Moreel verantwoord kopen, ik vind het lastig.

Maak je niet geen illusies de planeet overleeft ons wel hoor, de wereld redden is een een heel egoïstische onderneming van maar vooral voor de mens. Waar ik overigens graag aan mee doe.
Onze planeet heeft alles al meegemaakt, van extreem heet tot extreem koud.
Ga voor de lol dit eens kijken. Een uur lang met synthipop op de achtergrond.
 
Het is ook lastig.
Ik koop zo veel mogelijk lokaal en vermeid de supermarkt als dat kan.

Als het over synths en studio zooi gaat, dan wil ik het liefste de originele spullen hebben.
Helaas zijn die vaak te prijzig voor mij, ik kan geen $3000 uitgeven voor een originele compressor.
Gelukkig zijn er tegenwoordig goedkopere alternatieven, die dan wel gemaakt zijn door bebloede kinderhandjes.
Dat geeft ook extra waarde aan je spullen. (sarcasme)

Uiteindelijk moet je er niet te anaal over doen.
 
Volgens mij was er in dit land zowel op de boerderij en textiel Industrie tot vrij (relatief) kort geleden kinderarbeid. En trouwens ik mocht op zaterdag op de werf ook even 2 ton ballast uit een zeilbootje slepen op m’n 16e. Daarnaast vaak 3 a 4 pw werken naast m’n studie. En m’n ouders hadden een winkel. Tis niet voor iedereen vanzelfsprekend in het westen.
 
Maak je niet geen illusies de planeet overleeft ons wel hoor, de wereld redden is een een heel egoïstische onderneming van maar vooral voor de mens. Waar ik overigens graag aan mee doe.
De 'planeet' an sich.. ja.. maar het zou toch jammer zijn als AL het leven (of nagenoeg 95%) ervan het loodje moet leggen door, niet een random samenspel van nature omstandigheden buiten onze invloed om, maar door het handelen van de mens.

Ja, de planeet overleeft het wel... net als de vorige massive extinction events in de geschiedenis van planeet aarde. Maar het leven (voor die 1-5% die nog overblijven) moet weer opnieuw beginnen en wellicht een paar honderd miljoen jaren verder om weer een divers ecosysteem te laten ontstaan die planneet aarde in de laatste paar honderd duizend jaar heeft mogen genieten..
 
goed / slecht
fout / heilig

allemaal verzinsels de geen enkele waarde hebben behalve in de geesteswereld van de mensen.

Moraliteit en ethiek is allemaal gecondtioneerd gedrag. Uiteindelijk maakt het allemaal geen ene reet uit. Leuk om jezelf bezig mee te houden terwijl de chosen few miljarden optellen bij hun vermogens. Niet gehinderd door middeleeuwse denkramen. Maar ook dat maakt allemaal niks uit in het grote schema van de werkelijkheid. Bezigheidstherapie voor het plebs.
 
Het is een geloof zoals n ander, als je er gelukkiger van wordt, doe maar
 
De mens op aarde is ongekend in haar historie, het weg zetten als een plaag is heel kort door de bocht. We zijn primaten die teren op historie, doorgeven van info. Bewust bezig zijn met je uitgaven en je dingen afvragen is ok, neemt niet weg dat je ook moet kiezen en delen.
 
goed / slecht
fout / heilig

allemaal verzinsels de geen enkele waarde hebben behalve in de geesteswereld van de mensen.

Moraliteit en ethiek is allemaal gecondtioneerd gedrag. Uiteindelijk maakt het allemaal geen ene reet uit. Leuk om jezelf bezig mee te houden terwijl de chosen few miljarden optellen bij hun vermogens. Niet gehinderd door middeleeuwse denkramen. Maar ook dat maakt allemaal niks uit in het grote schema van de werkelijkheid. Bezigheidstherapie voor het plebs.
beetje kort door de bocht he. ja het is natuurlijk dualistisch gewauwel, maar als t allemaal geen reet uitmaakt kan je er in feite net zo goed een einde aan maken. en we zijn natuurlijk niet allemaal sociopaten die t alleen maar voor de vorm wat kan schelen wat een ander overkomt
 
en we zijn natuurlijk niet allemaal sociopaten die t alleen maar voor de vorm wat kan schelen wat een ander overkomt
Van nature zijn we groepsdieren dus zijn we ook empatisch alleen in een wat doorgeschoten individualistische maatschappij zijn mensen misschien wat teveel op de solotour geraakt en dan heb je nog de categorie die zodanig in hun verleden beschadigd zijn geraakt of trauma's hebben opgelopen dat ze voorgoed een muur hebben opgetrokken.
 
1721451428118.png
 
Door veel bij Temu en Aliexpress te kopen doe ik aan ontwikkelingshulp. Want als we allemaal opeens stoppen met goedkope zooi uit China/Bangladesh/Taiwan/etc te kopen zitten plots duizenden gezinnen zonder eten.
8o)
 
maar het zou toch jammer zijn als AL het leven (of nagenoeg 95%) ervan het loodje moet leggen door, niet een random samenspel van nature omstandigheden buiten onze invloed om, maar door het handelen van de mens.

Kan zijn dat dit in zekere zin toch een natuurlijke gang van zaken is. We weten het niet, maar dat dit de typische uitkomst is wanneer op een planeet intelligente levensvormen verschijnen.
 
De aarde heeft miljarden jaren leven en massa-uitsterving gehad voordat de mens verscheen, en na ons gaat het ook wel door totdat de zon over een paar miljard jaar de aarde tot een dode woestijn brandt en daarna opslokt. De enige die er 'iets van vindt' is, voor zover wij weten en kunnen bewijzen, de mens zelf omdat wij toevallig zo bedraad zijn. Wel knap hoeveel we hebben kunnen slopen in een kleine 200 jaar.
 
De enige die er 'iets van vindt' is, voor zover wij weten en kunnen bewijzen, de mens zelf omdat wij toevallig zo bedraad zijn.
Eigenlijk is het ook vreemd dat alle diersoorten zich niets afvragen, gewoon hun gang gaan en wij als mens de enige zijn die er over nadenkt alsof de aarde en de natuur niet goed genoeg zijn en wij van alles bedenken om het 'beter' te maken.
Misschien zijn wij wel de enigste tegennatuurlijke soort hier op aarde?
Maar goed; als we niet nadachten hadden we nog in holen gewoond, nu is dat anders en daardoor is de mens ook een stuk gelukkiger dan andere dieren. :D
 
Dat is de vraag. Zelfmoordcijfers onder dieren zijn vrij laag, ook hebben ze meestal geen therapie of antidepressiva nodig. Dieren 'zijn' gewoon, wij moeten daarvoor zelfhulpboeken lezen of ons door guru's laten conditioneren schijnbaar.
 
dat is nogal een aanname dat we gelukkiger zijn
we zijn iig ook ongelukkiger kan ik me zo voorstellen
maar goed, ons leven is wel beter want we kunnen gitaren kopen
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top