BOSS DR55 MODIFIED & MIDIFIED

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Whaaaaaaaaaaa ik ben nu bezig met de DenDer55 van 154 (sjezus het lijkt wel een rekensom ;) ) en ik heb die midisync kit erin gebouwd....
maar werken ho maar.....je ken m dus switchen tussen int en ext. Nou het int. gedeelte werkt gewoon (dud hij werkt gewoon op zijn interne clock) maar zodra ik hem wil syncen met een extern midi signaal gebeurd er....niks. Dus ik begin me haar eruit te trekken van gekheid......ergens moet er iets niet kloppen anders had ie wel gewerkt namelijk. Dus misschien dat iemand de moeite kan nemen om even het schema en mijn vero schema te vergelijken.....ik zie door de gaatjes het veroboard niet meer.....en iemand met een frisse blik ziet misschien meteen van o dat......
De rest van de 154xDenDer55= zit in mekaar en werkt na behoren....dus trigs in, bd en rs out alleen die #*@$#$&(*^% kit niet.....

Ik test hem even met een 12F675 zoals beschreven op de site van Ben Riggs om hem eerst aan de praat te krijgen en uit te sluiten dat het niet aan code veranderingen kan liggen...daarna gaan we testen met de 629's die Etaoin voor me gefikt heeft.....

Het is dus de bedoeling dat de startpulse van de midi de start van de interne clock activeerd daarna moet de pic de midi ppq omzetten naar de Dr55 pulses....maar dat gebeurd dus niet.....oja als midi master gebruik ik even een MC303....

dus help help help.
 
dan moet je wel even het schema posten:maffia:
in zag op het verobordje, ervanuitgaande dat ic1 de optocoupler is geen diode aan de ingang
(die hoort antiparallell aan de opto led).
( ik neem aan dat de 220 ohm weerstand in de leiding zit?)
maar dat kan als het goed is niet het uevel zijn.
groeten,
jeroen
 
Het schema.....het vero boardje staat een paar berichten terug.

Alvast bedankt.

en die diode die jij bedoeld Jeroen staat in principe niet in het schema maar ik ben wel al op andere schema's tegen gekomen....is met de min kant richting pin 2, de anode...
Maar als je ook dit schema bekijkt zie ik dat bij de opto de R (220ohm) op de kathode (pin 3) zit...vergelijk ik dit met andere schema's dan zit die R vaak op de anode (pin 2).
 

Attachments

  • boss_sync_schematic_v2.pdf
    36,3 KB · Bekeken: 81
verobordje en schema zijn volgens mij hetzelfde.
als je midi clock geeft, dan is er niets aan de sync uit te meten met een scoop?

en als je die niet hebt, via een ser weerstand van 10k, ser C 1uF en een hi imp koptelefoon.
dan kan je hem horen.
anders zou ik toch aan de opto of de controller gaan twijfffffelen.
groeten,
jeroen
ps, je kan als de midiclock loopt ook met eenzelfde constructie ( koptel) achter de opto luisteren of er een clock is.
groeten,
jeroen
 
Nou ik heb dus al een hele rits opto's gebruikt....ik heb er hier een stuk of 10 liggen en het kan niet dat die allemaal stuk zijn.....lijkt me sterk.....
Ik had juist 1x een 12F675 mee gestuurd naar Etaoin om er zeker van te zijn dat het niet aan de code zou liggen die we veranderd hadden voor de 12F629.
Ik ga er morgen weer s met frisse kracht achter zitten......
In principe zijn er 6 draden die er verbonden moeten worden met de Dr...te weten start en stop, + en - , en clock in en uit.
Van de laatste heb ik al geprobeerd om die om te draaien...misschien dat dat omgekeerd zou zitten maar het zelfde resultaat als eerst dusa daar ligt het niet aan....hetzelfde geld voor de start en stop...die kan je in principe maar op 1 punt bevestigen aangezien het ander contact punt de aarde is van de Dr. De plus en min zijn makkelijk die heb ik gewoon bij de batterij aansluiting erbij gesoldeerd......
Hierbij de pcb van de Dr55 waar ik de punten heb omlijnd van de 6 draden die verbonden moeten worden.
 

Attachments

  • dr55_service_manual_pg5.jpg
    dr55_service_manual_pg5.jpg
    89,7 KB · Bekeken: 75
Nou ik had Ben Riggs maar weer s ff gemailed en wat blijkt....

ik quote:

i just had a brainwave. if you see my schematics, the MIDI input is labelled pins 1,2,3, of a 3 pin molex connector not the 5 pin DIN connector. these correspond to pins 4,NC,5 respectively of the 5 pin midi connector. The MIDI output is labelled pins 1,2,3 which correspond to pins 5,2,4 of the 5 pin DIN. if you have wired it up pins 1,2,3 of the Din plugs it won't work, and i recon it would do exactly as yours is now.

http://pinouts.ru/Home/MidiIn_pinout.shtml
http://pinouts.ru/Home/MidiOut_pinout.shtml

I hope that helps.

Regards,
Ben.

Nou uiteraard heb ik dat niet zo bevestigd op mijn 5 pin din's.....ik heb gewoon pin 4 en 5 gebruikt voor midi in, en 2,4,5 voor midi out dus daar ligt het niet aan.

nou check ik die midi in en out op die pinout site maar moet ik de connectie of pintelling nou van voren of van achteren zien.

midi in female: is dat nou vanaf de connectie kant of vanaf de soldeerkant?

____2
__4___5
1_______3

en dan is 4 current source en 5 current sink en 2 gaat naar shield of is die not connected?

midi out female: is dat nou vanaf de connectie kant of vanaf de soldeerkant?

