rvanommen
Ouwe rot
Hi iedereen,
Van het weekend bezig geweest om al mn synth hardware (het word langzaam aan wat!) goed werkbaar en uniform aan de praat te krijgen in ableton 12.
Ging allemaal lekker, maar zoals al eerder op dit forum beschreven was de TR8-s het grootste zorge-kindje kwa latency & delay... dus ik heb me weer eens verder ingelezen en ook op wat nieuwe opties in ableton 12 gestuit. Spoiler alert: alles draait nu helemaal goed in sync volgens mij, maar eigenlijk snap ik niet helemaal hoe ik het voor elkaar heb gekregen... vandaar dit topic.
Ik wil eigenlijk met iedereen die er verstand van heeft lullen over alle opties en mogelijkheden om goed om te gaan met ableton/latency.
Zo hoop ik zelf een keer echt te begrijpen hoe het nou allemaal werkt, en zo helpen we hier misschien dan ook anderen die tegen vergelijkbare issues aanlopen.
Eerst een beschrijving van wat ik zelf heb en hoe ik omging met latency:
1) Hardware synths + External instruments
Dit is de makkelijkste manier om om te gaan met externe gear. Deze methode heb ik gebruikt voor Waldorf Quantum, Motorsynth, Opsix & Bass station
Je smijt de external device plugin (ableton stock device) op een midi track en je stuurt de midi naar de synth en je haalt de audio van de goede audio input.
Dan neem je een stukje audio op en kijkt wat de delay is (hoe lang is het stil voor je recording begint in het resulterende audio-blokje). Dan stel je die tijd (meestal 5-15ms afhankelijk van device)
Midi-track opgeslagen als template voor toekomstig gebruik.
2) Overbridge + Elektron gear
Ik heb de Analog Rytm en heb 2 templates hiervoor. de ene is alle tracks afzonderlijk in een groep met audio over usb opgezet door de handleiding van het apparaat te volgen (staat een sectie in hoe dat moet in ableton) en een simpele MIDI track met de overbridge plugin voor als ik alle sporen wil opnemen inclusief effecten (reverb/delay/etc).
Nooit issues gehad met latency... werkt out of the box voor mij.
3) Direct opnemen met ableton delay opties!
Hier word het ingewikkeld voor mij... ik begrijp amper wat ik doe, maar de TR-8S is tot nu toe altijd een lastig device geweest om aangeslingerd te krijgen en in sync te houden, en ik snap nooit echt waarom. Zoals al een keer in een ander topic besproken was 1 methode om dit te fixen om het in een groep met een leeg drumrack te plaatsen (voornamelijk zodat je hem daarna kan spelen op push 3)
(zie: TR-8S over usb?). Gek genoeg fixte dit toen ook de latency issues.
Maar ik wil ook graag de interface van de TR8s zelf kunnen gebruiken dus dit weekend weer eens wat zitten proberen en verschillende ableton latency opties geprobeert.
Ik som hier even de opties op met wat ik denk dat ze betekenen (correct me if I'm wrong!!!)
Voor nu werkt direct opnemen van de TR8S in elk geval prima door delay compensation uit te zetten, en de keep latency optie uit. Maar ik snap helemaal niet waarom de latency oploopt tot wel 100ms wanneer deze opties aanstaan terwijl er geen enkele track is die zoveel delay heeft om voor te moeten compenseren, zelfs als de audio track met de audio-input van de TR8s de enigie trakc is, is de latency zo hoog. zlefs zonder verdere VST/plugin processing.
Ook denk ik dat deze methode weer voor nieuwe sync issues zorgt als de track vol staat met sporen die veel processing bevatten (omdat die TR8s dan niet mee vertraagd woird en voor gaat lopen?). Dat zou niet snel een issue meoten zijn omdat ik in de late phase meestal alles al opgenomen heb wat ik wil gebruiken... maar zoals ik al zei; ik wil het graag snappen.
Goed het werkt dus voor nu, dus ik ben 90% blij... maar omdat ik dit dolgraag goed wil snappen dit topic.
Wat weten jullie van delay, latency, en compensatie in Ableton (of mischien andere daw's) en hoe gaan jullie ermee om.
Hoe hebben jullie je externe gear gesynced? Of heb je misschien zelf issues? Alles wat met DAW integratie, MIDI (start-stop) syncen, whatever te maken heeft... deel het hier, en hopelijk word ik (en anderen met mij) weer een beetje slimmer op dit punt! Alle conversatie die zelf maar zijdelings te maken heeft met dit onderwerp zou kunnen helpen.
Van het weekend bezig geweest om al mn synth hardware (het word langzaam aan wat!) goed werkbaar en uniform aan de praat te krijgen in ableton 12.
Ging allemaal lekker, maar zoals al eerder op dit forum beschreven was de TR8-s het grootste zorge-kindje kwa latency & delay... dus ik heb me weer eens verder ingelezen en ook op wat nieuwe opties in ableton 12 gestuit. Spoiler alert: alles draait nu helemaal goed in sync volgens mij, maar eigenlijk snap ik niet helemaal hoe ik het voor elkaar heb gekregen... vandaar dit topic.
