Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

Origineel geplaatst door dob
Verklaar uzelve nader.... svp!

Welke Mac, welke software, welke geluidskaart.... en waarom??

laat me beginnen:

1. Motu 828 mk2... PUNT waarom... laat ik het omdraaien, waarom heeft bijna elke dure studio motu? (jaja, custom spul en apogee hoor ik je denken . uhuh.. die daargelaten dan) Geef (*buiten eventuele financiele situaties die tot compromissen forceren*) een reden om een andere te nemen?????

2. voorop gesteld dat GELD GEEN ROL SPEEL! althans niet in bedragen tot 10.000 euro zou ik blind voor een g4 laptop gaan met een X-tal GHz...helaas KAN een WINTEL/WAMDEL machine gewoon VEEL meer voor het zelfde geld en is wanneer je een GOEDE laptop koopt van een GERENOMEERD merk met goede track record minstens even stabiel als de toch nog best wel eens hangende OS-X machines (ja ook die crashen ja)

3. Waarom Dus PC: Availability van HARDWARE CONTROLLERS en drivers daarvoor worden (bijna) allemaal als eerste op een pc aangeboden (heb het hier over de controllers is de range van: daar kan ik nog voor sparen, niet de HUI's enzo)

4. Live: Ableton... en iets om eventueel midi mee te doen, maar is niet absoluut nodig, gewoon een 707 ofzo? die wat dingentjes kan triggeren, als je perse nog wat hards wilt, anders gewoon een rewire iets... (reason, maar is duur, wellicht rebirth 2.0?)

5. Samplitude kan je ook live mee spelen en automaten en alle funkties in het pakket kunnen realtime.. (waar haal ik die computer?) niet dus :P


Een andere optie is misschien nog steeds ALL LOGIC en live performance doen met Touch tracks.. daarmee trigger je parts in je sequencer, of delen van parts. en kan je iig 88 parts mappen... (een part kan zowat een hele lso in met wat propwerk...)

mocht je daarvoor willen gaan, tja, hard sparen dan komt die mac er wel (even voorop: had ik geld kocht ik mac, feitelijk licht de zaak iets anders, en heb ik het geld niet om zoveel te investeren in de hardware van de computer... een pc kan VEEL meer voor het zelfde geld.... en .... :( Logic rip PC.. :[
 
Origineel geplaatst door ><i

"laat ik het omdraaien, waarom heeft bijna elke dure studio motu?" .... "Geef" ... "een reden om een andere te nemen?????"

Dat vind ik wel een hele enge conformistische gedachte.
Ik hoop dat je een gegronder argument hebt voor het gebruik van die Motu kaart.
Misschien worden al die studio's wel gesponsord, weet jij veel.

En misschien heb je groot gelijk hoor, en is die kaart DE shit, maar dit is geen geldig argument voor mij.
 
Origineel geplaatst door nick nova
Ik ga gewoon effe de voordelen en de werkwijze van een mpc60 proberen uit te leggen, zodat ik zelf weet waarom ik dat zo'n enorm gaaf ding vind.

