Moreel verantwoord kopen, ik vind het lastig.

Misschien zijn wij wel de enigste tegennatuurlijke soort hier op aarde?

Dat is een interessante gedachte. Als dat zo is, dan komen levensvormen elders in het heelal die over dit soort vragen kunnen nadenken waarschijnlijk heel weinig voor.
 
Tegennatuurlijk is sowieso een paradox, want in principe is alles dat mogelijk is binnen natuurkundige, biologische en chemische processen 'natuur'.
 
Tegennatuurlijk is sowieso een paradox, want in principe is alles dat mogelijk is binnen natuurkundige, biologische en chemische processen 'natuur'.

"Tegennatuurlijk" is hier dan wel in het licht van frequentie. Het maakt een verschil of soorten als de onze vaak voorkomen, bv. dat we al meerdere daarvan tegenkomen alleen al in ons Melkwegstelsel, of dat het echt heel zeldzaam is, zodanig dat we de enigen zijn in het zichtbare heelal en nog een heel stuk daarbuiten. Maar misschien is het dan inderdaad beter om te zeggen dat we in het laatste geval een fluke of nature zijn.
 
Tegennatuurlijk is sowieso een paradox, want in principe is alles dat mogelijk is binnen natuurkundige, biologische en chemische processen 'natuur'.
Daarmee bedoel ik dat wij de enigste diersoort zijn de de natuur probeert aan te passen, te verbeteren enz terwijl de rest van dierenrijk dat niet kan en daarom in de natuur opgaat, wij plaatsen onszelf soms wat buiten de natuur of er boven verheven, wat dat betreft is ons gedrag tegennatuurlijk, soms pakt dat heel goed uit maar er is ook genoeg waar je je vraagtekens bij kan zetten.
 
Daarmee bedoel ik dat wij de enigste diersoort zijn de de natuur probeert aan te passen, te verbeteren enz terwijl de rest van dierenrijk dat niet kan.
Bevers bouwen dammen waardoor gebieden waar andere dieren wonen overstromen. Mieren en termieten passen hun omgeving aan en bouwen gigantische woongebieden waar andere dieren best last van hebben. Dassen graven burchten en passen daardoor de omgeving aan. Enz. Wij zijn echt niet uniek hoor, maar de schaal waarin wij het doen heeft natuurlijk wel veel meer impact.
 
Ik koop zo min mogelijk uit China, ook als ik lokaal koop wil ik weten waar iets geproduceerd is. China heeft een overheidsgestuurd meerjarenplan om alle andere wereldeconomieën de nek om te draaien, dit door onder de maat te produceren, lak te hebben aan veiligheid, milieu en mensenrechten, en door vaak zelfs onder kostprijs te verkopen. Dat laatste maakt dat we onszelf graag wijsmaken dat het allemaal wel meevalt. Maar: China is echt wat je zou noemen ‘een kutland’. Alle geluiden dat ze daar hard werken aan verbetering is schijnpolitiek om de export te redden. Onze hebzucht naar goedkope troep maakt dat we ons eigen graf graven. En best wel met ogen open.
 
Mensen zijn 100% Natuurlijk.
Alles wat gebeurt en hoe wij ons gedragen is een gevolg van evolutie
 
beetje kort door de bocht he. ja het is natuurlijk dualistisch gewauwel, maar als t allemaal geen reet uitmaakt kan je er in feite net zo goed een einde aan maken.
daarom is er onder in het glas van leegheid iets van een bedoeling of zingeving.

Want het is of random dat het bestaat of er zit een bedoeling achter. Wat die bedoeling is, dat is natuurlijk een van de vragen des levens.

Dus inderdaad de keuze tussen een eind eraan maken (want het is toch onontkoombaar, de dood, waarom uitstellen) Of er is toch iets van een reden tot zijn. Of misschien. is het gewoon wel leuk om lekker altijd de andere kant naar voren te schuiven in al die discussies :)
 
Mensen zijn 100% Natuurlijk.
Alles wat gebeurt en hoe wij ons gedragen is een gevolg van evolutie
ik zou eerder zeggen devolutie, want wat is er perfecter dan een een-cellig organisme.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Bevers bouwen dammen waardoor gebieden waar andere dieren wonen overstromen. Mieren en termieten passen hun omgeving aan en bouwen gigantische woongebieden waar andere dieren best last van hebben. Dassen graven burchten en passen daardoor de omgeving aan. Enz. Wij zijn echt niet uniek hoor, maar de schaal waarin wij het doen heeft natuurlijk wel veel meer impact.
Dat klopt wat dieren doen maar da's instinct en natuurlijk gedrag.
Wij kunnen over ons gedrag nadenken en de gevolgen overzien en dus iets anders doen itt tot dieren maar soms doen we dingen die niet okay zijn en dat weten we ook en toch doen we het, dieren hebben dat besef niet echt of in ieder geval veel minder.
 
