Samenwerking Ytse - Danny

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.832
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hieronder de derde post in onze PB-conversatie. Vanaf nu zal alle relevante communicatie in deze thread bijgezet worden zodat geïnteresseerden mee kunnen lezen.

Hey Ytse,

Jouw comfortzone ligt dus wel wat buiten de mijne waardoor het omgekeerde dus ook wel zal gelden. Langs de andere kant vind ik het bekendere werk van Depeche Mode ook wel goed (Enjoy the Silence bv).
Veel écht naar muziek luisteren doe ik eigenlijk niet. De radio staat wel de ganse dag aan om me gezelschap te houden maar het gebeurt raar of zelden dat ik echt een CD opzet om te beluisteren. Ik hou echter wel van het werk van Vangelis uit z'n Nemo periode (Spiral, China, Opera Sauvage etc) maar ook dat staat bijna nooit meer op. Maar ook ik kan me wel vinden in uiteenlopende stijlen. Zo heb ik al wat rockachtige, disco of italo tracks gemaakt in een vorig leven.
Mocht je mijn werk wat willen leren kennen, kan je bv mijn YT kanaal eens bekijken: https://www.youtube.com/@Guy-LianMusic. Daar vind je een paar voorbeelden uit mijn Solar System project dat enkele jaren geleden afgewerkt werd. Je kan mijn deelnames aan de forumcontest ook natuurlijk kennen.

In één take opnemen zit er nooit in. Mijn tracks liggen gemiddeld tussen de 40 en 60 sporen en zijn dus gewoon niet live in te spelen. Ik speel wel alles spoor per spoor in de sequencers van de Kronos en MPC's in en editeer soms enkele midi events om de nodige feel te creëren maar gebruik dus echt wel de keys (is ook wel nodig als je geen DAW gebruikt :) ). Opname gebeurt enerzijds op een Alesis ML9600 HDD recorder voor de eindresultaten. Takes tussendoor worden opgenomen op een externe USB HDD die aan mijn mengpaneel gehangen wordt (Yamaha MGP32X). Het is die laatste die waarschijnlijk ook binnen ons kleine projectje gebruikt zal worden (eventueel de MPC's maar dat hou ik nog even in beraad).

Vermits ik de MPC's nog maar amper een maand heb, moet ik me wat dieper in de audio inwerken. Ik vermoed wel dat je daar langere WAV's in kan laden. In het verleden heb ik eens enkele samenwerkingen met forumlid Hermax aangegaan en de daarin opgedane werkwijze kan ook misschien in ons geval gebruikt worden. Daarin maakten we een WAV van hetgeen wat uit de sequencers komt per deel (frase, refrein, soms op de maat waarop er iets concreets veranderde). Dat zorgt ervoor dat de ander die WAV's makkelijk op de desbetreffende maten kan plakken en geeft je een grote flexibiliteit.

Als eerste aanzet (is inderdaad altijd het moeilijkste) zou ik bv wel eens een Performance op de Montage kunnen zoeken en wat akkoorden opnemen. Ik zou een aparte take van de bas, arpeggio's en drums kunnen maken zodat jij extra flexibiliteit krijgt om die aparte opnames samen te kunnen voegen of bepaalde delen laten wegvallen. Lijkt je dat wat?
Ik stel voor dat ook jij op een soortgelijke wijze iets bij mekaar speelt en dan kunnen we in onderling overleg bepalen wat we ermee gaan doen.

Op die manier kunnen we de zaak verder uitwerken, herhalen met nieuwe sporen erbij, percussietje, effecten ... enfin ... wat de inspiratie maar oplevert ;).
Mocht de track beginnen met een stuk waarin geen duidelijke oriëntatiepunten zitten (basdrum of hihat of sequence of zo), is het nuttig om in het begin een korte biep te zetten en dan een maat leeg te laten. Zo kan het biepje gebruikt worden als beginmarker (ik heb geen visuele mogelijkheden, hé). Als het stuk wel met een duidelijk ritme begint, is die techniek niet nodig uiteraard.

Als grondtoon zou ik Emin voorstellen en BPM 105? Kan je je daar in vinden?

Praktisch qua tijd: ik kan er op dinsdag- en donderdagvoormiddagen tijd in steken en woensdagen en in het weekend een groot deel van de dag. Dat moet toch al wel wat kunnen opleveren, niet :engel:?

Ik stel ook voor dat, vanaf het moment de aparte threads voor deze samenwerking bestaan, we daar verder communiceren. Zo kunnen de andere forumleden meelezen als ze dat interessant zouden vinden.

Ik zal me straks al eens in de studio zetten en wat beginnen in mekaar te steken. Je mag eerstdaags al iets van me verwachten.

Tot hoors, Ytse :okdan:


:doei:

Danny
 
Van de drie artiesten die je noemde heb ik het meest met JMJ. Komt ook het dchts bij Depeche Mode denk ik qua stijl. Beetje richting Depeche Mode stijl gaan dan met wat van onze eigen inbreng? :)
Ik zal je muziek is doornemen.
Hier staat wat van mijn werk. Techno dingetjes kan je evt overslaan.
Staat ook nog samenwerking met Bart vorig jaar.

