mastering

Errol

The difference is Clear
Lid sinds
28 oktober 2003
Berichten
1.177
Locatie
Thailand
Ik kreeg van mischa een persoonlijke vraag over mastering.
Ik heb hem voorgesteld om die vraag voor iedereen openbaar te zetten.
Het leek me een goed idee.

Hieronder de vraag:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
mastering vraagje
hi .. las je stukje over mastering .

momenteel gebruik ik veel hardware die ik allen trigger met een hardware seqencer . het audio word opgenomen als losse sporen die ik dan uitwerk in ableton . redelijk basic maar voor mij werkt het prima fx`s komen allemaal uit software . chorus flanger etc kan prima uit vst plugs maar de mastering blijft een slap punt . Ik krijg het geluid dat ik wil bijna helemaal uit mn mixer (soundcaft studio ) veelal word er gebruik gemaakt van klippen distorten op de tafel ). Nu zou ik een uad 1 kunnen kopen op de gok dat het beter is dan de bekende masterings plugs ( t-racks ) etc . je hebt vast wel een tip . de bedoeling is even een hardware mastering doos ( of meerdere ) die de mix mooier maken breeder dieper . heb al een paar dingen gehad als mastering tool maar was er nog niet tevreden over.. te weten .. RNC / bbe spectralizer / behringer tube eq . dit kan ik wel doen in software de verschillen waren te verwaarlozen . Mischien ben ik wel aan het graven waar het niet nodig is . Het zou best mijn mix kwaliteit kunnen zijn

geef eens aan wat in de praktijk altijd iets opleverd

heb al op mn donder gehad voor het te ranzig gebruiken van l2 maximizer van de masterings mensen

mijn voorkeur gaat uit naar gruizig hoog ronde bass en uit de speaker springend mid pompend/ droog met een heel klein reverb staartje .


vr gr mischa
 
Re: mastering

Origineel geplaatst door Errol
Ik kreeg van mischa een persoonlijke vraag over mastering.
Ik heb hem voorgesteld om die vraag voor iedereen openbaar te zetten.
Het leek me een goed idee.

Hieronder de vraag:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
mastering vraagje
hi .. las je stukje over mastering .

momenteel gebruik ik veel hardware die ik allen trigger met een hardware seqencer . het audio word opgenomen als losse sporen die ik dan uitwerk in ableton . redelijk basic maar voor mij werkt het prima fx`s komen allemaal uit software . chorus flanger etc kan prima uit vst plugs maar de mastering blijft een slap punt . Ik krijg het geluid dat ik wil bijna helemaal uit mn mixer (soundcaft studio ) veelal word er gebruik gemaakt van klippen distorten op de tafel ). Nu zou ik een uad 1 kunnen kopen op de gok dat het beter is dan de bekende masterings plugs ( t-racks ) etc . je hebt vast wel een tip . de bedoeling is even een hardware mastering doos ( of meerdere ) die de mix mooier maken breeder dieper . heb al een paar dingen gehad als mastering tool maar was er nog niet tevreden over.. te weten .. RNC / bbe spectralizer / behringer tube eq . dit kan ik wel doen in software de verschillen waren te verwaarlozen . Mischien ben ik wel aan het graven waar het niet nodig is . Het zou best mijn mix kwaliteit kunnen zijn

geef eens aan wat in de praktijk altijd iets opleverd

heb al op mn donder gehad voor het te ranzig gebruiken van l2 maximizer van de masterings mensen

mijn voorkeur gaat uit naar gruizig hoog ronde bass en uit de speaker springend mid pompend/ droog met een heel klein reverb staartje .


vr gr mischa


Nu ik:geslaagd: hehehehe

01. Er bestaat (gelukkig8o) geen toverdoos)
02. de merken die je noemt gebruik je over het algemeen voor losse tracks en niet op je stereo bus (lees hoofduitgang)
03. UAD is echt een goed merk. Ik ben een liefhebber van hun analoge hardware al heel lang.
En (heeft er niets mee te maken) ik ken de mensen van UAD vrij goed. leuke mensen met veel ervaring.
04. UAD zou je op je hoofduitgang kunnen gebruiken als je niet ergens anders gaat masteren.
05. lees het verhaal van www.olafbasoski.nl over compressie.
Ik kan je verxekeren dat als je doet wat hij omschrijft je geluid al vooruit zal gaan.
(scheelt mij weer typewerk:D )
06. jouw voorkeur is waarschijnlijk heel veel anderen hun voorkeur. kan ik niet zo hier beschrijven.
dat is echt te inmoeilijk om dat zo 123 uit te leggen.

