EMI is niet meer...

aan de andere kant, die 3e wereld lui zouden nooit een cd kunnen kopen voor 20 euro...
dat kan wel een maand salaris zijn.....

En je gaat toch geen russen steunen? Die zijn zelfs bang voor homo's.....

Maar idd, beatport e.d. moeten bekendheid krijgen... spread the word!
 
Origineel geplaatst door klausito
Voor de algehele welvaart op deze aarde is mp3 in ieder geval goed.
... als je een computer hebt. Of een mp3-speler. Toch nog steeds best wel luxe-artikelen waar maar 1 persoon tegelijk van kan genieten. Voor de algehele welvaart is mp3 absoluut niet goed, want primaire levensbehoeften zijn niet zo makkelijk te dupliceren.

Daarom hebben illegale kopiƫen in 3e wereld landen zo'n vlucht genomen.
Oh, maar die waren er al lang. Waar denk je dat de naam "clone" vandaan komt? Je reverse-engineert gewoon een PC en biedt 'm voor minder aan.

Daar koop je zo'n kopie gewoon op de markt. Als dat niet was, kochten die mensen gewoon helemaal geen muziek.
Jawel hoor. Alleen op casettebandjes.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Dus een arme mag stelen?

Ja, want die krijgen Windows Vista en XP ook voor minder daar aangeboden, dus zijn er 2 mogelijke partijen die beroofd worden - wij omdat we teveel betalen - of de fabrikant die bewust verlies maakt ;).
 
Origineel geplaatst door dennisb
hoho geen appels met peren vergelijken, die radio daar is er maar 1 van die mp3-tjes daar kunnen eindeloos kopien van worden gemaakt zonder dat je je geld verliest van die waar je wel geld van heb gehad

En het schenden van auteursrecht dan?
Een mp3 is ook een copy van een master.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
... als je een computer hebt. Of een mp3-speler.
Voor de algehele welvaart is mp3 absoluut niet goed, want primaire levensbehoeften zijn niet zo makkelijk te dupliceren.

Als je primaire levensbehoeften onder welvaart verstaat...

Toch nog steeds best wel luxe-artikelen waar maar 1 persoon tegelijk van kan genieten.
Dat is niet waar, die zitten met zijn velen om een pc en genieten (van muziek).

Jawel hoor. Alleen op casettebandjes.
En een casettebandje noem jij geen kopie? Of bedoel je originele, waarom zouden ze die dan wel kopen? Ik begrijp je niet helemaal.
 
Origineel geplaatst door trash
En het schenden van auteursrecht dan?
Een mp3 is ook een copy van een master.

ik snap je reactie niet, ik had het toch over daadwerkelijk geld verliezen als iets van je gestolen wordt, leg mij eens uit op welke manier die 5 euro in je broekzak er opeens 4 worden als ik een kopie van je master maak?
 
Origineel geplaatst door dennisb
ik snap je reactie niet, ik had het toch over daadwerkelijk geld verliezen als iets van je gestolen wordt, leg mij eens uit op welke manier die 5 euro in je broekzak er opeens 4 worden als ik een kopie van je master maak?

Ja dat is net zoiets als dat de winkel geen groente meer op voorraad heeft, omdat de partij de vorige avond met vrachtwagen en al is gejat door een stelletje Polen. Loopt de winkelier wel omzet van die groene vriendjes miis he? Lul toch niet zo dom.
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Ja dat is net zoiets als dat de winkel geen groente meer op voorraad heeft, omdat de partij de vorige avond met vrachtwagen en al is gejat door een stelletje Polen. Loopt de winkelier wel omzet van die groene vriendjes miis he? Lul toch niet zo dom.

Wij hebben wat groenten en aardbeienplantjes in onze tuin staan, dat kost die groenteboer ook centjes.. sterker nog, bij een enkele groenteboer kan je zaadjes kopen om zelf je groente te klonen.. :eureka:
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Ja dat is net zoiets als dat de winkel geen groente meer op voorraad heeft, omdat de partij de vorige avond met vrachtwagen en al is gejat door een stelletje Polen. Loopt de winkelier wel omzet van die groene vriendjes miis he? Lul toch niet zo dom.

Tsja, helaas is niet iedereen even slim als jou he. ;)
 
Origineel geplaatst door demian
Wij hebben wat groenten en aardbeienplantjes in onze tuin staan, dat kost die groenteboer ook centjes.. sterker nog, bij een enkele groenteboer kan je zaadjes kopen om zelf je groente te klonen.. :eureka:

Ik zou zeggen: ga maar lekker doen dan. Je zal merken dat je een stuk meer moeite zal moeten doen, dan wat mp3's downloaden.
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Ik zou zeggen: ga maar lekker doen dan. Je zal merken dat je een stuk meer moeite zal moeten doen, dan wat mp3's downloaden.

