welke monitoren?

Bedankt.

EDIT: heeft iemand me nog iets te vertellen over de Tannoy's? Sinds ik ze niet kan beluisteren heb ik maar even hun manuals gecheckt. Schijnt dat ze "performance data" erin hebben gezet over de frequentie-respons. Volgens de data is de passieve Reveal 6 best vlak maar gaat-ie ongeveer vanaf de 2k matig omhoog alsof je een soort van hobbelige shelving of zoiets hebt iets van +3dB of zo. Volgens de data is hij wel in het algemeen vlakker dan de 5A.

De actieve Reveal 5A schijnt niet zo vlak te zijn. Tussen de 500Hz en 2k is-ie hobbelig een dB of 2 geboost en tussen de 2k en 8k een dB of 2 gecut. Dan schijnt z'n lijn vanaf ongeveer 15k te dalen. Hij heeft natuurlijk ook minder laag dan de Reveal 6.

Vervelende van de 6 is dat ik hem van aparte power moet voorzien terwijl de 5A de gepaste shit heeft ingebouwd. Maar de 6 zijn wel goedkoper dan de 5A's.

Gebaseerd op deze feiten, wat zeggen jullie ervan?

ALS ik Tannoy zou nemen, dan zou ik denken dat ik toch voor de 5A zou gaan omdat die actief is, maar de frequentie-respons is niet zo nauwkeurig als ik had gewenst vanwege die boost-cut-cut op 500Hz, 2k en 15k. Dat missende lage zal me niet zo heel erg dwarszitten. De Reveal 6 z'n gebreken zijn de aanschaf van aparte versterking en de hoge boost, maar hij is wel nauwkeuriger dan de 5A. Keuzes, keuzes, en afwegingen......
 
Laatst gewijzigd:
De belangrijkste tips zijn eigenlijk:

1 Ga zelf luisteren, welke monitors goed het geluid weergeven is persoonlijk. Ieder oor werkt weer anders. :dj:

2 Bespaar geen cent op goede monitoren. Ga niet in het laagste segment zitten als je serieus bent over je afmixen.

Ik heb destijds gekozen voor de Truth's omdat ik ze in het lage segment de beste vond qua respons. Ik had echter beter nog een jaartje door kunnen sparen voor echt goed spul. Ik moet echt rekening houden met het afmixen dat mijn Truth's met name in mijn mid en hoog nogal wat kleur meegeeft.

Nu ben ik gelukkig aan het sparen voor BM15a's of wellicht ADAM's. Ik heb ze een tijdje bij een vriend beluisterd en mijn Truth's ernaast gehouden. Sja dan heb je het echt over iets anders. :mega:
 
Ik zou wel willen luisteren, alleen kan ik sommige merken niet vinden in de buurt van Rotterdam (nog niet tenminste). Merken zoals Tannoy en Tapco Mackie. Over die Tapco gesproken... die S-8 lijkt me wel wat. Erg sexy.

EDIT:
Okee, m'n lijstje is weer gegroeid:
- Behringer TRUTH B2031A
- KRK RP-6
- Tannoy Reveal 5A
- Yamaha HS 50 M
- Tapco S-8
- TASCAM VL-A8

Wie kent de VL-A8? Hoe zit het daarmee? Ik ga volgende week een paar zaken af zodra ik weet waar ik ze allemaal kan vinden. Godverdomme: ze moesten hier in Nederland een super-audiozaak hebben die alles heeft op één plek. Nou moet ik heen en weer.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou wel willen luisteren, alleen kan ik sommige merken niet vinden in de buurt van Rotterdam (nog niet tenminste). Merken zoals Tannoy en Tapco Mackie. Over die Tapco gesproken... die S-8 lijkt me wel wat. Erg sexy.

EDIT:
Okee, m'n lijstje is weer gegroeid:
- Behringer TRUTH B2031A
- KRK RP-6
- Tannoy Reveal 5A
- Yamaha HS 50 M
- Tapco S-8
- TASCAM VL-A8

Wie kent de VL-A8? Hoe zit het daarmee? Ik ga volgende week een paar zaken af zodra ik weet waar ik ze allemaal kan vinden. Godverdomme: ze moesten hier in Nederland een super-audiozaak hebben die alles heeft op één plek. Nou moet ik heen en weer.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik kan zeker Dynaudio's BM6A mk2 aanraden. De BM5A's zijn ook nice en schappelijk geprijst. Ze geven een heel accuraat "beeld" van je geluid. Het is mss eens de moeite om tot musicstore in keulen te rijden. Daar kun je echt heel veel verschillende monitors beluisteren.
 
Iemand ervaring met de Stanton ATM.6 Actieve monitors?

Ik had eigenlijk mn zinnen op de KRK RP5 gezet, maar nu is mijn oog op deze Stanton's gevallen... zelfde tweeter, versterker, subwoofer als in de RP6. alleen een ander merk, maar wel voor het zelfde geld als de RP5!
 
Ik wil een setje dynaudio's erbij, de bm6a mk2. Heb zelf al de krk 6000 met een s10 sub. Iemand al ervaring met de dynaudio bm6a mk2?
 
