Toetsenisten: meest gebruikte instrument in band?

Nicee !

Ooit begin ik nog wel eens een Metal/indie / rock band , maar mits ik het nodige talent mis op zelf nummers te schrijven waar de toetsenist (ik dus :P ) iets te doen heeft , zal dat nog even moeten wachten.. Kunnen altyd nog wat covers spelen maar metallica coveren met toetsen is niet echt evident denk ik (spijtig =( ). Of : Iemand ideeën? :engel:
 
Hee gave treath dit, beetje stoffig maar toch.

In wat voor band speel je:
Prograssieve metal band, niet alla dream theater maar veel waziger.

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen):

Roland XV3080 (met vocal en orchestral board)
Oberheim matrix 1000
Spectral Audio Neptune
Akai S3000XL
Kawai K1r
diverse effecten
Korg poly 61
Om dit aan te sturen gebruik ik een Oberheim MC2000, wat ik echt een geweldige midi controller vindt.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk
Ik gebruik de Roland voor sounds zoals piano, strijkers, orgeltjes enzovoort.
Uit de oberheim haal ik voornamelijk brass, en nog wat string achtige dingen.
De spectral gebruik ik voornamelijk om weirde sounds mee te maken, en soms voor leads.
De kawai voor lofi piano en orgel(kan soms echt erg lekker klinken)
De poly voor wat bassen, leads en pads, overgens zit deze niet echt vast in mn setup, mn 19" is echt de standaart die altijd meegaat.
De Akai gebruik ik niet veel, samplen is niet mijn ding, maar hij blijft in et rek hangen voor een house kick en wat stemmen.

Wat zou je willen veranderen aan je setup
Tja niet echt veel ik zal er wel een echt analoog monster bij willen hebben zoals een prophet 5 maar ik hou er niet zo van om met meer als 2 toetsenboarden op te treden, podium zijn toch al vaak zo krap en ik zo groot :). maja ik denk dat ik ook continue bang zou zijn dat er iets overheen valt of weet ik veel wat. Nee eigenlijk ben ik best tevreden met mn setupje
 
Origineel geplaatst door Control
Nicee !

Ooit begin ik nog wel eens een Metal/indie / rock band , maar mits ik het nodige talent mis op zelf nummers te schrijven waar de toetsenist (ik dus :P ) iets te doen heeft , zal dat nog even moeten wachten.. Kunnen altyd nog wat covers spelen maar metallica coveren met toetsen is niet echt evident denk ik (spijtig =( ). Of : Iemand ideeën? :engel:

Kan best hoor metellica spelen met toetsenist, dream theater heeft heel master of puppets gecovert met 1 toetsenist en 1 gitarist. Kun je vast wel ergens downloaden. En ook is naar s&m luisteren, kan je er flink wat bombarstme erdoorheen gooien. Maar waarom zou je metellica willen coveren, er zijn zat goede(beter) metal bands met een toetsenist.
 
Ik vind metallica iets hebben hun nummers zijn relatief 'hard' maar toch nog 'melodisch' in tegenstelling tot andere metalbands die gwn brullen en schreeuwen , daarom spreekt metallica mij meer aan...

Bedankt , zal even zoeken naar dat stuk dat dream theater gecovered heeft ;)
 
er zijn zat goede(beter) metal bands met een toetsenist.

Voorbeeldjes? :)
 
Dat is heel persoonlijk natuurlijk, wat voor metal trekt je precies? zelf houdt ik vooral van de speed/powermetal, bands als stratovarius en sonata arctica. verder metalbands met toetsenist? children of bodom, dimmu borgir, dragonforce, finntrol, graveworm, kamelot, nightwish, norther, pain of salvation, planet x, rhapsody, en ongetwijfeld veel meer.

of ze beter zijn? zelf beoordelen;)
 
Symphony X (met briljant toetsenist)
Nevermore (geen toetsenist maar wel echt uber vet, spelen metellica er op elk front vierkant uit, luister is naar nummers als Born)
Opeth (okee gegrunth maar als je daar doorheen weet te kijken erg sterk en ook veel clean zang)
Soilwork
Dream Theater (okee geen geweldige zang maar albums als images and words zijn toch wel ongeevenaart)
Pain of Salvation (briljant simpelweg)
Evergray(melodieus hard en toetsen)
Stripping Young Lad(okee mischien een beetje over de top)
oh en ik ziet nu dat er al een antwoord is met alle bands die ik nog wou gaan noemen
 
Leuk draadje!

