Amiga specificatie thread

die volgens mij met een simpele flatcable aan het mainboard gekoppeld wa

Idd, de 2.5" IDE controller-aansluiting zit op't moederbord...


Der zit wel nog een clockpoort print op een A1200,
maar daar weet ik weinig vanaf als A4000 gebruiker...

('k weet wel dat er verschillende hardware extensies voor te vinden zijn voor die clockpoort...)
 
ik zit nog te dubben over een a2000 vs a1200

het is voor alleen maar om beats te maken een simpel baslijntje en wat bleep soundjes

is een a2000 dan niet voldoende zit 8 mb in ,mmmaar geen harde schijf is dat echt een must

dat zit namelijk wel weer in de a1200


maakt het ook nog uit wat voor sampler ..of klinken ze allemaal ranzig
 
is een a2000 dan niet voldoende zit 8 mb in ,mmmaar geen harde schijf is dat echt een must

Een must, misschien niet, maar wel verrotte handig. Als je geen HD neemt, zorg dan dat je in ieder geval twee floppy-drives hebt, anders blijf je floppy-jockyen,

maakt het ook nog uit wat voor sampler ..of klinken ze allemaal ranzig

Eentje met alleen audio in. Dus om samples te maken die de Amiga zelf moet afspelen. Er zijn er ook die ongeveer als geluidskaart fungeren om kwalitatief beter geluid te produceren. Dat wil je dan natuurlijk niet.
Ik heb zelf een AMAS (8-bit audio in plus midi-in en -uit).
 
Zo dus:
 

Attachments

  • amigamem.jpg
    amigamem.jpg
    29,8 KB · Bekeken: 155
Hou wel rekening mee dat als je extra geheugen installeerd dat je dat ook moet instellen in de WB, anders doet die er niets mee........ dat was iig zo voor de 500
 
Origineel geplaatst door djlee
Hou wel rekening mee dat als je extra geheugen installeerd dat je dat ook moet instellen in de WB, anders doet die er niets mee........ dat was iig zo voor de 500

Op mijn 1200 is het bijprikken en gaan. Zal wel veranderd zijn in latere OS'en.
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Waarom zou je er een maken? De Amiga heeft een tulp uitgang, en als de tv geen cinch input heeft (meeste nieuwe tv's en schermpjes hebben tulp-aansluitingen voor camcorders)... B]


Let wel dat de Amiga 500 (en ik neem aan de 2000 ook, maar heb dat nooit gecontroleerd) op de Cinch CVBS/Composiet uitgang een zwart/wit beeld uitstuurt!

Als je met zo'n meneem tv'tje werkt maakt dat natuurlijk nix uit, maar thuis op je tv is het toch wat minder.

De 1200 (en ik neem aan de 4000 ook, maar heb dat nooit kunnen controleren =( ;) ) sturen wel in kleur uit. Maar als je de keuze hebt uit RGB of CVBS dan wil je toch echt wel RGB (Als je een Wii hebt weet je wat ik bedoel).


Schiet me ook nog wat te binnen wat betreft het geheugen. Dat was altijd opgedeeld in ChipRAM en FastRAM. De A500 had normaal gesproken 512k Chip, met een latere chipset en een evt (simpele) modificatie icm een geheugenuitbreiding van 512k kon je dit 1mb maken. (en met een hele dure uitbreiding met adapters die over chips geplaatst moesten worden etc. kon je dit uitbreiden naar 2mb, maar dat was geen gangbare optie).

Een 1200/4000 heeft standaard 2mb ChipRAM, ChipRAM wordt gebruikt voor het plaatsen van samples, hoe meer chipram je hebt des te meer samples kun je tegelijkertijd inladen.


OK deze thread zette mij toch weer aan het denken, en als ik nu een amiga zou moeten aanschaffen met de beste prijs/kwaliteitsverhouding en comfort, dan wordt het:

Amiga 1200
IDE2CF adapter (2,5" versie, haaks) (gebruik momenteel 2 PC's met elk 8GB CF als HDU, gaat perfect)
4GB CF kaart
PCMCIA netwerkkaart
als het kan een scandoubler
TFT-schermpje

En als je budget het toelaat een turboboard cq geheugenuitbreiding, maar dit is niet echt nodig als je alleen met protracker aan de slag gaat.
 
dan wordt het:

Geen midi interface?

