'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

Origineel geplaatst door Nolet
Het kost ook niets om het gestolen goed te vervangen omdat er in werkelijkheid niets weg is.

Dan je verlies je wel uit het oog dat er zoiets als auteursrechten bestaat, of je dat nu leuk vindt of niet.

Voor de rest heb ik ook de indruk dat sommige producties "plat" aanvoelen. Maar ik vind ook dat de beatles slecht klinken. Zo wil ik maar aantonen dat het een kwestie van smaak is. Er komen nog genoeg platen uit die de moeite waard zijn om te beluisteren. En door erover te klagen, zal er niet 1 betere plaat verschijnen.

[edit] Ik had de post van Hazes nog niet gelezen, ik sluit me dus bij hem aan [/edit]
 
Goedklinkende platen zijn niet aan het uitsterven, er zijn
alleen veel meer slechte platen verkrijgbaar.

Sommige goed klinkende platen van de laatste jaren:

Buena Vista Social Club (Waarschijnlijk het best opgenomen album dat ik ken)
Radiohead - Kid A, OK Computer en andere
De meest FSOL albums
Nirvana - Nevermind
Alle Massive Attack albums
Sigur Ros - Aegetatis Byrun
Alle Tool albums

Kan er nog wel 10 opnoemen, dus hier is some food for thought!
Kom op zeg :D

Mvg.

CoolRunning
 
Heb de CD Lenny Kravitz - Greatest Hits .. Meen dat L.K. ook een ProTools freak is.
Muziek opzich is kicke, de klank is gewoon plat en hetzelfde... vind het echt jammer. Zit geen vetheid, laag en leven in. T klinkt plat, statisch en gecontrolleerd.

Ik heb hier een goede (profi montage) 1/4 tape recorder staan .. doe er weinig mee. Maar als ik mijn lijn in afkeer tegen digitaal zo bekijk, hou ik m toch maar voor toekomstige opnames. Ook al maak ik herrie: t leeft tenminste.

In de Hardcore is het erg belangrijk dat de kick goed is. Kick moet goed hard en dik strak laag hebben.
Dat is tegenwoordig ook ver te zoeken...

Goed voorbeeld van kapot masteren: (Heb er 100% geen verstand van, maar hoorde het wel:)
Nieuwe CD van DJ Promo - Never Compromise. Op CD klinkt t allemaal, qua sound, als 1heidsworst. Terwijl die dude, in mijn oren, een meesterproducer is met een dikke studio die genoeg zooi heeft om dik vet analoge dingen/kicks te maken.
Maar de mastering heeft t gewoon gruwelijk verneukt. T schijnt dat de versies op plaat veel beter zijn. Erg jammer dus.
 
de oorzaak ligt volgens mij vooral aan de dj's die hunzelf als muziekanten zien
ze kennen niks van muziek en plakken en knippen maar lachwekkend
een opname van een ECHTE MUZIEKANT heeft geen virtuele prul nodig om goed te klinken
 
Grotendeels mee eens, alleen gaat dat bij mijn voorbeeld van zonet niet op.
Dude heeft ook audio opleiding gevolgd, kan duidelijk goed mixen (studio dus), en is daarbij ook DJ.
 
Origineel geplaatst door BVDS
de oorzaak ligt volgens mij vooral aan de dj's die hunzelf als muziekanten zien
ze kennen niks van muziek en plakken en knippen maar lachwekkend
een opname van een ECHTE MUZIEKANT heeft geen virtuele prul nodig om goed te klinken

nou mooi, dan zijn we eruit...ofzo :confused:
 
nee helemaal niet maar dieven zoals alcazar, buscemi etc doen alsof ze hun muziek zelf maken en de resultaten zijn schandalige verkrachting van bvb groepen zoals chic
 
Origineel geplaatst door BVDS
nee helemaal niet maar dieven zoals alcazar, buscemi etc doen alsof ze hun muziek zelf maken en de resultaten zijn schandalige verkrachting van bvb groepen zoals chic

dus? Wat is de relevantie van deze opmerking (afgezien of het klopt of niet)?
 
Origineel geplaatst door BVDS
de oorzaak ligt volgens mij vooral aan de dj's die hunzelf als muziekanten zien
ze kennen niks van muziek en plakken en knippen maar lachwekkend
een opname van een ECHTE MUZIEKANT heeft geen virtuele prul nodig om goed te klinken

Ja ja dat heb je met die dertigers die uit een tijd komen dat er
nog echte muzikanten waren.
Maar tijden veranderen en als je een Roland 909 in huis hebt ben je
al een echte muzikant , als je 1 keer de belastingaangifte goed
invult ben ja al belastingadviseur.
 
Origineel geplaatst door CoolRunning
Goedklinkende platen zijn niet aan het uitsterven, er zijn
alleen veel meer slechte platen verkrijgbaar.

Sommige goed klinkende platen van de laatste jaren:
Nirvana - Nevermind

Tja alles van mijn favo meestermixer Andy Wallace klinkt goed...

