Iemand hier met een SU 700??

Mensch-Maschine

:mekanikal:
Lid sinds
26 december 2002
Berichten
670
Locatie
A'dam
hey mensen -

Aangezien de Yamaha su 700 al een tijdje op mijn wishlist stond - besloot ik van de week om eentje te gaan halen (2e hands,prima in orde echter) -

Dit om een echte sampler bij de MPC 2000 xl te hebben die voornamelijk een drumcomputer/sequencer rol heeft. Samplen - dat gaat naarmijn mening veel te omslachtig op dat ding. -

Op de su 700 echter niet! wat een lekker apparaat om je samples in te jagen zeg! enkele pluspunten:

- zuiver geluid
- zuivere effekten/filters (in mijn oren dan..)
- zeer lekker voor live, hoog tweakbaarheids gehaalte)
- geen vervelende presets - dus eindeloos te gebruiken.


ok - maar mijn vraag gaat over het volgende:

Heeft hier iemand de su700 als standalone gebruikt. Dus ook als sequencer en drumcomputer?? Daar is hij namelijk ook voor gemaakt en gezien het gebruiksgemak hoop ik stilletjes om helemaal op de su over te stappen. Dus ook voor drums: maar....

Wellicht doe ik iets verkeerd (ik heb de baby nog maar een paar dagen) - maar als ik de drugeluiden op elke "track"opneem en record - klinkt het echt nergens naar. de sequencer is he-le-maal niet strak. Hij maakt...hoe zal ik het zeggen...rare sprongen met de maat (en dan vooral de hihat) - met andere woorden -

is dit normaal? Is de su 700 gewoon slecht als interne sequencer en moet je hem vooral gebruiken als een sampler om aan de MPC/andere seq, de slaven ?
Indien niet wat kan er aan de hand zijn??

Ik heb namelijk al verschillende quantisize/resolution modes uitgeprobeerd,alsmede de groove timing functie - wat overigens echt wel verbetering bracht - maar nog lang niet goed genoeg.

Hoe stellen jullie de quantisize of die groove timing in als je de su700 als drumcomputer gebruikt?


Heeelp!!!!
 
Re: Iemand hier met een SU 700??

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
Heeft hier iemand de su700 als standalone gebruikt.

ik weet niks van het ding maar weet wel dat speedy J hele live show's doet met alleen twee su700 !
heb dat een keer megemaakt en kan nou niet echt zeggen dat de timing niet goed zat, wat hij met die dingen doet valt je mond gewoon van open.dus het moet ook bij jouw kunnen.

succes.
 
ja - maar het is nog maar de vraag of hij ook met de su700 zijn drums opneemt -


Maar ik vraag me dan uberhaupt af hoe hij zjin set voorbereidt.
Dat hij de nummers aan elkaar merged weet ik wel - gewoon een su700 laten uitfaden in een andere -
maar hoe laad hij dan alle data die hij ergens anders heeft gemaakr in de su 's? Toch maar even de handleiding lezen misschien..

anyway - als iemand mij toch hier even kan helpen - graag
 
Re: Re: Iemand hier met een SU 700??

Re: Re: Iemand hier met een SU 700??

Origineel geplaatst door bass-molecules
ik weet niks van het ding maar weet wel dat speedy J hele live show's doet met alleen twee su700 !
heb dat een keer megemaakt en kan nou niet echt zeggen dat de timing niet goed zat, wat hij met die dingen doet valt je mond gewoon van open.dus het moet ook bij jouw kunnen.

succes.

Heb Speedy J idd ook live meegemaakt een het was helemaal goed. Als je de Q&A met Speedy J erop naleest kun je misschien wel wat ideetjes opdoen https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=3988

Vanaf vraag 11 het live gebeuren.

Suc6

Yawgmoth
 
hmmm -
lekker veel info dat wel - maar ik snap nog steeds niet hoe hij zijn materiaal de su 700 inlaad - doet hij dat gewoon als een sample via de line in kanalen? lijkt me niet toch? dan moet je wel enorm veel geheugen hebben - ale die loops achter elkaar - anyway -

terug komend op mijn sequencer probleem - als iemand me kan helpen - graag!!
 
je kan de quantise functie eens gebruiken als je de patterns intikt
die kan je bijvoorbeeld instellen op 16e nootjes
misschien helpt dat ?
 
