Toetsenisten: meest gebruikte instrument in band?

Origineel geplaatst door flixz


hammondbox.jpg


:halleluja :halleluja :halleluja

Daar hou ik van!!!
 
Re: Toetsenisten: meest gebruikte instrument in band?

In wat voor band speel je?
Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Wat zou je willen veranderen aan je setup?


Ik speel in een 6-koppige pop/rock coverband genaamd Glowze.
Op het podium gebruik ik Korg Trinity en Korg 01/w.

Vaak komen de orgeltjes en piano's van de trinity. Verder heb ik geen specifieke sounds die ik steeds gebruik. Ik bekijk steeds per song welke geluiden erbij passen. Uiteraard komen in de genre vooral piano's orgels en strings voor. Ik gebruik ook redelijk veel layers en splits om zo dicht mogelijk in de buurt van de originele klank te komen, dat kan zo lekker met die synths :)

Ik zou graag een synth er bij willen hebben met een goede pianoklank (die korg piano's....zucht), en minstens zoveel mogelijkheden als de trinity. De X6/7/8 van Roland lijkt me wel wat.
 
In wat voor band speel je?

Ik speel in een soulband genaamd "The Souldrifters" en een pop/rock bandje "Pay Daze"

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)

Op dit moment een Hammond XB2 (zelfbouw leslie in aantocht) en een Yamaha Cs1X

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?

Wurlitzer en piano(die laatste helaas niet zo geweldig in de cs1x) ook her en der wat vagere synthsounds, orgel lekker oversturen en klaar.

Wat zou je willen veranderen aan je setup?

Ik zit te denken over een Nord Modular 8)
 
het meest gebruikte instrument?


hhhmmm..........IK weet het!

Het is een Stemvork!!!!

Omdat de meeste van ons hier stiekum na het zien van IDOLS in de Douche ,,professioneel" mee willen brullen!


8o) :D
 
live rig

live rig

Mannen,

Tijd om me effe voor te stellen: Rudi is de naam, nick "keys31" een overblijfsel uit de IRC tijd zullen we maar zeggen.
Ik volg het forum al een tijdje van afstand....nuttige discussies worden er gevoerd inderdaad!

Ik speel in enkele bands, waaronder een Thin Lizzy tribute en een Status Quo tribute, van dik hout zaagt men planken dus. Verder her en der wat meer commerciële projectjes. Gear op dit moment een good old SY99, good old M1 om een Alesis S4 aan te sturen. Ben ook erg blij met de Hughes & Kettner Rotosphere, die Hammond en Rhodes sounds toch echt de nodige ballen meegeeft.

Op mijn verlanglijstje staat nog een EX5 i.p.v. de SY99 (vrij logisch), en een Nord Electro voor overduidelijke redenen. Op rack en midi gebied nog vooral experimenterende.....

Ik vraag me af hoe jullie collega's live te werk gaan qua switchen van sounds etc...doen jullie alles handmatig? Hoe schakelen jullie tussen diverse sounds op zeg maar twee planken en een module? Er zijn veel mogelijkheden lijkt me, welke verkiezen jullie en waarom? Ik heb een goeie rackmixer, eigen rack-DI's, patchbay etc....nu nog een goeie snake van rack naar statief, en daar komt dus ook de factor MIDI kijken. Heeft iemand (goeie?) ervaringen met het programmeren van MIDI-floorboards? Input graag...
 
Ik gebruik mijn S90 als mastersynth. Als ik een patch in mastermode selecteer dan schakelen al mijn vier synths naar de goede patch. En ook mijn patchbay wordt ermee aangestuurd (Roland A880 met kanaal 16 voor control messages). De meeste van onze nummers hebben twee of drie van die masterpatches nodig. Zorgen dat ik geen gaten krijgt in mijn spel of het geluid van de synth (als ik van patch wissel) is dan alleen een kwestie van handig mijn geluiden verdelen over mijn synths. Als ik zou willen zou ik het wisselen van masterpatch trouwens ook kunnen doen d.m.v. een sustainpedaal aan mijn S90 (zo ingesteld dat de S90 één patch verder bladert als ik 'm indruk), maar ik heb al genoeg pedalen om me heen en dat is nu niet nodig, dus ik doe het gewoon nog handmatig.

Oh ja, update:
Huidige setup: Yamaha S90 - Roland XP-30 - Alesis Ion - Waldorf Pulse. Voor aansturing nog Studiologic MP-117 (midi-pedals), Roland A880, drie sustainpedaaltjes en volumepedaal.

Gebruik: Pulse meestal voor bassen (via de pedalen), soms ook een lead. S90, Ion en XP voor (e-)piano's, strings, bassen (niet de XP, te weinig power), leads, pads, bells, enzovoorts (zoals het handig is qua verdeling en wat op welke synth goed klinkt).

