Ben laatst monitor speakers wezen luisteren bij Feedback samen met mijn broertje voor nieuwe monitor speakers in zijn home studio.
Als band hebben we de KRK RP6 en waren daar tevreden mee. Maar die krengen zijn zo slecht geconstrueerd (binnenkant is echt een ramp) dat we er we na een jaar er problemen mee kregen en hebben er tot op heden, na vervangen van de speaker, nog steeds gezeik mee hebben. En wij zijn niet de enige. Ik heb op dit forum al meerdere verhalen over gelezen.
Toen we gingen luisteren/testen bij Feedback, hield de test RP6 van Feedback er daar ook gelijk mee op. Dat was dus duidelijk. Toen hebben we de RP5 getest en die klonken niet onaardig, maar toen we overschakelde naar de Yamaha HS50M's waren we gelijk verkocht. Zoveel transparanter, strak laag, elk instrument/frequentie gebied duidelijk hoorbaar.
Dus mijn broertje heeft de Yamaha HS50M's aangeschaft samen met een setje Auralex pads. Thuis gelijk de speakers getest en nog meer onder de indruk geraakt. We hoorden ineens bandruis en instrumenten die we voorheen nog nooit gehoord hadden in de platen (van klassiek naar rock tot IDM) waar wij naar luisteren. Daarna heb ik even een test opname gemaakt met Reason en Juno 60 en snel gemixt en zonder fatsoenlijke mastering klonk die track al even energiek en hard als professionele hedendaagse producties, enkel en alleen omdat ik kon horen wat ik deed met de EQ en verhoudingen.
Moraal van het verhaal. ik ben zelf erg enthousiast over de Yamaha HSM50M die je voor ±300 Euro als set kan kopen, maar ga naar Feedback o.i.d., neem een zooitje CD's mee die je heel goed kent en ga luisteren. Je oren zijn de enige waarheid.
Groet van de Naut