Ik wil trouwens Garbage - Version 2.0 ook even noemen..
 
Origineel geplaatst door trash
?
aha,das makkelijk zeg,hoef je eigenlijk helemaal niet af te mixen.
Zou wat zijn.
Dus een goed arragement,en flutte mix en geen mastering.

ok mastring en mix kan de boel verder op fleuren.
Maar arangement is belangrijker. Als dat flut is helpt een goeie mix of mastering het nummer ook niet meer.
maar mijn avatar is van Mike flowers pops. Zijn CD weer eens te voorschijn gehaald.
CD is al een tijde oud.
Liftmuziek gemaakt van Wonderwall en 1999. Goeie arangementen voor het genre.
Die gozer heeft gewoon een mono CD plaat uitgebracht.
Geweldig.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Nou ja je verandert niks aan de toonsoort als je iets een octaafje shift.

Dan heet het volgens mij niet echt transponeren.
Maar speel je gewoon hoger in dezelfde toonsoort.
In ieder geval wat mij altijd geleerd is dat transponeren gebruikt wordt om dingen in een andere toonsoort te zetten niet in dezelfde.
 
Re: Re: Re: Re: Re: 'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

Re: Re: Re: Re: Re: 'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

Origineel geplaatst door Exzit
Da's helemaal waar kunst is een arrangement te maken waar de diverse partijeen elkaar niet in de weg zitten.
Dat maakt al 10 keer makkelijker op te nemen.
Echter dit heeft voilgens mij weinig met transponeren te maken.
Dat doe je alleen als je een akkoord, muziekstuk in een andere toonsoort wil zetten.

Transponeren heeft onwijs veel invloed op de sound. Stel je voor dat je een stuk in c hebt. En hierbij zit een baspartij 2 octaven beneden de centrale c,,,, het kan zijn dat de de melodie van de baslijn wel mooi in harmonie is,, maar dat sommige delen van die tonen te laag zijn, zodat het gaat blubberen. Als je dan het hele zooitje omhoog transponeert, kan je het blubberen tegen gaan.
 
Origineel geplaatst door Backdrop
En kent iemand Rhtym&Stealth van leftfield ? Is die hoeveelheid bas nog OK ?

Qua mixing en mastering is dit een hele goed referentie CD.
Check maar eens hoe d'ruit ziet als wave file en zie dat hij niet clipt en toch hard klinkt.
Het kan dus wel. En het is niet moeilijk als je weet hoe.

Tot een paar jaar geleden was software nog gewoon slechter dan hardware. Maar ik merk nu duidelijk een omslag. En over vijf jaar is het helemaal niet ongewoon dat de oude hardware alleen nog door old school mensen gebruikt worden en anderen de software gebruiken omdat dit sneller en makkelijker te bedienen is. Maar nog steeds blijft het degene achter de knoppen en met de oren die ervoor zorgt dat het goed klinkt.

En dat platen slechter klinken heeft niet zozeer met het morele verval te maken maar meer met de tijd en moeite die men in produkties steekt.
Hadden ze vroeger een half jaar om alles op te nemen en mixen dan moet het nu in 6 weken omdat het anders te duur wordt. En dat er iemand achter de knoppen zit die zich goed in kan slijmen bij de baas en mee doet met feesten ipv een echte vakman met ervaring die als een monnik leeft omdat hij genoeg heeft aan z'n baan.

Trouwens dat mensen thuis per definitie slechte produkties maken vind ik ook onzin. Velen zijn niet op nivo qua techniek met de vakmensen in (dure) studios maar er is zeer zeker een groep die thuis ook prima producties maken die zich met de beste kunnen meten.
Maar in de studios worden vrijwel alleen maar dingen opgenomen die goed tot uitstekend zijn omdat er nou eenmaal knowhow is en kapitaal staat.

En vergeet jezelf ook niet. Je hebt meer luisterervaring en dan wordt je automatisch ook kritischer. Oftewel het oude lullen syndroom.

Pak maar eens 10 beste platen uit de jaren 70 en vergelijk die met de 10 beste CD's van vorig jaar en merk maar hoe ontzettend de sound is verandered ten goede.
 
Goed klinkende platen aan het uitsterven? Nou mooi nie dacht ik zo. Misschien ben ik geen 'gemiddelde' beluisteraar van muziek, als ik de namen van de artiesten om me heen lees. Maar ik kon het niet laten om even op dit draadje te reageren.

De laatste CD's toegevoegd aan mijn CD-collectie zijn die van Sting (Sacred Love), Eric Clapton (Me & Mr. Johnson), Norah Jones (Feels Like Home) en Trijntje Oosterhuis (Strange Fruit). Ik kan nou niet bepaald zeggen dat die CD's slecht klinken. Wat me wel opvalt is dat de laatste paar jaar, de CD's veel luider zijn geworden. Bij geen van bovenstaande CD's vind ik echter dat dat ten koste gaat van de dynamiek van de CD.

