Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.337
Last edited by a moderator:
Dat ding heeft niet eens poly aftertouch. :dubbel:
Eerlijk gezegd denk ik dat die hele polyaftertouch een nogal overdreven gedoe is : 95% vd synthspelers laat de computer het werk doen, kan nog geen akkoord spelen, laat staan polyaftertouch , en daarnaast zijn er maar enkele kb’s met een fatsoenlijke ( mono)aftertouch responds , vaak is het duwen dat je vingers ongeveer breken om dat meestal alles of niets effectje toe te voegen

Kortom ik zit daar niet perse op te wachten
 
Op een goed keybed is PolyAT echt wel fijn, vooral bij pads. Per noot in een akkoord de filter cutoff afzonderlijk regelen bijvoorbeeld. Die oude Ensoniqs moest je daarvoor echter bijna doormidden duwen (enige PolyAT keyboard dat ik had), maar op de Osmose werkt het wel goed. Mono aftertouch op Fatar is ook prima controleerbaar, Poly nog niet geprobeerd. Ben benieuwd naar de Behringers en de Korg Keystage (heb ik in preorder).
 
Laatst gewijzigd:
De AT response curve is ook vaak in te stellen he. Op m’n Z1 (1997) Prophecy (1995) en CS6x (1999) was dat prima te doen. Op de JX-8p en de JX10 (1985/1986) al gauw een drama voor de geerichten. Op de Ensoniq EPS16+ was de polyAT niet zo responsief, meen ik me te herinneren.

Als het werkt is het heerlijk. En de Osmose is idd hemels.
 
Maar dat is wel grappig van de moderne clones of reissues tov de oude bakken, die hebben meestal niet eens velocity of aftertouch - laat staan polyfone aftertouch. Ik speelde onlangs op een OB-X en dat toetsenbord is gewoon een akelig klepperding. Dan is de OB-X8 toch fijner spelen, zeker omdat je dan ook inderdaad dingen als filter, vca of mod aan velocity/aftertouch kunt hangen wat toch weer een hoop extra mogelijkheden geeft in het spelen.
 
Ik vind persoonlijk de Yamaha keybeds nog steeds het fijnste spelen, maar de aftertouch van Yamaha is véél te gevoelig. Daar merk je niet zoveel van als je de synth standalone bespeelt omdat je de aftertouch curve intern wel per functie kan aanpassen, maar als masterklavier is het echt een ramp want extern wordt het echt full power verzonden.
Als ik in Logic kijk hoe de AT van mijn CS-6x binnenkomt is het óf net boven 1 óf boven de 100. Het is haast onmogelijk om de toetsten zo in te drukken dat je rond de helft zit.
 
Ik vind persoonlijk de Yamaha keybeds nog steeds het fijnste spelen, maar de aftertouch van Yamaha is véél te gevoelig. Daar merk je niet zoveel van als je de synth standalone bespeelt omdat je de aftertouch curve intern wel per functie kan aanpassen, maar als masterklavier is het echt een ramp want extern wordt het echt full power verzonden.
Als ik in Logic kijk hoe de AT van mijn CS-6x binnenkomt is het óf net boven 1 óf boven de 100. Het is haast onmogelijk om de toetsten zo in te drukken dat je rond de helft zit.
De An1X had hetzelfde probleem als ik het mij goed herinner, het kan inderdaad heel erg verschillen van keybed tot keybed, zelfs binnen hetzelfde merk. Roland vind ik doorgaans erg tegenvallen qua keys maar de D-50 heeft dan weer een zalig keybed. Naast de betere Fatar's vind ik de grote Arturia keys wel aangenaam en uiteraard de Hydrasynth. Ben wel benieuwd naar de keys van de UB-Xa, als ze beter zijn dan die van de Deepmind wordt dat wel een mooi pluspunt. Zou leuk zijn als ze er dan een midi keyboard/controller rond bouwen.
 
Ben wel benieuwd naar de keys van de UB-Xa, als ze beter zijn dan die van de Deepmind wordt dat wel een mooi pluspunt. Zou leuk zijn als ze er dan een midi keyboard/controller rond bouwen.
Het klavier van de Deepmind-12 vond ik verschrikkelijk. Ik heb hem binnen een dag omgeruild voor de module versie.

Kan je dat niet filteren of scalen in je DAW?
Ja, dat kan. Maar het zou veel handiger zijn als ik het binnen de Yamaha regelbaar zou zijn, omdat ik hem ook live gebruik om modules aan te sturen. In dat geval moet ik alle patches die ik gebruik aanpassen aan de Yamaha i.p.v. andersom. Maar zoals gezegd speelt het keybed zelf heel lekker.
 
Eerlijk gezegd denk ik dat die hele polyaftertouch een nogal overdreven gedoe is : 95% vd synthspelers laat de computer het werk doen, kan nog geen akkoord spelen, laat staan polyaftertouch , en daarnaast zijn er maar enkele kb’s met een fatsoenlijke ( mono)aftertouch responds , vaak is het duwen dat je vingers ongeveer breken om dat meestal alles of niets effectje toe te voegen

Kortom ik zit daar niet perse op te wachten
Het is gratis oRGanIeS efFekT ook voor totale prutsers. Was fantastische op mijn SY-85 naar de Matrix-1000, alsof er een extra dimensie bij kwam
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top