Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

Origineel geplaatst door Mostatic
Mmmm voor de mensen die GEEN MPC hebben,

de MPC geeft een FEEL een GROOVE welke een pc NIET doet.

Nu ben ik het echt beu, ik kap er mee.

Als je dat alleen met een MPC kan en niet met een computer...... Dan heb je zelf geen groove in je bast zitten .
 
Ik wilde net een topic gaan openen voor met de MPC gemaakte stukjes om die groove te horen, gelukkig zit ie dus ergens anders in :)
 
Origineel geplaatst door dextah
Als je dat alleen met een MPC kan en niet met een computer...... Dan heb je zelf geen groove in je bast zitten .

Nee
 
Ik vind laptop+Ableton live en een MPC elkaar prima aanvullen. De MPC gebruik ik voor het geraamte van de Beats dat lekker strak en diep moet zijn en met Ableton en een sample cd'tje maak je er dan de ranzigheid bij. Op deze manier zijn je beats niet zo herkenbaar meer en onstaan er grooves waar je anders niet op zou komen. Bovendien kan je in Ableton los van de maat werken wat je eigenlijk alleen goed kan doen als je realtime het effect ervan kan horen.

Anders gezegd: met Ableton kan je ook doen wat een MPC kan (misschien iets minder strak) maar met een MPC kan je niet doen wat je met Ableton kan.
 
Origineel geplaatst door dextron
Ik wilde net een topic gaan openen voor met de MPC gemaakte stukjes om die groove te horen, gelukkig zit ie dus ergens anders in :)

Hmm.... hier ben ik wel benieuwd naar.. ik lees steeds naar weer dat de mpc superstrakke timing heeft.. dat hij groove't .. laat maar eens horen dan. Wat maakt hem qua groove nu zo speciaal?? Het zijn toch gewoon templates die hij over je sequence gooit?

Dus mensen met een mpc.. strut your stuff... upload even een fijne beat met die mpc groeeeff....
 
Volgens mij wordt de zogenaamde MPC groove/shuffle alleen maar veroorzaakt door de strakke timing.
Verder zijn het gewoon quantize waardes die je ook uit bijv. cubase kan toveren.
 
ableton live

ableton live

Ik zit ook tegen een live iets aan te hikken maar voorkeur gaat vooralsnog uit naar ableton.... MPC zou ook kunnen vast wel, maar die heb ik nou eenmaal niet....
 
Vraagje aan MPC2000xl bezitters; als je dat fx board hebt, kun je de fx parameters dan aansturen via de interne sequencer? B.v. middels midi controllers?
 
Laatst gewijzigd:
De FX-board van de MPC is erg eenvoudig- zover ik weet kan je alleen vanuit de mixer-sectie wat wijzigingen 'opnemen' in je sequence, maar dit gaat niet veel verder dan de hoeveelheid effecten toegepast of aan/uit. Ik zou dan ook de FX niet zo zwaar laten meewegen in jouw beslissing, heb je misschien meer aan een goed extern FX-bakkie met MIDI erbij. Ik gebruik em wel maar da's puur om wat statische smaak aan de drums toe te voegen, weinig levendigs zeg maar.
 
Origineel geplaatst door Transistor
De FX-board van de MPC is erg eenvoudig- zover ik weet kan je alleen vanuit de mixer-sectie wat wijzigingen 'opnemen' in je sequence, maar dit gaat niet veel verder dan de hoeveelheid effecten toegepast of aan/uit. Ik zou dan ook de FX niet zo zwaar laten meewegen in jouw beslissing, heb je misschien meer aan een goed extern FX-bakkie met MIDI erbij. Ik gebruik em wel maar da's puur om wat statische smaak aan de drums toe te voegen, weinig levendigs zeg maar.

Da's wel week van het ding dan.... hm. FX niet zwaar laten meewegen.... ik vind FX net zo belangrijk als de soundgenerator.
Sla zonder dressing is niet lekker.
 
En nog een vraagje, jawel...

Het is niet goed mogelijk om met het ding een synth aan te sturen omdat ie niet echt fijn is om melodieen in te editten. Daar is de sequencer 'niet op gebouwd' als het ware.

