Bouwverslag 19" PC

Vlex

Wa zeggie baard?
Lid sinds
15 oktober 2004
Berichten
244
Goedemorgen iedereen!

Ik ga mn pc inbouwen in een 19" case. En om dit mooie proces met jullie te delen -> dit topic :)
Mocht iemand dit al eens gedaan hebben en tips hebben -> zeer welkom.

Dit is het ontwerp van mn frontpanel, welke gemaakt gaat worden door schaeffer-apparatebau.

pccase4he_small.jpg


er zal een delta 1010lt kaart inkomen, aangesloten aan de jack/xlr inputs aan de voorkant.

achterkant zal als basis "19" oren" hebben, met een houten behuizing.

het ontwerp zal nog iets aangepast worden, maar dit gaat van de week gebeuren als ik mn pluggen binnen heb.

tips/opmerkingen etc. zijn welkom!
 
Houten behuizing? Is dat wel verstanding ivm heet wordende componenten en evt brandgevaar?
Plus dat je geen dubbel geaard apparaat meer hebt. Wat de veiligheid ook niet ten goede komt.

En je frontplaat is leuk, maar zou er toch ruimte voor vrijmaken om toch frisse lucht van buitenaf erbij te laten kunnen komen zodat je airflow niet alleen vanaf 1 kant hoeft te komen. Zowieso dat je rekening moet houden dat je grote fans erin kan zetten zodat hij qua geluidsproduktie minimaal overlast bezorgd.
 
Origineel geplaatst door fuse

En je frontplaat is leuk, maar zou er toch ruimte voor vrijmaken om toch frisse lucht van buitenaf erbij te laten kunnen komen zodat je airflow niet alleen vanaf 1 kant hoeft te komen. Zowieso dat je rekening moet houden dat je grote fans erin kan zetten zodat hij qua geluidsproduktie minimaal overlast bezorgd.

Ben het hier wel mee eens! Zorg voor veel ventilatie mogelijkheden. En inderdaad, meer fans
of grotere fans (en dus lagere toerentallen) zijn heel gunstig voor het geluid. Je zou nog
aan temperatuur gestuurde fans kunnen denken.

Let ook op dat je wat ruimte voor en achter een fan laat zitten (geen rooster o.i.d. heel dicht
bij de bladen van de fan plaatsen maar liever een paar centimeter verder). Dit maakt de fans ook een stuk stiller.

Ik heb mijn PC ook in een 19" behuizing zitten. Ik ben uitgegaan van een
'standaard' metalen 19" PC behuizing (voor servers enzo, verkrijgbaar bij de betere computerboer),
waarvan ik de fans heb aangepast om 'm wat minder lawaaiig te krijgen. Ik vind het zelf
wel netjes opgeruimd; de PC in een 19" rack. Er is ook een nadeel aan: als je in je PC kast
moet zijn (en dat gaat toch gebeuren op gegeven moment)
heb je er meestal wel een stuk meer werk aan dan bij een 'normale' PC behuizing....

Veel succes ermee! Ik houd me aanbevolen voor fotos :)
 
Hum... over die houtenbehuizing heb je misschien gelijk, maar weet niet echt hoe ik t anders kan doen, had dit in mn hoofd:
d7823.jpg


maar die dingen zijn veels te ondiep, vandaar dat ik voor hout (mdf) heb gekozen.

En over die airflow heb je wel een punt, al wordt t moeilijk, aangezien t al aardig vol zit. Zal ff gaan kijken.

Thanx voor je reply!
 
@DJB, ook bedankt voor je reply. Jij hebt een standaard case gebruikt? die vind ik net ff te duur, en wilde graag op mn frontpanel mn inputs, dus vandaar dat ik custom ga. Ik zal dus ff gaan kijken naar betere koeling, thanx voor tips over fan plaatsing etc.

en er komen uiteraard foto's aan :)
 
Origineel geplaatst door Vlex
@DJB, ook bedankt voor je reply. Jij hebt een standaard case gebruikt? die vind ik net ff te duur, en wilde graag op mn frontpanel mn inputs, dus vandaar dat ik custom ga. Ik zal dus ff gaan kijken naar betere koeling, thanx voor tips over fan plaatsing etc.
en er komen uiteraard foto's aan :)


Die standaard cases zijn inderdaad niet zo goedkoop. Voordeel is wel dat de doos al helemaal
is ingericht voor het plaatsen van moederborden, harddisks, cd/dvd rom spul, etcetera.
Ook is de airflow al doorgerekend. Dat maakt het vervangen van fans heel eenvoudig
(zelfde airflow; maar stiller. kijk eens op papst.de, die zijn erg goed).

