Ideale modules voor gepiel?

De Befaco Mux-Slicer lijkt mij persoonlijk een hele toffe module,
Zekers, het is dat je 'm noemt maar specifiek deze leek me ook voor @ProgHead een goede om op z'n lijstje te zetten, als je zelf een beetje kan solderen dan koop je zoiets voor 150 euro geloof ik en je kan 'm met de extra modules zover uitbreiden als je nodig hebt voor een klein bedrag.
Handig is ook dat je die Befaco reeks eerst kan uitproberen in vcv.
 
Biedt de Taiga veel meer mogelijkheden tot experimenteren dan de EastBeast, de WestPest, de 0-Coast of de Mavis?
 
Een prijsverschil zegt niet altijd alles, maar als de Taiga die extra prijs inderdaad waard is lijkt mij dat een mooi startpunt. Omdat daarmee de modulaire basis dan al voor elkaar is kan ik in mijn modular case dan als aanvulling vooral modules stoppen die een of meer bijzondere kunstjes kunnen (zoals ringmodulatie, chaos, euclidische ritmes, granular, etc.).
 
Biedt de Taiga veel meer mogelijkheden tot experimenteren dan de EastBeast, de WestPest, de 0-Coast of de Mavis?

Ik zou ze eens gaan vergelijken en dan per functie kijken wat de verschillen zijn. Als je bv naar de Oscillators kijkt zijn er grote verschillen. Kijk welke waveforms er beschikbaar zijn, heeft elke waveform een losse output, hoeveel Osc's zijn er?
De mavis heeft bv maar 1 Osc met een gemixte output van 2 waveforms, je kan de LFO ook als Osc gebruiken maar dan heb je dus geen LFO meer. De Taiga heeft 3 Osc's met 4 verschillende waveforms waar tussen je mogelijk ook kan morphen.
De 0 coast en West Pest hebben geen filter. 1 of 2 envelopes is ook een substantieel verschil.

Ik denk dat de Taiga de meest uitgebreide is van de genoemde lijstje en een goede basis is. Hij is wel wat duurder, hoe het zit met de prijs/prestatie verhouding durf ik niet zo snel wat over te zeggen.
 
Ik denk dat de Taiga de meest uitgebreide is van de genoemde lijstje en een goede basis is. Hij is wel wat duurder, hoe het zit met de prijs/prestatie verhouding durf ik niet zo snel wat over te zeggen.

Inmiddels heb ik heel wat video's over de Taiga bekeken, en het is een heel mooi ding. Bovendien kunnen alle modules in de Taiga ook los van elkaar gebruikt worden, dus koop je met de Taiga in principe een hele lading modules tegelijk. Enige vraag die ik nu nog heb is of je op de Taiga ook generatieve patches kunt maken. Of heb je daar dan nog aanvullende externe modules bij nodig?
 
Je mist bij Taiga misschien nog wat extra random of chaos dingen. Je moet gewoon ergens beginnen, dan ontdek je vanzelf wel wat jij mist. (of niet)
 
Laatst gewijzigd:
Let wel dat de taiga een synth is waar je echt in moet duiken en regelmatig wtf momenten mee gaat beleven. Het is niet heel duidelijk welke inputs en outputs nu verantwoordelijk zijn voor welke functie van welke module, en welke mode nu precies wat doet. Dan moet je de manual ernaast hebben. Ik zou zelf eerder leuke modules zelf samenstellen en 1 voor 1 kopen zodat je precies weet wat alles doet. De taiga leek me eerst ook leuk maar vond hem erg onoverzichtelijk.
 
Dat zou ik persoonlijk ook doen. plaits/braids icm met een analoge oscillator met wat leuke opties (sync, fm, pw, pwm) en genoeg cv ingangen.
Verkijk je niet op de "saaie" modules: vca's, attenuators, mixers, multiples, clock deviders, lfo's etc. (Daar kun je er niet genoeg van hebben.)
Nog een tip waar ik in het begin niet over na heb gedacht, kijk ook naar hoe groot de modules zijn. Hoe meer functionaliteit per hp hoe beter :)
Alle brede modules die eigenlijk niet zo veel konden hebben bij mij allemaal het veld moeten ruimen toen mijn rack vol was.
 
Dat plan om alles module per module op te bouwen had ik oorspronkelijk ook, met als gevolg dat ik nu 6 pico modules heb en ik er nog steeds bijna niks mee kan.

