Alles over je DAW en Latency, midi-sync & Delay

rvanommen

Ouwe rot
Hi iedereen,

Van het weekend bezig geweest om al mn synth hardware (het word langzaam aan wat!) goed werkbaar en uniform aan de praat te krijgen in ableton 12.
Ging allemaal lekker, maar zoals al eerder op dit forum beschreven was de TR8-s het grootste zorge-kindje kwa latency & delay... dus ik heb me weer eens verder ingelezen en ook op wat nieuwe opties in ableton 12 gestuit. Spoiler alert: alles draait nu helemaal goed in sync volgens mij, maar eigenlijk snap ik niet helemaal hoe ik het voor elkaar heb gekregen... vandaar dit topic.

Ik wil eigenlijk met iedereen die er verstand van heeft lullen over alle opties en mogelijkheden om goed om te gaan met ableton/latency.
Zo hoop ik zelf een keer echt te begrijpen hoe het nou allemaal werkt, en zo helpen we hier misschien dan ook anderen die tegen vergelijkbare issues aanlopen.

Eerst een beschrijving van wat ik zelf heb en hoe ik omging met latency:

1) Hardware synths + External instruments
Dit is de makkelijkste manier om om te gaan met externe gear. Deze methode heb ik gebruikt voor Waldorf Quantum, Motorsynth, Opsix & Bass station
Je smijt de external device plugin (ableton stock device) op een midi track en je stuurt de midi naar de synth en je haalt de audio van de goede audio input.
Dan neem je een stukje audio op en kijkt wat de delay is (hoe lang is het stil voor je recording begint in het resulterende audio-blokje). Dan stel je die tijd (meestal 5-15ms afhankelijk van device)
Midi-track opgeslagen als template voor toekomstig gebruik.

2) Overbridge + Elektron gear
Ik heb de Analog Rytm en heb 2 templates hiervoor. de ene is alle tracks afzonderlijk in een groep met audio over usb opgezet door de handleiding van het apparaat te volgen (staat een sectie in hoe dat moet in ableton) en een simpele MIDI track met de overbridge plugin voor als ik alle sporen wil opnemen inclusief effecten (reverb/delay/etc).
Nooit issues gehad met latency... werkt out of the box voor mij.

3) Direct opnemen met ableton delay opties!
Hier word het ingewikkeld voor mij... ik begrijp amper wat ik doe, maar de TR-8S is tot nu toe altijd een lastig device geweest om aangeslingerd te krijgen en in sync te houden, en ik snap nooit echt waarom. Zoals al een keer in een ander topic besproken was 1 methode om dit te fixen om het in een groep met een leeg drumrack te plaatsen (voornamelijk zodat je hem daarna kan spelen op push 3)
(zie: TR-8S over usb?). Gek genoeg fixte dit toen ook de latency issues.
Maar ik wil ook graag de interface van de TR8s zelf kunnen gebruiken dus dit weekend weer eens wat zitten proberen en verschillende ableton latency opties geprobeert.
Ik som hier even de opties op met wat ik denk dat ze betekenen (correct me if I'm wrong!!!)