Beiden opzetje maken in Emin, 105 BPM lijkt me prima.

Ik ga er zeker tijd voor vrijmaken. Denk vooral 's avonds en op zondag.

Ben benieuwd. :)

Groeten, Ytse
 
Dag Ytse,

Deze namiddag heb ik wat tijd genomen om een idee in te spelen. Ik heb je zojuist via Wetransfer een aantal WAV's gestuurd.

Een eerste WAV geeft een totaalbeeld weer, gewoon alle sporen van de gebruikte synths (1 MPC, Kronos, Montage, EMU, Virus en SY99).
Dan zijn er nog de files per synth of groep. Zo heb je de drums apart, EMU en Virus-lead, Kronos en Montage.
Daar waar een file met een leegte begint, staat er in het begin een korte beepmarker waarop je deze makkelijk kan uitlijnen in je DAW (ik heb het zelf in Audacity geprobeerd en dat werkte perfect).

Op dit moment is het (uiteraard) té veel een Danny-track, redelijk hard gelinked aan "A Foreign Tongue". De drums mogen gerust vervangen worden door iets van jezelf. Als je vindt dat er iets weg moet of vervangen worden, laat dit dan gerust weten ;). En voeg er zeker dingen aan toe.

Heb je zelf andere ideeën in Emin aan 105 BPM (= onze afgesproken 'beperking'), stuur deze dan ook door. Mochten de ARP's te druk zijn, dan kan ik er wel een paar weglaten die jij dan door andere figuren kan invullen.

Vind je er echt niks aan mag je dat ook eerlijk laten weten. Dan proberen we gewoon iets totaal anders :).

Nog even meegeven dat de grondnoten het volgende verloop kennen:
E - B - D - A - C - G - B en dan kan dit opnieuw beginnen of een bridge, refrein ... whatever.

Laat maar weten wat je'r van vindt :okdan: ... en ik kijk uit naar jouw voorstellen.


Veel plezier ermee (hopelijk toch :) ).

:doei:
 
Ok, je hebt je best al gedaan. Ik vind het wel wat. Alleen het fluit achtige lead geluidje werd me wat te veel. :D
Rest kunnen we wel wat mee.

Ik heb ook wat. Maar openbare link. Iedereen mag meekijken van mij:
Ook allemaal losse sporen wav's en 1 wav met alles.
Het is een bridge en chorus achtige stukjes, geen verse. 105 BPM, maar een modus van Emin. Weet niet precies welke. Grondtoon denk ik D. ChatGPT kwam er ook niet uit. :)
Bas partij niet echt tevreden mee. Gitaar achtige partij zouden dan nog wat meer variaties van moeten komen of met echte gitaar iets doen.

Hoor ook graag wat je er van vind. Daarna 1 van de twee kiezen of kijken of we kunnen combineren?
 
Ytse, ik heb juist jouw tracks gedownload. Ik ga ze eens aandachtig beluisteren. Een eerste indruk is in ieder geval interessant en goed. Ik stel voor om jouw idee op te vatten als vers en dan zou ik de noten en opbouw van dat fluitgedeelte herwerken zodat de feel beter overeenstemt.

Ter illustratie voeg ik het bestand dat Ytse van mij ontvangen heeft aan de thread toe. Ook ik wil niets achterhouden :D.

Zo, en nu eens kijken of ik alles mooi gesynced krijg en de correcte grond tonen vind :).

:okdan:


:doei:


 
Hey Ytse,

Ik heb deze middag een poging gedaan om alles goed op mekaar af te stemmen maar ben daar eigenlijk niet in geslaagd.
  • Gebruik je afwijkende micotunings? Ik krijg geen enkele noot/akkoord in het eerste deel werkende; klinkt altijd wel hier of daar dissonant. Ik heb de indruk dat van C naar B nog het beste werkt maar niet meer wanneer de gitaar erbij komt.
  • Ik krijg je files niet correct gesynced op 105 BPM. Ik heb de aparte bestanden geknipt en dan geprobeerd om via de pads van een MPC te triggeren op de juiste momenten maar ook zonder strak resultaat.

In de nieuwe versie hier in bijlage hoor je waar ik met jouw idee naartoe wil. De eerste 24 maten komen zo goed als volledig van jou om dan vanaf maat 25 het stuk waar eerst de sinuslead zat, te laten beginnen. Dat is dan wel helemaal anders opgevat en zal je waarschijnlijk beter bij je smaak vinden passen.

Helemaal achteraan zit nog een apart stukje metronoomklik dat je kan gebruiken om te controleren of alles wel pefect aan mijn kloksignaal te koppelen valt. Kan je dat eens nakijken? Overigens zit die clicktrack voorlopig door de ganse song heen zodat je een beetje aan kan voelen waar ik syncgewijs tegenaan loop.





Eens deze probleempjes opgelost zijn en ik een gesyncte versie kan afspelen, kunnen we er verder aan werken. De baslijn is inderdaad te druk en te "raar" voor mijn heel beperkte muziekkennis. Dus daar kan je misschien beter wat meer rechtoe-rechtaan werken.