Ik speel in een top-100 band Nicky's Pride. Van Bauer tot Anouk en RHCP.

Mijn Setup:

- Kurzweil PC2 met orchestral board (76 toetsen half gewogen)
Voor piano's (van basic tot erg bright/chorus), rhodes, FM-piano's, strings, percussie.
met PC2Manager en de FM klanken van DLNsound bijna een volledige Kurzweil!

- Kurzweil K2661 (5 octaven)
Voor blazers, strings, accordion
met veel eigen samples van vorige synths (D50, U20) en een aantal synth klanken.

- Apple iBook voor de B4 en backing tracks
De B4 'hangt' in Bidule en daarmee trigger ik ook 4 sporen audioplayers voor de backingtrack met click-track.
De laptop hangt via midi aan de K2661. Die gebruik ik om de backingtracks te starten en de B4 te bespelen. (backing tracks alleen bij een paar onspeelbare nummers)

- Mixen via de Motu Ultralite die ook meteen de Midi-interface is en geluidskaart voor mijn iBook. Hiermee kan ik een toetsenmix samenstellen, een klick-track maken en een koptelefoonmix maken.

- Monitoring: Ik monitor in-ear via een Shure E2 met aangegoten oorstukjes. De Ultralite gebruik ik als koptelefoonversterker. Waarbij ik een een mix (zonder toetsen) vanuit de hoofdmengtafel krijg.

We spelen allemaal in-ear en doen ons eigen geluid (de bassist heeft de zaalmix op mijn in-ear en checkt af en toe in de zaal)

Wat ik mis is een cutting-through rock piano en de snelle leslie van de B4 is een beetje ranzig. Voor de rest heb ik alles wat ik wil. Binnen 10 minuten opgesteld en binnen 5 minuten weg. Ik kan alles met twee keer lopen in en uit mijn auto krijgen.
Misschien ga ik nog voor een Kurzweil PC3 als er ook een 76 toetsen uitvoering gaat komen.
 
In wat voor band speel je?
Ik speel in een praise/ worship band.

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Ik speel op een Roland RD-170 stage piano, en heb een Roland XV-2020 in m'n rackje hangen.
Soms heb ik daar ook een simpel MIDI controllertje aanhangen (5 octaafjes) voor de Hammond/ harmonica dingetjes.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Eigenlijk haal ik alles uit de XV-2020. Eigenlijk heb ik de RD gedegradeerd tot MIDI keyboard.
Ik gebruik vooral Grand piano, Rock piano, Rhodes (wulitzer), standaard Strings, wat leuke pads hier en daar; en soms dus een hammond, harmonica sound.

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Ik vind Roland pianotjes best lekker in een band mix (iig beter dan een Yamaha pianosound). Maar ik zit wel heel erg te kijken naar een Kurzweil. Bijvoorbeeld een PC2X ofzo (moet zeker 88 toetsen (zwaar) gewogen zijn.) Iemand anders nog ideeën?
Wat ik natuurlijk ook kan doen is er nog een module bij kopen en een los gewogen MIDI klavier bij doen. Maar daar ken ik helemaal niets in.
Dus als iemand daar nog tips over heeft!?


Oja, ik zou ook graag mijn huidige standaard midi-merger vervangen door een standalone midi-merger met USB zodat ik met 1 USB kabel al m'n midi in en out naar m'n PC/MAC kan lussen.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Control
Ik vind metallica iets hebben hun nummers zijn relatief 'hard' maar toch nog 'melodisch' in tegenstelling tot andere metalbands die gwn brullen en schreeuwen , daarom spreekt metallica mij meer aan...