Waarom wordt ie dan zo geprezen als grote vervanging van de PC-sequencer?
Dit is toch een major drawback op het sequencer deel?
 
Origineel geplaatst door dob
En nog een vraagje, jawel...

Het is niet goed mogelijk om met het ding een synth aan te sturen omdat ie niet echt fijn is om melodieen in te editten. Daar is de sequencer 'niet op gebouwd' als het ware.

Waarom wordt ie dan zo geprezen als grote vervanging van de PC-sequencer?
Dit is toch een major drawback op het sequencer deel?

*kuch* Oké, daar ben ik het niet mee eens maar misschien komt dit omdat ik gewoon niet beter weet (heb altijd een MPC gebruikt voor melodien etc). Ik stuur AL mijn synths aan met de MPC, of het nou met step-edit programmeren is of inspelen en daarna de sequences aanpas naarmate het nummer vorderd. imho is de enige 'drawback' van bv de 2kxl in mijn situatie dat ik eerst met floppies samples in moet laden om vervolgens op een JAZ op te slaan- maar dit is misschien gewoon een tekortkoming in mijn setup ernaast ofzo.
 
Kee, ik spreek uit niet-ervaring he, dus het er niet mee eens zijn: graag, dan kan ik wat voors en tegens op een rij zetten!
Ik probeer een reeel beeld te vormen.

Dit klinkt alweer pro-mpc. Ik wil nl. het "moeilijke melodieuse" weer wat meer naar de achtergrond schuiven en terug naar de opgeknipte beats etc. in mijn nummers. MAAR er moet wel nog melodie kunnen ontstaan in de MPC.

Hoe gaat het editten dan in zijn werk; piano-roll achtig / enigsinds grafisch?
Of heb je met getallen te maken, staat er gewoon "song 3 - pattern 2 - positie 1 t/m 4 - noot C4" bij wijze van spreken? Zoals bv in Little Sound DJ (Gameboy)... alhoewel dat ook nog te doen was... op zich.

Kun je noten editten terwijl hij het pattern loopt?
En met de 2000XL b.v. is het mogelijk af te spelen en te samplen tegelijkertijd he?

Dus het is wel verstandig een midikeyboard erbij te hebben.

Hmmm.

Zit toch weer erg erover te denken dadelijk als de 1000 er is een uitgebouwde 2000XL op de kip te gaan tokken van iemand die overstapt op de 1000. Tegen die tijd heb ik het geld eindelijk bij elkaar, en ik zie buiten het USB gebeure niet heel veel voordelen die een 1000 boven een uitgebouwde 2000XL heeft.

Ik gebruikte namelijk altijd een 486 dx2 met Voyetra Sequencer Gold... maar dat begint echt te verjaren. Als mijn schijf crasht ofzo.... van voyetra krijg ik geen support meer, en of ik het weer geinstalleerd krijg is maar de vraag... en of het blijft functioneren op van die nieuwe geluidskaarten.... drivers etc.... wil eigenlijk erg graag overstappen op een "hardware" sequencer die hier is om te blijven.
 
Origineel geplaatst door dob
En nog een vraagje, jawel...

Het is niet goed mogelijk om met het ding een synth aan te sturen omdat ie niet echt fijn is om melodieen in te editten. Daar is de sequencer 'niet op gebouwd' als het ware.

Waarom wordt ie dan zo geprezen als grote vervanging van de PC-sequencer?
Dit is toch een major drawback op het sequencer deel?

Als je geen synth ermee kon aansturen was het geen "midi production centre", wel? :W
FF serieus, als je bedoelt dat je met een mpc niet simpelweg met een muis melodielijnen kunt tekenen dan klopt dat ook wel. Maar waarom zou je dat willen doen? Je kunt CC's bijvoorbeeld ook realtime opnemen.

Een mpc is verder ook geen vervanging van de pc sequencer, eerder andersom. Koppige mensen als ik willen gewoon niet over op een pc sequencer omdat een mpc doet wat het moet doen. Zoals je nu denkt lijkt het me verstandig dat je er geen aanschaft maar lekker bij de pc blijft. Wil je namelijk kunnen tekenen en je compositie visueel weergeven dan heb je niets aan de mpc.
 
Back
Top