De grote TR-606 draad

606 perikelen

606 perikelen

Zo, na een enorme berg perikelen draait mijn 606 eindelijk zoals het hoort! Hier een kort verslagje van mijn gepruts.

Er zat een condensator los op het main board waardoor het geluid soms ernstig vervormde. In eerste instantie leek het een defecte potmeter (als ik ermee bewoog dan was het vaak weer even verholpen), maar na lang zoeken bleek het toch een pootje van condensator C29 (of C28 ) te zijn dat geen goed contact maakte. Vastgebakken, eindelijk weer goed geluid.:okdan:

Tweede probleem was dat de TAP button niet meer werkte, ik kan me ook niet herinneren dat ie ooit gewerkt heeft sinds de aankoop. Weer opgengeschroefd (voor de 88e keer :boos: ) Het knopje zelf was ok, na wat gepruts dacht ik het gevonden te hebben. Ik kon de tap button wel simuleren door b en e van Q6 kort te sluiten, dus ik heb Q6 uitgesoldeerd en ben ermee naar Radio Centrum (Utrecht, prima winkel maar wel een beetje duur) gegaan. Daar werd ie doorgemeten, er was niets mee aan de hand. Uiteindelijk bleek het printspoortje van de din-aansluiting naar Q6, waar de tap button via een draadje aan hangt, gebarsten te zijn! Misschien is de DIN socket iets te enthousiast gebruikt door de vorige eigenaar (hoi MarkyMarc), die in al zijn enthousiasme ook maar even de hele behuizing "aangepast" had, zie foto. De binnenkant ziet er ook vrolijk uit, ik zal jullie de foto besparen. Met een beetje knip-en plakwerk heb ik in ieder geval weer belettering, het ziet er niet erg mooi uit maar wel funktioneel.

Enfin, eindelijk kan ik tracks programmeren op de 606! Wat een beest :)

http://soundcloud.com/kanarie-1/msx-psg-acid-20110507#play
 

Attachments

  • Afbeelding 040.jpg
    Afbeelding 040.jpg
    84 KB · Bekeken: 124
Laatst gewijzigd:
Jeej, de mijne is op het moment ook in reparatie/modificatie. Sowieso nieuwe toetsen (of ja, wat er ook onder moge liggen) en daarnaast een hoop interessante modificaties... Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!!! Nog 3 á 4 weekjes en dan kan ik gewoon een fingerslide van links naar rechts maken en op elke step een hihat zetten, in plaats van maar 3 steps.
 
Even een algemene 606 vraag..... waar kan je een zwarte of normale TR606 case bestellen? of zijn dit de originele die overgespoten zijn?
Dit omdat mijn (606 externe outs) case een paar hoekjes mist en ahoewel hij het prima doet ik het toch een optisch minpuntje vindt.
Alvast dank
 
Er was ooit een site waar aluminium behuizingen verkocht werden, maar bij mijn weten worden ze niet meer gemaakt. Daarom is het zonde om cases te modden, ze worden alsmaar zeldzamer.

Ik vind trouwens dat een paar hoekjes missen nog wel meevalt, als je het vergelijkt met mijn exemplaar.. (inderdaad overgespoten)
 
Ik had zonder er van op de hoogte te zijn een gemod exemplaar in handen gekregen, ging mij er meer om een technisch 100% goed werkend model te hebben (gaat toch om wat je er uit haalt) maar als er een case was om hem weer in originele staat te krijgen is dat natuurlijk meegenomen :D
Meer omdat er soms ook spare parts aangeboden worden (oa. klepjes) omdat die nog wel eens kwijt zijn.
Heeft laatst weer een grondige schoonmaakbeurt gekregen van mij dus zorg er natuurlijk wel goed voor * Flodder modus "blijft toch je kind"
 
606,.. mijn eerste drumcomputer,. gekocht begin jaren 80,
Heeel veel livesets mee gedaan,..supermachientje,. heb m echt afgeragd en mishandeld,.
Is nu al een paar jaar kapot,. had toen een afspraak om m op te sturen naar iemand die m zou fixen,..
maar da's toen door vage omstandigheden in de soep gedraaid,. Nou weet ik echt niet meer wie dat was,.
Ik ben dus weer opnieuw op zoek nu naar iemand die m kan fixen.
Suggesties zijn welkom.
 
Ik mis m'n 606 :(
Ik had er 2, en 2 vlaagjes van verstandsverbijstering en weg waren ze!
Gelukkig heb ik wel een dr110 met midi, ook leuk, maar toch anders.
 
niet gemod... zijn volgens mij wel leuke mods voor, maar daar heb ik me niet echt in verdiept.
Ik heb er alleen midi in laten bouwen...
 
Tr 606

Tr 606

Wat een sound! Ik had ook de broer de TB 303 maar heb die :verkoght:.

De sound en het gebruiksgemak van de Tr 606 blijft veelzijdig. Heb door deze kerel > http://analoguerenaissance.com multiple outputs laten toevoegen... bassdrummetje naar mixertje met een distootje dertussen en BOEM One fat house machine was born.

Ik doe hem nooit meer weg :halleluja
 
Ik ben gek van mn 606. Hele fijne geluiden, gemakkelijk om te programmeren. Nu ik eraan denk ik gebruik hem te weinig.

is mijn favo trackje met de 606.
 
mijn 606 heeft midi, en losse outs, daar ben ik wel heel happy mee.
verder vind ik het kastje te leuk/mooi om veel te modden.
een stiekem trimpotje voor de cymbal decay zou nog wel fijn zijn.
 
606 vind ik een hartstikke leuk bakkie alleen vind ik de decay van de kick erg kort en droog.

Klopt, maar op zich is dat goed te verhelpen met een extern effectje. Een galm met een resonator op 60Hz (of iets in die buurt) doet wonderen:)

Edit: oeps, ik reply op een bericht uit 2006.. Nou ja, misschien toch een leuke tip om verder gemod te voorkomen :)
 
mijn 606 heeft midi, en losse outs, daar ben ik wel heel happy mee.
verder vind ik het kastje te leuk/mooi om veel te modden.
een stiekem trimpotje voor de cymbal decay zou nog wel fijn zijn.

Welke midi interface heb jij in je 606? Ik zag laatst dat analogue solutions een midiinterface levereren.
 
Ik ben gek van mn 606. Hele fijne geluiden, gemakkelijk om te programmeren. Nu ik eraan denk ik gebruik hem te weinig.

Dit is mijn favo trackje met de 606.
Zeker een meesterwerk dit nummer, maar is dat echt een 606?
 
Klopt, maar op zich is dat goed te verhelpen met een extern effectje. Een galm met een resonator op 60Hz (of iets in die buurt) doet wonderen:)

Edit: oeps, ik reply op een bericht uit 2006.. Nou ja, misschien toch een leuke tip om verder gemod te voorkomen :)
Ben het er ook wel mee eens dat de kick op zichzelf niet heel erg indrukwekkend is. Maar idd, met wat effecten valt er nog wel wat aan te doen, ik gebruik vaak distortion, dan komt er wat meer leven in en valt ie meer op naast de andere sounds. Vaak draai ik het laag op de EQ van m'n mixer ook nog even wat meer open.
 
Back
Top