Bouwverslag Ucapps SidSyntheziser

ik vind het knap . ik hoop voor je dat hij werkt !
 
A JOEPIE DE POEPIE! :geslaagd:

De sid is tot leven gekomen! :D
Ik heb een usb-midi converter kunnen lenen en toen kon ik zonder problemen het OS laden.
Het lag dus toch aan de midipoort van mijn (terrortec) geluidskaart. En niet aan mijn soldeerkunsten. ;)

Ik heb alleen het idee dat het filter niet helemaal reageert zoals het zou moeten doen, maar misschien zie ik een instelling over het hoofd. Er bestaat ook een kans dat er andere condensatoren in moeten ivm verschillende revisies.

Ik heb nu 3 Sid chips getest en er zit aardig wat klankverschil in onderling...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
loike mp3 demo :)

de originele SID heeft van zichzelf alleen een standaard VCA ENV... de PITCH env en VCF env moet je er ook nog 'omheen' bouwen dus...

De mbhp sid heeft 6 LFO's en 2 envelopes (+ die van de VCA). Die zitten in de software ingebakken.
Ik ben nu de SID met een gratis java syntheditor aan editen: screenshot.
Alle envelopes en lfo's hebben een 'depth' parameter. En in de modulation matrix hang je ze aan een parameter. Werkt echt perfect! :)
 
Origineel geplaatst door OnAcid
De mbhp sid heeft 6 LFO's en 2 envelopes (+ die van de VCA). Die zitten in de software ingebakken.
Ik ben nu de SID met een gratis java syntheditor aan editen: screenshot.
Alle envelopes en lfo's hebben een 'depth' parameter. En in de modulation matrix hang je ze aan een parameter. Werkt echt perfect! :)
zeer interesant! ik ben heel benieuwd straks hoe die in zijn volle glorie klinken zal
mega.gif
 
Origineel geplaatst door 6 trak
mega.gif


Eh.....6 trak......die koning van jou krijgt nog eens een lamme klauw....vanavond.....:D

ff niet schaken met die knakker (z'n linkerhand) :D

:biertje: :biertje: :biertje:
 
For the records: the SID's which I own:


1 * MOS 6581 CBM / 3183 (perfect sound, warm filters)

1* MOS 6581 CBM / 2584 (perfect sound, low signal-noise ratio, warm filters)

1* MOS 6581 CBM / 4084 (distorted sound, but nice for fat leads, used in mbsid_demo8.mp3)

1* MOS 8580R5 / 3389 25 (see below)

1* CSG 8580R5 / 4388 25 (see below)

4* CSG 8580R5 / 5092 25 (perfect sound, very high signal-noise ratio, fat filters, see mbsid_v1_5_filter.mp3)
 
Ik heb net mijn C64 opgesnort, opengeschroefd en vond er een MOS 8580R5 / 3987 25 in, alleen is er weinig info over te vinden.
 
Origineel geplaatst door donbrasco
Ik heb net mijn C64 opgesnort, opengeschroefd en vond er een MOS 8580R5 / 3987 25 in, alleen is er weinig info over te vinden.

ik heb van beide sid varianten uitgebreide documenten als je wilt pb maar dan mail ik ze wel op een of andere manier voor je
 
op chips staat altijd de productie datum, ander nummer wil dus niet zeggen ander type. Bijvoorbeeld 2584 betekent geproduceerd in week 25 in 1984. Dit is redelijk standaard in de ic wereld.
Er zullen in de tussen tijd wel een aantal aanpassingen geweest zijn, maar dat is waarschijnlijk niet zo makkelijk terug te vinden. Kennelijk hadden ze het productieproces van de 8580 beter onder controle
 
Hoppakee, de sid klinkt nu als een klok! :)
In de sid applicatie staat standaard een fix voor het filter van de 8580's aan. Aangezien ik een 6581 heb, moest ik deze uitschakelen. Het filter werk nu prima.

In bestand main.asm: #define CBM8580_FILTER_FIX op '0' zetten
Bestanden compileren
Converteren naar sysex
Uploaden via midi en gaan met die banaan. :)

Ik heb er ook nog een geheugenchip (bankstick) aan gesoldeerd, ik kan nu 128 patches opslaan (1 intern). Ik moet alleen even uitzoeken hoe de program changes werken.
 
als dit het bakje is dat ik denk, dan ben ik al vaak naar de site geweest.
dit is een beestje om U tegen te zeggen en de ganse living onder te kwijlen.
Ik kon een partij nieuwe commodore's kopen, maar heb het niet gedaan.
die dingen zaten nog in de originele doos en waren er nooit uitgeweest (!!!!) en waren
compleet met scherm en al. ik kreeg het niet over mijn hart om tien euro te besteden
aan zo'n gloednieuwe c64 en dan het muziekhart er uit te rippen =( =( =(

dus ja...
wie weet begin ik hier ook ooit nog eens aan. eerst met wa kameraden oscillators monteren
en andere gekke dingen monteren ;)


ooh ja, schitterend werk onacid!!
ik ben blij voor je, je zal hier nog serieus wat plezier aan bleleven ;)

greetz

cloudy

:okdan:
 
ook loik
dus.gif


grappig is dat je af en toe kleine tikjes hoort van bepaalde registers die open en dicht 'slaan'... en bij extreem hoge tonen hoor je die 'grain' lekker opkomen.... allemaal karakteristieken van de SID nutuulk :)
en hoe zat het ook alweer met de DC-offset van een SID wave? die was volgens mij niet exact ge-centered als ik het goed heb...

acid64logo7.gif
:D
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top