E-licktronic Yocto (TR-808 clone)

Precies dat begrijp ik zeker en wat je zegt: steeds een instrumenets bouwen en die te testen. Maar aangezien je schemas hebt, is mijn vraag daar meer op als je gewoon egt goed die schemas volgt en goed de tijd neemt en controleert wat je doet voor dat je hem iets soldeert moet het tog gewoon het zelfde wezen als een wille keurig tekst over te type zeg maar ;)

Uiteraard maar met het toenemen van het aantal componenten neemt de kans op fouten ook toe. Dus ik denk als je precies werkt en de tijd neemt het wel te doen moet zijn.
 
Precies dat begrijp ik zeker en wat je zegt: steeds een instrumenets bouwen en die te testen. Maar aangezien je schemas hebt, is mijn vraag daar meer op als je gewoon egt goed die schemas volgt en goed de tijd neemt en controleert wat je doet voor dat je hem iets soldeert moet het tog gewoon het zelfde wezen als een wille keurig tekst over te type zeg maar ;)

Was bij mij ook m'n eerste echte DIY project. Voordien veel kabeltjes gesoldeerd maar qua electronica nooit meer als'n simpel Velleman kitje. Als je de building guide op de site van e-lick mooi volgt, en je tijd neemt om elk componentje juist te zetten komt het wel goed. Ik had 1 IC socket omgekeerd gemonteerd, dus de IC die erin ging zat ook omgekeerd. Gewoon omgedraaid en alles werkte. Een oscilloscoop, een goeie multimeter en een degelijk soldeerstation zijn echter wel een aanrader!
 
Was bij mij ook m'n eerste echte DIY project. Voordien veel kabeltjes gesoldeerd maar qua electronica nooit meer als'n simpel Velleman kitje....
Een oscilloscoop, een goeie multimeter en een degelijk soldeerstation zijn echter wel een aanrader!
Welke beginneling heeft nou een oscilloscoop staan :?
 
Is die oscilloscoop echt nodig? Zoja wat is een goed ding, staan Zoveel soorten op internet en kosten van 100 tot wel 1000 euro's ,

Goed soldeer station heb ik wel, multi meter ook.
Vraag me me wel hoe een dikke pint jullie gebruiken op de soldeer bout en hoe dik soldeer tin?
 
Is die oscilloscoop echt nodig? Zoja wat is een goed ding, staan Zoveel soorten op internet en kosten van 100 tot wel 1000 euro's ,

Goed soldeer station heb ik wel, multi meter ook.
Vraag me me wel hoe een dikke pint jullie gebruiken op de soldeer bout en hoe dik soldeer tin?

Souncard scope en/of afstellen op gehoor
En een hele dikke pint :mega:
 
Een oscilliscoop is ook maar zo goed als de calibratie.. De oudjes op marktplaats zijn waarschijnlijk in de jaren 70 voor het laatst gecalibreerd.. :D
Niet dat het dan niet werkt, maar de waarden op je schermpje zijn dan wel anders dan de knoppen aangeven. Kan onhandig zijn als je echt precies wil zijn.
 
Een oscilliscoop is ook maar zo goed als de calibratie.. De oudjes op marktplaats zijn waarschijnlijk in de jaren 70 voor het laatst gecalibreerd.. :D
Niet dat het dan niet werkt, maar de waarden op je schermpje zijn dan wel anders dan de knoppen aangeven. Kan onhandig zijn als je echt precies wil zijn.

Je kan een oscilloscoop ook calibreren. Heb je wel een oscilloscoop voor nodig. :)
 
Ik ga trouwens alle weestanden in de kit van mij vervangen voor 1% metaal film.
Hiervoor gebruik ik de 0204 LR series van TE connectivity ... Deze zijn 3,5mm lang en passen gewoon plat op de print ipv rechtop. Lijkt me wat overzichtelijker en makkelijker te solderen.

oh dat valt wel mee, is enkel handig als je alle weerstanden in 1x bestukt, dan leg je er iets op en draai je het om
als je voice per voice werkt is het handiger rechtop, je soldeert dan telkens 1 'been' aan de componentzijde

de 808 zelf gebruikt ook geen metaalfilm 1% :geslaagd:
 
de 808 zelf gebruikt ook geen metaalfilm 1% :geslaagd:

De metaalfilm weerstanden waren in de jaren 80 denk ik duurder dan het personeel dat ze achteraf moest testen....
Zo op het forum van e-clicktronic te lezen kan een goed gebouwde yocto beter klinken dan een originele 808 als hij dichter in de buurt komt van de specs. Wat me ook op is gevallen in mijn kit en op het forum van de yocto is dat alle onderdelen in de kit echt van een belabberd goedkope kwaliteit zijn. Er wordt ook geadviseerd om de condensators op te waarderen.

Ik wil inderdaad eerst alle weerstanden van alle modules solderen en dan de rest per stem.
 
Zo op het forum van e-clicktronic te lezen kan een goed gebouwde yocto beter klinken dan een originele 808 als hij dichter in de buurt komt van de specs.

Specs qua klank worden in de meeste gevallen waarschijnlijk gemeten en dan opgeschreven allesziijnde specs.
Als je een term als beter gebruikt moet je natuurlijk ook je definitie van 'beter' geven. Nu staat er niks...
Een 808 klinkt zoals ie klinkt. Een kloon komt daar in de buurt van of niet. Een kloon klinkt nooit 'beter' dan het origineel want dan klinkt ie anders. Of jij dit mooier vind is een tweede.
 
Een oscilliscoop is ook maar zo goed als de calibratie.. De oudjes op marktplaats zijn waarschijnlijk in de jaren 70 voor het laatst gecalibreerd.. :D
Niet dat het dan niet werkt, maar de waarden op je schermpje zijn dan wel anders dan de knoppen aangeven. Kan onhandig zijn als je echt precies wil zijn.

Scope hoeft niet zo nodig gecalibreerd te zijn, je gaat op je scoop toch geen spanningen of frequenties meten, scoop is eigelijk gewoon plaatjes kijken.
Voor audio enzo heb je niet zo'n dure scoop nodig, tot 10Mhz is genoeg, memory is wel leuk, voor EG's bv.
 
Hey ik heb het ook maar van horen zeggen maar ik kan me er wel wat bij voorstellen...

Ik bedoel de specs van het circuit. Als je meerdere 808's hebt gehoord weet je dat een 808 niet klinkt zoals ie klinkt. Daar zit nogal wat verschil tussen. Dat zal ook met de leeftijd te maken hebben.
Met beter bedoel ik dingen als een diepe kick. Een harde scherpe snare. (Mijn beide 808's hadden nogal last van doffe kartonnen doos geluid)
 
Back
Top