'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

Dat valt me idd op aan alan parson's project. Veel dynamiek en ook veel reverb.
Ik vind het iets te artistiek.

-C-
 
Origineel geplaatst door borchen
Als je nog wat gouwe ouwe goede kwaliteit mastering wilt horen met dynamiek,
zet dan een nummer van 'The Alan Parsons Project' op. :geslaagd:

ok...de muziek zelf is vaak niet erg denderend (doet mij altijd aan triathlons denken....), maar
de compositie & opname is erg goed.

Al Stewart's "Year of the cat"-album is wat mij betreft een van
de meest complete albums ooit gemaakt.
Fantastisch song-writing, arrangement, geluid, productie, mix,
mastering... alles klopt op dit album.
Natuurlijk gemixt en geengineerd door Alan Parson. Een van mijn
top 3 referenties.

Wat betreft geluid vind ik Sticky Fingers van de Stones een van
de best klinkende albums... dat komt vooral door de drums: De broers
Glynn waren absolute meesters in het opnemen van drums (3 microfoons).

Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door CoolRunning
Goedklinkende platen zijn niet aan het uitsterven, er zijn
alleen veel meer slechte platen verkrijgbaar.

Sommige goed klinkende platen van de laatste jaren:

Buena Vista Social Club (Waarschijnlijk het best opgenomen album dat ik ken)
Radiohead - Kid A, OK Computer en andere
De meest FSOL albums
Nirvana - Nevermind
Alle Massive Attack albums
Sigur Ros - Aegetatis Byrun
Alle Tool albums

Kan er nog wel 10 opnoemen, dus hier is some food for thought!
Kom op zeg :D

Mvg.

CoolRunning

Hier kan ik mij zeker in vinden. Radiohead - OK Computer is een speeltuin voor de mix/soundengineer. Daar zitten zoveel briljante geluiden in. Sigur Ros is ook heel apart maar wel heel goed. Ook een hele fijne mix. Allemaal zo digitaal als een donder gemixed in SoundScape. Tool ook eigenlijk...

Ik wil toevoegen aan dit lijstje: Grandaddy - Sumday. The Flaming Lips - Yoshimi battles the Pink Robots.


Eigenlijk is het zo dat mensen die zeggen dat mixen van nu niet meer goed zijn gewoon niet naar de juiste dingen luisteren.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Bericht door een moderator:
Ik ben door de starter van de onderwerp erop gewezen dat dit niet helemaal de bedoeling is van deze thread.
Ik heb de discussie over meningen en over ivorentorens weggehaald. Ik geen niemand gelijk en ook niemand ongelijk, maar deze thread is niet bedoeld om te bekvechten, daar is ie te interessant voor.

Ik hoop dat de posters RezonatoR, Exilim, Nightstorm, =XTRECIST=, Tactic, mjoezik en Hazes elkaars beste vrienden worden! Maar dat is mijn eigen mening.

Met vriendelijke groeten, Johnny!

Laatste keer dat ik ot reageer in deze thread en wel met een excuus richting Tactic, starter van de thread. Ik liep idd wat te hard van stapel en had bepaalde dingen anders kunnen of helemaal niet hoeven zeggen. :luv:

groeten van Dennis
 
Toch klinkt een mp3 van een ' goeie' opname beter dan die van een slechte.
 
Origineel geplaatst door Niel
Moderator actie van JohnnyBusca: Ik heb wat weggehaald aangaande een discussie.


Daarom master ik sinds een jaar zelf, ook voor andere labels, de vinylplaten komen een stuk beter terug van de perserij hoor ik van iedereen, zonder veren in m'n eigen reet te steken. (voorbeeld USR 001 en USR 002, binnenkort USR 004)

oei....en ik vind die platen nou juist niet goed klinken...sorry..."The Cave" klinkt juist supergoed en volgens mij "Battlefield" ook....no offence...;)
 
Origineel geplaatst door Bass
http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/articles/8A133F52D0FD71AB86256C2E005DAF1C


..interessant over mastering !!

Wat grappig, ik was net opzoek naar dat artikel omdat ik het ook erg goed vond aansluiten bij deze Thread.

Ooit eens gelezen en was het helemaal eens met de schrijver van betreffend artikel. :halleluja

Ook erg duidelijk te zien wat de verschillen zijn tussen de geluidsfragmenten van de band rush van hun eerste cd tot de laatste, met totaal verziekt geluid als resultaat...!

Wel moet ik toegeven dat ik ook wel eens wat pieken heb bijgeschoren... ;{
 
nu met internet en zoveel mp3 is dit topic na bijna 8 jaar alweer nog steeds actueel volgens mij :)
 
Laatst gewijzigd:
Jij kickt graag oude topics ?