Ik denk dat ik eerst maar eens flink met mijn gratis soft modulars ga stoeien tot het me duidelijk wordt wat ik ermee wil. Waarschijnlijk gaan veel trucjes me dan al snel vervelen, en blijft er een klein en overzichtelijk aantal opties over dat ik ook graag in hardware vorm in huis wil hebben. Voortdurend achter een computerschermpje zitten is niet ideaal.
 
Dat zou ik persoonlijk ook doen. plaits/braids icm met een analoge oscillator met wat leuke opties (sync, fm, pw, pwm) en genoeg cv ingangen.
Verkijk je niet op de "saaie" modules: vca's, attenuators, mixers, multiples, clock deviders, lfo's etc. (Daar kun je er niet genoeg van hebben.)
Nog een tip waar ik in het begin niet over na heb gedacht, kijk ook naar hoe groot de modules zijn. Hoe meer functionaliteit per hp hoe beter :)
Alle brede modules die eigenlijk niet zo veel konden hebben bij mij allemaal het veld moeten ruimen toen mijn rack vol was.
Hey dat is grappig, bij mij gaat het andersom :) de modules die veel kunnen zijn vaak niet hands-on en moet je soms ook dingen op “saven”. Dat wil ik juist minder en dan komen er grotere simpelere modules voor in de plaats
 
Ik denk dat ik eerst maar eens flink met mijn gratis soft modulars ga stoeien tot het me duidelijk wordt wat ik ermee wil. Waarschijnlijk gaan veel trucjes me dan al snel vervelen, en blijft er een klein en overzichtelijk aantal opties over dat ik ook graag in hardware vorm in huis wil hebben.
VCV is wel ideaal hiervoor omdat je een flink aantal ook in het echt kunt kopen natuurlijk, Omri Cohen en anderen hebben een aantal Buchla patches gemaakt in VCV, dat geeft je een goed idee welke modules in ieder geval in aanmerking komen voor je.
 
Vroeger had ik ook VCV, maar tegenwoordig is dat te veel gedoe met accounts e.d. Met Cardinal heb ik daar geen last van. Beperkter maar ook leuk zijn Kamioooka en Alsa Modular Synth. Verder heb ik het boek Patch & Tweak al in huis. Plan is nu om dat boek te bestuderen, en dat dan tegelijk op die soft modulars uit te proberen. Als ik daarmee klaar ben heb ik hopelijk voldoende overzicht en ervaring om een zinnige keuze te maken van wat ik aan hardware modules koop.
 
Hey dat is grappig, bij mij gaat het andersom :) de modules die veel kunnen zijn vaak niet hands-on en moet je soms ook dingen op “saven”. Dat wil ik juist minder en dan komen er grotere simpelere modules voor in de plaats
Ja hier ook.
Heb maar een paar complexe modules en de rest veel simpele.
Enige wat ik irritant aan doepfer vind dat er niet gewoon overal attenuators op zitten.
 
Nog een tip waar ik in het begin niet over na heb gedacht, kijk ook naar hoe groot de modules zijn. Hoe meer functionaliteit per hp hoe beter :)
Alle brede modules die eigenlijk niet zo veel konden hebben bij mij allemaal het veld moeten ruimen toen mijn rack vol was.

Dat plan om alles module per module op te bouwen had ik oorspronkelijk ook, met als gevolg dat ik nu 6 pico modules heb en ik er nog steeds bijna niks mee kan.
Dat soort kleine modules vind ik meer leuk voor erbij, niet als basis modules. Je wil niet dat modules waar je veel mee werkt te priegelig zijn, ergonmie wordt soms een beetje onderschat. Ik ben net als @SB-SIX en @flyweight ook geen voorstander van zoveel mogelijk functionaliteit per HP. Ook modules als Disting en o_C vind ik meer goed ter aanvulling, geen basismodules. Hoe krachtig ze ook zijn, leuk er mee gaan zitten pielen doe ik niet.

Ik hou wel van brede modules, maakt het wat overzichtelijker en ergonomischer. Van je lijstje spreken vooral de TipTop Buchla modules me het meest aan. Dat zou mijn keuze zijn, het is dat ik geen ruimte heb, anders zou ik denk ik ook wel een case met alleen maar die modules gaan bouwen.
 
Back
Top