Nieuws van Behringer

Ziet er heel netjes uit zeg, zeg nou eerlijk; zoiets op je desk is toch een aanwinst naast je andere gear?
Ik heb de laatste tijd niet zo'n last van GAS behalve dat ik in die Proton van Uli wel echt geinteresseerd ben maar als ik deze foto's zie dan word ik toch een beetje hebberig moet ik zeggen.
 
Dat lijkt me wel weer een hele interessante bak, en wordt geloof ik maar spaarzaam gebouwd door wat boutique producenten. Alles onder de 1000 euro is een interessante prijsstelling, mits het net zo goed gebouwd is als de BRP-2600.
 
De originele TB-303 van Roland had ook geen software, geen distortion en ruk bediening. Heb ik nog nooit iemand over horen klagen. Ik heb de filter pot en de pitch range v/d B. TD-3 niet kunnen vergelijken met een originele R. TB-303. Als dat fiks scheelt kan dat een deal breaker zijn.

Wat bedoel je eigenlijk met Pitch Range? Pitch Mode? Engelsen bedoelen vaak met Pitch de toonhoogte; als die niet klopt is 'ie vals of niet ge-ijkt/calibrated. Pitch Range zou ook het aantal octaven omlaag/omhoog kunnen zijn dat je het 1 octaaf toetsenbord omhoog/omlaag kan transponeren om meer dan 1 octaaf te hebben. Voor zover ik weet kunnen de TD-303 en de TD-3 1 octaaf omlaag/omhoog (totaal: 3 octaven). Sommige (software) emulators v/d 303 kunnen meer dan die ene octaaf transposeren. Weet niet of je dat bedoelt.
Vergelijken met het origineel vind ik vooral interessant als het om de klank gaat. De bediening van het origineel is berucht (mogelijk 1 van de redenen dat het een flop werd voordat de acid-community hem omarmde?), daarom heeft ook vrijwel iedere TB-303 kloon een aangepaste sequencer waar je gewoon noten in kunt kloppen. Dat de TD-3 dit niet heeft maakt hem imo minder dan de alternatieven die op de markt zijn. Betreffende de klank stoorde het me vooral dat het niet mogelijk is het filter ver genoeg dicht te draaien. Ook met het trimpotje binnenin blijft het filter te ver open staan naar mijn smaak. Hierdoor is het lastiger om die lekkere lage drukkende growl lijntjes te maken die met de TT-303 bijvoorbeeld een eitje zijn. Het verschil in 'massa' of 'druk' tussen deze twee clones is dan ook enorm, de TD-3 steekt hier gewoon schraal bij af.

Ik weet niet precies wat de range van het origineel was, maar de TT-303 heeft bijna 5 octaven. Bij de TD-3 had ik vaak dat ik graag hogere klanken wilde dan de range toestond.

Al met al vind ik de TD-3 van alle 303 clones/varianten (inclusief enkele software emulaties) die ik heb geprobeerd duidelijk de minste. Natuurlijk is het tof dat je zo'n kastje kun krijgen voor een paar tientjes dus ik snap heus wel dat mensen hiervoor gaan en dat hij in veel gevallen ook gewoon voldoet en dat je er veel lol mee kunt hebben. Maar ik vind hem toch niet zo goed gelukt en voor niet al teveel extra geld zijn er veel betere alternatieven (imo). In tegenstelling tot veel van de andere classics die ze inmiddels hebben gecloned.

Overigens vond ik de Pro-1 en K-2 een stuk beter gelukt, het is verder ook niet dat ik anti-Behringer ben ofzo. Soms zou ik alleen willen dat ze net even wat meer zouden doen om hun clones naar 202x level te trekken (zoals de Eurorack standaard aan te houden voor pitch/gate CV, wat ze bijvoorbeeld bij de K-2 (MS-20) en, ik geloof, de 2600 niet hebben gedaan). Ook zou ik best graag wat meer betalen voor wat betere componenten en bouwkwaliteit, zo vond ik de schuifknoppen op de Pro-1 niet bepaald solide voelen, had mijn TD-3 na enkele weken al een krakende output en lijken ook de open faders op enkele van hun synths potentiele kraakbronnen voor de nabije toekomst). Ik heb geen moeite met hun kopieergedrag etc. en ook vind ik het juist wel prima dat ze producten vroeg aankondigen en het ontwikkelproces documenteren. Maar de race om de goedkoopste te zijn komt in sommige gevallen de kwaliteit, en daarmee plezier, van het product niet altijd ten goede.
 
F*ck....die ziet er mooi uit.
hoop wel dat die midi in heeft.
mischien zelfs velocity en aftertouch in de matrix :)
deze geile plaatjes bewaar ik vannavond.

snap nu wel waarom Arturias v collection voor 150e ging.
je kunt bijna alles nu van Euroshopper uhh Behringer kopen.
 