____2
__4___5
1_______3

en dan is 2 ground dus naar de aarde van de Dr55, 4 is current sink en 5 is dan current source.

Je hebt inprincipe twee draden die van de opto naar de midi aansluiting gaan.
Van pin 2 de anode die gaat naar pin 4 of 5???? en van pin 3 de kathode gaat die naar pin 4 of 5?
en van de midi out hoe zitten die dan?

Dus als iemand het me even kan vertellen dan maak je me erg gelukkig....dus de tekeningtje hier even zeggen van welke kant bekeken en welke pin van de opto naar welke van de midi in aansluiting.

bvd
 
ja ja, rustig aan,.....

ik heb even een voorbeeldschemaatje van het www gepulkt, dan kan je een en ander vergelijken.
Bekijk bijlage pc2midicable.gif.zip

is ivm. evt. copyright even gezipt.

hoop dat je er wat aan hebt.

de pin# staan vaak op de achterkant van de dinconnectors, even kijken met een vergrootglas.
groetne,
jeroen
 
en in dit schema zie ik alreeeds een grove fout staan, van de pin# van de optocoupler klopt geen reet.
is aangegeven als een 8 pin, maar is in werkelikheid een 6 pin optocoupler.
maffe russen....
zo zie je maar weer, alles van het www moet je ook dubbelchecken.

maar maakt voor jou toepassing even niet uit.
groetne,
jeroen
 
ja ja, rustig aan,.....

ik heb even een voorbeeldschemaatje van het www gepulkt, dan kan je een en ander vergelijken.
Bekijk bijlage 43134

is ivm. evt. copyright even gezipt.

hoop dat je er wat aan hebt.

de pin# staan vaak op de achterkant van de dinconnectors, even kijken met een vergrootglas.
groetne,
jeroen

:o::o::o:

okee thanks Jeroen:okdan: kan ik weer ff verder....ik had als voorbeeld voor de midi aansluitingen gewoon de pdf van de core module van de MidiBox genomen en ik denk dat die wel juist is btw. Ik voeg m ff toe.....
 
en in dit schema zie ik alreeeds een grove fout staan, van de pin# van de optocoupler klopt geen reet.
is aangegeven als een 8 pin, maar is in werkelikheid een 6 pin optocoupler.
maffe russen....
zo zie je maar weer, alles van het www moet je ook dubbelchecken.

maar maakt voor jou toepassing even niet uit.
groetne,
jeroen

Er worden toch meestal maar 6 pinnen van de opto gebruikt? Ik geloof dat pin 1 en 4 nooit aangesloten zijn....dus dan klopt die van die ruski toch wel?
Maar iig pin 2 en 3 moeten naar de midi in....

wat ik nog wil vragen is moet die weerstand (220 r) nou op pin 2 of 3? ik zie verschillende schema's waar die op pin 2 zit ipv van nu op pin 3....zou dat uitmaken????


nu wel ff dat core schema bijgevoegd.......recheten blijven behouden voor MB en Thorsten Klose.:doei:
 

Attachments

  • mbhp_core_v3.pdf
    14,9 KB · Bekeken: 91
ok,
die van de midibox moet zeker kloppen.
heb je nog geen scoop?
maakt het leven met dit soort dingen wel makkelijker.
groetens,
jeroen

Nee nog geen scope....en die van Wijnand (Matrixxx) is na zijn verhuizing kapot gegaan..... maar ik wil nou eerst die Pro One aanschaffen:biertje:
 
op welke pin de weerstand zit maakt voor de werking niet uit, maar als je het volgens het midibox schema doet, dan is het volgens de midi standaard.

groetne,
jeroen
 
.
nou check ik die midi in en out op die pinout site maar moet ik de connectie of pintelling nou van voren of van achteren zien.

midi in female: is dat nou vanaf de connectie kant of vanaf de soldeerkant?

____2
__4___5
1_______3

en dan is 4 current source en 5 current sink en 2 gaat naar shield of is die not connected?

midi out female: is dat nou vanaf de connectie kant of vanaf de soldeerkant?

____2
__4___5
1_______3

en dan is 2 ground dus naar de aarde van de Dr55, 4 is current sink en 5 is dan current source.

Je hebt inprincipe twee draden die van de opto naar de midi aansluiting gaan.
Van pin 2 de anode die gaat naar pin 4 of 5???? en van pin 3 de kathode gaat die naar pin 4 of 5?
en van de midi out hoe zitten die dan?

Dus als iemand het me even kan vertellen dan maak je me erg gelukkig....dus de tekeningtje hier even zeggen van welke kant bekeken en welke pin van de opto naar welke van de midi in aansluiting.

bvd

Ik vraag het nog maar een keer want ook op dat dingetje van jou Jeroen is het dus niet duidelihjk of je nou vanaf de soldeerkant(achterkant) kijkt of aan de connectiekant kijkt.

Het is nu net zoiets als links en rechts...als ik me omdraai dan is dat ook omgekeerd.......zo ook met pin 4 en 5 van de midi in.....
ik kan het ook nergens vinden.......
 
Ja maar ook die 50 - 80 heb ik nou ff nodig Ron.......maar die scope komt er wel s...zal m toch nodig hebben als ik ooit me formant ga bouwen...
 
staan er geen pennummers op de din connectors?
(zijn meestal verstopt onder de soldeerlippen, dus moeilijk te zien)
ik zal straks wel even kijken.
groeten,
jeroen
 
____2
__4___5
1_______3

dit is de pinning aan de voorkant van de female connector.

en dus de soldeerkant van de male connector ( de midiplug van de kabel)

bai zie wajj , ik heb hier nog een 2mhz scoopje wat weg mag voor 50,-

groeten,
jeroen
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top