welke monitoren?

Oke, omdat iedereen me zit af te kraken met je hebt niet genoeg low end onder je bass zitten enz, vind ik het tijd voor monitors. Graag vraag ik jullie om advies, want ik weet niets over monitors af. Ik wil goede monitors met veel range, ik heb een niet al te grote kamer maar wil toch veel kunnen horen om zo goede muziek te maken. (Ik maak trance, misschien speciaal monitors daarvoor). Het moet niet te belachelijk in de prijs zijn, maar het hoeven ook weer niet 300 euro monitors te zijn. Alvast bedankt :)

Ik zou de KRK RP6 proberen. Het zijn betere monitors dan de Alesis monitor One, want deze laatste is alles behalve neutraal.
 
de krk rp6 zijn ook niet neutraal :) heeft net als de alesis m1 een paar 'gaten' in het freq.bereik. het gaat er maar om dat je er goed op kunt afluisteren, en dat kan op de alesisjes. op de krk rptjes waarschijnlijk ook gewoon. ik heb hele goede ervaring met alesis.
 
Ik zou zo zeggen, als je een set voor 200-300 euro koopt, is deze natuurlijk niet 100% neutraal en zal je keuzes moeten maken, maar een goede muzikant
went snel aan zijn materiaal!
 
Ik zou zo zeggen, als je een set voor 200-300 euro koopt, is deze natuurlijk niet 100% neutraal en zal je keuzes moeten maken, maar een goede muzikant
went snel aan zijn materiaal!

Het is wel zo dat je went aan je materiaal, maar als een monitor set simpelweg gewoon te weinig detail weergeeft, dat je bepaalde dingen dus niet hoort, dan kan je nog zo gewend zijn aan je monitor set, maar echt geweldig zullen je mixen niet worden.

Laten we het zo zeggen, er zijn niet voor niks veel duurdere (betere) monitor speakers.. want anders zouden alle studio's wel Alesis monitor one setjes hebben en kocht niemand duurdere monitors.. want waarom zou je, als het ook kan op een setje van 300 euro..

De RP6 is echt niet geweldig, dat weet ik, maar het is wel een beter setje dan de Alesis Monitor one.. want deze laatste klinkt op het eerste gezicht wel lekker, maar dat is omdat het gewoon hifi speakers zijn.. heeft niks met monitors te maken!
 
Het is wel zo dat je went aan je materiaal, maar als een monitor set simpelweg gewoon te weinig detail weergeeft, dat je bepaalde dingen dus niet hoort, dan kan je nog zo gewend zijn aan je monitor set, maar echt geweldig zullen je mixen niet worden.

Laten we het zo zeggen, er zijn niet voor niks veel duurdere (betere) monitor speakers.. want anders zouden alle studio's wel Alesis monitor one setjes hebben en kocht niemand duurdere monitors.. want waarom zou je, als het ook kan op een setje van 300 euro..

De RP6 is echt niet geweldig, dat weet ik, maar het is wel een beter setje dan de Alesis Monitor one.. want deze laatste klinkt op het eerste gezicht wel lekker, maar dat is omdat het gewoon hifi speakers zijn.. heeft niks met monitors te maken!

ach het is hoe je het bekijkt,
'duurdere (betere)' monitors hebben ook weer tegenhangers in de markt in de categorie 'nog duurdere (nog betere)'. zo kun je ook bm15's gewoon afkraken tot hifi speakers. waarbij hifi eigenlijk een slecht gekozen naam is, omdat goede hifi speakers prima als monitors kunnen dienen. elke luidspreker en luidsprekeropstelling heeft beperkingen. omgaan met die beperkingen hoort er bij. het gaat erom dat je hoort wat je doet en de beperkingen kent. het bepalen van de juiste afluistering is altijd compromissen sluiten, en dat gaat niet eens alleen om de speakers. de goedkope series van krk, ik ga ervan huilen.

ga gewoon zelf luisteren en zet de modellen waarover je twijfelt naast elkaar. EN niet stiekum duurdere monitors gaan luisteren als je het budget er niet voor hebt ;) want dan kom je of met duurdere speakers, of met spijt, of toch zonder nieuwe speakers thuis. neem er de tijd voor.
 
Mooie raad Roel :)

waar ik zelf erg mee zit, is dat ik me heel erg laat leiden door comments van anderen. Ik zelf vind die alesis lekkerder klinken dan die krk RP's (géén laag), maar die alesis worden hier afgedaan als hifi speakers dus begin ik weer te twijfelen.

