Xfer Serum 2

Yes daar is die dan eindelijk, Serum 2 is eindelijk gereleased!!

Copilot vertaling:

De oorspronkelijke motivatie voor het creëren van Serum was om een droom synthesizer te hebben die niet bestond: een wavetable synthesizer met een echt hoogwaardige geluid, visuele en creatieve workflow-georiënteerde interface om het creëren en wijzigen van geluiden leuk te maken in plaats van vervelend, en de mogelijkheid om "diep te gaan" wanneer gewenst - om wavetables te creëren / importeren / bewerken / morphen, en deze in realtime af te spelen.

Serum versie 2 opent het sonische palet volledig, en biedt de gebruiker belachelijke kracht, controle en expressie over hun sonische output - met veel oscillator types, flexibele effect routing, arpeggiator en clip sequencer - het doel met Serum 2 was om Serum gebruikers in staat te stellen hun geluid en muziekideeën volledig te realiseren. Hebben we al vermeld dat Serum 2 een gratis upgrade is voor Serum 1 eigenaren? Gratis updates voor het leven betekent eigenlijk gratis updates voor het leven.

Bekijk de What's New In Serum 2 document voor een overzicht van nieuwe functionaliteit.

1742242153487.png

Serum is zowieso niet het meest CPU efficient op de hoge quality setting en met hoge polyphony. Maar die instellingen kan je simpel iets bijstellen. De global quality setting op 'high' is veelal voldoende en afhankelijk van het soort patch kan je poly voor bassen beperken tot 2, keys tot 5 en pads iets van 6-8 (is maar een voorbeeld natuurlijk). Ik denk dat de meeste klachten van abnormaal hoog CPU van de granular en spectral oscillators komen wanneer mensen hier unison voices gaan gebruiken (wat imho ik niet snel zal doen).

Ben wel benieuwd hoeveel hij er in totaal heeft verkocht? Zou het in de duizenden zijn, of ver daar boven?

Ik denk veel meer. Serum is een hele populaire plugin.
Toen ik 3,5 jaar geleden bedacht had dat ik muziek wilde maken op een PC en ableton geinstalleerd had begon ik zoals elke onwetemde N00b dingen te googelen als "welke synth voor edm" en "beste synth voor trance", dat soort dingetjes...

Ik kwam onwijs vaak serum tegen op reddit, youtube e.d. samen met sylenth1 by far degene die het vaakste terug kwam in de resultaten. En heb die 2 toen gekocht.

Ik weet inmiddels dat er heel veel softsynths zijn die net veel of meer kunnen, maar mond-op-mond reclame voor serum is grootschalig aanwezig op het net. En terecht hoor makkelijke intuitieve synth voor beginners, dus niet onlogisch dat grote groepen mensen hier als eerste op uitkomen denk ik.

En nu ook voor deel 2 lijken de reacties weer overweldigend positief en is er veel sympathie ook voor de ontwikkelaar dus zal vast wel weer gaan lopen.

En terecht hoor makkelijke intuitieve synth voor beginners, dus niet onlogisch dat grote groepen mensen hier als eerste op uitkomen denk ik.
Deel 1 was inderdaad geweldig vanwege zijn eenvoud, maar dit deel heeft toch wel een wat steilere leercurve denk ik, het zijn ook gigantisch veel toevoegingen, alleen al de opties per oscillator is enorm uitgebreid. Serum 1 kon ik met mijn ogen dicht bedienen maar dit is toch wel weer andere koek (in de positieve zin van het woord trouwens)

Deel 1 was inderdaad geweldig vanwege zijn eenvoud, maar dit deel heeft toch wel een wat steilere leercurve denk ik, het zijn ook gigantisch veel toevoegingen, alleen al de opties per oscillator is enorm uitgebreid. Serum 1 kon ik met mijn ogen dicht bedienen maar dit is toch wel weer andere koek (in de positieve zin van het woord trouwens)
Mwa, het spreekt allemaal redelijk voor zich hoor vind ik als je al goed overweg kan met Serum 1.

