'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Transponeren heeft onwijs veel invloed op de sound. Stel je voor dat je een stuk in c hebt. En hierbij zit een baspartij 2 octaven beneden de centrale c,,,, het kan zijn dat de de melodie van de baslijn wel mooi in harmonie is,, maar dat sommige delen van die tonen te laag zijn, zodat het gaat blubberen. Als je dan het hele zooitje omhoog transponeert, kan je het blubberen tegen gaan.

Bij transponeren lijkt me dat je dan iets dan in een andere toonsoort set.
Of je moet het 12 keer transponeren maar dan speel je je gewoon een toon dus een octaaf hoger of lager wat je wilt.
Volgens mij heet dat omdraaingen. In ieder geval dat is mij zo geleerd.
Eigenlijk is het een kwestie van interpretatie. De bedoeling is duidelijk.
 
Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Heb de CD Lenny Kravitz - Greatest Hits .. Meen dat L.K. ook een ProTools freak is.
Muziek opzich is kicke, de klank is gewoon plat en hetzelfde... vind het echt jammer. Zit geen vetheid, laag en leven in. T klinkt plat, statisch en gecontrolleerd.

mooi voorbeeld dat het dus meestal bij de mastering verneukt wordt.......aangezien meneer kravitz tot voor kort een ontzettende analoog-vintage-fetish had waar menig forumlid hier nog een puntje aan kan zuigen.....daar ging dus alles op tape en door buizen...........
 
Gelukkig is er ook nog mooie muziek, die goed geproduceerd is en met liefde gemaakt.
Je vind het alleen niet in de bakken waar al dat 538 TMF meuk in zit.

Luister maar es naar de laaste cd van de Lee Sankey group-Tell me there's a sun,
waarin het boekje met trots wordt vertelt dat ze met een Neve tafel en een
half inch Studer hebben gewerkt, en met een ApogeeA/D coverter het zwikkie digitaal
hebben gemaakt om er een cd van te kunnen maken: brilliant!
of de SACD van James Tayler's Hourglass, kwaliteit: brilliant!

en dan hebben we het niet over smaak, maar puur over de ambacht van het
goed afmixen, met prachtige dynamiek en instrumenten die klinken zoals ze klinken.
Ze bestaan nog wel.......:halleluja

Misschien moeten sommige hun muziek-horizon eens wat meer verruimen, is ook nog een optie.....
 
Origineel geplaatst door Nightstorm
tsja we moeten natuurlijk allemaal meesterproducer zijn om kritiek te kunnen leveren :confused:

dan kan 95% van dit forum wel z'n mond houden denk ik...zelfs als het over skihut-cd's gaat :P

Daar hoef je geen meesterproducer voor te zijn , zelfs mijn moeder die eind 70 is
merk dat..;)

Techniek ontwikkelen is 1 ding maar het beheersen is weer wat anders en
daar ontbreekt het nogal aan ,en die plugins dat is een goed voorbeeld
hoe je een mix kunt verpesten door onkunde.
Je hebt ze erbij die een computer vol hebben staan met plugins en
ingeschreven staan bij de KVK als Mastering studio. :D
 
Als het harder klinkt vinden veel mensen het beter klinken. Heeft gewoon met onze oortjes (en hersentjes) te maken.

De pest is dat als qua mastering gewoon rekening moet houden dat die muziek ook fatsoenlijk op een (klote)ipod of weet ik het voor een k*tkeukenradio afgespeeld moet worden.
En qua vet maken moet je gewoon inhouden dan wat ontzettend frustrerend is.

Maar als je het zo hard gaat maken bij CD's of de rest van het digitale domein dan krijg je allemaal artefacten die je niet wilt. Dus ligt het ook aan de CD zelf die eigenlijk helemaal niet bedoeld is om zo hard te worden gemaakt. Bij vinyl kan dat niet eens omdat het fysiek niet mogelijk is omdat dan de groeven te breed/diep zouden worden dus blijven die automatisch wat zachter.

Dus gewoon goed mixen, fatsoenlijk en eerlijk (laten) masteren en je niets van die platenbobo's aantrekken die het harder willen. Daar hebben ze de volume knop voor uitgevonden.

Spread the gospel!
 
Origineel geplaatst door fuse
Als het harder klinkt vinden veel mensen het beter klinken.

Ben ik het niet mee eens....het is voor 95% uit commercieel oogpunt.

als een film wordt onderbroken door een reclameblok doen we m ook allemaal zachter vanwege die
gecompreste all overshit naar 0db.

Het is een cultuurontwikkeling van wie de grootste bek heeft, heeft t voor het zeggen......!

We moeten weer een beetje terug naar de basis.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Ben ik het niet mee eens....het is voor 95% uit commercieel oogpunt.

als een film wordt onderbroken door een reclameblok doen we m ook allemaal zachter vanwege die
gecompreste all overshit naar 0db.

Het is een cultuurontwikkeling van wie de grootste bek heeft, heeft t voor het zeggen......!

We moeten weer een beetje terug naar de basis.

dacht dat ze bij het journaal het zelfs zachter hebben gemaakt
vanwege de klachten die ze kregen van kijkers die van hun stoel
vielen toen de tune begon...:D
 
Moderator actie van JohnnyBusca: Ik heb wat weggehaald aangaande een discussie.

