Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

Origineel geplaatst door bambamstudio
:confused: vastlopen...

Ja, een MPC4k kan vastlopen.

Het enige dat een MPC meer heeft dan een Laptop zijn aanslaggevoelige pads.

Enneuh ik zou echt 1000x nadenken voor iets van AKAI te kopen. Hun support is onbestaande =) en het OS van de MPC4k zit vol met gebreken die de workflow bemoeilijken (bvb program changes werken niet correct :stupid ). En hun OS development is al een jaar aan het slabakken. :r

j#|@
 
Ik zweer bij een mpc. Ik ben al twee keer geswitched naar software maar ik kom altijd terug op een mpc. Het is simpel en het daagt je uit creatief te zijn. De interface is op elke mpc snel onder de knie te krijgen. Op de een of andere manier klikt het gewoon. Ik zou zeggen: "probeer een mpc van iemand te lenen voor een week of twee". Gegarandeerd dat je niet meer anders wil :halleluja
 
Ik ga gewoon effe de voordelen en de werkwijze van een mpc60 proberen uit te leggen, zodat ik zelf weet waarom ik dat zo'n enorm gaaf ding vind.

- de mpc is gemaakt voor een muzikant, dat ding is zo toegankelijk en leuk om mee te werken (meerdere keren komt het hoofd van R. Linn in je gedachten vliegen, je probeert het dan te vangen om hem een kus op zijn kale hoofd te geven)
- die pads zijn super om gevoelsmatig ritmes in te kloppen (velocity sensitive), onder elke pad een klank, of layeren per pad (ook velo sensitive). Doordat je het enkel hoort en niet grafisch ziet, ga je je focussen op de feel van een beat. + je leert tegelijkertijd eigenlijk een beetje drummen (of op zijn minst congales). Als je een foutje maakt, gewoon door laten lopen, op erase drukken en de juiste pad op het juiste moment raken en je kan on the fly de verbeterde versie opnieuw indrummen. Er zit ook een functie op die de sound bij elke trigger een andere velocity geeft (human feel). Je kan de hoeveelheid hiervan instellen.
- der zit een geniale realtime fill-in knop op, waarbij je de quantize kan instellen. Dan gaat ie bv door een druk op de knop in combi met de bepaalde pad, realtime 16de hihats toevoegen of zo, zolang je de knop ingedrukt houdt.
- er zit een swingfunctie op in 25 stapjes (nt realtime, je kan het wel programmeren)
- footswitch input voor triggeren of start/stop
- realtime control slider
- 2 midi ins, 4 out
- indiv.outputs
- mixer
- de DYNAMIEK van dat ding is ONGEHOORD!
- als sampler is ie vrij beperkt: heavy pitchshiften, attack, decay, reverse, compressor, nog wat andere meuk maar geen filter...hoe moderner de mpc, hoe meer features (filters, effecten ed)
- het bouwen van een song is gewoon de gemaakte patterns koppelen (realtime opnemen kan ook)
- dit alles is zo simpel qua lay-out dat het echt aantrekt om mee te werken, zelfs als mainsequencer.
- Zonder probleem ook synct ie aan alles en sluit je een masterkeyboardje aan als je melodietjes wil gaan doen.
Volgende track gaat met de mpc, mijn masterklaviertje en een audio editor gemaakt worden. Lijkt me ideale combo.

Nadeel van de oude mpc is de realtime track muting die ontbreekt en het snelle grafisch bewerken van samples.
Het editen van midinoten is op computer overzichtelijker en vraagt wat aanpassing als je alles op de mpc doet, maar zelfs het kleine editten blijft nog leuk.
De mpc is een muziekinstrument waarop je live kan spelen, een laptop is iets voor architecten (statischer)
 
Origineel geplaatst door dob
Is een Laptop geen instrument? Kijk ik heb wel een goed idee van wat ik van een PC kan verwachten, maar niet zo'n goed zicht op wat een MPC kan betekenen voor mij... ik moet zoiets 's zien. Denk dat ik binnenkort maar 's ga proefrijden ergens.

Hmmm. dubdubdubdub...

Laptop kan wel als instrument gebruikt worden, maar een MPC is een instrument (met een verdomd prettige, creativiteit ontlokkende gebruikersinterface)
 
Intressant stukje tekst nick nova,
ik wist niet dat hij een realtime fill in knop had, een filter is toch ook niet altijd nodig?
Ik ben echt begonnen met software hiphop ejay 2 en 4 ik kon er geen fijne muziek
mee maken, vond het eerder irritant, maat het is uiteindelijk jou keuze,
ik heb nou een mpc2000xl en ik vind die fijner werken dan software.
Een mpc werkt heel erg snel,
mijn mpc heeft nog geen enkele keer gecrasht,
vooral die 16 pads zijn gaaf om mee te werken,
handig, (aardig) klein, snel en makkelijk.
zo heeft software ook weer voordelen,
bijv ook klein en snel.

maar tis uiteindelijk jou keuze,
ik zou eigenlijk maar niet naar mij luisteren, ik heb nog haast geen ervaring enzo,:D
 
Ik sluit me aan bij Nicky Nova. Ik heb zelf ook jaren een MPC gehad. Overdag werkte ik ermee, 's nachts Eric de Man en Frederik (van Pako & Frederik). Nooit problemen gehad.
Je zet de MPC aan en hij werkt, je hoeft geen software te laden, die zit in een eprom.
In veel software sequencers is het raadzaam om de drum sequences als eerste tracks te positioneren, de tracks worden 1 voor 1 afgelopen. Dit zorgt ervoor dat je drums nooit echt super strak klinken (heb ik van horen zeggen en teruggelezen op de site van Olav Basoski). De MPC is op alle tracks supertight. De sampler functie is spartaans, niet te vergelijken met wat op een PC mogelijk is, maar ook alleen maar bedoeld om drums mee te samplen. Het apparaat is inderdaad een plezier om mee te werken. Eric de Man was indertijd een absolute nono op gebied van techniek, maar had de MPC in een dag door.
Waar gebruik je de MPC voor?
* drums sequencen
* andere midi apparatuur sequencen
* drums en andere korte geluiden samplen

Je gebruikt hem dus niet om te masteren.
 
