Ideale modules voor gepiel?

Mixers
Over mixers gesproken; bedenk wat je wilt met een eventuele mixer, wil je binnen eurorack mixen en dan met 2 kabels naar je interface of wil je eventueel met al je geluid je daw in om daar verder te klooien?
Sponde is een hele flexibele 6 in/out mixer voor binnen eurorack en betaalbaar ook, wil je juist binnen een daw ermee verder dan is een OPTX juist handig als je interface ADAT heeft want dan kan je met één kabel 8 in en 8 out naar je daw gaan en heb je een minder spaghetti op je desk.
Ik heb een tijdje terug gekozen voor het laatste zodat ik binnen Ableton ermee aan de gang kan.
Zowiezo is IO Instruments een betaalbaar merk, ze hebben ook andere betaalbare modules die interessant zijn, Befaco ook trouwens die een heel assortiment diy met goede manuals en foto's hebben, scheelt je een stuk in je geld op die manier.
 
Welke modules lenen zich het beste voor onderzoek en gepiel los van enig beoogd muzikaal eindproduct?

Voorlopig staan er op mijn lijstje:

Om te voorkomen dat je begint met een lange lijst die door alle suggesties nog meer uit de hand loopt, wellicht is het beter om een andere aanpak te kiezen. Maak een lijstje van de eigenschappen die voor jou belangrijk zijn, kijk aan de hand van dat lijstje welke modules geschikt zijn.
 
Ik ben heel snel uitgekeken op apparaten en modules met een duidelijk omschreven muzikaal doel, hoe goed die dingen op zich ook mogen zijn. Ik zoek nu dus modules waar deze "jonge onderzoeker" op leeftijd naar hartenlust mee kan pielen en waar ook tot in lengte van jaren nieuwe zaken aan te ontdekken zijn.

Nog even over dit, het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat je dit in één keer lukt. Pas over tijd weet je beter wat je precies wil, door ervaring op te doen weten waar je behoefte aan hebt. Grote kans dat je later toch modules weer gaat verkopen om iets anders aan te schaffen dat beter geschikt is. Ik zou me voor nu laten leiden door functionaliteit, kijken waarmee je een goed begin kunt maken, en modules zoeken die je deze functionaliteit geven. Zou het voor nu ook niet te groot maken en het overzichtelijk houden.
 
Ik zou me voor nu laten leiden door functionaliteit, kijken waarmee je een goed begin kunt maken, en modules zoeken die je deze functionaliteit geven. Zou het voor nu ook niet te groot maken en het overzichtelijk houden.
Da's wat ik ook al zei, het lijkt me verstandig om al eerste gewoon een complete synth met patchbay geschikt voor eurorack te kopen en daarnaast een paar modules waar je veel mee kan zodat je meteen goed op weg bent en dat kan je later gaan finetunen.
Zelfs in zo'n geval ga je om leuk te beginnen al gauw richting 1000 euro, het loopt snel op.
 
Voordeel van een semi modular is dat je in 1 keer een aantal basis componenten hebt zoals VCO, LFO, VCA, Envelope, Filter. Ik zou niet zo snel twee semi modulars kopen als je verder nog geen andere modules hebt, aangezien je dan de je geld twee keer steekt in dezelfde basis componenten.
Kijk ook eens naar een 2ehands Behringer Neutron, die zie ik redelijk vaak voor net boven de 200 euro geadverteerd staan. Ik betwijfel of je voor die prijs een semi modular kan vinden met meer features.

Ook interessant zijn de Expert Sleepers Disting modules. Dit zijn digitale modules waar een grote hoeveelheid algoritmes in zitten. Daar ben je wel even zoet mee. De disting mk3 en mk4 zijn wat betaalbaarder, maar kijk ook naar de Disting EX. Je hebt daarmee praktisch 2 Disting mk4's in 1 module, plus nog een aantal EX specifieke algoritmes. De algoritmes van de Mutable Instruments Plaits, Braids en Rings draaien er ook op.
Je bent wel meer afhankelijk van menu's en de manual dan bij simpelere modules.

Als je dan start met een semi modular en Disting module, ga daar eens mee spelen en kijk waar je tegen aanloopt. Goede kans dat je bij elke patch bijvoorbeeld een mixer of VCA mist, dan is dat je eerste volgende stap.