07. trek je niets aan van masteringengineers:D behalve van mij dan:duivels:

Ik zit trouwens te denken om onze mastering service uit te breiden om de mogelijkheid te bieden om gratis een nr. te masteren. Dat houdt dan in dat je je nr. naar ons kunt mailen, wij masteren het (met dropouts uiteraard, kben niet gek) zodat je een indruk kunt krijgen van hoe het zou kunnen klinken.
 
Weet jij hoe dit moet en je wilt ons laten raden?

Nou ja laat ik maar eens wat proberen.

PSP Mixsaturator voor die bas kan wellicht werken.
Die's lekker subtiel en warmer dan Waves maxxbas.
Gruizig kan evt met drive bijgekleurd worden.

En dat mid met wat EQ en subtiele compressie proberen te kneden.
En mastering verb kan evt ook wel maar dat blijft altijd moeilijk als het moet pompen.

En L2 is wel leuk maar het is geen wondermiddel.
Voxengo heeft ook een leuk alternatief trouwens wat veel goedkoper is.

Hier zijn vast ook wel hardware equivalenten voor maar tsja.

Enne ik heb nog wel andere dingen die zouden kunnen maar die houd ik lekker voor me.
 
Origineel geplaatst door fuse
Weet jij hoe dit moet en je wilt ons laten raden?

Nou ja laat ik maar eens wat proberen.

PSP Mixsaturator voor die bas kan wellicht werken.
Die's lekker subtiel en warmer dan Waves maxxbas.
Gruizig kan evt met drive bijgekleurd worden.

En dat mid met wat EQ en subtiele compressie proberen te kneden.
En mastering verb kan evt ook wel maar dat blijft altijd moeilijk als het moet pompen.

En L2 is wel leuk maar het is geen wondermiddel.
Voxengo heeft ook een leuk alternatief trouwens wat veel goedkoper is.

Hier zijn vast ook wel hardware equivalenten voor maar tsja.

Enne ik heb nog wel andere dingen die zouden kunnen maar die houd ik lekker voor me.

1 tip, gebruik altijd zo weinig mogelijk galm (behalve bij trance:D )
Vaak doen delays wonderen. Bijna onhoorbaar erin mixen. Dit is een soort van lijm tussen de tracks.

Ik laat overigens niemand raden fuse:geslaagd: want ik heb de wijsheid ook niet in pacht.
alhoewel:engel:
 
Ik weet dat hardware niet alles oplost, maar zag ik geen mixmaster te koop staan voor 800E? (in de winkel nog 1200E)
misschien is dat wat voor hem...

(kom ik weer) SPL maakt ook mooi en betaalbaar spul om het effect te verkrijgen waar hij naar zoekt > soundperformancelab.com zeer interresante gear maken ze, met buizen e.d. net ff anders
 
Hihi,

Heb ik nu een kleurboek gewonnen?
Maar delay, interessant. Leuke tip.
 
Origineel geplaatst door Sander02
Ik weet dat hardware niet alles oplost, maar zag ik geen mixmaster te koop staan voor 800E? (in de winkel nog 1200E)
misschien is dat wat voor hem...

(kom ik weer) SPL maakt ook mooi en betaalbaar spul om het effect te verkrijgen waar hij naar zoekt > soundperformancelab.com zeer interresante gear maken ze, met buizen e.d. net ff anders

Toevallig heb ik hier nog een mixmaster staan die ook weg mag en ik heb hier nog een digitale spl loudness maximizer die ook weg mag.
Het is overcompleet.

Maar je hebt gelijk sander.

Heb jullie overigens al die link van olav gecheckt?

Olav is niet de eerste de beste en heeft echt een lekkere eigen sound dus ik denk dat je daar veel van kan opsteken.
 
Er zijn gewoon te veel factoren die een rol spelen in het uiteindelijke rezultaat . Het begint al bij monitors en de accoustic van je studio . Ik ben een voorstander van extern laten masteren . Niet omdat ik het zelf niet kan .Maar omdat verse oren meer horen . Ik ga dan ook zeker gebruik maken van jou aanbod om eens een track te laten masteren . Geef wel even aan wat het kost . Bij voorkeur ook feedback , daarmee bedoel ik dat je aangeeft let hier op // daar op , dan kan ik meer doen .


Ooh ja , als ik b.v. een master track aan jou geef kun je er weinig mee geloof ik . we fixen het wel even in de master kan geloof ik niet . Mischien dat je bij voorkeur dan groups wilt hebben van een track ???


we zien wel hoe het loopt

gr mis
 
Dat van delay had ik ook nog niet gehoord, ik ben dan ook maar een beginneling in het masteren, maar ik doe wel men uiterste best.