- de mpc is gemaakt voor een muzikant, dat ding is zo toegankelijk en leuk om mee te werken (meerdere keren komt het hoofd van R. Linn in je gedachten vliegen, je probeert het dan te vangen om hem een kus op zijn kale hoofd te geven)
- die pads zijn super om gevoelsmatig ritmes in te kloppen (velocity sensitive), onder elke pad een klank, of layeren per pad (ook velo sensitive). Doordat je het enkel hoort en niet grafisch ziet, ga je je focussen op de feel van een beat. + je leert tegelijkertijd eigenlijk een beetje drummen (of op zijn minst congales). Als je een foutje maakt, gewoon door laten lopen, op erase drukken en de juiste pad op het juiste moment raken en je kan on the fly de verbeterde versie opnieuw indrummen. Er zit ook een functie op die de sound bij elke trigger een andere velocity geeft (human feel). Je kan de hoeveelheid hiervan instellen.
- der zit een geniale realtime fill-in knop op, waarbij je de quantize kan instellen. Dan gaat ie bv door een druk op de knop in combi met de bepaalde pad, realtime 16de hihats toevoegen of zo, zolang je de knop ingedrukt houdt.
- er zit een swingfunctie op in 25 stapjes (nt realtime, je kan het wel programmeren)
- footswitch input voor triggeren of start/stop
- realtime control slider
- 2 midi ins, 4 out
- indiv.outputs
- mixer
- de DYNAMIEK van dat ding is ONGEHOORD!
- als sampler is ie vrij beperkt: heavy pitchshiften, attack, decay, reverse, compressor, nog wat andere meuk maar geen filter...hoe moderner de mpc, hoe meer features (filters, effecten ed)
- het bouwen van een song is gewoon de gemaakte patterns koppelen (realtime opnemen kan ook)
- dit alles is zo simpel qua lay-out dat het echt aantrekt om mee te werken, zelfs als mainsequencer.
- Zonder probleem ook synct ie aan alles en sluit je een masterkeyboardje aan als je melodietjes wil gaan doen.
Volgende track gaat met de mpc, mijn masterklaviertje en een audio editor gemaakt worden. Lijkt me ideale combo.

Nadeel van de oude mpc is de realtime track muting die ontbreekt en het snelle grafisch bewerken van samples.
Het editen van midinoten is op computer overzichtelijker en vraagt wat aanpassing als je alles op de mpc doet, maar zelfs het kleine editten blijft nog leuk.
De mpc is een muziekinstrument waarop je live kan spelen, een laptop is iets voor architecten (statischer)

Volgens mij sla je hier de spijker op zijn kop...want ik wil juist omdat ik het gevoel heb dat het mijn creativiteit belemmert, van die verdomde pc af (ZEKER qua sequencing iig), en als ik het zo lees moet ik denk toch maar gewoon een mpc2000 ofzo fixen...Denk dat het wel een apparaat voor mij is.
 
Tegenwoordig kan een MPC niets meer als een laptop.

Alleen een goede laptop incluisief software en externe apparatuur waarmee je goed controle uit kan oefenen kost een klap meer. En alleen een losse laptop heb je weinig tot niets aan.
En je kunt al die extra troep ook nog op eigen wens kopen.

Bij een MPC zit je vast aan een bak. Daar kun je ook wel externe dingen aanhangen maar de basis blijft hetzelfde. En als dat genoeg voor je is OK. Maar je bent nooit flexibel in je keuzes qua manier van benadering van muziek. Je moet altijd volgens het MPC stramien werken.
En dat belemmerd ook enigzins je creativiteit.
 
Origineel geplaatst door fuse
Tegenwoordig kan een MPC niets meer als een laptop.

Een laptop kan per saldo vele malen meer dan (dan!) een laptop, dat snapt een kind. Wat een MPC kan, dat zou je op 'n A4tje kunnen samenvatten, en een laptop kan vrijwel alles wat maar met muziek-software mogelijk is. Dat is best veel.

Zelf vind ik het een voordeel dat de MPC een heleboel dingen NIET kan. Ik heb al meer dan genoeg spullen en mogelijkheden in de studio; als ik alleen al kijk wat er met Logic (binnenkort logic Pro) mogelijk is, dan heb ik al 1000x meer studio dan ik nodig heb. Als je verder nog nul apparaten hebt en je moet kiezen tussen alleen 'n laptop of alleen 'n MPC, dan is het een ander verhaal.

Met 'n MPC kun je samplen, en met die samples patterns maken. Dan heb je 't zo'n beetje wel gehad. En dat is nou juist het fijne ervan. Hij doet niet veel, maar wat ie doet doet ie wel erg goed.
 
Origineel geplaatst door fuse
Maar je bent nooit flexibel in je keuzes qua manier van benadering van muziek. Je moet altijd volgens het MPC stramien werken.
En dat belemmerd ook enigzins je creativiteit.

