Ideale modules voor gepiel?

Precies. M'n Cwejman S1 mk2 is ook te beperkt voor sommige diepdoordachte gekkigheid maar je hebt 'm binnen de kortste keren lekker aan het stampen.

Misschien moet ProgHead eens kijken naar de modulo magic en infinite melody van CGS, die gaan mijn platte petje te boven
 
Mooi! Hoe meer opties er afvallen hoe eenvoudiger de keuze wordt. Er is nu nog te veel dat leuk lijkt maar het (voor mij in elk geval) niet is. Dus goed dat de Dark Energy en de Neutron afvallen.

Heeft de Taiga hetzelfde probleem?

Ik heb een hekel aan Disco, House, HipHop en aanverwante stampmuziek, dus modules die zich daarvoor lenen zijn niet aan mij besteed. Maar ik zal nog even naar de Modulo Magic en Infinite Melody van CGS kijken.
 
Heeft de Taiga hetzelfde probleem?
Ja, alleen in mindere mate. Vergelijk bijvoorbeeld alleen maar eens de filter mogelijkheden van de Taiga (inputs, outputs) met een uitgebreide dedicated filter als, ik noem maar wat, een Joranalogue Filter 8, Make Noise Q-Pas, Xaoc Belgrad of Rossum Morpheus.
 
Kennelijk bestaat er een soort van "Best of - " van Eurorack Serge modules:

 
Kennelijk bestaat er een soort van "Best of - " van Eurorack Serge modules:

Dat is iemand z'n idee van wat de beste Serge modules zijn. Daar zal niet iedereen het mee eens te zijn. Dit is ook niet een kant-en-klaar apparaat wat je direct kunt kopen. Als je de Serge kant op wil dan zou ik de losse Random*Source modules gaan bekijken. Maar je ideeën gaan nu wel alle kanten op, van het initiele lijstje (met vrij breed scala aan exotische modules) naar een Doepfer Dark Energy en Neutron naar Serge. Ik zou focussen op wat er bv van 1 merk zoal is; of je daar niet 1 compleet systeempje van kunt maken wat je langzaam op kunt bouwen.
 
Buchla en Serge spreken mij het meest aan. En dan de Moog Mavis om ook iets van Moog te hebben. En verder wat losse exotische modules (voor Euclidische ritmes, granulair, etc.) als kersen op de taart. Waarschijnlijk zit mijn rack daarmee dan al vol. :?
 
Ik heb totaal 1 meter ruimte. Maar de Moog Mavis kan ook als standalone werken, en desnoods de Taiga ook.
 
Dus iets van 196 HP?
Moog Mavis is leuk, maar is net als de Dark Energy en Taiga een beperkte semi-modular (met ook m.i. priegelige knopjes die niet uitnodigen tot langdurig tweaken). Als je dieper wil gaan dan heb je hier m.i. niet veel aan. Maar goed, ieder z'n GAS...
 
Wat @MPCman aangeeft m.b.t. de beperking van de Dark Energy gaat ook op voor de Neutron. Ook daar mis je bepaalde controle mogelijkheden en outputs die modular juist leuk maken. Begrijp me niet verkeerd, de Neutron heeft veel aan boord voor zo'n klein bakje, maar juist voor de basisblokken zou ik niet voor zoiets gaan. Het gaan de beperkingen zijn van zo'n semi-modular die je na een tijdje waarschijnlijk dwars gaan zitten. Experimenteren kan prima met (veel) minder modules, zeker als er niet persé een muzikaal aantrekkelijk resultaat uit moet komen. Semi-modular vind ik efficienter als instrument, om muziek mee te maken. Voor experimenteren met geluid zou ik voor volledig modulair kiezen.
Da's waar maar als je nog aan het begin staat dan is de Neutron om mee te beginnen met enkele modules erbij wel een goede optie want zo'n Neutron kost je tweedehands iets van 225 euro maar je kan meteen flink patchen, er zitten goede oscillatoren in met een hele aardig lfo er op, een sample en hold, delay en oa een paar attenuators waarmee je ook nog wat kan bijv, zet er dan een Joranologue fliter bij en iets voor granular en een sequencer en je bent op weg 1000 euro.
Dan spaar je wat maar je bent al lekker bezig en een half jaar later verkoop je die neutron voor hetzelfde geld en koop je weer een paar losse modules er bij en weet je ook goed wat je wilt tegen die tijd.