• Delay compensation: alle tracks worden vertraagd met X ms, waar X de langste vertraging is op een van de tracks. Alle VST's en stockplugins vertragen de track met een bepaalde tijd. Met deze optie aan vertraagd ableton alle tracks om te matchen met de track die de langste vertraging kent.
  • Reduced latency while monitoring: Als je monitoring op "on" staat word de delay compensation voor die track uitgeschakeld. De opnames van die track worden niet vertraagd met die factor X.
  • Keep Latency: Voor zover ik begrijp is dit nieuw in Ableton 12 en enigzins verstopt (opties > view > track options "on", en dan verschijnt de knop op je mixer view). Volgens mij zorgt deze dat je roundtrip latency (is dat de latency van en naar je externe gear zoals in de ableton audio opties?) op je audio recordings terecht komt.
Ik vind het enorm lastig om in mijn hoofd een helder plaatje te krijgen van hoe dit precies werkt. ik denk soms dat ik het snap maar dan is het effect met die TR8S toch weer onverwachts veel latency.
Voor nu werkt direct opnemen van de TR8S in elk geval prima door delay compensation uit te zetten, en de keep latency optie uit. Maar ik snap helemaal niet waarom de latency oploopt tot wel 100ms wanneer deze opties aanstaan terwijl er geen enkele track is die zoveel delay heeft om voor te moeten compenseren, zelfs als de audio track met de audio-input van de TR8s de enigie trakc is, is de latency zo hoog. zlefs zonder verdere VST/plugin processing.
Ook denk ik dat deze methode weer voor nieuwe sync issues zorgt als de track vol staat met sporen die veel processing bevatten (omdat die TR8s dan niet mee vertraagd woird en voor gaat lopen?). Dat zou niet snel een issue meoten zijn omdat ik in de late phase meestal alles al opgenomen heb wat ik wil gebruiken... maar zoals ik al zei; ik wil het graag snappen.

Goed het werkt dus voor nu, dus ik ben 90% blij... maar omdat ik dit dolgraag goed wil snappen dit topic.

Wat weten jullie van delay, latency, en compensatie in Ableton (of mischien andere daw's) en hoe gaan jullie ermee om.
Hoe hebben jullie je externe gear gesynced? Of heb je misschien zelf issues? Alles wat met DAW integratie, MIDI (start-stop) syncen, whatever te maken heeft... deel het hier, en hopelijk word ik (en anderen met mij) weer een beetje slimmer op dit punt! Alle conversatie die zelf maar zijdelings te maken heeft met dit onderwerp zou kunnen helpen.

Laatst gewijzigd:
Ik moet er denk ik nog even bij vermelden dat ik vermoed dat de issues met de TR8s ook te maken hebben met hoe ie omgaat met MIDI opdrachten (vooral de start/stop opdracht).
Want als ik de noten sequence via external instrument (met die drumpad truc), dan is er geen issue.
Alleen als ik via de sequencer op de TR8s zelf aan de slag ga heb ik dit probleem.

Voor mij als leek is het heel lastig om te bepalen of het een audio latency, of een MIDI issue is in elk geval (of een combi van beide).

Vandaar ook "midi syncen" in de topic naam.
Ook 0 verstand van... heb een boek over MIDI besteld, maar nog niet gelezen. draagt hopelijk ook bij aan begrip.

Heb je audio van de TR8s via USB of via je audiointerface? (en gebruik je een MAC of PC?) Ik heb zelf de MX-1 en alhoewel deze strak binnenkomt ben ik niet echt overtuigd van de Roland ASIO driver eerlijk gezegd.

Heb je audio van de TR8s via USB of via je audiointerface? (en gebruik je een MAC of PC?) Ik heb zelf de MX-1 en alhoewel deze strak binnenkomt ben ik niet echt overtuigd van de Roland ASIO driver eerlijk gezegd.
Ik zit op windows 11 met een focusrite 18i8 ertussen. Ik gebruik niet de TR8s ASIO

Goed draadje!

Ik dacht zelf altijd dat de hoeveelheid latency niet afhangt van de hoeveelheid processing. Klopt dat? (Dus latency constant, en als het teveel wordt zegt 'ie gewoon "nee" en krijg je de clicks en pops)

Ik lees het wel terug in het verhaal van RvO, dus misschien kunnen we dat uitsluiten binnen de zoektocht, óf ik heb weer wat nieuws geleerd.

Goed draadje!