Grappig dat op dit forum altijd het tegenovergestelde werd beweerd.. less is more, grenzen dwingen je creatief te zijn.. :)
 
Met een MPC kun je niet e-mailen, GTA3 spelen, Word bestanden maken en uitprinten...
enz enz:Z
 
Origineel geplaatst door Bass
Met een MPC kun je niet e-mailen, GTA3 spelen, Word bestanden maken en uitprinten...
enz enz:Z

Gelukkig ben ik nu aan het internetten op een PC die dat allemaal wél kan...Dan kan een MPC mooi muziek gaan maken.

Bij een MPC zit je vast aan een bak. Daar kun je ook wel externe dingen aanhangen maar de basis blijft hetzelfde. En als dat genoeg voor je is OK. Maar je bent nooit flexibel in je keuzes qua manier van benadering van muziek. Je moet altijd volgens het MPC stramien werken.
En dat belemmerd ook enigzins je creativiteit.

Maar dat is het hem nou juist, bij een PC verdrink ik zowat in de mogelijkheden. Je kan alles, en wil eigenlijk alles wel proberen. Maar daadwerkelijk muziek maken zit er ondertussen niet bij. Een loopje her en der, en daar blijft het bij. Ik heb het gevoel dat een MPC voor mij juist uitdagend om creatief te werk te gaan. Juist door de beperkte mogelijkheden...dat ik de muziek niet uit de mogelijkheden die aan apparaat mij bied moet halen, maar uit mijn eigen creativiteit...
 
Nou ja, dat een overdaad je creativiteit bellemmerd ligt dan vooral toch aan jezelf zou ik zo denken. Dan moet je ook gewoon creatief zijn in het kiezen van de dingen die jouw wel liggen en waar je maximaal creatief mee kan zijn.
En als je dat raar vind dan denk ik dat je ook even stil moet staan bij het leren bespelen van een instrument zoals piano,viool of gitaar. Daar moet je ook oefenen om de eigenschappen je eigen te maken. En in zekere zin moet je dat ook bij een MPC of een laptop.
Het kan voor beide manieren veel tijd kosten eer je het een beetje onder de knie begint te krijgen. En dan nog zijn er mensen die op een bepaald nivo blijven steken en degenen die dan kunnen doorgroeien.
Lijkt me nogal onrealistisch om van een apparaat te kunnen verwachten dat je het aanzet je er ook metteen muziek mee kan maken. Je zult het eerst moeten beheersen.
 
Ik heb dan geen mpc, maar wel een RS7000.
Ik ben tot twee keer toe teruggestapt naar pc (Cubase SX) maar ik heb ECHT het geduld niet om 90% van je tijd te moeten verdoen om allerlei programmeertechnische klote bugs, glitches en noem maar op. Als ik op een hardware apparaat als bv een RS werk, dan ben je 99.99% van de tijd muziek aan het maken. DAT maakt het zo een fijn ding. Ik heb geen zin om ook nog is voor het maken van muziek de programmeur uit te moeten hangen..
Zelfs een intuitief programma zoals Live wat op een laptopje werkt vind ik niet werken, alhoewel het wel een van de betere sw is IMO


Arv
 
Origineel geplaatst door fuse
Nou ja, dat een overdaad je creativiteit bellemmerd ligt dan vooral toch aan jezelf zou ik zo denken. Dan moet je ook gewoon creatief zijn in het kiezen van de dingen die jouw wel liggen en waar je maximaal creatief mee kan zijn.
En als je dat raar vind dan denk ik dat je ook even stil moet staan bij het leren bespelen van een instrument zoals piano,viool of gitaar. Daar moet je ook oefenen om de eigenschappen je eigen te maken. En in zekere zin moet je dat ook bij een MPC of een laptop.
Het kan voor beide manieren veel tijd kosten eer je het een beetje onder de knie begint te krijgen. En dan nog zijn er mensen die op een bepaald nivo blijven steken en degenen die dan kunnen doorgroeien.
Lijkt me nogal onrealistisch om van een apparaat te kunnen verwachten dat je het aanzet je er ook metteen muziek mee kan maken. Je zult het eerst moeten beheersen.