Als je aan het begin staat en je gaat meteen voluit voor modular en je wilt flink wat patchmogelijkheden hebben leg dan je portemonnee maar neer, een Joranologue filter kost al meer dan 300 euro, een complexe oscillator begint al gauw bij zo'n 400 euro en hoger, wil je dan een leuke uitgebreide lfo dan zit je weer op al gauw 200 euro, dan nog wat granular, fx en een envelope generator en een vca en je hebt een mixer nodig, tel maar op en je zit al gauw zonder overdrijven richting de 2000 euro.

Ik zou als ik zou beginnen gewoon eerst een leuke setup voor toch al een aardig bedrag voor een gemiddeld mens uitgeven en dan rustig uitbouwen want als je begint is het al lastig genoeg en je vingers jeuken om toch die stekkertjes erin te stoppen en wat leuke geluiden te maken.
Heb je een inkomen van 2 keer modaal of hoger dan maakt het niet uit maar voor de gemiddelde mens is modular een dure bezigheid en dan moet je rustig opbouwen lijkt me.
 
Laatst gewijzigd:
Dus iets van 196 HP?

Ja.

Moog Mavis is leuk, maar is net als de Dark Energy en Taiga een beperkte semi-modular (met ook m.i. priegelige knopjes die niet uitnodigen tot langdurig tweaken). Als je dieper wil gaan dan heb je hier m.i. niet veel aan. Maar goed, ieder z'n GAS...

Die Moog Mavis is eerder omdat ik graag iets (voor mij betaalbaars) van Moog wil hebben. Voor modulair gepiel zal ik er niet heel veel aan hebben, dus kan ik die ook beter niet in het rack zetten.


Van Buchla had ik dit in gedachten:

Buchla Dual Voltage Processor
Buchla Dual Oscillator
Buchla Source of Uncertainty
Buchla Sequential Voltage Source
Buchla Quad Function Generator.

Kun je daar op zich al iets mee?
 
@krautrock1958 er zijn meerdere manieren om het te benaderen, de ene is niet per definitie beter dan de andere, alleen anders. De methode die jij beschrijft is ook prima, het is alleen niet de aanpak die ik zou kiezen. Met een Neutron (en veel andere semi-modulars) blijf je toch een beetje aan de veilige kant, als je er vooral muziek mee wil maken dan is dat misschien ook wel de juiste keuze. Maar als je wat anders wil dan standaard subtractief monosynth met mischien wat extra toeters en bellen dan zou ik die links laten liggen. Voor 1000 Euro heb je bv ook een setje TipTop/Buchla modules (258t, 281t, 254t, 292t) die ik meer inspirerend vind. En ja, dan heb je een aantal van de modules/mogelijkheden die jij noemt niet, maar ik vind focus in een systeem misschien wel belangrijker dan variatie. Voor mij zou dat veel meer als een instrument aanvoelen, maar dat is uiteraard voor iedereen anders.

Kun je daar op zich al iets mee?
Persoonlijk zou ik, als je ze niet beide kunt kopen, de Voltage Processor achterwege laten en de LoPass Gate (292t) nemen. Voor de rest lijkt me dat een heerlijk experimenteerbakje.
 