Bedankt , zal even zoeken naar dat stuk dat dream theater gecovered heeft ;)

weeige halfzacht gekookte eitjes muziek
 
Here goes...

In wat voor band speel je?

'k Ben zelf al 'n aantal jaren toetsenist, bij gelegenheid / aanvraag maar ook in m'n Pop & Rock Coverband Garden Of Eden .

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)

Na een hele tijd met software gewerkt te hebben (V-Stack met daarop Steinberg The Grand, Spectrasonics Atmosphere, Native Instruments B4) in combinatie met een halfgewogen masterkeyboard (Studiologic VMK-88 ), ben'k toch overgestapt naar 1 allrounder die zowel vooruitgang zou betekenen in gebruiksgemak als stabiliteit, flexibiliteit en klank: de Nord Stage 88...
Als controller voor de tweede layer gebruik ik m'n Studiologic masterkeyboard via MIDI (halfgewogen speelt namelijk fijner bij Hammond-slides etc.). Ook handig dat ik hierop nog 4 extra assignable footcontrollers kan aansluiten.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?

- Piano (met enige modificaties: split op't 4de octaaf, high eq boost + 5 dB)
- B3 (888841113, keyclick 10, drive 4, high eq boost + 2,5 dB)
- Fender Rhodes Mk IV (chorus + ampsim)
- Synth voor achtergrondpads maar ook vette leads / bas (met de nieuwe Overdrive in OS Update 2.26)

Wat zou je willen veranderen aan je setup?

- Graag nog een VA synth erbij, iets in de aard van een Nord Lead / Nord Wave (liefst rackformaat), of een Virus. Dit ter uitbreiding van de 16-stemmige polyfonie van de Stage-synth, om dieper in synthese te duiken en net iets vettere pads en leads te toveren. De capaciteiten van de Nord Wave spreken me wel erg aan, maar het wordt nog even wachten.
- Stereo wireless in-ear monitorsysteem (nog net niet zo onbetaalbaar als een geluidsman die't eens wél goed voor mekaar krijgt)
- Tweede footcontroller (o.w.v. uitgebreidere morphingmogelijkheden)
 
In wat voor band speel je?
Een James Brown cover band (website)

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Live neem ik mee: een Hammond Xk1 (70% van de nummers), een clavinet D6 (25%), en een Wurlitzer 200 (1 nummer). Die laatste neem ik alleen mee bij de grote optredens.


Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Euh, de sounds die uit de keyboards komen. De Wurlitzer gaat door een Line 6 PodXT, de Clav door een Snarling Dogs Wah pedaal.


Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Mijn eigen handigheid met de Hammond is nog niet optimaal.
 
En voor mijn tweede bandje:

In wat voor band speel je?
Fusion trio (bas, toesten, drums), binnenkort kwartet (gitarist)

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Nord Stage (voor de Rhodes klanken), Yamaha Ex5 & An1x voor diverse synth klanken.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Rhodes, leads, pads.


Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Het is dat mijn Rhodes te zwaar is, anders zo de Nord Stage vervangen worden door mijn Rhodes 73.
 
@ De kerel van The FoolZ: Zappa fan? Way to go :) Heb gister nog The Grand Wazoo op de kop getikt. Prachtplaatje ;)
@ PietjePieter: DT fan? Way to go :)

In wat voor band speel je?
Ik speel in de band Tension Army, progressive random rock. Ik verwacht niet vreselijk lang in die band te blijven, er komen nu meningsverschillen. Drummer en gitarist willen de punk/progressive kant uit en de bassist en ik de progressive jazz rock kant.

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Een CME UF8 midi controller, met een kickass laptop, met een kickass kut geluidskaart. Daarbij de host Brainspawn's forte voor de nodige program changes zoals die in de progressieve muziek toch wel belangrijk zijn.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Veel percussive melodic geluidjes ala Rudess, ook veel orkest, piano, orgel (kerk }:| 8o) )
En de nodige rare synth geluiden.

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Een 2e midicontroller. Liefst klein, goedkoop en sustain ingang (voor programchange)
Ik zou graag een goede geluidskaart willen. Waarschijnlijk draait het uit op zo'n externe firewire of usb interface. Als iemand nog tips heeft welke ik moet pakken. Ze zijn meer dan welkom.
 
