Korg Monotron - Analoog is weer 'in' bij Korg

Zo kan je het bekijken. Je kan het ook zo bekijken: 59€ is erg weinig geld voor een synth. Dus krijg je ook erg weinig synth. Dus kan je je aan ruis enzo verwachten. Dus krijg je waar voor je (weinige) geld. Dus mag je tevreden zijn.

Nu vind ik een klein beetje ruis niet zo'n probleem. Mijn totale setup ruist ook wat. Gewoon na opname en mixdown 1 keer via PC noise verwijderen, en klaar.
 
ik vind die ruis anders heel erg meevallen. mijn oude Casio CZ-101 ruist net zo erg...en daar zeurt ook niemand over.

het signaal zelf zit trouwens hoog genoeg boven de eigenruis van de korg...

de monotron input gebruiken voor filtering is alleen een ander verhaal..maar daarvoor heb ik al de Korg MS-20.

de hele diskuzzie over de monotron is zonde van ieders tijd. het is een meer dan heel erg leuk ding voor weinig geld. dat konden ze echt niet zo maken 25 jaar geleden voor dat geld. dan was het zeker een stuk duurder geweest.
het is geen lullig speelgoedje, maar ook weer niet een professioneel ding.

Ik hoop dat Korg en andere fabrikanten met dit soort gadgets doorgaan. leuk om je zelf zo nu en dan een klein kadootje te geven.

en hiermee kunnen we dan deze diskusszie afsluiten!

:-P
 
hier nog een site over ons kleine rakkertje
hoop wel dat er snel meer informatie te vinden is
want tot nu toe staat er nog niet veel modificatie materiaal op

http://monotron.adornomedia.com
 
Heb afgelopen weekend ook een Monotron van een vriendelijk forumlid overgenomen en hij is nog best geinig ook! Heb nog niet al te veel tijd gehad om 'm uit te proberen maar dit zijn zo'n beetje mijn bevindingen tot nu toe:


-De mogelijkheden zijn inderdaad beperkt maar de Monotron is zeker niet onbruikbaar. Maar uiteraard gaat ‘ie nog gemod worden :)

-Het is inderdaad een behoorlijke ruisbak. Maar da's karakteeeeer!!!! :P

-Het filter klinkt best goed. De klank hiervan varieert, afhankelijk van het ingangsvolume.

-Hoewel de uitgang een stereoplug vereist, werkt een 1/8"-monojack eveneens wanneer je deze half insteekt. Misschien dat ik mede hierdoor veel ruis hoor, maar dat heb ik nog niet onderzocht.

-Als het linkerschuifknopje tussen ‘pitch’ en ‘cutoff’ wordt gezet, worden beiden gemoduleerd :halleluja

-Als je een plug in de aux-input steekt (zodat de gate opent) en het filter laat moduleren, kun je redelijk kicks maken a.d.h.v. zelfoscillatie van het filter (reso open en cutoff rond een kwart). De Lfo rate bepaalt de snelheid. Klinkt best leuk, zeker door de Sherman :duivels:

-De ingebouwde speaker is wat je ervan verwacht; crap dus. Bovengenoemde kick zal niet eens hoorbaar zijn door het speakertje.

-De hond van mijn huisgenoot liet openlijk merken zeer te twijfelen aan de amusementswaarde van dat kleine irritant piepende en bliepende rare apparaatje.


Al met al een leuk apparaatje voor wat ik er voor betaald heb. Met een paar cv-mods kan het een leuk extraatje zijn voor m'n Dark Energy :koffie:
 
Laatst gewijzigd:
-Als het linkerschuifknopje tussen ‘pitch’ en ‘cutoff’ wordt gezet, worden beiden gemoduleerd :halleluja
dat fenomeen is nutuulk niet exclusief voor de monotron, dat geintje komt bij meerdere synths voor...

zo had de Juno-60 bijv een octave switch die, als je hem tussen Up en Normal zette, hij nog 1 octaaf hoger ging...
 
dat is nog nergens anders vermeld. weer een nieuwe ontdekking! :-)
een mod van een extra LFO zie ik nu ook aan de horizon vers geinen!

en die ruis is er toch alleen als je de input gebruikt? de ruis t.o.v. het normale synth-signaal
vind ik te ver waar lozen
 
Ik moet mijn monotron ook nog modden, beetje weinig tijd om serieus met solderen bezig te zijn.. grrr
 
Ik moet mijn monotron ook nog modden, beetje weinig tijd om serieus met solderen bezig te zijn.. grrr

hoe langer je wacht, en modden uitstelt, des te meer en betere mods worden er ontdekt.

ik doe rustig aan, inplaats van nu al meteen dat ding te slopen!
 
ik bedoelde dan ook:

IK wacht rustig....de rest MOET van mij heel hard werken aan nieuwe mods!
 
ik ontdekte net trouwens, dat er een tweede blokgolf oscillator op de monotron zit!!
 
rechtsboven zie je een plastic 'grill' (richels) voor het speakertje:

als je met je nagel daar heel snel over heen en weer gaat, dat hoor je een blokgolf.
langzaam = lage toon
sneller = hogere toon

!!!
 
Wauw!

als je die noisebron moduleert met de twee schroefjes aan de achterkant, door deze in de muur te schroeven, en dan met de behuizing over de muur en de schroeven te schrapen, dan krijg je een pulse golf!
 
En een percussie-achtig loopje (wel single shot) als je 'm van een betonnen trap af gooit.. :D
 
Back
Top