Met een Neutron (en veel andere semi-modulars) blijf je toch een beetje aan de veilige kant, als je er vooral muziek mee wil maken dan is dat misschien ook wel de juiste keuze. Maar als je wat anders wil dan standaard subtractief monosynth met mischien wat extra toeters en bellen dan zou ik die links laten liggen.
Daarom zeg ik toch dat je dan die Neutron (of een andere semi modular) verkoopt na bijv een half jaar en dan weet je door het exprimenteren ondertussen al beter wat je volgende modules zijn, juist op die manier kan je al leuk wat ervaring opdoen en dan kan je na dat half jaartje ook beter voorbereid de (on)veilige meer experimentele richting opgaan als dat is wat je wilt uiteindelijk en heeft het je bijna niets gekost omdat je die 225 euro gewoon weer terugverdient.
Maar goed; zo'n Buchla set is zeker een leuke set natuurlijk maar misschien dat ik in zoiets teveel bliep bloep zie en te weinig naar iets wat ook nog enigzins richting muziek gaat, bijv een sequencer erbij die enigzins iets van een ritme geeft zou ik dan wel overwegen, een simpel sequencertje erbij zou niet eens duur hoeven te zijn.
Maar ieder z'n smaak natuurlijk, ik geloof ook dat het voor @ProgHead niet zo belangrijk is dat het wel of niet op muziek lijkt.
 
misschien dat ik in zoiets teveel bliep bloep zie en te weinig naar iets wat ook nog enigzins richting muziek gaat, bijv een sequencer erbij die enigzins iets van een ritme geeft zou ik dan wel overwegen
Dat is inderdaad jouw kijk op de dingen, je kijkt voornamelijk wat je er in een muzikale context mee kan. Ik haakte meer aan op dit soort opmerkingen van @ProgHead :

het beste voor onderzoek en gepiel los van enig beoogd muzikaal eindproduct
Ik ben heel snel uitgekeken op apparaten en modules met een duidelijk omschreven muzikaal doel

Omdat je met de modules die ik voorstel direct veel dieper kunt gaan ben je m.i. sneller dichter bij dat doel. Als het voor een muzikale context zou zijn zou ik waarschijnlijk ook een andere keuze maken.
En met zo'n setje Buchla kun je wel degelijk ritmische dingen doen, het zal alleen minder voorspelbaar zijn dan met een gewone sequencer.
 
OK - dan ga ik voorlopig hiervan uit:

Buchla Dual Oscillator 18HP
Buchla Source of Uncertainty 24HP
Buchla Sequential Voltage Source 30HP
Buchla Quad Function Generator 28HP
Buchla Quad Lopass Gate 16HP

Die Sequential Voltage Source is al een soort van sequencer:

 
Ja, alleen in mindere mate. Vergelijk bijvoorbeeld alleen maar eens de filter mogelijkheden van de Taiga (inputs, outputs) met een uitgebreide dedicated filter als, ik noem maar wat, een Joranalogue Filter 8, Make Noise Q-Pas, Xaoc Belgrad of Rossum Morpheus.
Dan wordt het wel appels met peren vergelijken.

Als je een semi modular overweegt om in 1 keer basis componenten te hebben, dan moet je de semi modular vergelijken met basis modules en andere semi modulars.


De beperking waar we het over hadden was of je de 'modules' in een semi modular ook 'los' kon gebruiken. Als we dat concreet maken voor de VCO's van de Neutron en de Taiga, dan zou ik zeggen dat:
- de Neutron VCO's hebben 1 CV input zonder attenuator. Als je een melodie wil spelen en tegelijk FM wil gebruiken moet je via Midi de melodie aansturen en dan via 1 van de attenuators(die niet bij de VCO horen) je modulatie signaal naar de CV input patchen. VCO2 kan syncen met VCO1, maar er is geen externe sync input, dus je kan niet naar externe VCO's syncen. De Neutron heeft dus duidelijk beperkingen.
- de Taiga VCO's hebben 1 CV input en een FM input met attenuator. Elke VCO heeft een sync input jack. Ik zie eigenlijk geen duidelijke verschillen met losse modules.
 
Die Taiga vind ik als aanvullende standalone nog steeds wel interessant omdat ik in mijn rack al moet woekeren met de ruimte om alles erin te krijgen wat ik graag zou hebben. Als dan een aantal (eenvoudige) basismodules buiten mijn rack al in de Taiga zitten is dat meegenomen.
 
Back
Top