Ik vind het niveau van de nederlandse dance masteraars over het algemeen erg slecht.
Een plaat waar ik zelf veel tijd in heb gestopt kwam vrij brak terug toen het op geluidsdrager stond, kwam er een tijdje geleden achter dat ARJAN RIETVINK hem heeft gemasterd (staat op zijn site, dj niel-battlefield).
Die man gold/geldt volgens mij als één van de betere, net als Dancewave die er ook te vaak een potje van maken.

Daarom master ik sinds een jaar zelf, ook voor andere labels, de vinylplaten komen een stuk beter terug van de perserij hoor ik van iedereen, zonder veren in m'n eigen reet te steken. (voorbeeld USR 001 en USR 002, binnenkort USR 004)
En dan denk ik, ik ben maar een mannetje van 25 welke naast één jaartje HKU audio design en voor de rest autodidact die met een semi professionele studio al een beter resultaat neer kan zetten dan die mannen met veel ervaring (of moet ik daaronder verstaan versleten oren ?).
 
Last edited by a moderator:
Zonder mij te bemoeien met dit hoog oplopede meningsverschi (graag altijd respect),
heeft t waarschijnlijk ook te maken met talent en onafhankelijkheid.
9 van de 10 keer is de sound vooraf al bepaald, of je dit nu deelt of niet,
je weet wel het bekende spreekwoord: wiens brood men eet, wiens taal men spreekt.
Dus wat ik al zei: commercieele belangen.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Zonder mij te bemoeien met dit hoog oplopede meningsverschi (graag altijd respect),
heeft t waarschijnlijk ook te maken met talent en onafhankelijkheid.
9 van de 10 keer is de sound vooraf al bepaald, of je dit nu deelt of niet,
je weet wel het bekende spreekwoord: wiens brood men eet, wiens taal men spreekt.
Dus wat ik al zei: commercieele belangen.

In het geval van grote maatschapijen idd.
 
Bericht door een moderator:
Ik ben door de starter van de onderwerp erop gewezen dat dit niet helemaal de bedoeling is van deze thread.
Ik heb de discussie over meningen en over ivorentorens weggehaald. Ik geen niemand gelijk en ook niemand ongelijk, maar deze thread is niet bedoeld om te bekvechten, daar is ie te interessant voor.

Ik hoop dat de posters RezonatoR, Exilim, Nightstorm, =XTRECIST=, Tactic, mjoezik en Hazes elkaars beste vrienden worden! Maar dat is mijn eigen mening.

Met vriendelijke groeten, Johnny!
 
Origineel geplaatst door Synthesizer11
Dan je verlies je wel uit het oog dat er zoiets als auteursrechten bestaat, of je dat nu leuk vindt of niet.

Nee hoor, dat verlies ik niet uit het oog. Als ik een liedje van jouw kopieer heb jij nog steeds het auteursrecht en kost het jou nog steeds 0,0 euro om het liedje te dupliceren.

Jij bedoelt dat het niet mag wat ik dan doe. Dat ben ik met je eens. Het is stelen, maar zonder materiële schade. Dat maakt het dus allemaal zo raar en ontastbaar.
 
Ik heb ook nog een leuk voorbeeld van hoe het in de 80's wel kon!

: Cupid & Psyche 85 van Scritty Politti

Wat een dynamiek!

groet
R
 
Ik heb het hele topic niet gelezen, dus misschien dat dit al genoemd is. In de huidige editie van de Interface bespreken ze dit onderwerp ook.
 
Origineel geplaatst door sander
Ik heb het hele topic niet gelezen, dus misschien dat dit al genoemd is. In de huidige editie van de Interface bespreken ze dit onderwerp ook.

Origineel geplaatst door Exzit
Dit staat toevallig ook een stuk over in de nieuwe interface.
Ook daar wordt geklaagd over ontbreken van dynamiek in muziek en dat alles dood gecompressed is.

Geeft niets hoor! Beter dubbel dan gemist!
 
"This is a top to a, you know, what we use on stage, but it's very, very special because if you can see, the numbers all go to eleven. Look, right across the board.
And most of these amps go up to ten. Does that mean it's... louder? Is it any louder?"
"Well, it's one louder, isn't it? It's not ten. You see, most blokes, you know, will be playing at ten. You're on ten here... all the way up... all the way up... all the way up. You're on ten on your guitar...where can you go from there? Where?"
"I don't know."
"Nowhere. Exactly. What we do is if we need that extra...push over the cliff...you know what we do?"
"Put it up to eleven."
"Eleven. Exactly. One louder."
"Why don't you just make ten louder and make ten be the top number, and make that a little louder?"
"[long silence] ...These go to eleven!"
–This is Spinal Tap
"

...quote van Spinal Tap (van http://www.loudnessrace.net) 8o)
 
Als je nog wat gouwe ouwe goede kwaliteit mastering wilt horen met dynamiek,
zet dan een nummer van 'The Alan Parsons Project' op. :geslaagd:

ok...de muziek zelf is vaak niet erg denderend (doet mij altijd aan triathlons denken....), maar
de compositie & opname is erg goed.
 
Back
Top