Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

Ik weet niet meer hoe het op de 2000xl ging maar op m'n 3000le laat ik de loop gewoon in overdub lopen. Dan houd ik de erase knop ingedrukt en waar ik een noot/ meerdere noten weg wil hebben druk ik die noot in in. Dan speel ik simpelweg nog een keer en dat herhaal ik dan tot ik tevreden ben.

Je kunt verder niet samplen en sequencen tegelijk.

Een midikeyboard zou idd erg handig zijn voor het inspelen van melodielijnen.
 
Origineel geplaatst door dob
Kee, ik spreek uit niet-ervaring he, dus het er niet mee eens zijn: graag, dan kan ik wat voors en tegens op een rij zetten!
Ik probeer een reeel beeld te vormen.

Dit klinkt alweer pro-mpc. Ik wil nl. het "moeilijke melodieuse" weer wat meer naar de achtergrond schuiven en terug naar de opgeknipte beats etc. in mijn nummers. MAAR er moet wel nog melodie kunnen ontstaan in de MPC.

Hoe gaat het editten dan in zijn werk; piano-roll achtig / enigsinds grafisch?
Of heb je met getallen te maken, staat er gewoon "song 3 - pattern 2 - positie 1 t/m 4 - noot C4" bij wijze van spreken? Zoals bv in Little Sound DJ (Gameboy)... alhoewel dat ook nog te doen was... op zich.

Kun je noten editten terwijl hij het pattern loopt?
En met de 2000XL b.v. is het mogelijk af te spelen en te samplen tegelijkertijd he?

Dus het is wel verstandig een midikeyboard erbij te hebben.

Hmmm.

Zit toch weer erg erover te denken dadelijk als de 1000 er is een uitgebouwde 2000XL op de kip te gaan tokken van iemand die overstapt op de 1000. Tegen die tijd heb ik het geld eindelijk bij elkaar, en ik zie buiten het USB gebeure niet heel veel voordelen die een 1000 boven een uitgebouwde 2000XL heeft.

Ik gebruikte namelijk altijd een 486 dx2 met Voyetra Sequencer Gold... maar dat begint echt te verjaren. Als mijn schijf crasht ofzo.... van voyetra krijg ik geen support meer, en of ik het weer geinstalleerd krijg is maar de vraag... en of het blijft functioneren op van die nieuwe geluidskaarten.... drivers etc.... wil eigenlijk erg graag overstappen op een "hardware" sequencer die hier is om te blijven.

Piano roll heb je op de 4000... mpc is handig, maar, ik denk dat je met ableton een stuk flexibeler bent, desnoods rewire je het met reason of zoiets als dat binnen de mogelijkheden ligt. Als je die pads nodig hebt, neem de mpd16, verder, wat kan een mpc dat je niet op je computer kan? Als sequencer "een" rewire host, misschien cubase vst3.7 of 5.1 ofzo, weet zo niet of ze rewire ondersteunen, anders hubis' loopback gebruiken, om zo gewoon midi te gebruiken tussen cubase vst en ableton.

Als je zou moeten kiezen tussen een 4000 en ableton zou ik misschien eerder richting mpc gaan, maar een 2000 of een laptop... tja, laptop dan..
 
Origineel geplaatst door thegreatmuffin

Een mpc is verder ook geen vervanging van de pc sequencer, eerder andersom. Koppige mensen als ik willen gewoon niet over op een pc sequencer omdat een mpc doet wat het moet doen. Zoals je nu denkt lijkt het me verstandig dat je er geen aanschaft maar lekker bij de pc blijft. Wil je namelijk kunnen tekenen en je compositie visueel weergeven dan heb je niets aan de mpc.

Okay goed; maar ik ben geen muistekenaar....
Voyetra is een ontzettend oude no-shit DOS-based sequencer....
De reden voor mij om het te blijven gebruiken al die jaren is omdat het prog'je alles kan wat met midi mogelijk is, ik alle keyboard shortcuts weet en elke toets op elk scherm wel een functie heeft (nooit gemuist erin, kon wel trouwens), en het kan draaien op alle afgedankte PC's van 10 euro waar een floppy drive in zit en het aantal keren dat ie is blijven hangen in 10 jaar tijd op 1 hand is te tellen. Niks geen multitasking of driver ruzies etc.