Maar hoe zit het dan met het inleven van iemand zijn track?
Stel nu dat je een machtig trancenummer hebt, kan iemand die voornamelijk misschien meestal poppy tracks mastered, je een super deluxe etherische trancemaster bezorgen, zonder dat je met hem een klapke doet?

Het is niet gemakkelijk, ben dan ook nu al 4 dagen bezig om mijn nieuwste op een deftige crunchy manier gemastered te krijgen (demo-wise weliswaar, ook als demo voor de mastering plant uiteraard) Ben wel bijna tevreden.
Heb zo'n Tc-Finalizer, het werkt, maar ik kan je verzekeren, het is rapper naar de kloten als goed zelle!

:biertje:
 
Origineel geplaatst door Prophet
Dat van delay had ik ook nog niet gehoord, ik ben dan ook maar een beginneling in het masteren, maar ik doe wel men uiterste best.

Maar hoe zit het dan met het inleven van iemand zijn track?
Stel nu dat je een machtig trancenummer hebt, kan iemand die voornamelijk misschien meestal poppy tracks mastered, je een super deluxe etherische trancemaster bezorgen, zonder dat je met hem een klapke doet?

Het is niet gemakkelijk, ben dan ook nu al 4 dagen bezig om mijn nieuwste op een deftige crunchy manier gemastered te krijgen (demo-wise weliswaar, ook als demo voor de mastering plant uiteraard) Ben wel bijna tevreden.
Heb zo'n Tc-Finalizer, het werkt, maar ik kan je verzekeren, het is rapper naar de kloten als goed zelle!

:biertje:

je bedoeld inleven in iemand zn track?

ja, dat is altijd een risico.
ik hoor van veel van mn klanten dat ze in het verleden vaak problemen haden met de mastering engineer.
liet overduidelijk merken dat die het maar niks vond.
veel mastering engineers zijn audiofielen (ik totaal niet) en vinden dance sowieso iets wat je niet serieus kan nemen.
in dat geval kun je maar beter iemand anders zoeken.

persoonlijk vind ikzelf dat je als mastering engineer je professionaliteit altijd voorrang moet geven boven je smaak.
Dat leer je ook wel gaandeweg anders kun jer beter mee stoppen.
toevallig produceren we zelf ook dance dus dat is sowieso nooit een probleem.

De finalizer is niet zo'n goed idee om te gebruiken.
het is meer bedoeld om voor jezelf tekijken hoe iets kan klinken na de mastering.
zeg maar een soort van voorbeeld.

als je ergens anders laat masteren zou ik altijd een ongefinalizde (mooi woord he) versie aanleveren.

Mijn ervaring is dat ik hem altijd ber en krachtiger kan krijgen.
 
Dat doe ik altijd, ik neem altijd die onbehandelde( of mishandelde ;) ) track mee op, dat is ook geen moeite. Niet via de Mute van die TC, want dat is geen echte mute hij krikt alsnog het signaal op.

Mijn laatste track voor vinyl was bij Foon gemastered. Mijn inziens was hij wel goed gedaan ze. Die man heeft ervaring in het dance genre, maar hij doet ook klassiek enzo. De platenfirma waar ik bij ben werken er automatisch mee samen.

Maar soms heb ik toch de kriebels om eens te horen wat er iemand anders met je track zou kunnen als finishing touch. Je zit dan weer met extra kosten, niet dat dat het niet waard is, maar je moet het toch weeral ophoesten. Niemand werkt gratis, zeker niet iemand met de "klasse" aparatuur en dan misschien nog liefts iemand die je muziek leuk vind.
 
zelf masteren is natuurlijk niet handig ... alleen als je geen budget ervoor hebt..... je hebt er nl hele goede oren, goede monitors, veel referentie ervaring en een goede afluister-ruimte voor nodig, naast de juiste masteringtools...

zelf doen we voor ons labeltje wel de mastering..vanwege de kosten en het feit dat de mixen die we aangeleverd krijgen vaak al prima gebalanceerd zijn....ook hoeven we natuurlijk geen album "strak" te trekken maar gaat het om losse nummers....

veelal werken we met software, soms een focusrite mixmaster..... SPL vitalizer tube editie ook gehad maar die is de deur weer uitgegaan..laatste 12" hebben we met de UAD1 plugins gedaan, dat bevalt prima voor ons doel..... de voxengo plugins zijn ook erg goed te gebruiken, waves L2 is natuurlijk ook altijd handig om de boel iets te limiten en harder te laten klinken..... maar uiteindelijk moet natuurlijk de mix gewoon al goed zijn, mastering is alleen nog maar de puntjes op de i, dus als je mix niet goed genoeg klinkt, ga dan daar verder mee aan de slag totdat ie wel goed genoeg klinkt....let ff niet op volume gedoe, dat komt later wel goed...

ziezo, mijn tips...
 