F*ck....die ziet er mooi uit.
hoop wel dat die midi in heeft.
mischien zelfs velocity en aftertouch in de matrix :)
deze geile plaatjes bewaar ik vannavond.

snap nu wel waarom Arturias v collection voor 150e ging.
je kunt bijna alles nu van Euroshopper uhh Behringer kopen.
Ik heb die vraag gesteld op de Facebook v. B.: heeft gelukkig gewoon midi. :)
 
Moogerfooger

Screenshot_20220330_122315_com.facebook.lite_edit_293097022945380.jpg
1648635800994.jpg
1648635804994.jpg
 
'schaamteloos' is toch wel het 1e woord dat in me opkomt ;{
Ik lach me kapot. Het laat zien dat elektrotechniek uit de jaren '70 gewoon betaalbaar is in de 21e eeuw.

Vergeet niet dat het patent op Aspirine verlopen is en dat niemand het raar vindt dat acetylsalicylzuur v/h AH huismerk nix kost terwijl Aspirine van Bayer 10 Euro per pakje is. Je kunt niet water uit een steen blijven persen. Je hebt als bedrijf 10 a 20 jaar de tijd om je ontwikkelingsgeld terug te verdienen en dan houdt het op.

Ik begrijp dat dat vervelend kan zijn voor relatief kleine hardwerkende bedrijven als Moog, maar we vinden het met z'n allen ook normaal om Pepsi Cola te drinken. Wie denk je dat verdorie de term en de drank "Cola" uit heeft gevonden? En dan verliest Coca Cola de helft van zijn marktaandeel aan Pepsi!

Dat B. letterlijk het design van het Cola flesje, pardon Moogerfooger, ook nog eens heeft gejat is niet netjes (durfde Pepsi niet) maar in deze kleine moordende markt moet je iets. En je kunt design en logo's voor zo'n beetje eeuwig vastleggen. Hadden ze moeten doen.
 
Voordeel van een VCS3 clone maken is dat ze wat minder last hebben van chip tekorten. Maar lijkt me een lastig apparaat om aan de lopende band te kunnen produceren. Ik zou het knap vinden als ze die onder de €1000,- weten te houden, tenzij het binnenwerk natuurlijk compleet anders is.
Een toevoeging op hun post:’Just to manage expectations, this is not a low cost synth. Just the solid wood alone is quite expensive plus the extensive material used. But be assured we'll make it as affordable as possible in line with our philosophy. Thanks’
 
Dat B. letterlijk het design van het Cola flesje, pardon Moogerfooger, ook nog eens heeft gejat is niet netjes (durfde Pepsi niet) maar in deze kleine moordende markt moet je iets.

Nou, ik zou een eigen B. design die de exacte sound van een vintage apparaat emuleert beter vinden eigenlijk.. Ze kunnen dan enkel met de modelnaam een hint geven naar het origineel. Dat vind ik toch eigenlijk wel wat symphatieker, dan doen ze tenminste voor een deel nog iets origineels..
Ik heb zelf een td-3 van ze, maar ik had het prima gevonden als hij een eigen look zou hebben zoals een Cyclone tt-303..

Enne.. echt niemand die ik ken drink Pepsi.. Dat drink je als je naar een all-you-can-eat wok restaurant gaat misschien, dan komt het uit zo'n tap apparaat.. Maar dan heb je geen andere keuze.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Allez, vooruit. Kga de "Behringer fanclub", ne keer goedgezind zijn. Wees blij dat dit er is. Anders waren jullie "de Behringer's" maar verder aan het klooien zonder enige echte synthesiser. Maar ja, die klinken even goed. Maar in ieder geval, sinds Behringer hebben de armoedzaaiers ook eens wat hardware. En dat is goed. En... Ik hoor daar ook bij.
 
Moogerfoogers zijn wel prima voor kloonproject, ze worden al jaren niet meer gemaakt en de tweedehandsprijzen gaan helemaal nergens over. Dus die gaan we wel even in de gaten houden.
 
Moog produceert ze niet meer…

Dan neem ik dat 'schaamteloos' terug, en de 1e zin die dan in me opkomt is dan:

'we boffen toch maar met zo'n bedrijf als Behringer die dit als zo-accuraat-mogelijke dienstverlening aan de mensheid aanbiedt' 8o)
 
'we boffen toch maar met zo'n bedrijf als Behringer die dit als zo-accuraat-mogelijke dienstverlening aan de mensheid aanbiedt' 8o)
Op Reverb worden tweedehandse Moogerfooger delays aangeboden voor bedragen rond de 1800 euro, geen geld toch? :P
Is behringer dan die duivel die alles schaamteloos kopiëert of mogen mensen blij zijn dat ze nu weer in de winkel komen tegen normale prijzen?
Maar goed, diegenen die toch graag het origineel in huis hebben kunnen natuurlijk altijd die 1800 euro er voor betalen en kunnen ze er af en toe verheerlijkt naar kijken en wegdromen bij de aanblik van een prachtig origineel....
 
Back
Top