welke monitoren?

Zijn der hier eigenlijk mensen die meerdere (paren) monitors gebruiken?

Ik heb dus dynaudio bm6a mk2's ma zie ook vaak in de studio's van de "echte mannen" ook meedere speakers staan. (heel vaak die yamaha's met zo'n witte speaker in een zwarte kast)

Is het nut daarvan gewoon een second opinion?
Zou het de moeite zijn om daar in te investeren of zou ik beter een paar oude pc speakers gebruiken dervoor?

Of is dat beetje nutteloos misschien?

Thanks en groeten!

De yamaha NS10...heb ze zelf ook...en idd, meer als referentie...of het de moeite is ligt aan jezelf...je kunt net zo goed andere speakers als referentie nemen, als je ze maar kent...pc speakers zou ik niet weten...
 
De yamaha NS10...heb ze zelf ook...en idd, meer als referentie...of het de moeite is ligt aan jezelf...je kunt net zo goed andere speakers als referentie nemen, als je ze maar kent...pc speakers zou ik niet weten...

Dus als ik het goed begrijp zijn er in echte grote studio's vaak immens dikke (goede, krachtige, zuivere...) luisprekers met hoge kwaliteit. Maar af en toe vallen ze terug op de goede oude NS10's om te checken of alles nog wel klinkt zoals het zou moeten (maw om te checken of ze nog wel een relealistisch beeld hebben van hoe het klinkt)?

Thanks!
 
Zijn der hier eigenlijk mensen die meerdere (paren) monitors gebruiken?

Ik heb dus dynaudio bm6a mk2's ma zie ook vaak in de studio's van de "echte mannen" ook meedere speakers staan. (heel vaak die yamaha's met zo'n witte speaker in een zwarte kast)

Is het nut daarvan gewoon een second opinion?
Zou het de moeite zijn om daar in te investeren of zou ik beter een paar oude pc speakers gebruiken dervoor?

Of is dat beetje nutteloos misschien?

Thanks en groeten!



Ik gebruik

Main - PMC LB1 + Linn Amp

Extra afluistering
Genelec 8020 (Editen en sounds maken)
KRK V4 (afmixen op bas arme sets)
Yamaha NS 10 (algemene verhoudingen vooral bij vocal gebruik)
 
Zijn der hier eigenlijk mensen die meerdere (paren) monitors gebruiken?

Ik heb dus dynaudio bm6a mk2's ma zie ook vaak in de studio's van de "echte mannen" ook meedere speakers staan. (heel vaak die yamaha's met zo'n witte speaker in een zwarte kast)

Is het nut daarvan gewoon een second opinion?
Zou het de moeite zijn om daar in te investeren of zou ik beter een paar oude pc speakers gebruiken dervoor?

Of is dat beetje nutteloos misschien?

Thanks en groeten!


In mijn studio staan 2 paar monitoren. De Genelecs 8020 worden gebruikt als pc-speaker en de Event 20/20 voor het grote werk. Als het om geluidsdruk gaat komen de kleine Genelecs toch een beetje tekort. Daarom gebruik ik voor het beter "blaaswerk" de Events. Ook het verschil in geluid is soms wel eens handig om iets te testen. Zie foto voor de opstelling.

Studio Redsound.JPG
 
@Redsound

Waar heb je die standaardjes waar je die Genelecs op hebt staan vandaan? Zijn dat accesoires van Genelec zelf of meer universeel?

Wil namelijk medio april monitoren aanschaffen en die op een zelfde wijze kunnen plaatsen zoals jij die Genelecs hebt staan.
 
Ik gebruik

Main - PMC LB1 + Linn Amp

Extra afluistering
Genelec 8020 (Editen en sounds maken)
KRK V4 (afmixen op bas arme sets)
Yamaha NS 10 (algemene verhoudingen vooral bij vocal gebruik)

Merci voor de info! Dat je zo kunt bepalen welke speakers voor wat het best zijn vind ik sterk. Ik heb in musicstore keulen lang zitten luisteren naar diverse speakers en vaak vind ik de verschillen zo immens subtiel dat ik dat het me erg moeilijk lijkt zoiets te bepalen.

