welke monitoren?

Ik ben opzoek naar een compacte! monitor, met voor een zo mogelijk klein formaat toch een goed laag, voor in nearlfield op maximum een meter van m'n monitors
iemand een suggestie? ik ben met verscheidene genres bezig (van soul over discohouse en techno tot zware hiphop)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Maks
Ik ben opzoek naar een compacte! monitor, met voor een klein formaat toch een goed laag, voor in nearlfield op maximum een meter van m'n monitors
iemand een suggestie? ik ben met verscheidene genres bezig (van soul over discohouse en techno tot zware hiphop)

Er is zoooo veel op de markt.
Wat is je budget?
 
Blue Sky Mediadesk, kleine satelites met een subwoofer waar ook de versterker in zit. zijn speciaal gemaakt voor ongeveer 1m afstand luisteren. groot frequencybereik. En ze klinken ook nog s erg lekker :D


alhier meer info

reviews hier

media_desk.jpg
 
Heb jaren op spirit absolute 2 gewerkt. Ben uiteindelijk sinds een paar weken overgegaan op dynaudio bm5a's. Beste aankoop ooit! Kan je niet mee fout gaan..Snap niet dat ik het nog zo lang heb uitgehouden met die absolute 2's.
 
Origineel geplaatst door cream
Heb jaren op spirit absolute 2 gewerkt. Ben uiteindelijk sinds een paar weken overgegaan op dynaudio bm5a's. Beste aankoop ooit! Kan je niet mee fout gaan..Snap niet dat ik het nog zo lang heb uitgehouden met die absolute 2's.

Dat zijn enorme zaad speakers!
Ik kocht daarna de bm15 (niet geheel een eerlijk vergelijking dus :D ) en die klinken erg fijn in mijn luister optiek.

De BM5 is zeker een goede aanrader!!

maar ja, wat hedde te besteden maks ?
 
ik zou zeggen;
bouw je monitoren lekker zelf .een stuk goedkoper zeker niet slechter en je kunt ze precies zo maken als je zelf wil, heb ik zelf ook gedaan. kistje timmeren ,speakers aan de filter solderen erinschroeven en beuken maar.

check de website van visaton, je kunt ook bouwpaketten kopen bij speakerland in oss.

groetjes WATT
 
Origineel geplaatst door WATT
ik zou zeggen;
bouw je monitoren lekker zelf .een stuk goedkoper zeker niet slechter en je kunt ze precies zo maken als je zelf wil, heb ik zelf ook gedaan. kistje timmeren ,speakers aan de filter solderen erinschroeven en beuken maar.

Inderdaad, zelfbouwen lijkt me ook beter, alsof de betere monitor fabrikant evaring er mee heeft of zo... :confused:
 
Stapje hoger Genelc 1032A

Stapje hoger Genelc 1032A

Een gedachtespeling-toekomst wens. Stel: Ik ben in het bezit van mackies H824. Maar ik zoek monitoren die het volgende bezitten: helder,friser,gedetaileerder,opeheid,ruimtelijker dan de H824 bezitten, maar toch nog enigszins bombastisch zijn. Net als de H824's zijn. Ben ik dan aan het juiste adres bij de Genelec 1032A? Wie kan me iets vertellen over deze monitoren vs. de mackies H824? Is dit een klein of vele malen hoger stapje?
 
kijk ook eens naar de 8040, boeklanoei! die voldoen volgens mij spot-on aan je omschrijving

zelf overwogen deze te kopen, maar moet ze nog koopgerichter onderzoeken, zeg maar (hebben ze in een studio waar ik soms werk)
mijn budget is redelijk flexibel. heb nu BX8A's van m-audio staan, en kan niet zeggen dat deze slecht zijn voor het geld, maar ze zijn me te groot.
Ik zoek nu een compacte monitor, die voldoende laag aankan en gewoon goed klinkt (een middenweg tussen opzwepend en goed om op te mixen) de 8030's van genelec waren perfect geweest, maar ze zijn denk ik net te zwak in het laag (wederom moet ik ze opnieuw gaan luisteren) en ze klinken denk ik ook iets minder breed dan de 8040 en zélfs 8020's...
 