Ik wil een setje dynaudio's erbij, de bm6a mk2. Heb zelf al de krk 6000 met een s10 sub. Iemand al ervaring met de dynaudio bm6a mk2?

Ja, ik heb ze staan sinds een maand of 2 a 3.
Vond het de beste monitors rond die prijs. (enfin, ik heb ze bijna allemaal getest die in music store keulen stonden)

Ze geven wel een heel waarheidsgetrouw beeld. (enfin, bij wijze van... uiteraard :D) Ben der zeer tevreden over.

Groeten
 
Hey,

Eindelijk is het zover...genoeg geld om nieuwe speakers aan te schaffen en mn krk`s ( rp8 ) te vervangen.
Mijn budget ligt zo rond de 800-900 euro...ik ga van de week naar Feedback om het een en ander te horen, maar heb al een selectietje gemaakt...ben tot nu toe gevallen voor de :

- ADAM A7
- MACKIE HR624 MK2
- GENELEC 8030APM ( qua prijs wellicht 2e hands )
- DYNAUDIO BM5A ( qua prijs wellicht 2e hands )


- Ik hoor over de Adam best goede verhalen, behalve dat het mid gedeelte niet zo super is...te weinig kracht hoor ik weleens...maar het lijkt me dat je dit op de achterkant gewoon kunt instellen?

- De mackie heb ik weleens gehoord, het pompte in ieder geval lekker...niet de kans gehad om er heel objectief naar de luisteren.

- Over de genelecs hoor ik ook goede verhalen, behalve dat het soms erg gecompressed kan klinken ( misschien zeg ik iets heel fouts hoor, heb het alleen vernomen :P ).
Ook merk ik dat deze vaak worden ingezet voor 5.1 projecten...zal het voor hiphop doeleinden tot zn recht komen? ( ondanks dat het natuurlijk ook wel iets persoonlijks is )

- Over de dynaudio`s hoor ik weleens dat het moeilijk is om je mix als 1 geheel te laten klinken...b.v. om je vocals er echt goed in te krijgen, die op een ns10 b.v. veel te hard staan...( nogmaals, allemaal vernomen, of het zo door vele andere wordt ervaren weise ich nicht ).

Wat ik van een setje verlang is dat als ik er iets in stop het er ook zo uit komt...
Dus zo min mogelijke vervorming etc etc...
Het mixen moet niet te ongedetaileerd overkomen, wat ik met mn rp8 wel heb ( iets persoonlijks ).
En voordat ik ze ga luisteren van de week zouden wat meningen zeker helpen ( als die er zijn ) zodat ik daar ook op kan letten.

Iemand ervaring met 1 van die 4 speakers??
 
Nog steeds niet binnen, want ik kan maar niet kiezen tussen de Tannoy R 5A en de TASCAM VL-A5. Ik ben hierover echt besluiteloos. Arrrgh.
 
- GENELEC 8030APM ( qua prijs wellicht 2e hands )
- DYNAUDIO BM5A ( qua prijs wellicht 2e hands )

Die bm5a's vind ik heel erg goed klinken. Wel iets minder bass als de bm6a's maar dat merk je vooral op hoge volumes.

Die genelec's heb ik in de musicstore staan verrgelijken met de dynaudio's en ze hebben precies betere (meer?) hoge tonen als de dynaudio's maar dan weer minder bass. Naar mijn gevoel geven dynaudio's het geluid redelijk getrouw weer, en je kunt elk instrument (mooi afgelijnd) apart horen in je mix.

Maar dit zijn persoonlijke ervaringen he, ben zeker geen kenner.
 
wanneer komt er weer eens een mooie a/b/c/d/e vergelijking van meerdere monitoren bij elkaar. bij voorkeur beluisterd met hetzelfde bronmateriaal in dezelfde ruimte?

elke keer speculeren of maar 2 speakersets vergelijken wordt niemand wijzer van.
 
wanneer komt er weer eens een mooie a/b/c/d/e vergelijking van meerdere monitoren bij elkaar. bij voorkeur beluisterd met hetzelfde bronmateriaal in dezelfde ruimte?

elke keer speculeren of maar 2 speakersets vergelijken wordt niemand wijzer van.

Lijkt me moeilijk te realiseren en denk dat het ook vaak een kwestie van smaak is. En in de musicstore in keulen staat een grote muur van allemaal monitors om te testen trouwens.

greets
 
ergens voor de helft van dit topic, ca aug 2006, staat een vergelijking van krk mackie dynaudio alesis gemaakt bij feedback rdam. dacht misschien kan iemand dat voor de wat nieuwere modellen ook nog een keer doen :)
 
kan iemand me meer wijs maken in het vergelijk Genelec 8020a en Yamaha Hs50m met eventueel de hs10w?

alvast bedankt
 
ergens voor de helft van dit topic, ca aug 2006, staat een vergelijking van krk mackie dynaudio alesis gemaakt bij feedback rdam. dacht misschien kan iemand dat voor de wat nieuwere modellen ook nog een keer doen :)

Mja, maar hoe objectief is zo'n test. En der zijn volgens mijn nog redelijk wat externe factoren die het geluid bij u thuis anders doen laten klinken als in de winkel. Als je toch redelijk wat centen investeerd kun je imho mss ook inversteren in een non-acid-tripje naar een grotere muziekwinkel. En desnoods wil ik gerust ook wel es in de musicstore gaan luisteren naar jou opties en mijn mening geven. Maar dat gaat zeker nog een maand duren en heb sowieso ondertussen al beetje voorkeur gekregen voor dynaudio's vrees ik.