Je kunt ook veel lol hebben met betaalbare Doepfer modules die soms vanaf 30-40 euro 2ehands worden aangeboden. Zoals bv:
 
Dank voor alle reacties. Het idee om te starten met een basismodule die op zich al als semi-modulaire synth te gebruiken is staat mij aan. Ik had daar de Moog Mavis voor in gedachten, vooral omdat het een Moog is (en andere Moog's voor mij onbetaalbaar zijn). Liefst ook een Buchla module. Daarbij dan een of twee multifunctionele modules. En verder modules voor zaken als euclidische ritmes, chaos, Turing machine, Leibniz systeem, granulair, etc. Daarmee zit mijn rack dan al vol.

Een ander idee is om eerst op een software modular zoals Cardinal uit te proberen wat ik blijvend interessant vind...
 
Als je snel uitgekeken raakt op traditionele instrumenten zou ik eerlijk gezegd eerder een klein systeem met leuke modules uitzoeken ipv zo'n Mavis... ik zou beginnen met een complexe oscilator en vanuit daar uitbreiden.
 
Het idee om te starten met een basismodule die op zich al als semi-modulaire synth te gebruiken is staat mij aan. Ik had daar de Moog Mavis voor in gedachten, vooral omdat het een Moog is (en andere Moog's voor mij onbetaalbaar zijn). Liefst ook een Buchla module. Daarbij dan een of twee multifunctionele modules. En verder modules voor zaken als euclidische ritmes, chaos, Turing machine, Leibniz systeem, granulair, etc. Daarmee zit mijn rack dan al vol.
Vergis je niet, een meter is zo gevuld en daarom is het idee van een semimodular een hele goede optie want naast het geld wat je er voor betaalt is het ook qua ruimte het beste en je bent meteen al goed op weg als je daarnaast nog een paar modules wilt voor oa modulatie, FX, filter, enz.
Een module waar ik ontzettend veel plezier van heb is bijv de uBurst (MI Clouds kloon) da's 8 hp voor een heleboel granulaire fun en heel betaalbaar, zoals eerder gezegd maken ze de hele MI range maar dan kleiner, dan bespaar je ruimte net als met die Disting die @MPCman noemde want je zal goed moeten kijken naar functionaliteit als je het binnen die meter wil houden.
Het komt dan wel goed uit uit dat ze op Modulargrid zo'n pagina hebben waarin je je modules bij elkaar kan plaatsen om te kijken hoever je bent qua ruimte.
 
Dat is zeker waar maar in de meeste gevallen vind ik alles toch wel erg basic op die semimodulaire units. Al zijn er vast uitzonderingen op de regel.
Ik zag laatst dat er een opvolger is voor de neutron, de proton. Dat zou ook een serieuze optie kunnen zijn imho. Die kun je als je rack vol is ook nog goed als desktop gebruiken.
 
De Mavis kan ook als apart kastje buiten je Eurorack opgesteld worden (wat ruimte in je rack scheelt), alleen weet ik niet of dat problemen met de signalen van en naar Eurorack oplevert...?
 
Taiga — Pittsburgh Modular Synthesizers ? East Coast en West Coast combi
daar ben je volgens mij inderdaad goed mee op weg. heel veel ontdekkingsmogelijkheden en dan kun je de andere semimodulars op je lijstje al schrappen geloof ik.
gewoon even naast je rack en dan voeg je later modules in je rack toe als je een idee hebt van wat er eventueel nog bij zou moeten.

onderschat utilities niet, ze lijken saai maar zonder mixers, vca's en lfo's/envelopes/modulators haal je maar weinig uit de andere modules.
met een modular moet je veel moduleren, dan wordt het pas echt fijn.

pas op: eens je vertrokken bent, zul je altijd redenen vinden om toch nog die ene of andere module 'nodig' te hebben... ;)
 
Over mixers gesproken; bedenk wat je wilt met een eventuele mixer, wil je binnen eurorack mixen en dan met 2 kabels naar je interface of wil je eventueel met al je geluid je daw in om daar verder te klooien?
Sponde is een hele flexibele 6 in/out mixer voor binnen eurorack en betaalbaar ook, wil je juist binnen een daw ermee verder dan is een OPTX juist handig als je interface ADAT heeft want dan kan je met één kabel 8 in en 8 out naar je daw gaan en heb je een minder spaghetti op je desk.
Ik heb een tijdje terug gekozen voor het laatste zodat ik binnen Ableton ermee aan de gang kan.
Zowiezo is IO Instruments een betaalbaar merk, ze hebben ook andere betaalbare modules die interessant zijn, Befaco ook trouwens die een heel assortiment diy met goede manuals en foto's hebben, scheelt je een stuk in je geld op die manier.
De Befaco Mux-Slicer lijkt mij persoonlijk een hele toffe module, mocht iemand er vanaf willen btw.. PB me maar :P
 
Back
Top