Maar ik MOET een keer van sequencer veranderen. Nou ik toch de hele studio verkocht heb en een nieuwe setup aan het opbouwen ben leek het me een goed moment.
Voyetra is gewoon te uitheems en oud aan het worden; ik ben de enige waarschijnlijk die het nog gebruikt, er is geen support meer, geen nieuwe drivers, geen software die ik nog kan kopen (kheb ze laatst 's gemaild daarover) voor als mijn installatieschijfjes (het staat op 2 floppies, die ik wel al tig keer gecopieerd heb) het begeven. Wat als mijn oeroude midiinterface het begeeft? Die vind ik niet meer, ook dan heb ik een probleem; dan moet ik op zoek naar nog zo'n oude knar die compatible is met Voyetra en die spaarzame drivers die op die 2e floppy staan.
Ik wil niet zo afhankelijk zijn van iets dat op instorten staat.

Maar "lekker bij de pc" blijven.... Ik hekel onstabiele Windows sequencers, uberhaupt werken in "een studio" in de multitask Windows omgeving... Ik ging nog liever op bezoek bij mijn schoonmoeder als ik die had. Proberen Windows te engineren, daar pas ik voor. Daar kom je toch niet meer uit! Ik heb nu al een paar prog'jes die b.v. de mixer v.d. geluidskaart beinvloeden. Soms moet ik Wavelab opstarten voordat ik iets kan opnemen via de SB ingang. Oew man echt, not my cup of tea. Al die programma's hebben zo'n arrogante "your PC belongs to us" instelling, en dat moet ook omdat je met Windows van doen hebt. Ik weet dat er zat mensen zijn die het wel geengineerd krijgen allemaal, petje af, maar ik pas er voor, echt. Maar nu is me dus Wavelab blijven hangen en de ingang staat permanent dicht, en met geen enkele virtuele mixer krijg ik die meer open...

Ik heb liever iets stabiels dat ik kan vertrouwen en dat goed klinkt. Ik weet dat Akai goed klinkt. En de huidige softwareversies stabiel zijn. Dan wordt melodie-bouwen en beat programmeren maar net ff anders! Wat dat betreft geldt toch gelukkig dat als je muzikaal bent je het met alle instrumenten wel redt. Bovendien; ik wil 's iets anders! Meer feel in het geheel gooien, denk dat dat toch echt geen kwaad kan, een poosje "me te moeten redden" met zo'n mpc stijl sequencer.

Of ben ik nou ook gewoon koppig?!
 
Origineel geplaatst door dob
Ik heb liever iets stabiels dat ik kan vertrouwen en dat goed klinkt. Ik weet dat Akai goed klinkt. En de huidige softwareversies stabiel zijn. Dan wordt melodie-bouwen en beat programmeren maar net ff anders! Wat dat betreft geldt toch gelukkig dat als je muzikaal bent je het met alle instrumenten wel redt. Bovendien; ik wil 's iets anders! Meer feel in het geheel gooien, denk dat dat toch echt geen kwaad kan, een poosje "me te moeten redden" met zo'n mpc stijl sequencer.

Of ben ik nou ook gewoon koppig?!


Soms moet je gewoon dingen uitproberen of het bij je past. Dat heeft iedereen wel is moeten doen!
Maar denk ook is aan andere merken zoals de Yamaha Rs7000 bv. Deze bak heb ik zelf en het werkt allemaal erg intuitief, snel en stabiel. De sequencer is super strak net als de MPC, dus dat is ook al geen probleem. Maar pianorollls zitten er ook niet in, maar missen doe ik ze niet want alles doe je toch al op het gehoor. Als je houd van realtime bewerken, dan is de RS7k JOU ding!


(of heb ik je nu nog verder aan het twijfelen gebracht? :D )
 
Origineel geplaatst door ><i
Piano roll heb je op de 4000... mpc is handig, maar, ik denk dat je met ableton een stuk flexibeler bent, desnoods rewire je het met reason of zoiets als dat binnen de mogelijkheden ligt. Als je die pads nodig hebt, neem de mpd16, verder, wat kan een mpc dat je niet op je computer kan? Als sequencer "een" rewire host, misschien cubase vst3.7 of 5.1 ofzo, weet zo niet of ze rewire ondersteunen, anders hubis' loopback gebruiken, om zo gewoon midi te gebruiken tussen cubase vst en ableton.

Als je zou moeten kiezen tussen een 4000 en ableton zou ik misschien eerder richting mpc gaan, maar een 2000 of een laptop... tja, laptop dan..

Dan moet ik misschien doorsparen voor een 4000....