Zodoende heb ik nog steeds geen monitoren. Te lang twijfelen is dus ook niet goed :(
 
het eerste waar je op moet afgaan is je eigen budget. dat bepaalt alles. heb je 300 euro budget neem een realistische 150 euro meer mee zodat je kunt uitwijken als je binnen je prijsklasse nét die hele mooie speakers niet kunt kopen maar niet meer bij je hebt,.

ga eerst googlen welke 3 modellen voor jou de beste kanshebbers lijken en neem een willekeurige 4e die je niet wil.
zoek reviews en ervaringen maar ga niet alleen af op het commentaar en de reviews, maar naar de winkel en luister een setje alesis tegenover veel duurdere speakers (en pas op dat je niet daar verliefd op wordt!), en luister dan ook nog eens de krk rptjes, luister andere speakers ook in die prijsklasse, en beslis dan zelf. vergelijk of je tussen duurdere speakers en jouw keuze verschillen hoort en bepaal met welk verschil je wel , en met welk verschil je niet kunt leven. (dus welke speakers je overhoudt). neem een cd met nummers die je op je mp3speler, je huistuinkeukenstereo en de oude radio op zolder afluistert, kortom materiaal wat je een beetje kent. neem geen cd mee met allemaal zelfde stijl nummers. en doe de vergelijkende test in de vorm van A-B-A-C-B-C-A-C-A-B-A-C-etc

teveel hifi ? er zijn genoeg 'dure' hifispeakers die qua detaillering en weergave veel verder gaan dan sommige monitorspeakers. als iets te 'hifi' is, wat is het dan??? ik weet niet wat het betekent.

zo.
 
Het is wel zo dat je went aan je materiaal, maar als een monitor set simpelweg gewoon te weinig detail weergeeft, dat je bepaalde dingen dus niet hoort, dan kan je nog zo gewend zijn aan je monitor set, maar echt geweldig zullen je mixen niet worden.

Laten we het zo zeggen, er zijn niet voor niks veel duurdere (betere) monitor speakers.. want anders zouden alle studio's wel Alesis monitor one setjes hebben en kocht niemand duurdere monitors.. want waarom zou je, als het ook kan op een setje van 300 euro..
Dit is een kwestie van tijdbesparing en verhoging van gemak: als je betere monitors hebt, heb je minder last van 'storende factoren' en ben je sneller klaar met een goede mix. Het is dus een afweging: hogere prijs, sneller mixen of lager budget en langer bezig met een mix.

Toch bestaat er geen ideale monitor. De ene persoon zijn gehoor is beter ontwikkeld dan de ander. Het kan zijn dat iemand met een ontwikkeld gehoor de problemen al op een goedkope set monitors signaleert, terwijl de ander dat niet eens hoort.

Een andere factor is ook dat je als luisteraar niet vermoeid raakt van het luisteren naar muziek via een monitor. Het vermoeien van een luidspreker duidt vaak op vervorming, of van de muziek of van de monitors.
De RP6 is echt niet geweldig, dat weet ik, maar het is wel een beter setje dan de Alesis Monitor one.. want deze laatste klinkt op het eerste gezicht wel lekker, maar dat is omdat het gewoon hifi speakers zijn.. heeft niks met monitors te maken!
Nou, nou. Ik ben benieuwd wat je onder hifi speakers verstaat. Een hifi speaker behoort alles over het hele frequentie gebied zo correct mogelijk weer te geven. Zonder vervorming en zonder fase verloop. Dan is een Alesis M1 ideaal volgens jou, :Z.
Een Alesis M1 voldoet inderdaad redelijk goed aan de criteria van goede monitor(volgens mij): redelijk recht frequentie spectrum, niet vermoeiend(dus weinig vervorming) en redelijk fase constant.

De criteria die iedereen voor zichzelf stelt kunnen anders zijn, maar ik vind monitors verdacht als ze sprankelend gaan klinken, zoals ik die RP6 vind klinken. Is een kwestie van smaak, maar ik wil een recht frequentie spectrum, dan weet ik dat het op de meeste luidsprekers goed klinkt; mixen is uiteindlijk een compromis vinden. Ik ben niet erop uit dat het alleen op mijn systeem alleen geweldig klinkt.
Terzijde, in menig grote studio staan die Alesis M1 naast andere duurdere monitor systemen. Zouden ze die voor spek en bonen kopen? Ik denk dat ze wel degelijk gebruikt worden om de mix te checken.
 
Welke Monitoren

Welke Monitoren

Dag allemaal,

Nou ben ik de laatste tijd erachter gekomen dat mijn hele ouwe krk speakertjes het toch beginnen te begeven.
Welk raden jullie mij aan voor het Dj'ing ?
Ik draai thuis voornamelijk in een ruimte van 20 vierkante meter.

