Bouwverslag 19" PC

Kuch
Kuch

Frontplaten? Waar zijn de maten?

Axel
 
Hout kan gaan resoneren dus zou ik sowieso geen hout in de kast gebruiken: ook niet voor de achterkant. Van resonerend hout wordt je niet gelukkig als het niet een instrument is maar een pc
 
Hout is uit den boze, het is al een paar maal gezegd hier. Met die hoge frequenties die in een pc rondgaan zul je met hout ongetwijfeld last krijgen van interferentie met andere apparaten. (EMC) Gebruik minimaal aluminium dat inderdaad gewoon bij de Gamma te koop is. Hoeklijntjes erbij kopen en de boel met popnagels aan elkaar zetten. Stabiel, ligt in gewicht en goede afscherming.

Tenslotte is alu erg makkelijk te verwerken, eenvoudig allerlei gaten in te zagen/ponsen/boren.
 
Origineel geplaatst door dj discodeluxe
hoe ga je die kast later nog eens open maken als je het dicht popnagelt?
:confused:
Haha, natuurlijk bevestig je een plaat, de bovenplaat met boutjes. Gewoon draad in het alu tappen met een machine tapje en klaar is Kees of Vlex!
 
Toch is een standaard 19" behuizing modded veel makkelijker dan wat jij wilt doen hoor.

Als je een beetje zoekt kun je er tweede hands echt wel vinden voor ene leuk prijsje.

Je hoeft dan ook niet meer na te denken over de schroevgaten voor het moederbord en de sleuven voor je PCI/AGP/PCI-X kaarten enzo.

Verder zijn serverkasten vaak gebouwd voor een specifieke luchtstroom omdat die zooi gewoon niet te warm mag worden. Ik denk dat je met zelfbouw uiteindelijk meer geld en heel veel tijd kwijt zult zijn. (wel leuke knutselen natuurlijk).

Zoals eerder gezegd. Ga voor grote fans (92 mm of groter) met laag toerental voor minimale geluidsoverlast. Zorg voor goede ventilatie over je Harde schijven en zorg in godsnaam dat je aarding in orde is. Dat kan je echt bergen ellende geven, geloof me.

Een hele ondiepe kast ga je denk ik ook spijt van krijgen i.v.m. airflow en inrichten van je kast wat betreft kabels en fans enzo.

Maar ja, da's mijn gedachte maar.
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Toch is een standaard 19" behuizing modded veel makkelijker dan wat jij wilt doen hoor.
Je hoeft dan ook niet meer na te denken over de schroevgaten voor het moederbord en de sleuven voor je PCI/AGP/PCI-X kaarten enzo.
Verder zijn serverkasten vaak gebouwd voor een specifieke luchtstroom omdat die zooi gewoon niet te warm mag worden. Ik denk dat je met zelfbouw uiteindelijk meer geld en heel veel tijd kwijt zult zijn. (wel leuke knutselen natuurlijk).
Een hele ondiepe kast ga je denk ik ook spijt van krijgen i.v.m. airflow en inrichten van je kast wat betreft kabels en fans enzo.
Maar ja, da's mijn gedachte maar.

Ja, eigenlijk lijkt me dat ook wel beter. Over een standaard behuizing is goed nagedacht. Zelfbouw is altijd leuk, maar (en ik spreek uit ervaring) heel vaak denk je achteraf toch dat bepaalde dingen anders hadden gemoeten. Het blijft dan een soort van compromis. Overigens wel weer heel leerzaam.
 
Iemand die ik ken heeft ook een zelfbouw 19" case, zo rond de 32cm diep. Hij heeft t op zo'n zwart 19" rack gebouwd zoals ik eerder poste. Deze vind ik t ondiep, juist omdat ik t goed wil doen (airflow, koeling etc.) Hij heeft nog geen enkel probleem gehad. Ik vind opzich het idee van alu achtercase bouwen wel intressant, en best betaalbaar...

bestaande 19" rackcase ga ik denk ik gewoon niet voor, al heel lang over nagedacht maar:
- prijzig
- vaak lelijk (zoals eerder gezegt, van die stomme klepjes etc.)
- te diep
- en niet makkelijk frontpanel in/outs.

Frontpanel staat dus eigenlijk vast (schaeffer), ik krijg morgen of overmorgen de volgende "oren" binnen:
CCR12061Ukt.jpg


het was dus de bedoeling dat hier een houten case (mdf) opkwam en des noods deze te "bekleden" met aluplaten. Maar misschien dus helemaal alu? maar hoe zit dat met popnagels/tang? makkelijk verkrijgbaar?

als iemand hier nog ideën over heeft, zeer welkom! iedereen alvast bedankt voor al heb meedenken :okdan:
 
Re: Re: 19 inch pc kast

Re: Re: 19 inch pc kast

De meeste kant en klare 19" cases zijn gewoon uitermate lelijk (zo'n deurtje met een sleutel, bah)

Gelukkig zijn ze daar een beetje vanaf aan het stappen. Bij ons in de serverruimte staat er nu eentje van een klant die helemaal zwart is, en aan de voorkant een klep over de hele breedte, dus niks lelijk met een sleuteltje.