Origineel geplaatst door dob
Kun je op een MPC volledige tracks bouwen die klaar zijn voor de pers? Op mastering na? Of kun je in zo'n ding toch niet goed afmixen?

Moet je maar eens aan DJ Shadow vragen of Kid Sublime.

MPC is een muziek instrument laptop niet. Wat een MPC niet kan is internetten, cd schrijven, bluetoothen, word, windows etc.

MAAR DAAR GAAT HET OOK NIET OM.

HET GAAT OM MUZIEK MAKEN!!!!!!


No offense jegens dob maar ik word een beetje moe van dit soort onzinnige threads.

:stupid
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Moet je maar eens aan DJ Shadow vragen of Kid Sublime.

MPC is een muziek instrument laptop niet. Wat een MPC niet kan is internetten, cd schrijven, bluetoothen, word, windows etc.

MAAR DAAR GAAT HET OOK NIET OM.

HET GAAT OM MUZIEK MAKEN!!!!!!


No offense jegens dob maar ik word een beetje moe van dit soort onzinnige threads.

:stupid

Absoluut, maar voor de een werkt een laptop met software beter dan een mpc. Persoonlijk zou ik voor de combinatie gaan. Een laptop met een aantal softsynths, geluidsediting etc en een mpc voor drum sequencing en die fijne bediening, ik heb alleen niet al het geld van de wereld dus de mpc moet in mijn geval nog even wachten. :D
 
Hmm... jammer dat ik gisteren 'live' de discussie niet meer heb kunnen volgen...

Even over het bestaansrecht van deze draad; wat ik wilde weten is mij helder geworden, geslaagd dus :)

Ik moet een MPC een keer ervaren. PC heb ik al wel een feeling bij.

Dankjewel iedereen!
 
Akai heeft die Pads ook los te koop voor aan de computert hoor.

Maar allebei hebben hun voor- en nadelen. Het ligt er maar net aan wat jouw wensen zijn.
In geval van twijfel gebruik je allebei en knoop je ze aan elkaar. ;)
 
Nou ga ik als toch wel hardware oriented persoon iets geks doen:

Een laptop met ableton live en een flinke midicontroller zou IMHO kunnen concurreren met een MPC.
Je kunt namelijk met je toetsenbord live loopjes triggeren, realtime effecten en filters over deze loops halen en via je externe knoppendoosje je een ongeluk tweaken.
Feit blijft dat je audio aan het manipuleren bent en je kunt geen truukjes uithalen die je met midi (wat de MPC wel kan, iemand???)
Pattern switchen kan met ableton live WEL! dat is de meest rechtse kolom met "Master" erboven.

Over vastlopen kan ik heel kort zijn. Als je je PC goed geinstalleerd hebt, en behalve het broodnodige geen DHCP en DNS servers hebt draaien, een Webserver, diverse andere TROEP die geen geluid maakt en noem maar op, dan denk ik dat je laptop toch zonder vastlopers kan draaien.

Ik denk dat het 2 gelijkwaardige paden zijn: of laptop of MPC ze hebben allebei hun voor- en nadelen waardoor je altijd kiest voor het ene, en een paar leuke features van het andere moet missen.

zo... en nu gaan we effe eten ;)

-C-
 
Origineel geplaatst door C738
Een laptop met ableton live en een flinke midicontroller zou IMHO kunnen concurreren met een MPC.

Of je maakt loops en werkt lekker snel met de MPC, recorden op de laptop en bewerken met Ableton. Waarom niet beide... sounddesign doe je iig niet op een MPC. :eureka: ;)

Met de MPC maak je muziek, met de laptop bewerk je het.
 
Het kost wel wat tijd (en geld), maar heb momenteel een Apple Powerbook met OSX (vastlopen? nee hoor!) met daarop Ableton Live & Reason 2.5 & Protools 6.1 met Digi002.
Ik moet alles nog leren, maar het is een veelbelovende combi! En als het toch niet bevalt ben ik bijzonder geinteresseerd in de Akai MPC1000, echt goed (denk ik).
 
kijk... don en ik zijn het zo'n beetje eens:D

Maar inderdaad. De combi softsynths + MPC is ook weer leuk.
So many flavours. Its just what you like.
Probeer het rustig uit dob. Haastige spoed is echt niet goed. En kost eenhoop van die rot euros

-C-
 
Mmmm voor de mensen die GEEN MPC hebben,

de MPC geeft een FEEL een GROOVE welke een pc NIET doet.

Nu ben ik het echt beu, ik kap er mee.
 
Origineel geplaatst door dob
Hmm... jammer dat ik gisteren 'live' de discussie niet meer heb kunnen volgen...

Even over het bestaansrecht van deze draad; wat ik wilde weten is mij helder geworden, geslaagd dus :)

Ik moet een MPC een keer ervaren. PC heb ik al wel een feeling bij.

Dankjewel iedereen!

Probeer nou ook een keer een m m m m m m m MAC !
Gaat je zoveel meer pezier opleveren .
Dan heb je het niet meer over stabiliteit maar hmmm mijn MAC staat al meer dan een week aan . Zal hem maar eens uitzetten .
 
Back
Top