Het idee van een custom front paneel spreekt me wel aan moet ik zeggen!
 
Origineel geplaatst door Vlex
Hum... over die houtenbehuizing heb je misschien gelijk, maar weet niet echt hoe ik t anders kan doen, had dit in mn hoofd:
d7823.jpg


maar die dingen zijn veels te ondiep, vandaar dat ik voor hout (mdf) heb gekozen.

En over die airflow heb je wel een punt, al wordt t moeilijk, aangezien t al aardig vol zit. Zal ff gaan kijken.

Thanx voor je reply!

Hoe diep moet die zijn?

Bij RS hebben ze behuizingen van max. 34 cm diep en van 1he tot 4he hoog. Krijg je een fronpaneel bij, scheeld weer in de kosten bij Schaeffer.

Zie www.rs-components.nl en dan zoeken op nr. 469-1149
 
hmmm 34cm moet lukken denk ik. Klopt t dat er bij zo'n basic kit geen cover en bottom plate zit?
denk niet dat t erg veel scheelt in kosten als ik mn eigen materiaal aanlever, die moet ik namelijk eerst nog opsturen, is ook niet goedkoop toch?

ziet er wel goed uit, alleen zou ik eigenlijk alleen de zij en boven-onderkanten willen hebben, is dit mogelijk, kan niet vinden dat je de zijkanten los kan bestellen. Want front doe ik dan via schaefer, en back wordt zowieso hout, hier moeten echt veel gaten etc. in komen.
 
De meeste 19" kasten zijn buitenproportioneel duur. (zal wel door de lage oplage liggen)
Maar als je goed zoekt zijn er voor een schappelijk prijsjes ook kant en klare 19" kasten te vinden hoor.
Misschien dat je daar ea nog moet fixen, vooral om jouw voorplaat te krijgen zoals je wilt. Maar heb je minder werk mee en kost ook niet zo gek veel euri.
 
Grootste probleem bij kant en klare pc cases is dat ze vaak 60cm diep zijn. ik weet al in welke flightcase ik m wil en die is max 42cm diep. + dat ik geen cases heb kunnen vinden onder de 150 euro. dit kits waar radiance mee aan kwam zijn opzich mooi, alleen moeten de zijkanten wel los verkrijgbaar zijn en dat zijn ze volgens mij niet.
 
Ik heb nog wel een 19" server kast te koop die ik een tijdje voor op het podium gebruikte... 50 euro
 
19"

19"

Mijn DAW zit ook in een 19" server case. Heel de zooi zat op een uurtje tijd in elkaar.
Ik heb mijn 19" case 170 euro betaald. Dat is een ietsje duurder dan een luxe ATX case van Zalman of Chieftec.
Zelfbouw vind ik op zich wel mooi, maar de vraag is of het werkelijk veel goedkoper is waar ik dan ook aan twijfel.
Er zit natuurlijk zulk een gigatische 120mm fan vooraan in maar die houd wel het hele zaakje lekker koel.
Als je het mij vraagt : gewoon proberen een 19" case te scoren. Antec heeft er al voor +/- 200 euro met 400w voeding en fan ingebouwd.

Origineel geplaatst door DJ F-Asis
Ik heb nog wel een 19" server kast te koop die ik een tijdje voor op het podium gebruikte... 50 euro

Vlex ...waar wacht je op ?
 
Origineel geplaatst door Vlex
hmmm 34cm moet lukken denk ik. Klopt t dat er bij zo'n basic kit geen cover en bottom plate zit?
denk niet dat t erg veel scheelt in kosten als ik mn eigen materiaal aanlever, die moet ik namelijk eerst nog opsturen, is ook niet goedkoop toch?

ziet er wel goed uit, alleen zou ik eigenlijk alleen de zij en boven-onderkanten willen hebben, is dit mogelijk, kan niet vinden dat je de zijkanten los kan bestellen. Want front doe ik dan via schaefer, en back wordt zowieso hout, hier moeten echt veel gaten etc. in komen.