Ableton is welliswaar erg flexibel, maar gebruik timestretch en zet 3 fx achter elkaar en ik krijg toch een heel akelig PC-erig geluid. (hoe klinkt Akai timestretch/digitale fx?)
Ik heb 1 track erin gemaakt, en tja.... het klinkt toch gewoon te digitaal. Het mist veel diepte. Ik merk ook dat ik continue in zo'n werkomgeving dat als het niet klinkt ik op zoek ga naar nog meer fx en geluiden, ipv stil te staan bij de geluiden die ik heb, ik stap 10 keer te snel over bepaalde processen heen. Als een beat niet vet is ga ik eerder allemaal fx uit de kast trekken om hem op te pompen dan de sequence/beat veranderen of een andere beat te zoeken, wat eigenlijk beter is. Ik wordt heel lui in zo'n werkomgeving.
In mijn kleine analoge setupje kan ik een hele avond gemotiveerd blijven aan een sequence van 1 maat te blijven klooien. En die is dan na die avond ook echt erg de moeite waard. Je bent gedwongen over elke stap na te denken.... dat werkt voor mij toch beter krijg ik het idee. Bepaalde beperkingen werken gewoon. Ik heb maar 12 stapjes; dus ik kan niet meer als ik redelijk tevreden ben overstappen naar de 12 die erna komen; nee ik moet nog een keer goed nadenken over die 12, 'cause it's all I have! En dan pas ga ik dingen proberen en doen waardoor ik echt een bizarre sequence krijg die ik niet gedacht had uit mezelf noch uit het apparaat te kunnen halen.

Wat ik wil zeggen is: okay die MPC's zijn beperkt, maar ik denk dat ik er alleen maar wel bij ga varen. Het geluid is goed, schijnbaar, en het werkt als een instrument... dat vind ik toch zwaar wegen, steeds meer.
 
Origineel geplaatst door Arv
Soms moet je gewoon dingen uitproberen of het bij je past. Dat heeft iedereen wel is moeten doen!
Maar denk ook is aan andere merken zoals de Yamaha Rs7000 bv. Deze bak heb ik zelf en het werkt allemaal erg intuitief, snel en stabiel. De sequencer is super strak net als de MPC, dus dat is ook al geen probleem. Maar pianorollls zitten er ook niet in, maar missen doe ik ze niet want alles doe je toch al op het gehoor. Als je houd van realtime bewerken, dan is de RS7k JOU ding!


(of heb ik je nu nog verder aan het twijfelen gebracht? :D )

Nou.... ik heb ook al naar die Roland totale productie bak zitten loeren....

Maar ik wil gewoon Akai sampler. Punt. Ik had ooit de s-01 en de s-700, en qua sound heb ik nooit eigenlijk lekkerdere samplers gehad/gehoord. Die samplers waren de basis voor mijn eerste CD, en die klinkt voor de gebruikte technieken erg goed. Zo heb ik wel meer dingen die ik nu in opnames terughoor die ik toen heb weggedaan omdat er iets praktischer met meer mogelijkheden aan kwam zetten, maar die ik nu voor de sound eigenlijk wel zou willen terughebben... b.v. de Sidstation.

Hoe meer iets kan (hoe prakischer) hoe slechter het vaak klinkt. Is mijn ervaring dan. Een laptop kan alles. Need I say more! Dedicated bakken klinken vaak veel beter in vergelijk met diezelfde functie uit een bak die alles kan. Of niet dan.

Ja okay je moet alles een keer checken, maar dit is dan wel ff voor 1000 euro... wilde toch eerst ff jullie uithoren! Persoonlijk denk ik dat ik een die-hard MPC man wordt.
Tja Akai.... wat je kent, dat heb je, he ;)
 
misschien nog heel even wachten op ableton live 3, daarin is naar verluid de audioengine grondig verbeterd... je kan nu de public beta gewoon downloaden... lijkt me zeker het proberen waard...
 
Origineel geplaatst door dob
Nou.... ik heb ook al naar die Roland totale productie bak zitten loeren....

Maar ik wil gewoon Akai sampler. Punt. Ik had ooit de s-01 en de s-700, en qua sound heb ik nooit eigenlijk lekkerdere samplers gehad/gehoord. Die samplers waren de basis voor mijn eerste CD, en die klinkt voor de gebruikte technieken erg goed. Zo heb ik wel meer dingen die ik nu in opnames terughoor die ik toen heb weggedaan omdat er iets praktischer met meer mogelijkheden aan kwam zetten, maar die ik nu voor de sound eigenlijk wel zou willen terughebben... b.v. de Sidstation.

Hoe meer iets kan (hoe prakischer) hoe slechter het vaak klinkt. Is mijn ervaring dan. Een laptop kan alles. Need I say more! Dedicated bakken klinken vaak veel beter in vergelijk met diezelfde functie uit een bak die alles kan. Of niet dan.