Mss vind je nog een 8MB uitbreiding?
Turbo Cards voor de A1200 worden al snel warm en belasten de A1200 Voeding
soms te zwaar.
(Een A500 voeding is beter - Zwaarder dan een A1200 voeding)

oa.SoundStudio kan z'n samples in Fast mem afspelen,

Der bestaat de A520 adapter om van de amiga AGA video uitgang een video signaal te maken.
(Bij de A1200 niet nodig - die heeft video uitgang)

Als netwerk kan je mss een soort van PARNET voor Amiga <> PC gebruiken?
(daar heb je een aangepaste Parallel kabel, is niet erg snel, geen vertragingen met netwerk drivers)
 
Als netwerk kan je mss een soort van PARNET voor Amiga <> PC gebruiken?

Ik vraag me af of dat een nuttige bezuiniging is. Ik betaalde voor mijn Amiga PCMCIA netwerkkaart iets van 10 euro en gebruik nu gewoon ethernet. Speciale parallelle kabel solderen (of nog erger: laten maken) zal niet veel goedkoper zijn. Plus dat je PC bij parnet wel enigzins in de buurt moet staan. Met "echt" netwerk kan ie overal ter wereld staan (ofwel: direct FTP'en vanaf Aminet :) )
 
ik had een vraag ik heb zelf een amiga 1200 die perfect werkt escom model 8 mb

alleen als ik luister naar nummers van nasenbluten die allemaal op de amiga zijn gemaakt (600 geloof ik) klinkt het anders danmijn amiga zitten er geluidverschillen tussen de 1200 600 en 500?
 
Ja, volgens mij wel!!!
In den tijd merkte ik op dan m'n A4000 anders klonkt dan 'n A500
(de A4000 was minder...???)
Maar 't gaat echt om details.... kwa dofheid - hoge freqs - storing...

Verder zal nasebluten wel de amiga sound wat 'oppeppen'
wat equ, wat compressie, wat rev/del ???

geen idee verder!
laat er anders eens een stukje van horen ?
 
klinkt juist meer lowfi dan de 1200 nog meer die bekendere knisperende warme amiga geluid
 
klinkt juist meer lowfi dan de 1200 nog meer die bekendere knisperende warme amiga geluid
idd, zou die .MOD file ergens te vinden zijn???
dan kun je echt vergelijken???

Verder heb ik zowat gans de Aminet Modules van hun samples geript, (en der zijn nog veel meer modules te vinden denk ik zo)
maar 't enigste wat ik jammer vind, is dat ze slechts grof kunnen getuned worden - dus volgens mij zijn ze altijd een beetje vals vergeleken met echte synths???
(Maar soms is dat juist intressant in een track)
 
idd, zou die .MOD file ergens te vinden zijn???
dan kun je echt vergelijken???

QUOTE]

is een hele goede :) 1 mod file en die op meerdere systemen luisteren

denk dat ik tog een 500 of 600 ga kopen eentje met eenkleine hd erin en 2 mb geheugen


kan ik 2 amiga s midi triggeren met smt 4 kanaals amiga
 
'k weet ni meer alles af van de amiga's,
maar een A500 voorzienvan een hd, moet via de expansie poort,
bv een A590, !! en daar zit geen gewone IDE HD in
(Wel een SCSI poort aan)

Een A600 is "pease of cake", die heeft een IDE poort,
maar de sound is't zelfde als de A1200 volgens mij....
- Dus iets anders dan de A500 ???
kan ik 2 amiga s midi triggeren met smt 4 kanaals amiga
Idd, werd vroeger nog gedaan!
Ik heb echter genoeg aan 3 Tracks of 2 kanalen Amiga Sounds...
De combinatie van een (soft) Synht setup en enkele Amiga of C64 sounds klinkt wel goed, maar om nu alles met amiga sounds te doen, da's goed voor die "compo's" en demo's,
maar mij zegt het niks (meer)...
 
Back
Top