Immens geile studio heb je. :halleluja (heb fotos bekeken op je homepage)
Kan ik nergens enkele previews luisteren van je meesterwerken?

En precies toch veel mensen met genelecs en relatief weinig mensen met dynaudio's...mss dat ze vooral in het psytrance / darkpsy milieu zo aangeprezen worden...

Groeten!
 
De standaards zijn van K&M:

http://www.k-m.de/TABLE-MICROPHONE-STAND.3+M5790b35aefc.0.html

Ik heb ze wel een stukje afgezaagd om op de juiste hoogte uit te komen.

Ja tuurlijk een tafelstandaard voor een mic... logische keuze. Zal er eens naar kijken als ik die monitoren ga luisteren medio maart. Thanks voor de info!

Voor de aankoop van mijn monitoren ga ik straks eerst algemeen luisteren, daarna nog eens een subselectie specifiek luisteren en daarna pas kopen. Denk dat die Genelec's overigens wel een goede kans maken, 't hoeft voor mij allemaal niet zo hard op minder dan 1,5 meter van mijn (voor mij erg waardevolle) oren.
 
FYI

De Genelecs staan bij mij op 80 cm en de Events op 150 cm. Hou er wel rekening mee dat je je monitor ook afgestemd op de luisterruimte. Kleine speakers in een grote ruimte komen gauw tekort. En uit ervaring kan ik je melden (oude studio) dat grote monitoren in een kleine ruimte funest zijn voor je eindmix
 
Ik zal niet in staat zijn om deze twee snel te vinden hier en ik zal niet in staat zijn om even een tripje naar Duitsland te maken, dus vraag ik iemand hier die ze beide kent om de doorslag te geven. Gewoon snel, simpel en duidelijk als het kan.

Tannoy Reveal 5A.

Event TR6.
 
De klank van speakers verandert ook met de jaren. Luidsprekers voor huis tuin en keuken gebruik zijn niet meer zoals die van nu. Welicht zou je ook gewoon een hedendaagse set sony speakers ergens vandaan kunnen halen en die gebruiken?
Als ik het nut van die Yamaha's goed heb begrepen hoor. Of mischien zelfs de speakers van je boombox of je tv.
 
wanneer komt er weer eens een mooie a/b/c/d/e vergelijking van meerdere monitoren bij elkaar. bij voorkeur beluisterd met hetzelfde bronmateriaal in dezelfde ruimte?

elke keer speculeren of maar 2 speakersets vergelijken wordt niemand wijzer van.

Ja, maar je hebt ook te maken et de smaak van de eind-luisteraar/producer.
Waar hij zij op let enzovoorts. Verschilt denk ik per genre.
 
Ik denk niet dat ik een set monitoren zou aanschaffen op de bevindingen/test van een ander. Ik heb zelf afgelopen weekend een cd samengesteld met een mix van tracks die ik goed ken. Deze zal ik als referentie gaan gebruiken bij de beoordeling. Voor het overig maak ik wel een shortlist op basis van vermogen en prijs (ben niet helemaal van plan voor mijn eerste set monitoren de hoofdprijs uit te geven). Ik ben ook van plan meerdere keren te gaan luisteren voordat ik definitief overga tot koop. Dit om de beoordeling te laten bezinken... Naast deze aan te schaffen set zal ik mijn oude vertrouwde passieve set (2x 35W JVC speaker en 2x 80W Pioneer versterker) als 2de referentie aanhouden.
 
Laatst nog een paar Dynaudio BM6A's gehoord en het geluid is zo ontzettend goed en zuiver! :{ Ik ben als een blok ervoor gevallen.
Ik ga even doorsparen tot ik een paar van deze beesten kan veroorloven. Heb wel heel dringend monitoren nodig, maar ik klooi nu gewoon liever even verder met wat ik heb i.p.v. nu een paar goedkope aan te schaffen om dan later alsnog duurdere te kopen. Ik weet van mezelf dat ik ze niet zou kunnen uitstaan na betere kwaliteit gehoord te hebben haha.