Origineel geplaatst door Prophet
Bij mij klinkt het goed genoeg ongemasterd, maar niet helder genoeg.

mm..je spreekt jezelf hier tegen lijkt me... je zegt dat het goed genoeg klinkt, maar niet goed genoeg..... als het niet helder genoeg klinkt moet je proberen om dat in je mix te fixen..andere geluiden, misschien zelfs wat EQ'en etc....

referentie-tracks erbij is altijd goed
 
Ik zit trouwens te denken om onze mastering service uit te breiden om de mogelijkheid te bieden om gratis een nr. te masteren. Dat houdt dan in dat je je nr. naar ons kunt mailen, wij masteren het (met dropouts uiteraard, kben niet gek) zodat je een indruk kunt krijgen van hoe het zou kunnen klinken

Daar zou ik wel gebruik van willen maken geloof ik.
 
Origineel geplaatst door olafmol
mm..je spreekt jezelf hier tegen lijkt me... je zegt dat het goed genoeg klinkt, maar niet goed genoeg..... als het niet helder genoeg klinkt moet je proberen om dat in je mix te fixen..andere geluiden, misschien zelfs wat EQ'en etc....

referentie-tracks erbij is altijd goed

Dat heb ik al honderd keer geprobeerd, en dat lukt niet, wel als ik op de ST OUT zou EQ zetten aanwezig op die yamaha 03D maar dan zijn we weer over mastering bezig. Het shiny effect dat je met zoiets als een TC finalizer of door mastering elders krijgt, dat krijg je niet rechtstreeks uit een mixer, jij wel?
Ik spreek hier dan ook niet over een mix die zo dof als kweet ni hoe wat klinkt hè! Alles staat frequentiematig in proportie.
 
Een mix die niet echt dat briljante hoog heeft maar wel al redelijk in zich heeft is ideaal om te masteren.

Als ik daar een millenia eq op los laat komt het nl ineens tot leven.

Tzelfde geld voor alle gebied mid en laag.

Als er maar balans in zit.

Als je dan ook nog eens rekening houdt met een marge van 2-3-4- dB op de pieken (let op- op de pieken) dan
maak je me helemaal blij.

Sommige normalizen hun tracks en dat slaat helemaal nergens op.
Ik weet dat sommige collega's dat doen of zelfs aanbevelen maar die kun je rustig in het rijtje van onkunde zetten.

Normalizing werd toendertijd gebruikt bij 12bit samples maar voor 16/24 is dat klinklare onzin.
(kweet dat sommige pakketten dat nog steeds hebben zoals wavelab enzo)
 
Normalizen heeft" voor" de mastering geen enkele zin denk ik (misschien erna ook niet). Ik heb gewoonlijk op de multibandcomp zelfs min 3/4 dB af te pegelen om in dezelfde luidsterkte te komen van reeds gemasterde nrs in dezelfde genre muziek.
Loudness op het gehoor he, geen meterkes hè. Ik doe fijnafstellingen altijd bij laag volume, soms ook al eens met een goede headphone als afwisseling, maar daar ga ik geen prat op, enkel als afwisselingsmiddel. Daarna terug op de monitors, ook best niet aan een hoog volume, zeer laag zelfs.

Als er maar balans in zit.

Dat heb ik wel denk ik. Heb dan ook aan mijn laatste nr 3 maand gewerkt, niet allen aan het geluid en de geluiden, ook omdat de compositie etc deze tijd nodig had. Veel effecten enzo 70 keygroups! Maar dat is een ander verhaal.
 
sowieso is werken met een analyzer erbij eigenlijk een must.

in de mastering heb ik er een, maar in de studio nog niet.
kmerk dat ik zo gewend ben naar een analyzer te kijken, als bepaalde dingen gehoormatig moeilijk te bepalen zijn.

het scheelt je ook zoveel tijd.
 
Toch zijn er veel dingen die ik in het Bob Katz boek behandeld worden die ik hier de revu zie passeren. Misschien niet zo specifiek maar wel verhelderend.

Wat ook wel interessant om eens te proberen om een TC finalizer in een FX chain na te bouwen. Daarmee kun je de sterktes en zwaktes van zo'n apparaat ook mee analyseren.
 
Back
Top