Ik zou graag een goede geluidskaart willen. Waarschijnlijk draait het uit op zo'n externe firewire of usb interface. Als iemand nog tips heeft welke ik moet pakken. Ze zijn meer dan welkom.

Net enkele dagen geleden de FA-101 van Edirol aangeschaft voor 428€ .. Die werkt met softsynths -samplers als een juweeltje op mijn DualCore 1.86Ghz - 1024Ram .. Kleine broer is de FA-66 voor ca. 280€ .. Deze heeft gewoon minder in- en uitgangen.


In wat voor band speel je?
Lost&Found: Coverband met brede waaier aan nummers (60's tot 90's), ook enkele eigen nummers. Ben pas enkele maanden lid van deze 10 jaar oude band en amuzeer me rot!! Neem anders een kijkje op http://www.aerbeydt.net

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Roland RD-150
Casio WK-3000 (echt waar, live!!)
Roland VK-8M orgelmodule
** maar nu stap ik dus over op laptop + midi controller. De VK-8M blijft wel dienst doen

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Rock piano op de RD
Sweet sweet organ op de VK-8M
Blazers en wat inééngeflanste synths op de Casio
** maar nu veeeeel meer mogelijkheden met de laptop!!!

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Een deftige midi controller. Ik zal nu de Casio gebruiken als controller, maar die heeft enkel een 76 toetsen en een pitchwheel. Geen modulator wheel, wel een knop die modulation op 100% zet, wel k%t.. Momenteel geen $$ om dinges aan te schaffen dus nog genoeg tijd om rond te kijken op dit forum naar tips over wat ik best aankoop. Dus tips zijn welkom :)
 
In wat voor band speel je?
Metalband (symfonisch als in Nightwish/After Forever)

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Op dit moment alleen Motif ES7. Ik heb op dit moment nog wel een midicontroller (ax7) en een Yamaha PSR 530 die ik niet weg wil doen omdat ik daar aan gehecht ben, maar daar speel ik eigenlijk nooit mee.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
piano, strings, bells (en meer cp), pads

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Ik zou nog iets willen om de Motif aan te vullen. (2 synths speelt makkelijker, en 'n ultimate stand met één synth staat natuurlijk niet true) Ik ben vanwege mijn muziekgenre niet echt geïnteresseerd in analoge synths, maar om er nou nóg een rompler á Triton/Karma/Fantom naast te zetten... beetje dubbelop denk ik.

Misschien een goedkopere oplossing, in de vorm van een xp50/80 voor wat stringpartijen.
 
In wat voor band speel je?
Classic Rock coverband - we werken aan eigen werk.
Voor demo's: www.vanbeukenstein.nl

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
JV1080 met 4 expansion boards, Waldorf Q keyboard en MultiMoog synth

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Orgel, pads, leads

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Beter orgel, extra lead synth (Mini/Voyager)
 
ik speel in een rock/pop/funk/blues/jazz band.
kspeel met een yamaha psr 1500, een emu,een een hammond module
 
In wat voor band speel je?
Rock / gitaarpop / Studio Brussel-achtige band Gabriel's False
Af en toe eens invallen bij allround coverbands


Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Roland RD 700sx, Korg TR61 met sample module
In het repetitiehok laat ik mijn oude RD-100 staan om minder te hoeven sleuren.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Grand RD, drawbars, pads, strings

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Het gewicht ervan en een auto met een grotere koffer dan mijn aftandse fiesta 8)

Ik heb nog bijlange niet alle mogelijkheden van deze 2 instrumenten benut, dus voorlopig geen nieuwe keys voor mij ...
Misschien wil ik wel nog een accordeon.

Grtz,
Kris.
 
In wat voor band speel je?
Metalband (www.elexorien.com)


Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Alleen een Korg Triton en een midi keyboardje om mee rond te rennen :)

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Orkestzooi, piano, lead, strings

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Niets :) bevalt me wel zo.
 
Back
Top