Wat mensen doen is ook 99,9% natuurlijk en gedreven door genetics/epigenetics. De rest is een illusie.
Als dat niet zo was zouden we hier niet meer zijn, alle andere mensensoorten zijn uitgestorven en 99,99% van alle diersoorten ooit zijn ook uitgestorven.

Onze genen en ons gedrag is exact wat het moet zijn om onze plek op aarde te hebben en houden, alle organismes en soorten die afwijken van de sucseslijn sterven uit. We zitten in keiharde competitie met andere soorten organismes op aarde. de "Natuur" is je vriend niet hoor, het probeert je dagelijks te vermoorden.

Wij denken ook de meest succesvolle organisme op aarde te zijn. Haha, we komen nog geneens in de buurt.
bv insecten zijn veeeel succesvoller, en talrijker. om nog maar te zwijgen van de echte heersers op aarde: Micro-organismes.

Ook alle organismes veranderen de planeet, van de eerste tot de laatse.

jm2c
 
daarom is er onder in het glas van leegheid iets van een bedoeling of zingeving.

Want het is of random dat het bestaat of er zit een bedoeling achter. Wat die bedoeling is, dat is natuurlijk een van de vragen des levens.

Dus inderdaad de keuze tussen een eind eraan maken (want het is toch onontkoombaar, de dood, waarom uitstellen) Of er is toch iets van een reden tot zijn. Of misschien. is het gewoon wel leuk om lekker altijd de andere kant naar voren te schuiven in al die discussies :)
ah ja. het bestaan zelf is de reden natuurlijk, wat we er ook voor verhaal van maken.
1 groot toneelstuk, dan er maar van genieten
het heerlijkste is natuurlijk verwerpelijke Uli Jeff Besos Ali express kinderarbeid plofgear kopen en lui die met t vliegtuig gaan afzeiken om de voetprint
 
Ach waar maken we ons druk om. We zitten allemaal in een simulatie en als het echt misloopt past de eindgebruikers de parameters aan en herstart het weer.
 
Zodra mensen door externe zaken gaan denken dat ze in een simulatie zitten gaat het fout. Hou je rug recht.
 
ah ja. het bestaan zelf is de reden natuurlijk, wat we er ook voor verhaal van maken.
1 groot toneelstuk, dan er maar van genieten
het heerlijkste is natuurlijk verwerpelijke Uli Jeff Besos Ali express kinderarbeid plofgear kopen en lui die met t vliegtuig gaan afzeiken om de voetprint
gewoon schouders ophalen en lekker je eigen ding doen, het is verspilde energie om je druk te maken om anderen / politiek en voetbal.
 
Wat mensen doen is ook 99,9% natuurlijk en gedreven door genetics/epigenetics. De rest is een illusie.
Als dat niet zo was zouden we hier niet meer zijn, alle andere mensensoorten zijn uitgestorven en 99,99% van alle diersoorten ooit zijn ook uitgestorven.

Onze genen en ons gedrag is exact wat het moet zijn om onze plek op aarde te hebben en houden, alle organismes en soorten die afwijken van de sucseslijn sterven uit. We zitten in keiharde competitie met andere soorten organismes op aarde. de "Natuur" is je vriend niet hoor, het probeert je dagelijks te vermoorden.
Er is ook een competitie want elk organisme is er op gericht zichzelf in stand te houden of te vermeerderen/uit te breiden, maar wij kunnen er over nadenken en vooruit kijken en dan kan je andere beslissingen nemen want we zouden een veel relaxtere samenleving kunnen hebben maar we doen het niet.
Het kost minder moeite om dmv een soort herverdeling te zorgen dat iedereen de basic needs voor elkaar heeft want oorlog voeren en elkaar naar het leven staan kost veel meer energie, eigenlijk is het een beetje dom.
We kunnen naar Mars en naar de maan maar een beetje probleemloos op aarde leven dat is schijnbaar erg lastig en de meesten zijn schijnbaar zo dom dat ze elke keer weer achter de leiders aanlopen die steeds weer dezelfde sprookjes vertellen. :?
Het lijkt wel met alles wat we kunnen dat die dualiteit en naïviteit ons steeds weer de das om doet.
 
komt omdat we 90% alien DNA hebben en dus eigenlijk maar voor 10% van deze Aarde zijn. Althans, dat zeggen sommigen. Ik heb nog geen DNA onder mijn microscoop gehad om dat te kunnen verifiëren, net als als al die andere claims die soms wel eens gedaan worden.

Dat is het nadeel van een 'post-truth' society. Het is teveel om voor een sterveling te kunnen controleren en (bijna) iedereen heeft een dubbele agenda of financiële belangen bij een wetenschappelijke stelling. Ik ben blij dat ik vroeger heel veel in de bieb zat en veel boeken tot me heb genomen. Al die BS op internet is gewoon BS.
 
Dacht dat we qua DNA ongeveer 2% verschillen van chimpansees. Wat op zich heel makkelijk te geloven is als je wel eens in een openbaar toilet of op een festival komt.
 
Back
Top