Ik vind zelf deze ook wel mooi:
http://www.procase.nl/details.asp?ID=194
 
Het rare is inderdaad dat de cases die je zo (leeg) kunt kopen bijna altijd redelijk lelijk te noemen zijn terwijl server leveranciers als Dell, HP en IBM echt hele mooie machines leveren.

Al is een echte servercase veel te diep voor wat je hier wilt doen (vaak 80cm door aanwezigheid bergen hardeschiven, backup streamer, grote RAID kaarten, redundant fans, meerdere cpu's, redundant power supply. Dat soort grappen).

Ik denk dat deze fabrikanten de kasten ergens op bestelling laten maken. Heb ze nog nooit los in de verkoop gezien in ieder geval.

ook fabrikanten die specifiek audio pc's bouwen hebben denk ik zo hun bronnen. Wel jammer dat dat niet voor de consument te koop is eigenlijk.
 
Wat dachten jullie hiervan?

- Frontpanel bij Schaeffer
- Voor de zij/boven/onder kanten achterkant -> gamma alu plaat.
- icm zulke hoekprofielen:
CC0162.jpg


lijkt me toch aardig goed toch? :)
 
De meeste "horizontale" desktop kasten (zoals de oude Compaq Presario, tower/desktop switchable door draaien van drives) passen PRECIES in een 19" rek. Daar kun je vrij eenvoudig een eigen frontplaat op maken (heb ik ook gedaan). gewoon oude front verwijderen, en nieuwe frontplaat vastschroeven op oude schroefgaten. Uiteraard kun je 'm niet halverwege je rek hangen ivm het gewicht, maar als je die kast ondersteund door een plaatje MDF ofzo werkt het prima.
 
Waarom wil je eigenlijk je pc in een case bouwen? Als je ermee gaat optreden dan komt er nog wat meer bij kijken dan alleen een stevig kistje bouwen. Heb je nagedacht over het beschermen van o.a. de HD, voeding, en andere onderdelen die tijdens transport kunnen los geraken?

Wanneer je daar wat meer tips over wil, dan zou ik dit artikeltje eens goed doorlezen. En als je inderdaad gaat optreden zou ik zéker aan goede koeling denken!! Als je je pc alleen maar thuis gaat gebruiken, waarom wil je hem dan in een case?

In ieder geval succes met je project!!
:okdan:
 
Hey ho, leuke topic!.. Heb zelf ook eens een houten pckast gebouwd... Het puntje over de electromagnetische straling is niet geheel uit de lucht gegrepen, maar zoals eerder vermeld...
gewoon alu aan de binnenkant (evt dik plakfolie) heb het ding voor de rest nooit afgemaakt... was teveel gedoe...

Er bestaan ook gewoon houten pc's op de markt.. staat zelfs een houten tft scherm hier in een computershop ;) + houten toestenbord en muis

Maargoed.. Ik werk bij een plaatwerkbedrijf, en we maken regelmatig frontjes en andere 19" apparatuurkasten... we kunnen alles op maat en custom maken. Ook poedercoaten in alle mogelijke kleuren.. heel erg gaaf! (ik programmeer de pons en lasersnijmachines en heb al heel veel gekke dingen gemaakt). Er is verschrikkelijk veel mogelijk.. als je een kleine serie wilt maken, stuur me eens een PB, dan kan ik je meer info en evt prijzen geven)
 
19" pc behuizing klinkt erg duur maar bijna iedere dekstop pc is ongeveer 19" breed.
Neem gewoon een kast van een oude compaq deskpro ofzoiets of koop een nieuwe D330DT ofzo. Las of popnagel er rack oortjes aan en je bent klaar.

of zie ik dat nou verkeerd?
 
Origineel geplaatst door Lynxxx
De meeste "horizontale" desktop kasten (zoals de oude Compaq Presario, tower/desktop switchable door draaien van drives) passen PRECIES in een 19" rek. Daar kun je vrij eenvoudig een eigen frontplaat op maken (heb ik ook gedaan). gewoon oude front verwijderen, en nieuwe frontplaat vastschroeven op oude schroefgaten. Uiteraard kun je 'm niet halverwege je rek hangen ivm het gewicht, maar als je die kast ondersteund door een plaatje MDF ofzo werkt het prima.

:erm:
Dat bedoel ik dus. Had nog niet de hele draad gelezen.
 
Origineel geplaatst door Traxopia
19" pc behuizing klinkt erg duur maar bijna iedere dekstop pc is ongeveer 19" breed.
Neem gewoon een kast van een oude compaq deskpro ofzoiets of koop een nieuwe D330DT ofzo. Las of popnagel er rack oortjes aan en je bent klaar.

of zie ik dat nou verkeerd?

ik heb hier ook een dekpro maar die is echt smal aan de frontside ik den zo,n 30 cm

hijis wel 40 diep dus .. hoe in te bouwen dan?
 
De echte oude Deskpro 2000's (Pentium 133 en 200 enzo) waren inderdaad vrijwel 19" breed. Wij hebben er daarvan ook nog wel eens een paar in 't rack gehad. Maar Compaq heeft inderdaad ook andere modellen Deskpro's gemaakt, waaronder hele kleine en staande modellen.
 
Back
Top