Ze klinken helemaal niet slecht! Maar als ultieme monitoren zijn ze toch niet geheel geschikt. Maar het zou allemaal wat gedetaileerder,dieper,opener,frisser,helderder,breder,sprankelender en iet wat minder bombastisch mogen.
Maar ze mogen wel ''perfecter'' klinken en ik heb begrepen dat Genelec daar wel voor staat. Ik ben zo langzamerhand
naar een setup aan't gaan waarbij er een bepaalde kwaliteit monitoren moet zijn die de perfectie van mijn gehele setup ook daadwerkelijk weergave in al het detail. Maar voor nu zijn ze voldoende hoor er zijn nu (vele) andere prioriteiten. Maar deze vraag is gewoon om eens te kijken van een toekomstige upgrade-brainstorm. Ik weet niet in hoeverre de Genelec 1032A dit benaderen, maar mijn gevoel zegt voor een heel groot gedeelte.
 
Ik heb sinds begin dit jaar monitors van: PSI Audio model: 17-2

http://www.psi-audio.com

Ik had er nog nooit van gehoord.... blijkt een Zwitsers bedrijf te zijn die al jaren voor andere
merken monitors bouwt of onderdelen leverd.


Heb ze uitgebreid getest/geluisterd in vergelijking met Dynaudio, Genelec, Mackie, Adam
en 1 week thuis mogen testen (dat vind k nou pas goede service..)

Helder, rustig, lekker laag en super gedetailleerd stereobeeld.


Na veel jaren kwijlen en kijken naar allerlei monitoren :P
....bleek een onbekend merk de ware voor mijn budget (2000 euro voor een paar) te zijn!


By the way, het is uiteindelijk toch persoonlijk, iedereen heeft andere oren/voorkeur
Het gaat er om welk budget en waar je uit kan kiezen....tests ze met n CD die je kent!

Wie weet heb je er wat aan.

Succes ermee!
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door gerrie79
Inderdaad, zelfbouwen lijkt me ook beter, alsof de betere monitor fabrikant evaring er mee heeft of zo... :confused:
Veel mensen doen hier, ehm, lacherig over. Maar het is een alternatief die zeker de overweging waard is. Als je naar Speakerland gaat en je luistert naar een aantal systemen daar en je gaat er kant en klare oplossingen van Genelecs zoeken met hun marketingmachine, dan zul verbaasd staan hoe goed een zelfbouw systeem kan klinken en je kwa kosten kan besparen.
Je moet dan wel in de materie duiken en zelf materiaal aanslepen en tijd om het in elkaar te zetten erin stoppen.
Tja, als je geen tijd hebt en je hebt toch zat geld, koop dan een kant en klaar systeem van de Genelecs en weet ik wat voor andere systemen.

Het criterium is voor een goed systeem is toch:
rechte frequentie-response(tot -3dB) over zo'n groot mogelijk frequentie-spectrum en,
goede weergave van de luidsprekers, wat betekent minimale vervorming, minimale bundeling van geluidsgolven, minimale resonanties en minimale fase-verschuivingen. Dit allemaal draagt bij tot een correcte, niets verhullende, niet vervormende luidspreker systeem met correcte plaatsing en correct impulse response, om maar wat te noemen, :geslaagd: .

Het gaat er toch om dat wat je in de monitor stopt dat dat ook er zo uitkomt zonder iets aan de muziek veranderd te hebben?
 
Ik zou nooit aan zoiets beginnen. besparen op monitoring vind ik zowiezo een slecht idee. (ik zie het genoeg hier o, een rij met duizenden euro's aan dikke synths en die dan een paar tehringer speakers gebruiken)

Ik kan me voorstellen wanneer je zeer technisch onderlegd bent en je er een kick van krijgt om zelf een mooi product te maken, dat het dan interessant kan zijn.

