Ideale modules voor gepiel?

Ik ben net als @SB-SIX en @flyweight ook geen voorstander van zoveel mogelijk functionaliteit per HP. Ook modules als Disting en o_C vind ik meer goed ter aanvulling, geen basismodules. Hoe krachtig ze ook zijn, leuk er mee gaan zitten pielen doe ik niet.
Als je een meter hebt om te vullen dan kan je niet alleen met 24 hp of meer modules aankomen want dan ben je snel gevuld maar ik onderschrijf wel dat een paar goede basismodules waarbij hands on het voornaamste is itt tot 20 verschillende funkties zoals Disting, het gaat er toch om of je in beginsel lekker aan de knoppen kan draaien zodat je speelplezier hebt.
Dan kan bijv een Disting mk4 om maar iets te noemen wel heel handig zijn om te ontdekken welke funktie je graag erbij wil omdat die zoveel verschillende dingen kan, dan verkoop je die na een tijdje en koop je 1 of 2 funktionele modules erbij voor bijv modulatie, granulair gepiel of whatever maar je moet compromissen stellen als je 1 meter ruimte hebt.
Er staat trouwens een Behringer Go te koop op het forum voor 170 euro, dat zou in één klap voor een niet zo groot bedrag je van je ruimteprobleem kunnen verlossen....
 
Er staat trouwens een Behringer Go te koop op het forum voor 170 euro, dat zou in één klap voor een niet zo groot bedrag je van je ruimteprobleem kunnen verlossen....
Da's maar tijdelijk kan ik je vertellen. Ik heb er al twee en zit nu de aanschaf van deze hard te onderdrukken.
 
Overigens heb ik een Disting EX Plus alpha (of zoiets) en twee uO&C's. Erg leuk voor er bij maar je hebt wel een fotografisch geheugen nodig om te onthouden welke functies je eigenlijk hebt en dan nog welke knop bij welke functie hoort. Het zal de leeftijd zijn.....
 
Als je een meter hebt om te vullen dan kan je niet alleen met 24 hp of meer modules aankomen want dan ben je snel gevuld
Als je maar de juiste modules hebt, dan is dat toch geen probleem? 1 meter is iets van 196 HP, daar kun je best wat leuks in kwijt. Ik zou dan zelf voor zoiets gaan als ik in het TipTop/Buchla universum zou blijven:

1695036424033.png


Ik vind het persoonlijk een meerwaarde om zoveel mogelijk bij dezelfde fabrikant te blijven, maar ieder z'n voorkeur uiteraard. uO_c vind ik fijner werken dan Disting (ik had 2 mk-4's), maar de Hemispheres firmware vind ik essentieel. De originele firmware vond ik niet fijn werken, toen gebruikte ik de module nauwelijks.
 
Als je maar de juiste modules hebt, dan is dat toch geen probleem? 1 meter is iets van 196 HP, daar kun je best wat leuks in kwijt.
Met acht modules ben je die meter dan wel kwijt en je weet hoe het gaat over het algemeen, een beetje GAS en je bent weer een module verder. :verkoght:
Maar als je goed een grens kan stellen dan is een meter natuurlijk prima als je goed uitzoekt wat je nodig hebt.

Ik zou dan zelf voor zoiets gaan als ik in het TipTop/Buchla universum zou blijven:
Ja, zo'n TipTop/Buchla is natuurlijk een heel mooi systeem, wat dat betreft is het wel lekker natuurlijk dat TipTop besloot om deze lijn uit te brengen ivm betaalbaarheid.
Zijn er al nieuwe alternatieven trouwens voor een paar modules want ik had begrepen dat in Europa nogal moeilijk gedaan werd ivm millieuvriendelijkheid bij sommige onderdelen?
 