Ik wil eigenlijk met iedereen die er verstand van heeft lullen over alle opties en mogelijkheden om goed om te gaan met ableton/latency.
Zo hoop ik zelf een keer echt te begrijpen hoe het nou allemaal werkt, en zo helpen we hier misschien dan ook anderen die tegen vergelijkbare issues aanlopen.
Eerst een beschrijving van wat ik zelf heb en hoe ik omging met latency:
1) Hardware synths + External instruments
Dit is de makkelijkste manier om om te gaan met externe gear. Deze methode heb ik gebruikt voor Waldorf Quantum, Motorsynth, Opsix & Bass station
Je smijt de external device plugin (ableton stock device) op een midi track en je stuurt de midi naar de synth en je haalt de audio van de goede audio input.
Dan neem je een stukje audio op en kijkt wat de delay is (hoe lang is het stil voor je recording begint in het resulterende audio-blokje). Dan stel je die tijd (meestal 5-15ms afhankelijk van device)
Midi-track opgeslagen als template voor toekomstig gebruik.
2) Overbridge + Elektron gear
Ik heb de Analog Rytm en heb 2 templates hiervoor. de ene is alle tracks afzonderlijk in een groep met audio over usb opgezet door de handleiding van het apparaat te volgen (staat een sectie in hoe dat moet in ableton) en een simpele MIDI track met de overbridge plugin voor als ik alle sporen wil opnemen inclusief effecten (reverb/delay/etc).
Nooit issues gehad met latency... werkt out of the box voor mij.
3) Direct opnemen met ableton delay opties!
Hier word het ingewikkeld voor mij... ik begrijp amper wat ik doe, maar de TR-8S is tot nu toe altijd een lastig device geweest om aangeslingerd te krijgen en in sync te houden, en ik snap nooit echt waarom. Zoals al een keer in een ander topic besproken was 1 methode om dit te fixen om het in een groep met een leeg drumrack te plaatsen (voornamelijk zodat je hem daarna kan spelen op push 3)
(zie: TR-8S over usb?). Gek genoeg fixte dit toen ook de latency issues.
Maar ik wil ook graag de interface van de TR8s zelf kunnen gebruiken dus dit weekend weer eens wat zitten proberen en verschillende ableton latency opties geprobeert.
Ik som hier even de opties op met wat ik denk dat ze betekenen (correct me if I'm wrong!!!)
- Delay compensation: alle tracks worden vertraagd met X ms, waar X de langste vertraging is op een van de tracks. Alle VST's en stockplugins vertragen de track met een bepaalde tijd. Met deze optie aan vertraagd ableton alle tracks om te matchen met de track die de langste vertraging kent.
- Reduced latency while monitoring: Als je monitoring op "on" staat word de delay compensation voor die track uitgeschakeld. De opnames van die track worden niet vertraagd met die factor X.
- Keep Latency: Voor zover ik begrijp is dit nieuw in Ableton 12 en enigzins verstopt (opties > view > track options "on", en dan verschijnt de knop op je mixer view). Volgens mij zorgt deze dat je roundtrip latency (is dat de latency van en naar je externe gear zoals in de ableton audio opties?) op je audio recordings terecht komt.
Voor nu werkt direct opnemen van de TR8S in elk geval prima door delay compensation uit te zetten, en de keep latency optie uit. Maar ik snap helemaal niet waarom de latency oploopt tot wel 100ms wanneer deze opties aanstaan terwijl er geen enkele track is die zoveel delay heeft om voor te moeten compenseren, zelfs als de audio track met de audio-input van de TR8s de enigie trakc is, is de latency zo hoog. zlefs zonder verdere VST/plugin processing.
Ook denk ik dat deze methode weer voor nieuwe sync issues zorgt als de track vol staat met sporen die veel processing bevatten (omdat die TR8s dan niet mee vertraagd woird en voor gaat lopen?). Dat zou niet snel een issue meoten zijn omdat ik in de late phase meestal alles al opgenomen heb wat ik wil gebruiken... maar zoals ik al zei; ik wil het graag snappen.
Goed het werkt dus voor nu, dus ik ben 90% blij... maar omdat ik dit dolgraag goed wil snappen dit topic.
Wat weten jullie van delay, latency, en compensatie in Ableton (of mischien andere daw's) en hoe gaan jullie ermee om.
Hoe hebben jullie je externe gear gesynced? Of heb je misschien zelf issues? Alles wat met DAW integratie, MIDI (start-stop) syncen, whatever te maken heeft... deel het hier, en hopelijk word ik (en anderen met mij) weer een beetje slimmer op dit punt! Alle conversatie die zelf maar zijdelings te maken heeft met dit onderwerp zou kunnen helpen.
Laatst gewijzigd: