Xfer Serum 2

Yes daar is die dan eindelijk, Serum 2 is eindelijk gereleased!!

Copilot vertaling:

De oorspronkelijke motivatie voor het creëren van Serum was om een droom synthesizer te hebben die niet bestond: een wavetable synthesizer met een echt hoogwaardige geluid, visuele en creatieve workflow-georiënteerde interface om het creëren en wijzigen van geluiden leuk te maken in plaats van vervelend, en de mogelijkheid om "diep te gaan" wanneer gewenst - om wavetables te creëren / importeren / bewerken / morphen, en deze in realtime af te spelen.

Serum versie 2 opent het sonische palet volledig, en biedt de gebruiker belachelijke kracht, controle en expressie over hun sonische output - met veel oscillator types, flexibele effect routing, arpeggiator en clip sequencer - het doel met Serum 2 was om Serum gebruikers in staat te stellen hun geluid en muziekideeën volledig te realiseren. Hebben we al vermeld dat Serum 2 een gratis upgrade is voor Serum 1 eigenaren? Gratis updates voor het leven betekent eigenlijk gratis updates voor het leven.

Bekijk de What's New In Serum 2 document voor een overzicht van nieuwe functionaliteit.

1742242153487.png

Hoe verhoudt deze zich tegenover iets als Pigments?

te grote verschillen, in mijn opinie, beide soft synths zijn even goed, in wat ze kunnen.

de oscillators/engines zijn verschillend, zelfs de wavetable oscillators....

een videootje dat niet veel zal helpen

MYTH had hier ook een onderdeel van moeten zijn, of Phase Plant, of MSoundFactory... of Falcon/Halion 7 of...

ieder van deze reeks kan heerlik overweldigen, of erg tegenstaan....

Pigments 6 is gewoon een grootse synth, heb je al die andere nodig..... of Serum 2?

ja, zou ik zeggen, want dat moet ik wel, want ik heb ze.....

Ik denk vaak ik heb teveel multiengine vst s. Maar dan is er toch weer dat ene dingetje dat lokt. Hier is het zeker de Spectral VCO die me naar Serum 2 trekt. Mijn GAS ⛽ is hoog.

Wow lekker om die sequencer erbij te hebben. Zo kun je patterns mee opslaan met presets en snel ideeen herbruikbaar maken. De oude presets werken prima. Ik ben enthousiast!

Nou dat die veel cpu trekt is niet overdreven zeg, zodra je die granular osc erin gebruikt is het met 8 noten over en zit ik boven de 100 procent. Die osc maar even vermijden totdat dit opgelost is. Die v1 presets gebruiken nauwelijks cpu gelukkig, dus zit echt in die osc type zelf. De interface is er ook flink op voorruit gegaan, stuk moderner dan die vorige versie.

ik moet nog testen... maar de FX zijn nu per voice, wat zeker mag in deze tijd... niet als ze in een bus staan... ik neem aan in Main...

de granular knalt bij iedereen de cpu eruit... daar zit echt een optimalisatie fout of het is hoe ie werkt. heb m zelf nog niet gebruikt.

de spectral osc blijft mijn meeste aandacht behouden naast de wavetable osc....

Ben nog aan het prakkiseren of ik deze nu nodig heb of niet… Serum 1 is toch wel een klassiekertje onder de plugins waar ik in het verleden ook wel gebruik van heb gemaakt, maar nooit zelf gekocht en ondertussen gebruik ik hem ook nooit meer.

Toen ik hem wel gebruikte, was ik echter nog lang niet zo vertrouwd met het maken van eigen patches from scratch zeg maar, dus heb hem nooit helemaal doorgrond destijds.

Heb o.a. Pigments al en een hele hoop andere plugins, dus vraag me een beetje of Serum nou zo veel toevoegt en/of een zo veel betere workflow heeft.

Wat is nu uniek aan Serum 2, wat (bijna) geen enkele andere synth kan/heeft?

Intro prijs is toch wel verleidelijk…

Ben nog aan het prakkiseren of ik deze nu nodig heb of niet… Serum 1 is toch wel een klassiekertje onder de plugins waar ik in het verleden ook wel gebruik van heb gemaakt, maar nooit zelf gekocht en ondertussen gebruik ik hem ook nooit meer.

Toen ik hem wel gebruikte, was ik echter nog lang niet zo vertrouwd met het maken van eigen patches from scratch zeg maar, dus heb hem nooit helemaal doorgrond destijds.

Heb o.a. Pigments al en een hele hoop andere plugins, dus vraag me een beetje of Serum nou zo veel toevoegt en/of een zo veel betere workflow heeft.

Wat is nu uniek aan Serum 2, wat (bijna) geen enkele andere synth kan/heeft?

Intro prijs is toch wel verleidelijk…
In Logic Pro blijft serum1 gewoon verder razen naast serum2

Ben nog aan het prakkiseren of ik deze nu nodig heb of niet…
Nodig? Nee natuurlijk niet :D

Ik vind Serum 2 echt een heel capabele workstation plugin geworden (behalve dan dat je geen multisample import makkelijk kan doen behalve via sfz bestanden en zelf je multi niet kan editten) MAARRR: voor mij is de workflow alles behalve optimaal als ik het vergelijk met Vital of Logic's Alchemy. Ze hebben dezelfde UI?UX aangehouden als versie 1. Wanneer het nog maar een eenvoudige 2 osc wavetable synth was. Zelfs dan vond ik het drag en drop modulatie systeem sub-optimaal. Je Kan bijvoorbeeld prima eem modulatie source op een target (bijv filter cutoff) droppen maar vervolgens krijg je een miniscuul blauw cirkeltje die waarmee je de hoeveelheid modulatie kan regelen, maar je kan deze niet met je muis scrollwheel regelen. Nee, je moet op het miniscule cirkeltje klikken en slepen. Dat vind ik gewoon echt niet handig.

En veel van de UI stijl die ok was toen het nog een simpele 2 osc wavetable was is nu gewoon te druk en maakt (bijvoorbeeld het vele donkergrijs) lastiger in 1 oogopslag secties en functies te onderscheiden. Voor mij is een goede peiler daarvan: als je een plugin UI flink moet vergroten (zeg maar 2-3 maal het originele 100%) omdat het anders niet duidelijk is, of moeilijk te lezen of onderscheiden is, dan heb je gewoon slechte UI.

Ik kan beiden Vital en Alchemy verkleinen tot 70% van de originele groote.. en.. hoewel de letters dan al wel lastiger leesbaar worden blijft het heel duidelijk te onderscheiden wat de verschillende secties zijn en wat wat doet.

Ik denk dat dit bij Serum voor mij met name te danken is aan het onderste segment; het modulatie segment, het macro segment en het toetsen bord segment (met daarin de clip en apr functies) hebben allen diezelfde kleur donkergrijs. Niet helpend vind ik. En uiteindelijk vermoeiend.

Nou dat die veel cpu trekt is niet overdreven zeg, zodra je die granular osc erin gebruikt is het met 8 noten over en zit ik boven de 100 procent. Die osc maar even vermijden totdat dit opgelost is. Die v1 presets gebruiken nauwelijks cpu gelukkig, dus zit echt in die osc type zelf. De interface is er ook flink op voorruit gegaan, stuk moderner dan die vorige versie.
Hoe kijk je dan naar het CPU gebruik quifster? Als ik hetzelfde doe als wat jij beschrijft, 3x granular osc en 8 lange noten tegelijkertijd blijft windows een CPU verbruik van 10% aantonen maar de sound wordt helemaal distorted...

Laatst gewijzigd:
Hoe kijk je dan naar het CPU gebruik quifster? Als ik hetzelfde doe als wat jij beschrijft, 3x granular osc en 8 lange noten tegelijkertijd blijft windows een CPU verbruik van 10% aantonen maar de sound wordt helemaal distorted...
Ja daar heb je gelijk in, die 10 procent komt door de multicores in windows, dus daar kun je het niet echt aan aflezen, maar in ableton zelf zie ik hem naar 118 procent schieten kwa cpu gebruik.
Dat distorted heb ik inderdaad ook, doordat die de sound niet kan berekenen.

Ja daar heb je gelijk in, die 10 procent komt door de multicores in windows, dus daar kun je het niet echt aan aflezen, maar in ableton zelf zie ik hem naar 118 procent schieten kwa cpu gebruik.
Dat distorted heb ik inderdaad ook, doordat die de sound niet kan berekenen.
Bedankt, dat heb ik ook geprobeerd, met de Realtime CPU meter van reaper, maar dan kom ik nog maar op 42%, anyway het resultaat in sound is dus hetzelfde ;)

1742638392355.png

goede handson video van serum 2, die eerste tip in het begin al dat als je over het serum 2 logo heen gaat met de muis dat je dan een icoontje krijgt waarmee je de laatste noot in je daw kan draggen, wist ik niet. Zitten veel meer voorbeelden in (onder andere spectral osc).

Ik had Serum nog niet, maar nu wel. MPE en de Spectral oscillator en de unison stack hebben me overgehaald. Cross FM,RM,WM en PM modulatie en FX per voice helpen ook.

Podcast met Steve Duda over serum 2. Ook over waarom hij geen geld vraagt voor update (vanaf 1 uur en 7 min ongeveer).

👍👍👍🤘🤘🤘 topgozer!

Back