Wanneer je er de ballen verstand van hebt en denkt ff een paar plaatjes aan elkaar te lijmen dan is goedkoop wel erg duurkoop

Ik persoonlijk zal dus altijd voor een product gaan waar een bedrijf achter staat met jaren van ervaring en een goede reputatie op het gebied van nn niet zelf gaan goochelen ;)






Origineel geplaatst door Yoonchi
Veel mensen doen hier, ehm, lacherig over. Maar het is een alternatief die zeker de overweging waard is. Als je naar Speakerland gaat en je luistert naar een aantal systemen daar en je gaat er kant en klare oplossingen van Genelecs zoeken met hun marketingmachine, dan zul verbaasd staan hoe goed een zelfbouw systeem kan klinken en je kwa kosten kan besparen.
Je moet dan wel in de materie duiken en zelf materiaal aanslepen en tijd om het in elkaar te zetten erin stoppen.
Tja, als je geen tijd hebt en je hebt toch zat geld, koop dan een kant en klaar systeem van de Genelecs en weet ik wat voor andere systemen.

Het criterium is voor een goed systeem is toch:
rechte frequentie-response(tot -3dB) over zo'n groot mogelijk frequentie-spectrum en,
goede weergave van de luidsprekers, wat betekent minimale vervorming, minimale bundeling van geluidsgolven, minimale resonanties en minimale fase-verschuivingen. Dit allemaal draagt bij tot een correcte, niets verhullende, niet vervormende luidspreker systeem met correcte plaatsing en correct impulse response, om maar wat te noemen, :geslaagd: .

Het gaat er toch om dat wat je in de monitor stopt dat dat ook er zo uitkomt zonder iets aan de muziek veranderd te hebben?
 
Ik wil best zelf speakers bouwen, lijkt me leuk. Maar ik heb een keer geprobeerd te solderen.
Een keer en nooit weer! Wat een gekudt
 
Origineel geplaatst door onzefree
Een balanced circuit 'elimineert' ruis.
Zeker als je bv met een behringermixer werkt, is dit wel handig op studiomonitors.
Bij een balanced cicruit gaat een monogeluid over een stereokabel (bv jack of xlr).
de ontvanger van dit signaal zet het terug om naar een monogeluid, en haalt hierdoor de ruis eraf.
Op het net zijn enkele theoretische topics hierover te vinden (op synthforum trouwens ook;) ) hoe dit juist werkt en zijn ding doet.

lol, bijna goed.

Heeft alleen geen zak met stereo te maken maar met in en uitfase. Hot, cold, + -.
De koude is 180 graden uit fasen tov de warme. Hierdoor haal je ruisverhouding over de kabel naar benden aan de andere kant van de lijn. Dit wil nog niet zeggen dat ie er niet meer is.
 
Ik vind dat ik mezelf de trotse bezitter mag noemen van een paar Yamaha HS80 :D

Een heel verschil tov. van de Event TR8-XL
De yamaha's klinken idd schel met veel hoog, maar als je iets verder van ze af zit, en je kamer redelijk is gedempt, Is dat absoluut geen probleem. Ik kan ze daarom bijna geen nearfields meer noemen tenzij ik ze op een heel zacht niveau afluister.

Het laag is heel erg strak aangestuurd. Dat was op de Events wel ff anders. De HS80 zijn net een *getunede* NS10M. Een heel stuk minder schel en hoog maar toch (watch it!) - Echt de yamaha sound denk ik.
Plus dat ze een voller en beter laag hebben. Vooral dat laag op de HS80 ben ik erg over te spreken.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Mostatic
lol, bijna goed.

Heeft alleen geen zak met stereo te maken maar met in en uitfase. Hot, cold, + -.

Dat was *D . Ik weet wel dat het niets met stereo te maken heeft, maar dat maakt het wat duidelijker voor ons (of zij) noobs, om duidelijk te maken dat je geen speciale (gebalanceerde) kabels moet kopen..

Nu tegenwoordig werkt men eerder met een canon-stekkertje, maar dat op een andere keer.
 
Back
Top