Beluister het eens en laat maar weten wat je ervan vindt.

(MIDI data heb ik eigenlijk niet nodig want dat zo willen zeggen dat ik met mijn eigen geluiden moet werken waardoor het teveel als een typische dannytrack zou gaan klinken. En ik vind jouw geluidskeuze heel verassend en goed :okdan:

:doei:
 
Welke sample rate gebruik je normaal? Ik heb ze als 44.1khz geëxporteerd. Ik zie dat tuning op alles zo'n 20 ct naar beneden afwijkt. Ik zal dat proberen te fixen en bestanden aanaleveren met metronoom aan begin en eind. Laat maar weten of je andere sample rate wil.

Greetz
 
Ik gebruik de default sample rate van de mpc zijnde 44.1khz. Het is inderdaad zo dat alle wavs ontstemd waren t.o.v. van mijn toestellen (die overigens standaard op 440 Hz zijn gestemd)

Je mag zeker zo´n clicktrack toevoegen :okdan: .
Het is misschien ook handig om de verschillende sporen in delen van twee maten te splitsen (als dat niet te omslachtig voor je is).
En het zou heel erg helpen als je een paar beginnoten van de lfo pad en het gitaargedeelte doorgeeft. Dan kan ik altijd zien om stemmingen daarop af te stellen.

Wat vind je muzikaal van het idee trouwens? Het stukje wat ik bij gespeeld heb, heeft nog ondersteuning van jou nodig (lfo pad? gitaar? iets anders?).
En dan nog naar een tweede vers doorlopen :walker: ...

:doei:
 
Idee best wel goed. De overgang moeten we dan nog wat aan werken. Maar klinkt best wel sterk. Zang zou misschien nog mooi zijn maar daar ga ik me niet aan wagen. :D
Als jij verder wat probeert aan elkaar teplakken kan ik daarna weer kijken wat ik kan doen. Evt wil ik wel kijken naar de overgang.

Ik kan de drums, bas en gitaar in 4 bars bouncen en het akkoord achtige padje in twee keer 8 bars. Met dan voorafgaand een metronoompje. Komt er zo aan.
 
Yste,

Ik heb nog steeds de problemen van de afwijkende bmp (104,48 BPM door de MPC gedetecteerd) en pitch. Dat laatste heb ik zelf opgelost door mijn toestellen af te stemmen op jouw samples.

Wat de BPM betreft zoek het nu over een andere boeg te gooien. Ik heb jouw drumritme zo goed mogelijk nageprogrammeerd omdat ik daar zeker van ben dat het bij mij perfect in sync loopt. Porbeer jij nu eens op die WAV gesynced te werken. Ik ga je vragen om de sporen die je tot nu toe opgenomen hebt, opnieuw in te spelen bovenop die van mij. Dat is misschien een beetje meer werk maar ik denk dat dit het snelste gaat zijn.

In de nieuwe versie heb ik vanaf de eerste tel een basis basdrumbeat ingespeeld zodat het makkelijker te syncen valt en wat fills hier en daar tussengevoegd. Er zijn ook nog enkele sporen toegevoegd (koor, bells, percussie).

Ik heb ook even de moeite gedaan om te bepalen wat je ongeveer speelt: in jouw vers wissel je van C naar G (dus eigenlijk een Emin maar dat geeft hoegenaamd niet :) ).
In mijn refrein ga ik van A naar C naar B naar D.

Mocht je met sommige zaken niet tevreden zijn, laat dit dan gerust weten ;).

En nu ga ik verder uitzieken :r :stupid



 
Even kijken. Je wil nu graag dat ik mijn tracks sync aan jouw tracks en dan deze bounce zodat jij er dan verder mee kan omdat ze dan hopelijk wel voor je gaan werken?
Als dat niet té veel werk is? Ik vraag me dan af of jij ook tegen problemen aan loopt (tuning, bpm). Ik snap het nog steeds niet echt ... maar ben uiteraard ook niet in supervorm.

Ik ga trouwens het refrein deels opnieuw inspelen want véél te slordig. Maar dat zal pas ergens woensdag ten vroegste, vrees ik.

Nog even meegeven dat, als je jouw drumritme strak gesynced kan krijgen, dat terug gebruikt kan worden.

Succes in ieder geval 👍
 
Ok, ik snap het. Ik krijg het wel gesynced. Abelton Live. Maar hoop dat het dan ook terug nog werkt.. Ik laad jouw samples iig zonder warp in dus in theorie zou het moeten werken.

Ableton Live geeft 105.01 als BPM van jouw samples. :)
 
Dat is dan (gelukkig) toch vrij nauwkeurig. Ik hoop inderdaad ook dat bij overdracht alles goed blijft gaan (blijf er een beetje schrik van hebben).

Schenk je ook wat aandacht aan de gitaarpartij? Nu komen daar sommige noten niet goed overeen.

En een ideetje: waar ik het refrein stop twee maten enkel percussie of drums (think ´Enjoy the Silence´) om dan het vers te hernemen met en verder uit te bouwen. Wat denk je?
 
Back
Top