Niet duurder dan zo een 750 Euro.
 
Ik zou de KRK RP6 proberen. Het zijn betere monitors dan de Alesis monitor One, want deze laatste is alles behalve neutraal.

Ik heb sinds een tijdje KRK RP6 monitoren en ben er erg tevreden over, heb ze bij Feedback in Rotterdam vergeleken met een aantal andere speakers en vond deze toch het beste, dat is misschien een persoonlijke keuze maar ik vind ze erg helder klinken, duidelijk stereobeeld en niet vermoeiend (daarbij kunnen ze ook nog hard zat). Als tip zou ik willen meegeven om naast alle specs eens gewoon te gaan luisteren bij zo'n demo-opstelling van een zooi monitors zoals bij Feedback. (muziek meenemen op cd die je goed kent is ook handig). :)
 
mijn esi nEar05exp monis zijn kapot, althans toch één ervan dus dit paar moet vervangen worden.

Ik zit aan een budget van ongeveer 300 per stuk dus 600 vr een paar. dit is ook wel beetje de limiet.

Heb even rondgekeken en volgende series wou ik even tweede mening over:

Roland DS7
KRK VXT 4
GENELEC 8020APM

ik weet dat je moni's zelf moet beluisteren maar goed, dit gaat nu ff niet.
neutraal geluid is natuurlijk belangrijk...

bedankt
 
8020 + VXT 4 zijn beide goed, de 8020 geeft wat meer detail, is wat dieper in het laag en het hoog is wat nauwkeuriger. Je kan een beetje beter in de mix horen met 8020, iets minder met VXT's Het midden en midden laag van de VXT's is voor die prijs en grote erg goed. Je zou aan beide een goede keuze hebben.

Voor dance trance house hardcore zou ik de 8020 nemen.
Voor pop en song werk mischien iets eerder de VXT's

Ik zou de Roland niet nemen is in beide gevallen de mindere.
 
I vraag me af. Want mijn ervaring is dat alle Hifi-setjes die ik ooit heb beluisterd vroeger, van goedkoop tot Bose, en die bestonden uit 3 delen (dus 2 "sateliet" voor de hoge tonen, en 1 bass-box voor op de grond),
dat scheiden van die hoog en mid en laag van mekaar geeft altijd een heel goed resultaat.. Je mixen zullen dan ook heel gauw een open gevoel geven op zulke setjes(?) Maar hoe klinkt je mix dan op een 2-3 weg speaker?
Maja, zal er wel naast zitten met me denkkronkels.
Ik ben iig geval trots op me yamaha hs80 :D
 
roel wacht tot zijn v8 terug komt van het feedback, via mworks, en vervolgens reparatiecentrum ondertussen. half november was 3 weken toegezegd. eind december kreeg roel mailtje dat het bij feedback gebruikelijk was en bekend was dat dit veeeel langer kon duren dus dat nog maar even gewacht moet worden. in afwachting van nieuwe berichten (hoop dat dit geen 8 maanden gaat duren!)
 
I vraag me af. Want mijn ervaring is dat alle Hifi-setjes die ik ooit heb beluisterd vroeger, van goedkoop tot Bose, en die bestonden uit 3 delen (dus 2 "sateliet" voor de hoge tonen, en 1 bass-box voor op de grond),
dat scheiden van die hoog en mid en laag van mekaar geeft altijd een heel goed resultaat.. Je mixen zullen dan ook heel gauw een open gevoel geven op zulke setjes(?) Maar hoe klinkt je mix dan op een 2-3 weg speaker?
Maja, zal er wel naast zitten met me denkkronkels.
Ik ben iig geval trots op me yamaha hs80 :D

Mja, ik heb me ook al wel eens afgevraagd wat het zou geven als je een soort van 5.1 set of 7.1 of 3.1 of 2.1 zou installeren ipv het klassieke monitorsetje... De gekende hifi-speakers hebben (normaal gezien) teveel kleur op zich, dus je zou t zelf kunnen fabriceren door de juiste hardware (wie weet wel wat software), wat creativiteit en de juiste oren (:doei:).
Het gaat mooi klinken, very surround and so twentieth century, maar het is de vraag, weegt dit op tegen geluidskwaliteit en precisie?
Want ( volgens mij ) je gaat je concentreren op een klank (bijvoorbeeld een piano) maar dan zit je met het probleem dat de hoge klanken van een andere kant komen dan de lage tonen! Dat zou bij mij niet werken....
Mooi klinken, zeker, maar niet handig om mee te werken.
Of komen er dan juist klanken vrij die je anders niet zou horen? Hmm:erm:
.....
the pleasure of Work versus the real Works......
 
Back
Top