Ja okay je moet alles een keer checken, maar dit is dan wel ff voor 1000 euro... wilde toch eerst ff jullie uithoren! Persoonlijk denk ik dat ik een die-hard MPC man wordt.
Tja Akai.... wat je kent, dat heb je, he ;)

Ik verwacht niet dat je er spijt van gaat krijgen. Succes!
 
Origineel geplaatst door dob
Dan moet ik misschien doorsparen voor een 4000....

Ableton is welliswaar erg flexibel, maar gebruik timestretch en zet 3 fx achter elkaar en ik krijg toch een heel akelig PC-erig geluid. (hoe klinkt Akai timestretch/digitale fx?)
Ik heb 1 track erin gemaakt, en tja.... het klinkt toch gewoon te digitaal. Het mist veel diepte. Ik merk ook dat ik continue in zo'n werkomgeving dat als het niet klinkt ik op zoek ga naar nog meer fx en geluiden, ipv stil te staan bij de geluiden die ik heb, ik stap 10 keer te snel over bepaalde processen heen. Als een beat niet vet is ga ik eerder allemaal fx uit de kast trekken om hem op te pompen dan de sequence/beat veranderen of een andere beat te zoeken, wat eigenlijk beter is. Ik wordt heel lui in zo'n werkomgeving.
In mijn kleine analoge setupje kan ik een hele avond gemotiveerd blijven aan een sequence van 1 maat te blijven klooien. En die is dan na die avond ook echt erg de moeite waard. Je bent gedwongen over elke stap na te denken.... dat werkt voor mij toch beter krijg ik het idee. Bepaalde beperkingen werken gewoon. Ik heb maar 12 stapjes; dus ik kan niet meer als ik redelijk tevreden ben overstappen naar de 12 die erna komen; nee ik moet nog een keer goed nadenken over die 12, 'cause it's all I have! En dan pas ga ik dingen proberen en doen waardoor ik echt een bizarre sequence krijg die ik niet gedacht had uit mezelf noch uit het apparaat te kunnen halen.

Wat ik wil zeggen is: okay die MPC's zijn beperkt, maar ik denk dat ik er alleen maar wel bij ga varen. Het geluid is goed, schijnbaar, en het werkt als een instrument... dat vind ik toch zwaar wegen, steeds meer.

Ik ben niet helemaal met je eens dat er geen diepte in het geluid zit met ableton... ik heb juist voor de grap wat club achtig spul gemaakt waarbij mij juist opviel hoe goed diep het klonk? het is erg gevoelig voor de verschillende volumes in je tracks maar, dat is bijna altijd zo... luisterd voor mijn gevoel iets nauwer dan in bijvoobeeld logic. Maar dat zou ook kunnen zijn omdat je gewoon alles hoort ;) en dat is gewoon goed.

als iets niet klinkt, anders geluid nemen. belangrijkste is imho gewoon dat je de ins en outs van je apparaat/software leert kennen zodat jij krijgt wat je wilt. Ableton was voor mij een soort van reality shock, ik kon direct muziek maken , zonder eerst een omgeving in te richten (logic/cubase). de controle over de software is ongeevenaard, zelfs met een mpc kom je daar niet aan...

en de qualiteit van je geluid is op een laptop linear aan de qualiteit van je audio interface... Misschien kan je is kijken naar een audio interface die de zelfde ad/da chips heeft als een akai?.

c.
 
Ik zou gaan voor de mpc2000XL als ik jou was. Een pc bezorgt je nu al teveel kopzorgen ;)

Alhoewel.... Probeer beide gewoon uit. Ga eens een dag achter een pc met reason en ableton live zitten (of andere software natuurlijk).

Kijk hoe dat bevalt. Vervolgens ga je een dag klooien met een mpc.

Je zal zien dat beide zijn voor en ook nadelen hebben en dan maak je een eerste keuze. Vervolgens
zet je geld opzij en koop je later de andere. Problem solved.

Ik ben een fan van het combineren van hard en software. Het enige dat je te doen staat is uitzoeken welke
hard en software voor je werkt. Dat kost tijd. Nu begin je opnieuw met het bouwen van een setup. Neem daar gerust de tijd voor. En overhaast niks.

Succes.
 
Origineel geplaatst door Cornerman
Ik zou gaan voor de mpc2000XL als ik jou was. Een pc bezorgt je nu al teveel kopzorgen ;)

Alhoewel.... Probeer beide gewoon uit. Ga eens een dag achter een pc met reason en ableton live zitten (of andere software natuurlijk).