Zijn er al nieuwe alternatieven trouwens voor een paar modules want ik had begrepen dat in Europa nogal moeilijk gedaan werd ivm millieuvriendelijkheid bij sommige onderdelen?
Dat gaat alleen over de 292t LoPass gate. Je kunt die ook gewoon zelf in de USA bestellen, wordt niet tegengehouden door de douane (tot nu toe). Anders dan kun je voor een andere LPG gaan, genoeg alternatieven (Optomix, LxD, Natural gate, QMMG... ;-) ).
 
je weet hoe het gaat over het algemeen, een beetje GAS en je bent weer een module verder.
Dat is ook 1 van de redenen geweest voor mij om te focussen op 1 merk. Dan kom je alleen in de verleiding als die weer iets nieuws uitbrengen. Maar daar heb je dan vaak weer de tijd voor om voor te sparen. Moet je uiteraard wel ruimte voor in je case reserveren en wilskracht hebben om lege ruimte niet op te willen vullen met modules ipv blindplates.
 
Ik zal de modular vooral gebruiken om te kijken hoe dingen werken en om ideeën uit te testen. Nu doe ik dat nog vooral software-matig. Ook wil ik vanwege hun historische belang in elke geval een Moog module en liefst nog wat Buchla modules.
 
1 pico VCO2
1 pico Output
1 pico VCF1
3 pico Mix
Opzich prima modules, je hebt er denk ik inderdaad wel wat meer nodig om 'iets' te kunnen. Als je met losse modules verder wil zou ik uitgaan van minimaal nog:
2 envelopes
1 VCA
1 LFO, bij voorkeur voltage controlled
1 of meer mult
en eigenlijk nog een wat uitgebreidere oscillator met FM, sync input, meerdere simultane waveform outs

daarna zou ik kijken naar andere basis modules met functionaliteiten:
sample en hold
noise
inverter
attenuators (indien je die mist bij inputs)
offset
slew limiter
meer VCA's, LFO's
 
De dark energy blinkt alleen niet uit in patch mogelijkheden.

Het is mij niet duidelijk of de modules van de Dark Energy via de path bay ook afzonderlijk te gebruiken zijn. Dat zou voor mijn doel wel moeten kunnen, anders heb ik er niets aan. Een standaard analoge synth interesseert me niet.
 
Het is mij niet duidelijk of de modules van de Dark Energy via de path bay ook afzonderlijk te gebruiken zijn. Dat zou voor mijn doel wel moeten kunnen, anders heb ik er niets aan. Een standaard analoge synth interesseert me niet.
Ik zie vrij weinig aansluitingen om dat te bewerkstelligen. Zie je niet de aansluitingen die je op een losse module zou hebben, dan kan je die functionaliteit dus niet extern aansturen. Als ik bijvoorbeeld naar de VCO kijk zie ik bijvoorbeeld de volgende beperkingen:
- er is geen volume controle om de balans tussen de square, saw/triangle en external input te regelen
- er is geen VCO output, laat staan outputs per waveform
- er is geen sync input
- er is geen FM CV input

Als je het filter voor enkel een extern signaal wilt gebruiken dan moet je het zo instellen dat de VCO geen geluid geeft. Die kan je de VCO dus ook niet meer ergens anders voor gebruiken.

Het is een prima module voor een compacte simpele voice.
 
Wat @MPCman aangeeft m.b.t. de beperking van de Dark Energy gaat ook op voor de Neutron. Ook daar mis je bepaalde controle mogelijkheden en outputs die modular juist leuk maken. Begrijp me niet verkeerd, de Neutron heeft veel aan boord voor zo'n klein bakje, maar juist voor de basisblokken zou ik niet voor zoiets gaan. Het gaan de beperkingen zijn van zo'n semi-modular die je na een tijdje waarschijnlijk dwars gaan zitten. Experimenteren kan prima met (veel) minder modules, zeker als er niet persé een muzikaal aantrekkelijk resultaat uit moet komen. Semi-modular vind ik efficienter als instrument, om muziek mee te maken. Voor experimenteren met geluid zou ik voor volledig modulair kiezen.
 
Back
Top