Ik dacht zelf altijd dat de hoeveelheid latency niet afhangt van de hoeveelheid processing. Klopt dat? (Dus latency constant, en als het teveel wordt zegt 'ie gewoon "nee" en krijg je de clicks en pops)

Ik lees het wel terug in het verhaal van RvO, dus misschien kunnen we dat uitsluiten binnen de zoektocht, óf ik heb weer wat nieuws geleerd.
Elk device in ableton voegt wat latency toe... wel weinig over t algemeen. Meeste stock plugins doen niet veel meer dan 1ms toevoegen.
(Tenzij lookahead functies).
In ableton kun je zelfs per device zien hoeveel:
Collision.png

Maar over t algemeen is het niet superveel en compenseert ableton daar ook nog eens voor.
Clicks en crackles zijn meer een CPU ding denk ik. En dat hangt idd ook af van (te) veel processing.

Check, dank! Ik haalde termen door elkaar, of nou ja, ben termen als hetzelfde ding gaan zien.

Ik verhoog de latency, zodra m'n CPU begint te nekken. Dacht ik. Maar latency is natuurlijk niet iets wat je instelt, 't is een gevolg, van de buffer-instelling. En die is vast. Ben er weer.

In die fase heb ik de hardware-opnames trouwens meestal achter de rug, dus dan boeit de latency me niet meer, omdat vanaf dat moment alles "meegaat" en synchroon blijft.

En in frustrerende momenten waarop ik de DAW en de hardware niet sync krijg, en m'n geduld op is - verschuif ik soms heel lomp alles in het DAW-project, om het gelijk te krijgen met de hardware. Dan maar zo. Opnemen, rechttrekken, en weer door.

Ik zit op windows 11 met een focusrite 18i8 ertussen. Ik gebruik niet de TR8s ASIO

Midi dan wel via USB. Eigenlijk geldt met alle midi uit je computer. Wil je het gegarandeerd strak dan moet je een sample accurate oplossing via audio zoals de Usamo of ERM.

Het probleem is niet latency, wat je kunt compenseren. Maar de jitter. Dus elke start vind dan een klein beetje vroeger of later plaats dan het eigenlijk zou moeten. Als je alleen loops opneemt valt het nog mee, maar als je alles apart gaat opnemen dan loopt dus elk spoor net even uit sync en klinkt het gewoon niet strak meer.

Midi dan wel via USB. Eigenlijk geldt met alle midi uit je computer. Wil je het gegarandeerd strak dan moet je een sample accurate oplossing via audio zoals de Usamo of ERM.

Het probleem is niet latency, wat je kunt compenseren. Maar de jitter. Dus elke start vind dan een klein beetje vroeger of later plaats dan het eigenlijk zou moeten. Als je alleen loops opneemt valt het nog mee, maar als je alles apart gaat opnemen dan loopt dus elk spoor net even uit sync en klinkt het gewoon niet strak meer.
Ja midi wel via USB. En dat gaat dus best goed als ik midi vanuit ableton naar de tr8s stuur. Die jitter lig ik niet wakker van. Ik neem inderdaad enkel loopjes op :)

Hetgene wat mij verbaast is dat (met delay compensation aan) de tr8s enorme vertraging (volgens mij in het start stop signaal) heeft.... en dan heb ik het echt over 100ms +
delay compensation uit en problem solved.
Maar of ik snap niet goed wat delay compensation doet (zie OP), of de tr8s doet iets raars (dat denk ik, want andere devices = np)

Ableton’s latency compensation werkt perfect voor reguliere midi commands, zoals note on / off en cc. Ook als je VSTs in je sessie hangt die extra latency genereren, compenseert Ableton dit netjes.

Echter wordt het lastiger met midi apparaten die meelopen als slave track. Hiervoor kun je in de midi settings individueel een latency offset meegeven, maar deze is fixed. Laadt je dus iets in je sessie in wat de latency verandert (te checken door met je muis over een effect te hooveren), dan loopt je apparaat niet meer sync mee.

Elektron gebruikers kunnen dit omzeilen door de Elektron bak via Overbridge in Ableton te hangen, en vervolgens alle devices die als slave moeten meelopen achter deze bak via de midi out aan te sluiten. Hiermee laat je in weze Overbridge de latency compensation doen en blijft alles mooi sync.

All in all wel een pain in the ass 😅

Back