< offtopic/bijdehandmodus> Als je al een mpc had, is de su700 misschien niet de beste aanvulling... het is nml. het zelfde concept. Je had beter een yamaha a3000/a4000 kunnen nemen. Die hebben nml kwa sampling veel meer mogelijkheden </offtopic/bijdehandsmods>

Maar goed, ik heb ook zo'n su700, en het concept is erg goed. Naar de verhalen, moet de sequencer juist erg strak zijn, dus ik denk dat je wat verkeerd doet. Wel is het zo dat de su700 juist voor drum en loops gemaakt is. En je kan hem moeilijk extern aansturen. Zelf heb ik er ook nog te weinig mee ge-expirimenteerd, maar vooral in het begin viel me een aantal dingetjes tegen. Hoe sequence je, en als je losse drumhits sequenced, gebruik je dan wel de 4 blauwe pads, en zeker niet de 2 orange aan de linker kant? Deze 2 zijn namelijk alleen voor loops geschikt, en loopt de hele sequence door... een ander punt is dat de sequencer linear is, en niet zoals de mpc pattern-based. M.a.w. hij loopt gewoon door tot part 999, en stopt. Met de scene dingetjes kan je dan heen en weer springen naar stukken loops, etc. Als je de su700 gebruikt, moet je loopjes denken! :)
 
ja - ik gebruik indeed de blauwe pads - die leken me juist geschikt voor de drums.
Ik heb voor de su gekozen vanwegen het feit dat er onboard effekten op zitten - dat je het makkelijk real time kan tweaken en dat ie juist desktop is - dat vind ik lekker werken
 
Origineel geplaatst door maxdox
<

Maar goed, ik heb ook zo'n su700, en het concept is erg goed. Naar de verhalen, moet de sequencer juist erg strak zijn, dus ik denk dat je wat verkeerd doet. Wel is het zo dat de su700 juist voor drum en loops gemaakt is. En je kan hem moeilijk extern aansturen. Zelf heb ik er ook nog te weinig mee ge-expirimenteerd, maar vooral in het begin viel me een aantal dingetjes tegen. Hoe sequence je, en als je losse drumhits sequenced, gebruik je dan wel de 4 blauwe pads, en zeker niet de 2 orange aan de linker kant? Deze 2 zijn namelijk alleen voor loops geschikt, en loopt de hele sequence door... een ander punt is dat de sequencer linear is, en niet zoals de mpc pattern-based. M.a.w. hij loopt gewoon door tot part 999, en stopt. Met de scene dingetjes kan je dan heen en weer springen naar stukken loops, etc. Als je de su700 gebruikt, moet je loopjes denken! :)

Ik weet niet of hij extern moeilijk aan te sturen is - ik heb hem pas 3 dagen en ben eigenlijk nog met de su als standalone bezig geweest zeg maar. A;s dat zo is - ervaar ik het vanzelf snel - Uiteindelijk zal ik een goed stuk equipment vinden dat bij me past - en ik denk dat ik nog eens dieper in de manual in moet duiken - het kan gewoonniet dat de drums zo schraal onstrak klinken.
Ik denk dat je met "scene" opmerking - de "markers"bedoelde - scenes zijn toch alleen voor knopinstellingen - of heb ik het verkeerd?
 
helemaal op de su700 overstappen is niet zo'n goed iedee
ik heb het hier al vaker uitgelegd dus ik ga niet op datails in
maar het komt er op neer dat de su700 niet af is en Yamaha de hem niet verder ontwikkelt.

het concept van de su700 is erg goed, het sprak mij eerst ook erg aan
alleen was ik er snel achter dat het niet meer dan een leuk speeltje of sidekick is.

btw... speedy j heeft er ook een mpc bij live.
 
..nou - lekker dan :)
Een leuk speeltje of een side kick. Ik zal rapporteren ovenr mijn vorderingen -

als iemand ook antwoord weet op mijn probleem - hoor ik dat uiteraard nog steeds graag
 
Origineel geplaatst door Mensch-Maschine

Ik denk dat je met "scene" opmerking - de "markers"bedoelde - scenes zijn toch alleen voor knopinstellingen - of heb ik het verkeerd?

Ja klopt; de markers zijn om te springen in je sequence, en de scenes om naar mute/knop instellingen te springen. Beide, vooral de scenes, maken het mogelijk om maar met een aantal loopjes, wicked en creatief muziek te maken.
Mijn commentaar op de su700 is trouwens niet negatief, want als looptool en live tweak doos is het ding geweldig. Hij is eigelijk ook alleen standalone (wel met natuurlijk externe clock) te gebruiken, daarvoor is hij ontworpen. En ik snap bounce's kritiek wel, maar toch is de su700 méér als speelgoed! Ik vind het nog steeds een tof ding. Secret Cinema gebruikt trouwens óók 2 su700's!

PS: je kan de line in gebruiken, maar als je de 8 out expansie hebt, ook de digitale in; verder is er ook scsi, die werkt traag, maar wel handig om loopjes in te pleuren. Geheugen uitbreiden kan ook redelijk makkelijk, volgens mij gewoon standaard edo ram (64mb max).
 
..iemand had het net over dat iem moeilijk extern (dus bijv vanaf de mpc) moeilijk aan te sturen is - ik ga dat vanavond bij thuiskomst maar eens uitproberen - heeft iemand er ervaring mee?
 
Re: Iemand hier met een SU 700??

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
Dit om een echte sampler bij de MPC 2000 xl te hebben die voornamelijk een drumcomputer/sequencer rol heeft.

Ermmm... SU700, een echte sampler?
Dat is toch gewoon maar een phrase sampler?

Als je een "echte" sampler wil, zoek dan misschien beter naar een Yamaha A-XXXX of Akai S-XXXX.
 
Re: Re: Iemand hier met een SU 700??

Re: Re: Iemand hier met een SU 700??

Origineel geplaatst door oli303
Ermmm... SU700, een echte sampler?
Dat is toch gewoon maar een phrase sampler?

Als je een "echte" sampler wil, zoek dan misschien beter naar een Yamaha A-XXXX of Akai S-XXXX.


prima, dude

bedankt voor je reactie - en nu je argumentatie?

waarom vindt JIJ dat ik a-? of s-? beter had moeten halen?
 
Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
..iemand had het net over dat iem moeilijk extern (dus bijv vanaf de mpc) moeilijk aan te sturen is - ik ga dat vanavond bij thuiskomst maar eens uitproberen - heeft iemand er ervaring mee?

Hallo, De SU700 was mijn eerste "echte" sampler/apparaat (had toen eerst een DJX gekocht wat echt een miskoop was voor mij)
Daarna de RM1X gekocht, met het idee om de SU700 aan te sturen met de RM1X, uiteindelijk werkt dit niet lekker voor mij vanwege slechte MIDI implementatie, maar wat wel lekker werkt is het volgende:

-Je maakt drum pattern op de pc, sla hem op als midi en laadt hem in de RM1X, of maak de pattern gewoon op de RM1X natuurlijk.
-Slave de SU700 aan de RM1X, sync ze. (zodat de SU700 gelijk begint met opnemen als je op play drukt op de RM1X)
-Laad bijv. een kick (via floppy,audio-in, whatever) op een blauwe pad. stel deze in op midi recieve kanaal 1
-Op je RM1X stel je je pattern die je in de SU700 wil inladen ook op 1 (duh!)
-op de SU700 zet je quantice op een zo klein mogelijke waarde, zodat hij ze toch "strak" zet met zijn eigen timing maar niet het ritme van de pattern aanpast.
-druk op record op de su700, druk op play op de rm1x zodat het opnemen begint. Et Voila! een strakke bas
-(je moet natuurlijk wel op de SU700 de goede loop lengte instellen enzo....)

Ja als je geen RM1X hebt doe je het gewoon op de PC, dit werkt voor mij altijd goed. Ik vind de SU700 ondanks zijn "tekortkomingen" een vet apparaat met een mooi geluid. Maarja das mijn mening.

Overigens is het voor simpele ritmes net zo makkelijk om het live in te spelen. Vergeet dan niet van te voren de release voluit te zetten. Anders kapt hij de kick/snare af zodra je de pad weer loslaat. (logisch, maar klinkt heel hakkerig)

Ik hoop dat je hier wat aan heb gehad, :)
 
Je kan ook gewoon een loop/drumloop als aiff formaat saven in bijvoorbeeld soundforge en dan in laden in de su werkt ook...................
 
Origineel geplaatst door Jur
Je kan ook gewoon een loop/drumloop als aiff formaat saven in bijvoorbeeld soundforge en dan in laden in de su werkt ook...................

dat vind ik op zich wel een tekort koming van de su - hij leest alleen aiff!
 
Origineel geplaatst door Jur
Je kan ook gewoon een loop/drumloop als aiff formaat saven in bijvoorbeeld soundforge en dan in laden in de su werkt ook...................

Klopt, maar de SU700 heeft 4*2 loop pads, hier gooi je een loop in en klaar.
Er zijn echter ook 4*4 drum pads, die je gewoon kunt/moet "bespelen" hier gooi je dus één snare sample in en die ga je vervolgens sequencen zoals jij dat wil. Met de loop methode kun je dit dus niet. En vergeet niet dat een 16 maats loopje met alleen een snare veel meer ruimte in belsag neemt (geheugen=laadtijd, die is al heel langzaam) dan een enkele snare die je dan sequenced! Ook het rollen van de snare is makkelijker als hij op een drum pad staat.
 
Back
Top