Distortion

Ik heb net even een test tracky door mn analog heat low pass filter in mn gepimpte douk audio china tube eq met jawel hifi lineare voeding haha.
Doet echt wel wat.

 
Als voorbeeld gaan we een 220-12 volt trafo gebruiken.
De 220 kant van de trafo heet primaire (Pri) zijde, en de 12 volt kant noemen we de secundaire (Sec).
De verhouding tussen de Pri en Sec windingen is 18.
In het voorbeeld word de trafo andersom gebruikt.
Er word een wissel (ac) spanning aangesloten op de sec kant van de trafo, waardoor er een hogere spanning op de pri wikkeling meetbaar is.
Als je op de sec kant één volt ac (is audio signaal) zet, krijg je aan de pri zijde 18 volt ac.
Dit is dus een flinke oversturing, en menig ingang trapje gaat dat niet leuk vinden.
 
Laatst gewijzigd:
Ik was helemaal vergeten hoe de kick distortion is gedaan.

De perkons heeft vervorming voor alle 4 de kanalen, plus compressie. Die staan hier allemaal op max.
De kick send is half ingestoken.
Die gaat naar een EHX tri parallel mixer.
1e kanaal is een tubescreamer in een gemodde metalzone.
2e kanaal is een mic 100.
3e kanaal is een zwaar gemodde Engl 530 high gain preamp.
Dat zijn dus 4 kanalen parallel.
Die gaan in een Ampeg Svt bas voor versterker, zo terug in de Perkons met maximale vervorming en compressie.


Het begin is erg rustig en wat wollig, maar het word op het einde wat frisser.
 
Ik had laatst een youtube video bekeken over meerdere distortions/overdrive/saturations achter elkaar zetten om een mooie sound op te bouwen. Ook tof. Ik gebruik de Fuzz3 vst ook regelmatig. Simpel ding met goede sounds. En zit er aan te denken een Behringer Super Fuzz te kopen. Die klinkt lekker op synths/drumcomputers.
 
Ik kan voor de experimentale van harte de de SOMA Utilities aanraden
Ik had hem opengemaakt om de componenten te bekijken en was teleurgesteld. Maar potverdorie wat een tof ding. Ik gebruik hem op m’n Drumlogue.
 
I’m a simple man. Ik gebruik veel de saturation algorithmes in Logic en Shaperbox. Saturn is absoluut lekker ook, maar ooit weg gedaan (god weet waarom) en nu ik andere dingen gebruik kan ik mezelf er niet toe brengen het weer terug te kopen. Ik houd niet van redundancy.
 
Nog wat voorbeeldjes van toegepaste vervorming.

1 De kick hier overstuurd de mixbus van de mixer.
Als je dit goed instelt krijg je sidechain compressie zonder compressor.
Je kan dit goed horen als de kick begint.

2 De input van de BBD delay heb ik ook overstuurd om zo compressie te krijgen op de delay.

3 De lead bevelguppie heeft vervorming zoals ik hier al eerder beschreven heb.
Dus uitgang bevelguppie in trebble booster, trebble booster in distortion pedaal, distortion in eq, eq overstuurd de bbd delay die als slapback is ingesteld en ik heb er ook nog wat chorus op het einde gezet.

4 De bas is ook overstuurd, maar niet zo ver als de kick, anders gaat die ook sidechainen.

Verder is het geluid exact wat er uit het mengpaneel komt.
 
ik heb een miljoen overdrive, distortion en fuzz pedalen, maar die gebruik ik alleen op gitaar
hoewel ik denk ik de valco kgb dist en kgb fuzz ook op een sendje ga zetten. die lusten ook linelevel, das geinig
culture vulture heb ik op een send voor magische shit.
daarnaast ook miljard plugins. en wat fijner dan andere. wat ik vaak bij software drives en distortions merk is dat de body van je sound weg is bij wat extremere settings, culture vulture heeft dat niet bv
ik gebruik nu veel van Kush audio, kazrog, hg-2, soundtoys..
 
Iemand ervaring met plasma overdrive? Met een feedback transformer ofzo?
 
culture vulture heb ik op een send voor magische shit.
wat ik vaak bij software drives en distortions merk is dat de body van je sound weg is bij wat extremere settings, culture vulture heeft dat niet bv
Dit is een veel voorkomend probleem.
Gitaar pedalen hoeven geen 40Hz weer te geven, sterker nog meestal is dat ongunstig voor een mooi gitaar geluid.
Daarom ook mijn voorbeeldje over parallelle vervorming, dan kan je maximale vervorming toepassen en je blijft de kracht van het geluid behouden.
De CV is een vrijwel no compromise ontwerp om het full range spectrum te vervormen, gitaar pedalen niet.
Bij software moet je gewoon meer vervorming stages gebruiken om een goed resultaat te krijgen (disclaimer: dit is mijn mening!)
 
Lijkt me een mooie unit die Culture Vulture.
Ik gebruik zelf 2 gitaar amps als distortion.
Dan zitten er ook transducer op de output zodat ik de eindbuis harder kan driven.
Als je daar stereo door opneemt met mic's en dan parralell met cleane tracks zet krijgt de boel veel meer body.

Daar heb ik een switch in gemaakt voor brights caps in het feedback pad.
Heb 2 distortion pedalen die het ook goed op synths doen.
Of haal ik synths door mijn Princeton Reverb II.

Met distortion op gitaar ben ik heel kritisch.
Houd weinig van metal en dat soort zaken.
Wat sommige clean noemen is voor mij al een beetje distortion.

De Intellijel biFold wavefolder is ook een prima distortion unit.
Haal er een OP1 door heen en je kan 'analoge imperfectie' toevoegen.
Gitaar er doorheen klinkt ook lekker....

Ik vind distortion/drive plugins vaak wel werken op een signaal wat al wat analoge distortion heeft.
 
omdat de transducers als een dummy load werkt toch?
die neemt energie op maar maakt geen geluid.
Er zatten ooit powersponges op. gewoon een grote watt pot op een heatsink. klonk voor geen meter.
 
Ik heb trouwens het idee dat ik hier op het forum 1 van de weinigen die de Analog heat mk2 echt te gek vind..
 
Ik heb ook een analog heat. Vind het echt een tof ding maar heb nog niet de tijd gevonden om er echt goed in te duiken. Heb de FX versie
 
Nou ik was enthousiast aan een dedicated topic gestart maar weinig animo dus ja 🥲

Discussie 'Elektron Analoge Heat mk1 mk2 + Fx'
Elektron Analoge Heat mk1 mk2 + Fx
Heb wel eens wat filmpjes gezien van de heat. Maar net als ik al zei bij je recente tip voor de reverbs van tastychips wil ik eigenlijk niet aan de hardware effecten beginnen :D

Maar van het kleine beetje wat ik gezien heb sprong die heat er op het gebied van effecten wel uit voor mij. Heb al een Analog rytm, en daarmee heeft het merk elektron me ook al binnen als tevreden klant.
 
Back
Top