Het zal best aan mezelf liggen, daarom is de keuze hardware/software voor iedereen ook persoonlijk, toch? Tuurlijk moet je elk apparaat leren beheersen, maar bij een pc is het niet het beheersen van een apparaat (want dat doe ik uitsteken, al zeg ik het zelf) maar het beheersen van de software, en alle opties daarbij. Je hebt zoveel paketten, met allemaal zoveel opties, dat ik tussen de bomen het bos niet meer zie. Dan kan ik wel kiezen, maar het probleem is dat ik niet wil kiezen. Ik denk dat een MPC mij gewoon wel ligt (of een RS7000 bijv. lijkt me ook wel wat, ben er nog niet helemaal uit eigenlijk)...wat meer hands-on kunnen werken, dan met steeds dat muisje en naar het beeldscherm turen. Ik wil gewoon van die PC af.
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik heb dan geen mpc, maar wel een RS7000.
Ik ben tot twee keer toe teruggestapt naar pc (Cubase SX) maar ik heb ECHT het geduld niet om 90% van je tijd te moeten verdoen om allerlei programmeertechnische klote bugs, glitches en noem maar op. Als ik op een hardware apparaat als bv een RS werk, dan ben je 99.99% van de tijd muziek aan het maken. DAT maakt het zo een fijn ding. Ik heb geen zin om ook nog is voor het maken van muziek de programmeur uit te moeten hangen..
Zelfs een intuitief programma zoals Live wat op een laptopje werkt vind ik niet werken, alhoewel het wel een van de betere sw is IMO


Arv

Ja inderdaad...ik ben juist gestopt met al die computer opleidingen etc. omdat ik er echt gek van werd, en dacht...dit is toch echt niet waar ik later in verder wil/moet gaan, wil ik geen gestressede kip worden...begin onderhand zelfs een afkeer tegen pc's te krijgen. Voor het spelen van spellen bijvoorbeeld koop ik ook liever een console. Beetje gare vergelijking misschien, maar wat ik ermee wil zeggen is dat een PC veel/alles kan, maar het haalt het voor mij vaak niet bij een dedicated apparaat voor een enkele toepassing.
 
Na een paar weken overgestapt te zijn naar hardware, kan ik enkel maar zeggen dat het een bijzonder goeie move van me is geweest.

Jezus Christ, PC met Windows bombardeer ik bij deze tot een 2de rangs apparaat (mijn mening aub geen discussies hierover). Op de pc edit ik mijn waves nog en luister ik deze voor. Als ik video moet syncroniseren, sync ik Nuendo aan de mpc vast en that's it. Persoonlijk denk ik dat Mac een hoop professioneler is. Als je weet wat je met je computer wil doen (en zo goed als niks meer hoeft te experimenteren naar je ideale setup) is de tijd rijp voor Mac.

PS pittige reactie van me, noem het een uiting van heel lang opgeropte anti-pc woede.
 
Origineel geplaatst door nick nova
Na een paar weken overgestapt te zijn naar hardware, kan ik enkel maar zeggen dat het een bijzonder goeie move van me is geweest.

Jezus Christ, PC met Windows bombardeer ik bij deze tot een 2de rangs apparaat (mijn mening aub geen discussies hierover). Op de pc edit ik mijn waves nog en luister ik deze voor. Als ik video moet syncroniseren, sync ik Nuendo aan de mpc vast en that's it. Persoonlijk denk ik dat Mac een hoop professioneler is. Als je weet wat je met je computer wil doen (en zo goed als niks meer hoeft te experimenteren naar je ideale setup) is de tijd rijp voor Mac.

PS pittige reactie van me, noem het een uiting van heel lang opgeropte anti-pc woede.

ik begrijp je
 
Wat betreft de overdaad aan functies die je bij Logic, cubase etc. tegenkomt:

Sinds het atari-tijdperk zijn de mogelijkheden alleen maar toegenomen; eerst midi, toen wat audio, nu complete virtuele megastudio's. Ik hoop (en verwacht) dat er nu een ontwikkeling gaat ontstaan in de richting van meer 'customizable' software, vooral de GUI. De programma-onderdelen die ik nooit gebruik wil ik ook niet hoeven zien, en ook niet per ongeluk met een shortcut kunnen inschakelen. Het klinkt triviaal, maar als ik voor mezelf spreek dan weet ik zeker dat een 'opgeruimde' interface mijn werkflow ten goede komt.