Zoals al eerder vermeld in deze (en andere) thread, je moet in ieder geval inderdaad luisteren voordat je koopt. Wat op papier staat ziet er vaak heel goed uit, maar de echte test is het zelf horen :)
 
Kan niemand die echt wel wat ervaring heeft met monitoren of in een muziekwinkel werkt niet eens een kort lijstje samenstellen met de bekendste merken en misschien zelfs de modellen(alesis, krk, adam, genelec, yamaha, dynaudio, ...) gelinkt aan een genre. Dit genre mag natuurlijk behoorlijk breed. Acid house behoort tot house, net zoals electrohouse en tech house. Maar dit is dan weer geen rock, hiphop of klassieke muziek. Want gaan luisteren is nog altijd het beste, maar je kan ze allemaal niet luisteren. Dan zou je (bijna) enkel moeten gaan luisteren naar de merken en/of modellen gelinkt aan jouw genre of in de trand van jouw genre. Zo kan je je ook al wat informeren over de prijs, of ze actief of passief zijn, ... van de monitoren die jouw aanstaan en ook misschien al een vergelijkingetje maken tussen de verschillende prijzen in de verschillende winkels. Als je al een beeld hebt van bij welke merken je beter zou gaan kijken (niets moet natuurlijk) kan je bovendien ook ervaringen raadplegen van mensen die deze monitors al hebben.
Dit zou allemaal niet zo gemakkelijk gaan als alle monitors binnen jouw bepaalde prijscategorie in de mogelijkheid vallen om gekocht te worden.

Dank (u zeer)

Gagarin
 
Kan niemand die echt wel wat ervaring heeft met monitoren of in een muziekwinkel werkt niet eens een kort lijstje samenstellen met de bekendste merken en misschien zelfs de modellen(alesis, krk, adam, genelec, yamaha, dynaudio, ...) gelinkt aan een genre. Dit genre mag natuurlijk behoorlijk breed.
Gagarin

Is het belangrijk dat de kwaliteit van een refentiemonitor gelinkt wordt aan het genre? Is het niet juist de essentie van een goede referentiemonitor dat die het geluid dermate natuurgetrouw weergeeft dat je er een eindmix op kunt maken?

En is het dan niet zo dat een hifi-speaker, wat dus wezenlijk iets anders is dan een referentiemonitor, wel enige kleuring mag hebben, of specifiek voor een bepaald genre mag zijn ontworpen?

Punt is dus dat ik het gevoel heb dat je 2 zaken door elkaar haalt. Speakers die lekker vet klinken waarop je de platen kunt mixen en referentiemonitoren om te checken of je mix (van je geproduceerde muziek) over het hele spectrum voldoet aan jou wensen.
 
Wat we moeten hebben is iemand die "gouden oren" heeft, een goede ruimte, en al die monitoren bij elkaar, waarbij de monitoren (steeds van een specifieke klasse) op precies dezelfde plek om de beurt worden neergezet om te testen. De data wordt geregistreerd.

Of in plaats van iemand met gouden oren één of andere legitieme objectieve wetenschappelijke meetapparatuur, etc., waar het ook allemaal perfect is afgesteld.

Zo zullen we hoogstwaarschijnlijk de simpele harde feiten verkrijgen. Deze informatie wordt dan netjes in één of andere draad hier of zo (in een PDF misschien) gepoost waar iedereen het kan bekijken. Dan kunnen we al de monitors van de verschillende klassen vergelijken.

Als we dan de eigenlijke monitors zelf horen, in precies dezelfde setup, en we horen het ánders, wil dat zeggen dat onze oren gewoon slecht zijn of zo, dat we niet goed genoeg getraind zijn, dan kan dat gezeik over "subjectieve ervaringen" van "verschillende mensen" en zo ook de nek om worden gedraaid. Elke keer als ik dat lees vervang ik dat met gebrek aan "gouden oren" (die ik zelf óók NIET heb).

Dat is wat we moeten hebben ;)
 
Wat we moeten hebben is iemand die "gouden oren" heeft, een goede ruimte, en al die monitoren bij elkaar, waarbij de monitoren (steeds van een specifieke klasse) op precies dezelfde plek om de beurt worden neergezet om te testen. De data wordt geregistreerd.