Dat valt reuze mee, het groeien gaat vanzelf, en op vervoer bespaar ik enorm.. :D
 
Origineel geplaatst door dennisb
ik snap je reactie niet, ik had het toch over daadwerkelijk geld verliezen als iets van je gestolen wordt, leg mij eens uit op welke manier die 5 euro in je broekzak er opeens 4 worden als ik een kopie van je master maak?

Dat is simpel. Economie van de koude grond zeg maar.

Als je een kopie maakt creeer je iets waar iemand voor wil betalen. Misschien jij niet, maar iemand anders wel. Waarde wordt min of meer gedefinieerd door wat men of iemand hier voor over heeft. Dus jij maakt iets van waarde. Alleen het bronmateriaal is niet rechtmatig van jouw om te kopieeren. Dus gaat de gecreeerde waarde ten koste van de rechthebbende naar jouw toe.
Zelf het beluisteren van de mp3 kun je een mogelijke waarde toekennen die iemand anders eventueel wel zou willen betalen (denk maar aan streaming media).
En zelf het weghalen van de mp3 van je opslag medium is vernietiging van gecreeerde waarde.
 
Origineel geplaatst door demian
Wij hebben wat groenten en aardbeienplantjes in onze tuin staan, dat kost die groenteboer ook centjes.. sterker nog, bij een enkele groenteboer kan je zaadjes kopen om zelf je groente te klonen.. :eureka:
Ook deze vergelijking gaat toch niet helemaal op vind ik. (Ik ga er even van uit dat je in jou voorbeeld bedoelde dat het de groenteboer GEEN centjes kost als je het zelf verbouwd, dat staat er niet, maar zo lees ik dat wel. Misschien vergis ik me daarin)

Misschien een leuke vraag voor de volgende IQ test:

"Ik koop mijn groente bij de groentenboer" staat tot "Ik verbouw mijn groente zelf wel" zoals

a) "Ik koop mijn platen van een platenmaatschappij" staat tot "Ik maak mijn eigen platen zelf wel"
b) "Ik koop mijn platen van een platenmaatschappij" staat tot "Ik steel die platen van de platenmaatschappij"
c) "Ik koop mijn muziekapparatuur bij een platenmaatschappij" staat tot "Met die apparatuur maak ik zelf mijn eigen platen"

Toch vind ik het frapant dat zoveel mensen in de verdediging schieten.
Hoe je het ook wend of keert: kopieren zonder toestemming van de auteur = het zichzelf toeeigenen van een product zonder tegenprestatie = stelen = illegaal.

Als mensen nog zouden zeggen: "hey ik weet dat ik fout zit, maar als ik moet kiezen tussen betalen of gratis verkrijgen, ja dan kies ik gewoon voor gratis", dan kan ik dat nog wel begrijpen en vind ik dat getuigen van lef om daar ook voor uit te komen.

Maar de argumenten die ik tot nu toe gehoord heb lijken meer op verzachtende omstandigheden om zichzelf geen dief te voelen.
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Ja dat is net zoiets als dat de winkel geen groente meer op voorraad heeft, omdat de partij de vorige avond met vrachtwagen en al is gejat door een stelletje Polen. Loopt de winkelier wel omzet van die groene vriendjes miis he? Lul toch niet zo dom.

ten eerste vind ik je een nogal agressief figuur, ik denk eigenlijk dat je gewoon niet zoveel talent hebt en dat je het daarom niet redt, jammer dat je die frustraties op deze manier botviert. Ook jouw reactie snap ik niet want die groentenboer heeft die groente toch ingekocht en zal weer nieuwe groente moeten inkopen dus die verliest daadwerkelijk geld, ik vroeg hoe een kopie trekken ervoor zorgt dat 5 euro in je zak er 4 worden, nog geen antwoord op gehad tot nu toe dus ik neem maar aan dat ik gelijk heb dan.
 
Origineel geplaatst door dennisb
ik vroeg hoe een kopie trekken ervoor zorgt dat 5 euro in je zak er 4 worden, nog geen antwoord op gehad tot nu toe dus ik neem maar aan dat ik gelijk heb dan.
Als je 5 tracks voor 1 euro verkoopt dan heb je 5 euro in de knip.
Stel 1 van die 5 personen bedenkt zich en ziet dat hij op een p2p netwerk die track gratis kan krijgen.
Dan worden er dus 4 verkocht en heb je 4 euro in de knip.

Dat gaat alleen op voor de mensen die het hadden gekocht als ze het niet gratis konden krijgen.

Ik denk dat jij het over de groep mensen hebt die het anders toch nooit had gekocht en het even checkt voor de fun.
Daar verlies je inderdaad geen geld aan.

Echter dat is een deelgroep van de illegale gebruikers.
Er zijn weldegelijk mensen die het product wel hadden gekocht maar gewoon de centen in eigen knip willen houden.
 
Dus komen we tot de conclusie dat er teveel snelle conclusies worden getrokken als zijnde dat ALLE gedownloade mp3's gemiste inkomsten zijn. En DAT is juist wat mij stoort. Dat halsstarrige gelul wat al meer dan 8 jaar rond wordt gebazuind.
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ook deze vergelijking gaat toch niet helemaal op vind ik. (Ik ga er even van uit dat je in jou voorbeeld bedoelde dat het de groenteboer GEEN centjes kost als je het zelf verbouwd, dat staat er niet, maar zo lees ik dat wel. Misschien vergis ik me daarin)

Ik bedoelde, er zijn meerdere oorzaken waarom iemand minder winst zou kunnen maken, niet alle oorzaken hoeven illegaal te zijn. Doordat ik groente verbouw verdient de groenteboer minder aan mij.
Is niet helemaal waar trouwens, want sinds ik groente ben gaan verbouwen koop ik ook meer groente, want daarvoor deed ik dat vrijwel helemaal niet.

Verschil is wel dat de groenteboer zaadjes verkoopt waarop geen copyright zit en dat het dus geheel legaal is om die te verkopen of te krijgen en daarmee zelf je groente op te kweken en daarom gaat de vergelijking niet helemaal op idd. :)
 
Origineel geplaatst door Arv
Dus komen we tot de conclusie dat er teveel snelle conclusies worden getrokken als zijnde dat ALLE gedownloade mp3's gemiste inkomsten zijn. En DAT is juist wat mij stoort. Dat halsstarrige gelul wat al meer dan 8 jaar rond wordt gebazuind.
Maar juist die groep zit mij uit principe een beetje dwars:

Ten eerste kan je natuurlijk steeds sneller gaan zeggen: hmmm mja ik had het toch eigenlijk niet gekocht nadat je er 100 keer naar hebt geluisterd. Het kan mijns inziens ook te snel een rekbaarder argument worden.
Misschien dat je het de eerste keer na 4 keer luisteren koopt, en vervolgens steeds langer gaat luisteren voordat je koopt, om het vervolgens eigenlijk helemaal niet meer te kopen
Als iemand iets eenmalig luistert heb ik daar trouwens totaal geen problemen mee.

Ten tweede blijft gewoon het feit overeind staan dat een illegale kopie een product is waar niet voor betaald is.
Ik snap wel dat mensen het willen proberen, maar dan zou datzelfde op kunnen gaan voor games:
na 10 keer spelen kan je het ook beu zijn
Of voor boeken, want ik lees een boek meestal maar 1 keer.
Of voor een concert, dat kan ook tegenvallen.
Op het moment dat je het probeert ben je al aan het consumeren, echter zonder tegenprestatie.
 
Origineel geplaatst door fuse
Dat is simpel. Economie van de koude grond zeg maar.

Als je een kopie maakt creeer je iets waar iemand voor wil betalen. Misschien jij niet, maar iemand anders wel. Waarde wordt min of meer gedefinieerd door wat men of iemand hier voor over heeft. Dus jij maakt iets van waarde. Alleen het bronmateriaal is niet rechtmatig van jouw om te kopieeren. Dus gaat de gecreeerde waarde ten koste van de rechthebbende naar jouw toe.
Zelf het beluisteren van de mp3 kun je een mogelijke waarde toekennen die iemand anders eventueel wel zou willen betalen (denk maar aan streaming media).
En zelf het weghalen van de mp3 van je opslag medium is vernietiging van gecreeerde waarde.

het ging even om de vergelijking tussen het stelen van je autoradio en het maken van een kopie van je muziek, ik ben uiteraard tegen het schenden van auteursrecht dat is gewoon niet de bedoeling maar het is niet altijd even erg vind ik en ik denk ook niet dat muziek daardoor niet meer gemaakt zal worden of nooit meer iets zal kunnen opbrengen
 
Toch snap ik het niet. Ik loop wel is de Fame in in Amsterdam en het is dan echt stervensdruk.. Verklaar dat dan.. Of bij HMV in Londen: rijendik voor de kassa's.. Illusie?
 
Back
Top