Mwa, het spreekt allemaal redelijk voor zich hoor vind ik als je al goed overweg kan met Serum 1.
Ik ben zo'n type die dan de werking van elk knopje wil weten, dat wist ik in deel 1 wel te vinden, ja het spreekt wel voor zich, maar je kan hier wel heel diep in gaan met die nieuwe oscillators, deze hebben zoveel features en meerdere sub menuutjes. Is wel even wennen maar uiteindelijk ook gewoon leuk om in te experimenteren. Ik denk dat ik Serum 2 heel vaak ga gebruiken, net als ik deel 1 ontzettend veel gebruikt heb.

Ik heb in ieder geval veel plezier van elke keer met de demo te spelen. Wilde liever van niet eigenlijk :D Ik heb Alchemy, Vital en Sylenth die voor mij zo'n beetje alle lading dekken... maar ja... nieuw he :dubbel: En ik moet eerlijk zeggen, ik vind Serum 2 beter klinken dan Alchemy. Ik ben het modulatie systeem van Vital gewend (waar ik mee kan lezen en schrijven) dus in vergelijking is soms een gepiel met het click & drag van Serum op dat kleine blauwe cirkeltje voor de modulatie hoeveelheid. En je kan niet via een rechter muis klik op dat blauwe cirkeltje tussen uni-polar en bi-polar voor de modulatie. Daarvoor moet je dan weer even de mod matrix in. Want Serum maakt blijkbaar automatosch er een bi-polar modulatie van per default. En dat wil ik vaker niet dan wel. Dus zie graag daar ergens een setting voor in het menu.

Inclusief de foto van die gast er bij om het compleet te maken. Ben blij dat ik hier minder vatbaar voor ben geworden.
Deze meth-head is aaaaaltijd aan het zeuren dat alles kut is ;)

Eindelijk eens goed voor gaan zitten en ik vind het een pracht synth, klinkt super. Mooi arsenaal aan wavetables en filters erbij. En wat klinkt die spectral osc dik ook. Ik krijg er een "what else do I need" idee bij. Vooralsnog vind ik dan het gebruikersgemak van Phase Plant wel wat beter, maar qua pure sound wint deze het dan weer en met deze interface kan ik ook prima uit de voeten. Ik ben hier in ieder geval wel even zoet mee!

Nieuwe update uitgekomen deze week:

[2.0.20] - 2025-06-30

- Added warnings to Update Installer if Serum 2 Presets (factory content) not found

- Fixed compatibility with S1 presets that modulate Warp amount with Env or LFO

- Fixed crash when closing preset browser whilst editing notes

- Fixed crash when loading invalid MIDI map

- Fixed crash when opening website from Check for Updates dialog in Ableton Live on Windows

- Fixed drag & drop preset loading on LFO graph

- Fixed embedded factory multisamples data; will be removed when saving presets or packs

- Fixed envs stuck open if host stops transport while playing notes with env modulating FX params

- Fixed high-precision parameter automation editing in Logic Pro

- Fixed incorrect gain, reverse or trim in preset packs created from embedded samples

- Fixed mislabelled Cancel button on dialogs

- Fixed Multisample, Sample, and Wavetable menus not showing current selection after loading preset (broke in 2.0.19)

- Fixed notes getting killed on stopping host transport when Silence note + FX tails pref is disabled

- Fixed preset modified indicator not appearing when changing macro name

- Fixed preset name validation when edited via double-click on browser

- Fixed preset pack build error on macOS for presets using embedded multisamples saved on Windows

- Fixed Spectral Osc sometimes filling FFT buffer from wrong side of loop when playhead changes direction

- Fixed upside-down GUI in Digital Performer 9 / Live 9 on macOS 10.14

- Improved error messaging when preset database cannot be opened

- Improved performance of Windows builds

- Removed sustain pedal stuck note workaround for Cubase/Nuendo as fixed in 14.0.30

Back