Leg maar eens uit waarom het actueel is volgens jou dan om mee te beginnen..
 
wat we in elk geval kunnen besluiten is dat de MP3 8 jaar later nog niet verdwenen is, ook al werd dat toen stellig gedacht :-)

En zoveel jaar later is de toen bijna 'standaard' iPod van 20 GB nu 'standaard' 160 GB.
Dus als de berekeningen van in het begin van de thread nog eens overgedaan zouden worden , is het 'verlies' van de muziekindustrie verachtvoudigd ... dolletjes :-)
(ervan uitgaande dat 99% van zo'n 160 GB iPod vol onbetaalde muziek staat)
 
mp3 sterft niet uit omdat de gemiddelde muziek luisteraar helemaal niet op geluid let
muziek is niet meer dan een riedeltje waar je met je vinger in de lucht zwaait of met de maat met je been beweegt en een beetje met je hoofd heen&weer
ik heb vaak dat ik over de walgelijk kutte kwaliteit van mp3 of nog erger van die minkukels die met hun telefoon als radio naar muziek luisteren
maar echt helemaal niemand snapt waarom ik me er zo boos over maak(dat ik nijdig word van apparaten die best duur zijn die kutgeluid uitbraken)
ik luister nog liever naar een slecht geproduceerd cassette demootje uit de jaren 80
als ik dat zo aanzie vrees ik ecvht voor de roekomst van muziek

al moet ik wel zeggen ook wij brengen heel soms een CDbox(in't verleden cassettebox) waar het geluid met mp3 is verziekt onder de noemer: de goedkope rotzak box uit en die geven we dan weg als we live de gouden eikel hebben geworpen en die door zo'n sufkut is terug gebracht
toen deze nog met cassettes was zat't in een videodoos vol gerecycelde cassette en wiet knipresten en andere bullshit+een wit goedkope droplul T-shirt
 
mp3 sterft niet uit omdat de gemiddelde muziek luisteraar helemaal niet op geluid let
muziek is niet meer dan een riedeltje waar je met je vinger in de lucht zwaait of met de maat met je been beweegt en een beetje met je hoofd heen&weer
ik heb vaak dat ik over de walgelijk kutte kwaliteit van mp3 of nog erger van die minkukels die met hun telefoon als radio naar muziek luisteren
maar echt helemaal niemand snapt waarom ik me er zo boos over maak(dat ik nijdig word van apparaten die best duur zijn die kutgeluid uitbraken)
ik luister nog liever naar een slecht geproduceerd cassette demootje uit de jaren 80
als ik dat zo aanzie vrees ik ecvht voor de roekomst van muziek

al moet ik wel zeggen ook wij brengen heel soms een CDbox(in't verleden cassettebox) waar het geluid met mp3 is verziekt onder de noemer: de goedkope rotzak box uit en die geven we dan weg als we live de gouden eikel hebben geworpen en die door zo'n sufkut is terug gebracht
toen deze nog met cassettes was zat't in een videodoos vol gerecycelde cassette en wiet knipresten en andere bullshit+een wit goedkope droplul T-shirt

Mp3 sterft niet uit omdat het eigenlijk best wel goed klinkt!
 
mp3 sterft niet uit omdat de gemiddelde muziek luisteraar helemaal niet op geluid let
ik heb vaak dat ik over de walgelijk kutte kwaliteit van mp3 of nog erger van die minkukels die met hun telefoon als radio naar muziek luisteren
maar echt helemaal niemand snapt waarom ik me er zo boos over maak(dat ik nijdig word van apparaten die best duur zijn die kutgeluid uitbraken)
ik luister nog liever naar een slecht geproduceerd cassette demootje uit de jaren 80
als ik dat zo aanzie vrees ik ecvht voor de roekomst van muziek

alsof je vroeger geen piepkleine transistorradiokes had die eigenlijk quasi even slecht klonken dan een gsm
alsof het geluid uit de eerste hoorn-platenspelers met bakelieten platen zo hifi zal geweest zijn

t was vroeger weer allemaal beter waarschijnlijk ... o wat een bende écht ouwe lullen bijeen op dit forum zeg

kijk, ikzelf apprecieer best wel het 'betere' geluid ... en muziek beluisteren via een gsm, daar kan ik ook niet echt bij...
maar of het feit dat anderen dit wel een acceptabele vorm van muziekbeleving vinden, ons moet laten 'vrezen voor de toekomst van muziek' betwijfel ik den sterkste.
Misschien -maar zelfs dat betwijfel ik- zal het 'masteren' aan belang inboeten (al vermoed ik dat er eerder 'anders' gaat gemastered worden, nl mastering die ervoor zorgt dat muziek -hoe erg het ook is - vooral goed klinkt als het uit een gsm komt)

En alle leuteraars hier die zo vasthouden aan hun cassettedeck en doen alsof de muziekwereld vergaat omdat MP3 bestaat, lopen wel allemaal met hun digitaal cameratje rond schat ik, want da's zo klein en handig...of hebben jullie allemaal analoge camera's en doka's in huis ?
 
Mp3 sterft niet uit omdat het eigenlijk best wel goed klinkt!

128/160 kbs zullen de meesten hier wel horen
192kbs dan zal het al via onze monitors moeten gaan
256/320 kbs ... tja , 1 % zal het verschil horen maar 99% van synthforum beeld zich in dat zij het zeker kunnen horen.
Dat je zelfs 320 kbs verschil hoort op een grote PA in een club, tot daar aan toe maar zijn dat de omstandigheden waarin we doorgaans onze muziek beluisteren ? Ikzelf alvast niet.
 
Back
Top