Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kun je dit in een modular toepassen?
beschrijf eens wiskundig hoe een mooie lentedag voelt
Niet van die lastige vragen stellen, je moet bij @ProgHead wel aankomen met feiten ipv de gebruikelijke dooddoeners zoals hij ze noemt, menselijke zaken die passen niet in een wiskundig universum.beschrijf eens wiskundig hoe een mooie lentedag voelt
Wiskunde is NIET de taal van de natuur. Maar een kuntmatige benadering.
Laat ik ook maar een duit in het onvolledige zakje doen.
Mee eens, de natuur is in al zijn verscheidenheid meer dan een verzameling formules en stellingen en om maar 'ns iets te zeggen, de wereld die binnenkomt via je zintuigen is van een andere orde dan een fomule of een stelling.
Simpel voorbeeld; je hoort een muziekstuk en je raakt ontroerd hoe ga je dat in een wiskkundige stelling beredeneren?
Wiskunde is volgens mij een manier om het universum en alles wat zich daar binnen bevindt te verklaren maar zal nooit een volledige beschrijving van de werkelijkheid zijn, die is veel genuanceerder.
Volgens mij is de taal der natuur de informatie die je zintuigen ontvangt, dat is je gereedschap om de wereld om je heen waar te nemen en te ervaren en ervaren is weer wat anders dan beschrijven of te verklaren.
Ik kan beschrijven wat er gebeurt als ik me verbrand aan een hete pan maar ik kan het ook voelen, da's toch van een andere orde.
Wiskunde is misschien wel de taal die gebruikt wordt om alles proberen te verklaren zonder de mens daarbij in ogenschouw te nemen
De bekende dooddoeners. Feit is dat de natuurkunde pas een grote vlucht heeft genomen toen men volop gebruik ging maken van empirisch onderzoek en van wiskundige beschrijvingen. Geen enkele serieuze natuurkundige zal beweren dat de natuurkundige modellen volmaakt zijn of dat we daar alles (al) mee kunnen verklaren. Maar dat de taal van de wiskunde verbazend goed werkt staat als een paal boven water. Ook is er een verschil tussen een taal en de dingen die daarmee beschreven worden. Maar dat is geen gebrek van de taal en bewijst niet dat de wiskunde niet de taal van de natuur is.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken weet krautrock1958 ons immer te melden wat wetenschappelijk gezien wel of niet mogelijk is. En als je hem dan in een concreet geval (zoals met betrekking tot oneindigheden in de wiskunde) aantoont dat hij het mis heeft, dan heeft dat geen enkel effect. Iemand die in feiten geïnteresseerd is past zijn mening aan als hij het fout blijkt te hebben. Maar voor iemand die feiten-vrij geleuter prefereert hoeft dat niet. Dan volstaan ieders recht op een eigen mening en het eigen gevoel en geloof. En ja - dan krijg je dus de bekende dooddoeners.
het is hier wel een Synthforum hè, niet een filosofisch kwebbel- en kiftcafé.
Als we een methode definiëren om reële getallen om te zetten naar geluid, welke computable numbers kunnen we beluisteren, welke niet? Waarom en waarom niet? Hetzelfde voor constructible numbers, reële getallen die we geometrisch kunnen construeren. Welke kwebbel- en kiftdiscussies krijgen we hier, in dat geval? Is een soort van virtueel café eigenlijk geen gek idee en is dat goed voor meer posts in het bierdraadje?
Je gaat door met dat wat je wel goed uitkomt en dan ga je on topic en je ontwijkt maar weer op datgene wat ik hierboven vertelde over dooddoeners, ik vroeg of het niet waar was wat ik had geciteerd, het waren jouw woorden die ik citeerde en ipv in gesprek gaan met de ander hierover ga je er niet op in, volwassen mensen lossen dat anders op dan te ontwijken, die gaan in gesprek maar niet reageren of ontwijken komt je beter uit waarschijnlijk?Juist - beter nu maar weer on topic. Gödel's stellingen behoren tot de mathematische logica en dat is een uiterst exact vak dat niets uitstaande heeft met gekwebbel of gekift. Ik heb het nog even nagekeken en het kan inderdaad bewezen worden dat MU in het MIU-systeem niet afleidbaar is. Dus zal ik in mijn eigen afleiding van gisteren wel ergens een foutje gemaakt hebben. Blijft nog over de vraag welke interpretatie we aan de met M's, U's en/of I's gemaakte rijtjes kunnen geven zodat die als waar of onwaar geduid kunnen worden. Dat laatste is nodig om vast te stellen of het MIU-systeem voor die gekozen interpretatie werkelijk onvolledig is. Dat sommige rijtjes niet afleidbaar zijn is op zich niet zo interessant, belangrijker is welke rijtjes niet afleidbaar zijn en of daar geen rijtjes bij zitten die bij de gekozen interpretatie waar zijn.
Ik kwam net bij toeval (synchroniciteit?) tegen dat Gödel in een persoonelijke god geloofde en dat hij Islam 'open-minded' vond.
Ik kwam net bij toeval (synchroniciteit?) tegen dat Gödel in een persoonelijke god geloofde en dat hij Islam 'open-minded' vond. Terug naar m'n synths, maar.
De relevantie van dit topic ontgaat mij volledig.
Voor wiskundige bewijzen zijn de persoonlijke godsdienstige opvattingen van de wiskundigen volstrekt irrelevant.
Dat gebeurt ook en aan de ene kant vermakelijk maar aan de andere kant kant kan je eindeloos doorleuteren natuurlijk.de wiskundige voelt zich verheven boven het geleuter en de wat lossere piepeltjes met en wat minder exacte maar meer ervaringskijk op t geheel kunnnen er met hun kop niet bij hoe je zo vast kan zitten in een bankschroef met je hoofd
we komen niets verder en de volgende keer zal t zich met andere woorden exact herhalen
Pak de popcorn er maar bij.ik weet niet hoe t met jullie zit maar ik ben dan absoluut zeker weer van de partij