Als je dan meerdere sets voorkeuren zou kunnen bewaren dan zou je bijvoorbeeld verschillende template-songs voor jezelf kunnen maken, van complexe sequencers met alles er op en er aan, tot songs waarbij de interface net zo simpel is als op een MPC.

En trouwens wanneer komt logic nou eens met een shortcut die hetzelfde doet als de 'note repeat' knop op een MPC?
 
Wat kan een mpc wat een laptop niet kan ?

Jou de zekerheid geven dat het apparaat na een paar uur nog precies hetzelfde werkt, niet crasht en geen wekelijkse virusupdate nodig heeft (en ja, macs crashen ook ! Ik heb zelf ook een half jaar probleemloos met software gewerkt maar eens komt de dag....)

Precies om dezelfde reden dat sommige mensen liever spelletjes spelen op een console dan op een desktopcomputer. Als je die powerbutton indrukt weet je precies wat er komen gaat en hoef je niet eerst een half uur te nerden om het geval vriendelijk doch dringend onder zn reet te schoppen.

De rest kan een laptop 10x beter, sneller en uitgebreider.
 
Gezien het enorme aantal reacties op deze thread maakt deze simpele vraag kennelijk heel wat los bij de dames en heren muzikanten.
Alles doorlezende krijg ik de indruk dat het meer gaat om het eigen gelijk (zoals ik werk is het beste) dan om een advies aan de starter van deze thread.
Kom op mensen bekijk de ontwikkelingen met een "open mind". Het is natuurlijk onvermijdelijk dat de technologie van een oude sampler voorbijgestreeft wordt maar als jij lekker met je hardwaresampler werkt is daar helemaal nix op tegen.
Veel gitaristen zweren ook bij een oude strat of veel saxofonisten bij die oeroude selmer mark VI.
Doe je ding en laat een ander in z'n waarde :engel:
 
Origineel geplaatst door DJ_H@NK
Alles doorlezende krijg ik de indruk dat het meer gaat om het eigen gelijk (zoals ik werk is het beste) dan om een advies aan de starter van deze thread.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het een zeer goede discussie en er zijn maar een paar mensen aan het trollen.

Maar een voordeel van de MPC blijkt dan te zijn dat de mensen die er mee werken er prima hun ding mee kunnen doen.
En dat mensen switchen blijf je altijd houden.

Trouwens dat er tussen neus en lippen door wordt beweerd dat een Mac superieur is aan de PC vinnik kul. Daar hebben we al zat draadjes over gehad en die zijn allemaal in remise geeindigd.

En sinds kort heb ik een Laptop (in gebruik, is niet van mij) en daar kan ik vooralsnog prima muziek mee maken. En prima dingen live doen. (al doe ik dat nog te weinig)

Maar als je nog twijfelt dob dan moet je gewoon voor beide gaan en degene die je het minst gebruikt verkopen. Het is jouw feestje. ;)
 
Origineel geplaatst door fuse
Maar als je nog twijfelt dob dan moet je gewoon voor beide gaan en degene die je het minst gebruikt verkopen.

Precies!
Ik zie heel vaak dat mensen tot in het oneindige aan het dubben (dobben? :D ) zijn over wat nou geschikt zou zijn voor hunzelf. Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken natuurlijk, maar ik heb ook veel switches gemaakt en veel verschillende apparatuur gebruikt, totdat je op een moment tegen jezelf kan zeggen: "nu vind ik het wel goed zo". Dus met andere woorden, ga er van uit dat je de komende jaren regelmatig zal switchen, ook al denk je zelf van niet. Zeg dus nooit nooit. En trouwens, wat is er mis met "best of both worlds"? dat kan dus ook he..

just my 2cents,
Arv
 
Back
Top