Zit idd geen boven en onderplaat bij, MAAR die zijn makkelijk zelf te maken van een plaat 1mm aluminium (te koop bij de Gamma). Eén zo'n plaat kost 20 euro maar daar haal je ruim 3 platen uit, het is dus voordeliger dan bij RS kopen.
De frontplaat die je erbij krijgt is wel mooier als die van Schaeffer, echter niet geverft. Die van Schaeffer darentegen zijn wel geverft maar alleen de voorkand, dus je ziet aan de zij, onder en bovenkant nog wel het aluminium. Dit ziet er niet mooi uit (vind ik). Het scheeld idd niet veel in de kosten als je je eigen front aanleverd i.v.m. de verzendkost al zou je wel gelijk de achterkand mee kunnen sturen om ook die door Schaeffer (het gaten boren e.d.) te laten doen.
Als je hout zou gebruiken kun je de gaten ook weer niet te dicht bij elkaar doen i.v.m. de stevigheid.
Ik zou persoonlijk geen houd gebruiken.
 
19 inch pc kast

19 inch pc kast

Ik denk al lang over het voor derden gaan ontwerpen van een dergelijke kast.

Zijn er belangstellenden op dit gebied en wat zijn de wensen graag lees ik dit. Ik denk dat zoiets rond de 120,- euro moet zijn te leveren hoe staat zo'n prijs?

Dus laat het weten. Ik denk vanaf 15 stuks een kleine productie te kunnen opzetten.
 
Hey Vlex, Ik zou ook gaan voor een bestaande 19"behuizing.
Maar ff over die soundcard. Ik neem aan dat je deze set mee ön the road" gaat nemen. Dan zou ik dus no way een Delta 1010lt er in zetten. Ten eerste zitten de convertors op de PCI kaart zelf, ten tweede zijn de ins en outs niet gebalanceerd. Dan wil je de i/o's ook nog eens door de binnenkant van de PC naar de frontplaat leiden. Dat is vragen om problemen IMO. Zeker op een podium. Mijn tip: Ga voor een kaart met 19" break out box met gebalanceerde i/o's en zet die boven je PC.
 
Iedereen bedankt allemaal voor de input! :)

Nu is alleen mn hele plan weer in diggelen ;)

Voordeel voor een customcase is dat ik alles kan doen zoals ik t wil, en best goedkoop uitben. Na de opmerking van radiance over 20euro voor een plaat alu, is dan ook nog een plan om dat binnenin de houten case te doen?

De case die DJ F-Asis in de aanbieding had, heb ik ondertussen foto's en info van. Er zit een "gat" :P in van 15x15 waar ik dus mn in/outputs kwijt zou kunnen. Hij is alleen 45cm diep, en mn case 42..., en hij staat in enschede, en ik 2,5 uur verder, in haarlem :)

Over de geluidskaart, ik had deze kaart gekozen omdat ik iemand ken die m heeft en er erg tevreden mee is + de prijs vs. 8x8 in/outputs. En veel meer alternatieve zijn er niet toch?

Ik ga mn hersens nog ff hard laten kraken over dit zooitje, thanx iedereen! :okdan:
 
Re: 19 inch pc kast

Re: 19 inch pc kast

Origineel geplaatst door Sieltje
Ik denk al lang over het voor derden gaan ontwerpen van een dergelijke kast.

Zijn er belangstellenden op dit gebied en wat zijn de wensen graag lees ik dit. Ik denk dat zoiets rond de 120,- euro moet zijn te leveren hoe staat zo'n prijs?

Dus laat het weten. Ik denk vanaf 15 stuks een kleine productie te kunnen opzetten.

Als het een mooi design is denk ik dat je zo'n dingen met de 100'en kunt verkopen. De meeste kant en klare 19" cases zijn gewoon uitermate lelijk (zo'n deurtje met een sleutel, bah) en meestal duur. Een soort van G5 design maar dan in een 19" rack lijkt me wel wat :)
 
wat misschien wel handig is , een frame voor hardisk met een ventilator ingebouwd(inc stoffilter)
handig klepje wat open kan om het stoffilter schoon te maken
er zijn ook ander soort frames, met koelers
en je kan ze ook aan de zijkant inbouwen

EUR 27,00
Artikelnummer: AZZ#09


www.Alternate
 

Attachments

  • azz-09.jpg
    azz-09.jpg
    4,6 KB · Bekeken: 66
Back
Top