Nog nodig: ik heb nog 3U over in mijn rack, en het is de bedoeling die een keer op te vullen met een sampler (voor geluidseffecten vooral) en een fx-unit (Ion is geen held in fx; vooral geen delay is jammer).

Band: nog steeds Distance, nog steeds progrock, maar nu zonder zangeres, dus instrumentaal met drums - cello - toetsen.
 
Re: live rig

Re: live rig

Origineel geplaatst door keys31
Ik vraag me af hoe jullie collega's live te werk gaan qua switchen van sounds etc...doen jullie alles handmatig? Hoe schakelen jullie tussen diverse sounds op zeg maar twee planken en een module? Er zijn veel mogelijkheden lijkt me, welke verkiezen jullie en waarom? Ik heb een goeie rackmixer, eigen rack-DI's, patchbay etc....nu nog een goeie snake van rack naar statief, en daar komt dus ook de factor MIDI kijken. Heeft iemand (goeie?) ervaringen met het programmeren van MIDI-floorboards? Input graag...

Oude setup
Fantom X7, Nord Lead 3 rack, V-Synth, FS1R, MicroQ, Miditemp multistation (patchbay), 19" mixer, DBX compressor (DI)

In de Miditemp zat de setlist geprogrammeerd. 1 song bevatte alle splits, program changes, re-channeling, midi filters etc om alle synths aan te sturen. Opzich werkte dat heel goed, maar was wel redelijk complex. Door overlap van synths sounds en het feit dat ik sleuren enigszins beu was heb ik de setup de laatste maanden volledig gestript en vereenvoudigd.

Nieuwe setup
Yamaha S90 ES, Roland V-Synth, 19" mixer, DBX 166 compressor, DBX 215 EQ

De S90 ES gebruik ik als de master. De master mode gebruik ik als setlist. Per song dus 1 master patch met max 4 zones, transposes, program changes naar de V-Synth of S90 zelf, volume settings etc. De V-Synth output's heb ik op de audio input's van de S90 zitten waardoor ik met slechts 2 jacks uit de Yamaha naar de compressor kan die ik als DI gebruik. Een mixer heb ik in principe niet meer nodig

Gebruik:
S90 ES: piano, e-piano, strings, hammond, synth, pads, bells
V-Synth: pads, FX, samples, loops, ambient

Nog nodig: ik overweeg om een PLG150-DX expansion board te kopen en een VC-1 card voor de V-Synth (=D-50). Al met al heb ik dan nog steeds 2 fysieke synths maar wel met 4 verschillende synth engines zonder dat je er extra bekabeling voor nodig hebt.
 
In wat voor band speel je?
Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Wat zou je willen veranderen aan je setup?

Band: Trade Mark. Feest Rock&Roll band. Uitsluitend covers (AC/DC, Normaal, Status Quo, enz.)

Spul:
Hammond XK1 (door een buizen-pre en de Dynacord CLS-222 leslie sim)
Roland RD150

sounds: Tja... uitsluitend Hammond en piano van de rd

veranderen:... echt helemaal niets meer...hoewel een buizenleslie (145 of 122 oid) is natuurlijk de enige echte aanvulling op een Hammondje. Heb voorheen de roland FP8 piano gehad. Moet eerlijk zeggen dat de piano geluiden beter waren.. Hiervoor ook de XB2 van Hammond gespeeld. Mooi instrument maar kan niet op tegen deze XK1.
 
Oh.. Helemaal vergeten:

Heb ook nog een Roland AX-7 waarmee ik alleen de Hammond op afstand mee bestuur. Dit zonder kabels via de midijet pro wireless midisystem. En dat is superklasse!!
 

Attachments

  • img_4026-1.jpg
    img_4026-1.jpg
    32,8 KB · Bekeken: 78
Blues / Rock band, eigen nummers.

'Oberheim' Viscount OB3#2 Hammond kloon --> Roland RV-100 spring reverb --> H&K Rotosphere buizen pre en Leslie kloon --> Boss DM-100 bucket brigade delay...ay...ay...

Ik heb allerlei synths erbij geprobeerd, van analoge mono preset synths tot CS6x, maar ben nu erg tevreden met enkel orgel spelen (vaag herkenbaar door een berg ruis en oversturing - hèèrlijk!). Ik overweeg de aanschaf van een goede virtueel analoge synth en denk daarbij aan een Alesis Ion of Creamware Pro 12 ASB. Qua effecten zou ik nog een Ensoniq DP/4 en een echte leslie willen.
 