Kijk hoe dat bevalt. Vervolgens ga je een dag klooien met een mpc.

Je zal zien dat beide zijn voor en ook nadelen hebben en dan maak je een eerste keuze. Vervolgens
zet je geld opzij en koop je later de andere. Problem solved.

Ik ben een fan van het combineren van hard en software. Het enige dat je te doen staat is uitzoeken welke
hard en software voor je werkt. Dat kost tijd. Nu begin je opnieuw met het bouwen van een setup. Neem daar gerust de tijd voor. En overhaast niks.

Succes.

Tja op den duur zal ik toch wel een nieuwe pc moeten hebben...

Hey maar als ik timestretch in Ableton dan is de geluidskwaliteit daarvan toch afhankelijk van het door Ableton gebruikte timestretch algoritme, en niet van mijn geluidskaart?
 
mja, maar als je 24/48 of beter nog 24/96 materiaal streteched dat op hoogwaardig spul is opgenomen... kan je dat veeeeeel verder stretchen dan soundblaster opnames....
 
Origineel geplaatst door dob
Tja op den duur zal ik toch wel een nieuwe pc moeten hebben...

Hey maar als ik timestretch in Ableton dan is de geluidskwaliteit daarvan toch afhankelijk van het door Ableton gebruikte timestretch algoritme, en niet van mijn geluidskaart?

Ik sluit me aan bij >i<

Nog even een aansluitend op mijn eerdere verhaaltje. Je moet ook kijken naar wat je wilt doen. Voor sommige doeleinden is een mpc handiger dan een pc. Maar laat je niet teveel leiden door de "feel" van het geheel. Zeker als je dat nog niets hebt getest.
 
Valt me op dat hier steeds een vergelijking met Ableton gemaakt wordt. Kan iemand me dat uitleggen, want beiden hebben naar m'n gevoel niets met elkaar te maken.
 
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Valt me op dat hier steeds een vergelijking met Ableton gemaakt wordt. Kan iemand me dat uitleggen, want beiden hebben naar m'n gevoel niets met elkaar te maken.

Hebben ze ook niet :D

t is een hele andere benadering van het geheel. Ik gebruik het even als illustratie bij mijn voorbeeldjes
Live is heeft in mijn ogen ook een korte leerweg evenals de mpc. vandaar :)
 
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Valt me op dat hier steeds een vergelijking met Ableton gemaakt wordt. Kan iemand me dat uitleggen, want beiden hebben naar m'n gevoel niets met elkaar te maken.

Als je een MPC met een laptop wilt vergelijken ,moet je daarbij natuurlijk wel de software voor de laptop meenemen.
Ik ga er vanuit dat het sterke punt van de MPC z'n live mogelijkheden zijn en als je op dat punt het laptop equivalent neemt dan kom ik uit op Ableton Live. Beide zijn intuitief, stabiel (jazeker) en bij uitstek geschikt voor live gebruik.

Als het de enige aankoop in lange tijd is zou ik voor de laptop combi gaan. Daar kan je veel meer mee (live, sounddesign, arrangeren) dan met een MPC dat niet meer dan een sample afpeel en pattern switch apparaat is. MPC is goed voor live dus maar je moet er vantevoren wel wat instoppen en daarna is er maar weinig interactie meer mee mogelijk vind ik (ja een lowpass filter die je geeneens in realtime met de slider kan aansturen, tof !).

Verder minpunt van de MPC vind ik het beperkte geheugen/aantal programs waardoor je'm echt alleen als drumcomputer/sequencer kan gebruiken. Als je een liveset hebt en je neemt zeg 12 nummers mee, heb je alleen ruimte genoeg voor de kale beats. Ableton Live kan je gebruiken als een soort random access harddisc recorder waar je lange voorgeproduceerde stukken in zet die maken dat je muziek niet zo loop gebasseerd klinkt en je bepaalde synths niet mee hoeft te nemen/ergens anders voor kan gebruiken. Vaak wil je een synth nog even door een compressor/EQ/Gate halen omdat ie dan net ff lekkerder klinkt en dat zou ondoenlijk zijn als je elke partij direct uit de synth zou laten komen. Bovendien gaat je liveset meer klinken zoals in de studio en dat is meestal toch zoals je wilt dat het klinkt.



MPC: MIDI, beperkte Audio, stabiel en leuk voor erbij.
Laptop+Ableton Live: Audio, Beperkte MIDI, stabiel, meer controle over je geluidsbeeld.
 
Back
Top