beginnen met zelfbouw

jmas

Nieuwkomer
Lid sinds
15 oktober 2017
Berichten
22
Locatie
In de buurt van Groningen, naja, 30 kilometer,
Heyo!

Ik wil graag beginnen met het maken van synths.
Zelf ben ik al bezig met het maken van een audio mixer met 3 ingangen en 1 uitgang van de site "mfos.com" en wil graag een "weird sound generator" maken.

Ik wil zelf het boek make: analog synths kopen.
Ik heb toegang tot een oscilloscoop en ik kan etsen.

wat zijn jullie tips en tricks, en boeken en projecten, die handig zijn voor een beginner (14 jaar) om te maken?
 
Toen ik zou oud was bouwde ik hele zenders en dat soort spul, electronica is altijd vet.. en goed om te leren (bespaart je veel kosten als je reparaties kunt uitvoeren)

idd oscilloscoop is geen overbodige luxe, goede soldeerbout en multimeter.
Ik zou een goeie digitale pakken EN een analoge omdat sommige dingen makkelijker te zien zijn als de spanningen variabel zijn van hetgeen je wilt testen/meten.

Begin eens met bijvoorbeeld en 555 timer ic, kosten 25 cent dus als je er 10 hebt kun je aardig experimenteren. Uiteraard kun je zat schema's van effect pedalen vinden die je voor weinig geld in elkaar kunt solderen. (sowieso potmeters uit China bestellen want hier kosten ze 1,50 n daar heb je er al bijna 10 stuks voor) kijk ook op diy synths/filters op youtube voor inspiratie.

een baby 8 sequencer is ook niet moeilijk en kan al heel leuk zijn voor je zelfbouwsels.


google afbeeldingen: zoeken op diy schema's ... staat een hele hoop op.
Verder zou ik m ook aanmelden bij electronica forums zoals cirquits-online. Etsen ben je helemaal van de partij, als je dat kunt en leuk vind.


Succes!
 
Boek lijkt me toch niet nodig, heb je al een voeding (liefst symmetrisch dus + en - 12 volt)
Wist je trouwens dat er ook een wiki is in het nederlands waar veel voorkomende termen uitgelegd worden? https://www.synthwiki.nl/wiki/Hoofdpagina
Verder hier nog een serie artikelen in engels waarin Bob Moog e.e.a. uitlegt over synthesizers en hun werking: http://www.keyboardmag.com/analog/1318/moog-monday-hub-page/57761

http://www.analognotes.com/ geeft ook weer een overzicht van heeeel veel informatie.
 
Ja ik had mijn post nog aangepast.

Wat ik bedoel wat je moet weten is dit :
bijna alle schemas online werken op -15 volt 0volt en +15 volt,
dat is geen gewone batterij of adapter,
een batterij of adapter is : 0 volt en 9 volt.
Meestal staat er ook duidelijk bij : single supply, dan werkt het op adaptertje.

Je kan bijna alles doen met single supply, alleen moet je schemas aanpassen door half voltage toe te voegen.

Ja, ik werkt ook meestal single supply, met een adaptertje.
Als je adapters gaat kopen : koop dan een 15 volt DC adapter, met een 7812 ( 12 volt regelaar ).
Zo heb je stabiel voltage wat je gewone 9 of 12 volt adapter niet heeft.

Heb je ook een lab voeding voor je test projectjes in je breadboard ?
 
Dan heb je met 2 gelijke weerstandjes een spanningsdeler gebuffert nodig om op de + ingang van de opamp te gooien inplaats van 0 volt.
Dit is dan het middenpunt, wel nog een elko nodig om het DC spanning later weg te halen.

Je hebt grote kans dat je boek geen single supply voorbeelden heeft, of dat het anders niets met audio te maken heeft.
 
Back
Top