Groeten
 
ik doelde op de resultaten van mn eigen luistertestje toen 8) ik heb zo objectief mogelijk mijn eigen bevindingen neergezet. het fijne van meerdere speakers in dezelfde ruimte beluisteren is dat je de ervaringen kan a/b-en en dus kan relateren aan elkaar.

wat mij betreft: maak gewoon uw eigen lijstje met voorkeuren, uw eigen testwijze en een verslagje voor hier :)

ik hebzelf een lichte voorkeur voor krk.
 
ik doelde op de resultaten van mn eigen luistertestje toen 8)

Doh!
Als je de test zelf gedaan hebt is natuurlijk optimaal. (voor jezelf)

Het is mss geen slecht idee om eens een lijst met belangrijke eigenschappen te maken, die te modelleren in een php+mysql (of iets dergelijks) omgeving waarbij adhv een formuliertje de info word beheerd. Dan is het mogelijk om een algemeen beeld te krijgen van al die aparte indrukken. Lijkt me nog wel interessant.

Heb vrijdag een scjp examen en wil me er derna eventueel wel even mee bezig houden. Vind het zelf ook wel interessante materie.

Het makkelijkst zou dan wel zijn dat er op voorhand een fixed lijst met te waarderen eigenschappen zou bestaan. Deze naderhand uitbreiden gaat een vertekent beeld opleveren volgens mij.

Enige voorstellen van lijstjes van eigenschappen/specs die te beoordelen zullen zijn?

Greets

EDIT: Als de forum dudes hier zelf liever iets voor maken binnen de site, be my guest uiteraard.
 
kan iemand me meer wijs maken in het vergelijk Genelec 8020a en Yamaha Hs50m met eventueel de hs10w?

alvast bedankt

Ik heb een test gedaan tussen de Genelec 8020 en de KRK V4 II en mijn keuze is gevallen op de 8020. Het verschil was enorm. De Genelec had een veel breder geluidsbeeld en veel meer laag dan de KRK.
 
kan iemand me meer wijs maken in het vergelijk Genelec 8020a en Yamaha Hs50m met eventueel de hs10w?

alvast bedankt

Heb zelf die Yamaha's en de sub staan en ben er best tevreden over.
Ze klinken heel gedetailleerd en voor mij gaat echt op dat als het bij mij goed klinkt, het ergens anders alleen maar beter klinkt.
Het zijn volgens mij wel echt de goedkoopste monitors die er te krijgen zijn,
en ik begrijp mensen die zeggen dat dit als enige set hebben staan niet aan te bevelen is. Niet echt een warm rond geluid ofzo, beetje harsh ,en dat kan met lange sessie's vermoeiend werken. Voor mij werkt het echter ok, en ik maak regelmatig hele lange sessies !
en één ding : Ze ruizen belachelijk ! Wees gewaarschuwd !
Hoor je alleen bij laag volume, maar toch.. ik merkte pas na een week dat het niet m'n juno was ofzo, en dan ga je er ineens op letten, hehe..
De Yamaha sub is gewoon goed, maar ook niet echt budget geprijsd..
Met zulke kleine monitors heb je denk ik wel echt een sub nodig.
Ook met die Genelecs denk ik.
Een muziek partner van me heeft één maat goter dan de 8020's staan,
en dat is toch wel een hele andere klasse dan de Yamaha's hoor !
Heel mooi geluid. Ik was zelfs een beetje bang dat ze tè gekleurd klonken voor monitors, maar daar heb ik echt niet genoeg verstand van.
Uiteindelijk blijft het gewoon het belangrijkst om de monitors die je gebruikt goed te leren kennen en veel te refereren naar dingen waarvan je weet dat het goed klinkt. Wennen aan je monitors.

Maar als ik toen het geld had gehad , had ik zeker de Genelecs genomen.
Bij een geval van te veel geld koop ik ze waarchijnlijk alsnog.
 
Zijn der hier eigenlijk mensen die meerdere (paren) monitors gebruiken?

Ik heb dus dynaudio bm6a mk2's ma zie ook vaak in de studio's van de "echte mannen" ook meedere speakers staan. (heel vaak die yamaha's met zo'n witte speaker in een zwarte kast)

Is het nut daarvan gewoon een second opinion?
Zou het de moeite zijn om daar in te investeren of zou ik beter een paar oude pc speakers gebruiken dervoor?

Of is dat beetje nutteloos misschien?

Thanks en groeten!
 
Back
Top