Of in plaats van iemand met gouden oren één of andere legitieme objectieve wetenschappelijke meetapparatuur, etc., waar het ook allemaal perfect is afgesteld.

Zo zullen we hoogstwaarschijnlijk de simpele harde feiten verkrijgen. Deze informatie wordt dan netjes in één of andere draad hier of zo (in een PDF misschien) gepoost waar iedereen het kan bekijken. Dan kunnen we al de monitors van de verschillende klassen vergelijken.

Als we dan de eigenlijke monitors zelf horen, in precies dezelfde setup, en we horen het ánders, wil dat zeggen dat onze oren gewoon slecht zijn of zo, dat we niet goed genoeg getraind zijn, dan kan dat gezeik over "subjectieve ervaringen" van "verschillende mensen" en zo ook de nek om worden gedraaid. Elke keer als ik dat lees vervang ik dat met gebrek aan "gouden oren" (die ik zelf óók NIET heb).

Dat is wat we moeten hebben ;)

Maar we horen allemaal anders dus zou het niet kunnen dat iemand een nauwkeuriger resultaat krijgt op het 2 of 3e setje in plaats van de 1e die volgens de man met de gouden oren het best klonk?
 
Wat we moeten hebben is iemand die "gouden oren" heeft, een goede ruimte, en al die monitoren bij elkaar, waarbij de monitoren (steeds van een specifieke klasse) op precies dezelfde plek om de beurt worden neergezet om te testen. De data wordt geregistreerd.

Of in plaats van iemand met gouden oren één of andere legitieme objectieve wetenschappelijke meetapparatuur, etc., waar het ook allemaal perfect is afgesteld.

Zo zullen we hoogstwaarschijnlijk de simpele harde feiten verkrijgen. Deze informatie wordt dan netjes in één of andere draad hier of zo (in een PDF misschien) gepoost waar iedereen het kan bekijken. Dan kunnen we al de monitors van de verschillende klassen vergelijken.

Als we dan de eigenlijke monitors zelf horen, in precies dezelfde setup, en we horen het ánders, wil dat zeggen dat onze oren gewoon slecht zijn of zo, dat we niet goed genoeg getraind zijn, dan kan dat gezeik over "subjectieve ervaringen" van "verschillende mensen" en zo ook de nek om worden gedraaid. Elke keer als ik dat lees vervang ik dat met gebrek aan "gouden oren" (die ik zelf óók NIET heb).

Dat is wat we moeten hebben ;)

Das tricky. Heel veelmensen zweren bv bij krk-rp5/6. Ik vind die krk rp5
persoonlijk niks. Maar dat kan ook aan de opstelling hebben gelegen.
Van alle monitors die ik bij dirk witte in amsterdam heb beluisterd (budget monitors tot 500,-) deden de Seiwin's, Yamaha hs serie, en (geloof het of niet ) behringer truth het best bij mij.
Maar die berhringers kleurden wel behoorlijk. Grappige met die behringers is, ze kleuren maar ze kleuren op laag mid en hoog 'effen'. Weet nieteens of ik BS praat maar zo klonk het. Ze klonken gehyped maar toch vlak over het hele bereik. Of ik heb een rare definitie van 'vlak'.

De mackie hr264MKII klonken niet zo slecht maar het laag deed zo agressief aan.
Genelec (kleintjes) klonken goed, maar die volume kan je weer niet omhoog halen zonder dat het kastje gaat meetrillen.
Verder werd my krk vx-serie aangeraden maar heb ze niet beluisterd.

Bij dijkman in amsterdam stonden grote Ganja-Seiwins, 400, per paar (als het niet 450 was), klonken niet slecht en ze kunnen ook lekker zonder moeite harder door die groote drivers (voor de bass liefhebbers)
 
Misschien geheel ten overvloede, maar ik heb via e-bay een paar Klein & Hummel o98's gescoord. Topkwaliteit! Dit zijn topspeakers die vroeger ver boven de prijs van bijv. genelecs lagen. En dat is te horen.
Ze zijn 3 weg, met ook 3 versterkers per luidspreker, 200 watt in totaal.

kleinundhummel_o98_f.gif
 
Back
Top