Korg Monotron - Analoog is weer 'in' bij Korg

Korg Monotron versus Korg MS-20

Korg Monotron versus Korg MS-20

... hopelijk is deze nog niet gepost ?




Sure everyone is raving about the new Monotron. But how does it hold up against a true Korg classic? Pretty damn well, actually.
 
dat zal haast wel, er zit in de ms20 kennelijk hetzelfde cheapo filtertje als in de monotron.

( voor een fabrikant nog geen 30 cent aan materiaal)

:mega:
 
nou, das ook niet helemaal waar, de ms serie is behoorlijk degelijk gebouwd, alleen valt het mij erg op dat vooral vcfjes nogal gehyped worden, en vervolgens worden er $$$$$$$$$$$$$$ aan gehangen.
en de ms20 zou volgens mij, gewoon als synth dus, tegenwoordig niet meer dan 800,- mogen kosten.
maar ja, wat de gek ervoor geeft.

:mega:
 
De vcf is zo goedkoop mogelijk ontworpen.
Eigenlijk een soort OTA versie van de Buchla LPG.

De vco's zijn ook op bezuinigd door een ontwerp zonder lin/exp conv er in te bouwen.
Maar dat was ook heel de insteek om te concureren met duurdere modulars.
 
Kijk, met behulp van een slimme Jap, en mijn Paintskills (jaja:engel:), heb ik een overzichtje gemaakt van Pitch CV, Cutoff CV, en Gate mods gemaakt voor de Monotron. De (mono-)jacksockets kun je bijvoorbeeld aan de zijkanten of achterkant monteren (voorkant lijkt me niet praktisch), of een apart kastje voor maken.
monotronmods.jpg


Ik geloof dat die schakelaar tussen pitch en cutoff voor filtertracking on/off is.
 

Attachments

  • Monotron mods.JPG
    Monotron mods.JPG
    57,2 KB · Bekeken: 48
bedankt voor het overzicht!

was wel beter geweest om een andere lichtere kleur te gebruiken, inplaats van dat zwart. het verdwijnt bijna in de print. je kan beter een kleur gebruiken die afsteekt tegen de rest..dus niet groen, en niet donker.
ik zie nu zwarte bolletjes die volgens mij niet van jou komen, maar gaten in de print zijn voor bevestiging. erch onduidelijk!

maak anders nog een nieuwe. je kan deze versie gewoon gebruiken door met het 'emmertje' tool het zwart te 'vullen' met een andere kleur.
 
ik snap toch een paar dingen niet zo...wat betekent nu een zwart bolletje?

een soldeerpunt op de print? en ik zie bolletjes zonder verdere functie.
sommige wel als soldeerpunt, sommige niet...misschien zou je er ook nog een simpel schemaatje
aan toe kunne voegen voor de duidelijk ?
 
Sinds vandaag ben ik de bezitter van een Monotron! Moet nog ff wat mee klooien.
Ik heb een beter plaatje gemaakt. Wat weerstanden, drie mono jacksockets, een SPST schakelaar (denk voor filter tracking), en wat draad, en misschiensoldeerskills, zijn benodigd om dit te doen. Heb het zelf (nog) niet gedaan, maar heb ook geen CV/Gate apparatuur. Wil eigenlijk ook heel graag MIDI inbouwen, maar ik ben nog aan het zoeken naar een oplossing.
monotronmods.jpg
 
zo vandaag een drumtrack met de monotron(met gate,pitch&cut-off cv) gemaakt
de met de cp-251 heb je echt wel een leuk dingetje
heeft iemand al een truuk om die ruis weg te krijgen?
mn maat denkt dat als je hem direct van de printplaat aftakt de ruis verdwijnt
we hebben hem nu op een houten sigaredoos geschroeft zodat er genoeg ruimte is voor meer mods
ik zag ook al ergens een envelope generator mod, maar geen tekening te vinden.
 
Ik ga vanavond of morgen een track opnemen met de MonoTron, de Bliptronic 5000 matrix-sequencer en de Yamaha PSR E223 keyboard. Deze drie behoud ik voor zowel de kutnummers als kleine tracks.

Alles wordt in een take opgenomen zonder multitrack.

Phochos
 
Back
Top