'.
Maar denk niet dat ik die veel zal gebruiken.

Maar is het voor de rest een synthwave, pop bak voor kazige vintage key sounds en foute funk?
Met een beperkt pallette van moderne sounds?
Of snap ik het niet?

Ik ben dus iemand die echt niet van typische 80's pop muziek, synth wave, linn drumms, ubxa's en dx7 corny sounds houd.
Hoewel ik wel van de DX7 houd. Daar kun je juist heel experimentele, outerspace klanken mee maken.
Een UBXA heb ik ook nooit in het echt gehoord.
Wel een OB Matrix 12 maar vond toch echt dat de TX816 (dx7's) de baas waren.

Dus ja even context meegenomen.

Als ik het goed begrijp onwikkel jij je soundwise ook meer naar experimentelere, modernere klanken.
En dat lijkt me iets waar de obx.... niet echt voor is.
Al hoewel ik in de demo van Andertons wel heel mooie dingen hoorde uit de Uli XA.
Denk dat ik over een jaartje het echt niet kan laten om zo een voor 1000 euries of zo op te pikken van mp :-)
 
…, maar ik hoor, in elk geval in deze demo, toch niet echt een volbloed Oberheim.
Is natuurlijk ook onmogelijk bij een clone.. :geslaagd:
 
Uli's poging is bewonderenswaardig. Oude synths reverse engineeren, van scratch een platform voor polyfone analoge synths opbouwen, extra voices en functies toevoegen, het is een indrukkend geheel. De UB-Xa is alleen in dat opzicht al geslaagd, want welke synth in de $1500 range moet hiermee gaan concurreren? Maar ... ik heb THAT SOUND toch nog niet gehoord. Da's misschien het grote verschil tussen reverse engineeren en de originele designers/engineers in huis hebben.

JL Cooper was chief engineer voor het analoge gedeelte tijdens de OB-X en Ob-Xa Oberheim dagen ... die engineers waar jij over praat zoals Marcus Ryle die deden het digitale gedeelte van de matrix ... In die nieuwe Oberheim zit dan evenveel Oberheim dna als in die Behringer clone hoor ... het is maar welk verhaaltje JIJ zelf wil horen horen ...
 
De modulatie matrix is 8 kanaals. Moet zeggen dat ik dat wel eens wil horen, al is 8 niet heel veel. Wellicht genoeg om hem toch beetje uit die typische 80’s te trekken. Als het net als bij de matrix brute’s vrij toewijsbare slots werkt. (Draaien per knop activatie) zou dat wel lekker werken.
 
Laatst gewijzigd:
8 matrix punten is best krachtig maar het hangt af van de source en destination beschikbaar in de matrix.
3 punt matrix met 100 sources en destinations kun je meer mee dan een 32 punt met maar 10 sources en destinations.
Als OSC als source en destination beschikbaar is koop ik hem.
Of filter fm....
 
Back
Top