Hiermee wil ik aangeven dat er wel een aantal CD's zijn die 'platgecompressed' zijn. Maar dat dat geen reden is om alle CD's over één kam te scheren. Dat Skihut CD nr. 3947 helemaal naar de filistijnen gecompressed is, daar heb ik gewoon maling aan. Sterker nog, die CD zal nooit aan mijn eigen collectie toegevoegd worden.
 
Origineel geplaatst door fuse
Qua mixing en mastering is dit een hele goed referentie CD.
Check maar eens hoe d'ruit ziet als wave file en zie dat hij niet clipt en toch hard klinkt.

Ja ik vinnum ook erg goed klinken maar die bas. Het extreemste is wel #4 Double Flash
die piekt trouwens op -1 ook een unicum lijkt me.
 

Attachments

  • leftfield_rhythmandstealth_double flash.mp3
    889,6 KB · Bekeken: 106
En Coldplay...
Politik is het eerste nummer van "A rush of blood to the head" en ik heb inderdaad na dit
stukje al hoofdpijn. Dit is toch schel/hol/vermoeiend ?

Green eyes valt mee maar ik zou de lead stem juist meer warmte en "in your faceness" geven,
niet die holle badkamer.

Maar ja het zijn goede liedjes en daar gaat het toch om.
 

Attachments

  • coldplay_politik.mp3
    803,2 KB · Bekeken: 89
Dat de produkties de laatste tijd zo slecht klinken ligt niet aan de softwareplugins of protools en dergelijke maar aan de wijze van het gebruik van die spullen.
Je kan de waves L2 plugin ook gebruiken met 1.5 db limiting wat mijn inziens genoeg is, maar de handleiding spreekt al van 3 to 6 db limiting above thresh, dit is al te veel.
Als je zoveel limiting nodig heb om een rms van zeg maar -12 db te krijgen kan je liever opnieuw gaan mixen.
Het mooiste in muziek vind ik de dynamiek en die is aan het uitsterven.
Lees dit:Loudness Race
 
IK heb een beetje me zitten lezen, niet allemaal hoor, want dat kost me dan een dag met 9 pagina's. Maar ik heb eens gelezen over de master technicus van Sony. Sony had in de jaren negentig ook last van slechte masters. De technicus was een vriendje (neef zelfs) van de grote baas. Deze jongen had ooit eens achter een edit programmaatje gezeten en werd toen benoemd als master technicus. Hoop cd's zijn toen uit de handel gehaald maar had onder tussen al heel wat cd's verziekt. Zo ook van Mariai Carey. Ik denk dat het nu ook een probleem is. Veel vriendjes politiek in de muziek buisnis, die eigenlijk niet weten wat ze aan het doen zijn, en alles moet sneller en goedkoper.Iedereen kan een opleiding technicus volgen en zijn dan technicus, maar vergeten dat je oren het belangrijkste zijn. Dus als je geen goed oor heb, geen gevoel heb voor geluiden,muziek en sfeer,dan kan je wel alles weten van compressoren, tafels en microfoons, dan ben je naar mijn idee nog geen producer/technicus. Daarbij is het ook een mode om zo Hi - Teck mogenlijk te werken. Dus alles digitaal enzo, lekker snel, preset's gebruiken, als het maar snel kan.
Neem nu de huidige en wat oudere opnames en masters van bijv Country muziek. Als je ziet hoe die ziijn opgenomen en hoe deze klinken. Echt te gek. Vol, warm, hoog is hoog en de mid is zelfs warm en sprankelend. Deze jongens gebruiken nog gewoon buizen en banden. Ze nemen vaak wel op in pro tools. Alles plaatsen op de computer, song staat en dan de song op band. Daar wordt dan de mix mee gemaakt. Hoop werk, maar wel het beste. Er zijn nog wel studio's in Europa die zo werken, maar zijn nog moeilijk te vinden. Ook de master eerst op band opnemen. Gewoon op 2 sporen tape, en daarna pas de cd op. Gebeurt ook niet veel meer. Er gaat niets boven natuurlijke compressie.
Wat je ook hoort zijn foutjes op de cd. Robbie Williams met Kids.. Zijn cd's in de handel waar je de gitaar bijna niet meer hoort zo over powerd is deze. Nu gillen ze van Robbie zijn kant dat het de bedoeling was. Zal wel maar niet om aan te horen. Moet je trouwens niet naar de laatste cd's gaan luisteren van de jongens van RedHot Chillie Van coldplay en Keane heb ik nog niet zo naar geluisterd. Heb ze allebei dus gaat dat eens doen. Ik heb meer op de arragementen gezeten en de speel wijze, de sfeer die ze er in brengen. Maar interesant om eens de kwaliteit te gaan beluisteren.
Maar er is hoop.. Ook de analoge Hi end gear wordt goedkoper, en is haalbaar voor ons. Oke.. ff sparen, maar als iedereen nu digitaal gaat wordt dat spul goedkoper en kan ik daar van profiteren. :)
Hopelijk is het niet zo zwart als sommige het zien. En laten de echte engeneers in de toekomst alles doen vergeten.
Sterkte met de mixen....;)
 
Back
Top