Live keys

Live keys

Leuke tread! Ook mijn bijdrage dan maar:

Heb eigenlijk altijd in bandjes met het stevige gitaren coverwerk gespeeld. In m'n eerste band 'Feedback' een Roland D-5 meegesleept. Niet echt geweldig, maar er kwam geluid uit. Later wel door een Boss SE-50 fx-professor gehaald voor de broodnodige effecten. Zo'n SE-50 heeft wel een aardige leslie en vocoder FX. Ook een JV-880 heb ik later live erbij ingezet. Uiteindelijk de hele zooi ingeruild voor een Roland XP-50.

In de band 'Redouble' de XP-50 ingeruild voor een XP-80 (groter toetsenbord voor pianostukken), aangevuld met een 19'' inch rack met een EMU ESI-32 sampler en nog wat andere midi-zooi/FX-apparatuur/monitorversterkers etc.

In m'n huidige band 'Kix' gebruik ik een Motif die sinds kort word vergezeld door een Roland RD-170. Ik ben weer terug bij af door m'n 19'' rack thuis te laten en lekker simpel met 1 of 2 keyboards te werken. Vond dat vroeger wel stoer staan, des te meer gear des te beter, maar het verstand komt met de jaren.

Ik zou nog wel een echte Hammond mee willen slepen, maar de nieuwe Nord stage lijkt me ook wel wat: goed klavier met goede piano, synth en orgel klanken. Wat wil je nog meer? :okdan:
 
Hi, hier mijn bijdrage aan deze draad:

Speel en zing in een kofferbent we heten Passenger. We spelen heel veel nummers met veel pianopartijen (Doobies, Steely, Joel, Elton....) vandaar een P80. Voor de overige geluiden gebruik ik een XV2020, een TG55 en een U220. Voor evt. extra effecten gebuik ik een SE50. Voor het afspelen van mijn geluiden gebruik ik een AX-7, heb vroeger een AX-1 gehad en ook wel eens om mijn nek gehangen en dat ben ik met de AX-7 ook weer van plan maar dat moet wel eerst geoefend worden. Alles wordt geschakeld en van sys-ex data voorzien door een Miditemp die af en toe ook gebruikt wordt om sequences mee te laten draaien. Vroeger ben ik begonnen met een Fender Rhodes en een Poly800, die Rhodes was echt fantastisch die zou ik wel weer willen hebben maar dan voor in de studio, niet mee met optreden dat kan mn rug niet meer aan.
 
Leuk topic ! :okdan:

In wat voor band speel je?
Diverse, ben wat aan het freelancen, heb mijn stekkie nog niet gevonden ;-)
Maar mijn laatste ' vaste' band was reggaeband Poor Man Friend (www.poormanfriend.com).
Een leuk 'los' iets was ook dat ik ooit piano mee mocht spelen met een 60-mans orkest dat o.a. een compositie uitvoerde waar ik zelf aan had meegewerkt ;) vage gewaarwording, om je nummer ineens zo te zien 'leven' , maar goed.
Momenteel wel weer met wat mensen 'in gesprek' voor het opzetten van live-band (hiphop/jazz/reggae)


Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Roland JV-80, Korg M1

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Roland: Piano, Orgels, Strings, Rhodes(-achtige) en wat leuke geluiden en FX van de HipHop-expansionboard die ik erin heb zitten.

Korg: Piano en voorn. zelfbewerkte presets, flutes

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Binnenkort gaat dit gebeuren: een XP-50 erbij (moet nog ff bezien welke expansions ik erbij koop) en een Akai S2000-sampler . Korg wordt binnenkort opgehaald door een koper.



Grt. CJ
 
Hoi,
Speel meestal als freelancer in Funky bands waar nadruk ligt op de elektromechanische instrumenten aangevuld met af en toe eens een synth klankje.

Mijn favoriete speeltjes hieroor zijn de Nord Electro 73. Hierin zit al 85% van m'n klankarsenaal (rhodes, wurly, hammond and clavinet en ook de occasionele pianoklak).
Voor de synth klankjes gebruik ik momenteel een e-mu PK-6, uitgerust met 3 expansion boards (vintage keys, x-lead en Perfect piano). Ik moet toegeven dat ik meestal de samples van het vintage keys board gebruik (prophet brass, oberheim stabs, extra rhodes of wurly).
Ondanks het fiet dat dit geen yamaha,roland of korg synth is ben ik heel tevreden of dit machientje en staan de meeste bandleden versteld van de kwaliteit van de e-mu. De Nord electro staat buiten discussie.
Ik kijk momenteel wel uit of ik geen echte VA-synth kan aanschaffen. Iets in het genre van de Alesis ION of Yamaha ANX1. De Nord leads zijn me iets te duur voor die paar klankjes die ik live gebruik.

Af en toe val ik ook eens in bij een rock band en doe ik een beroep op een oude getrouwe yamaha TG500.
Daarin zitten oa. fantastische synth brass klanken à la Toto (dacht dat zij live met een SY99 speelden)en toffe pads

.
 
Mijn band is Silhouette en we spelen melodieuze (symfonische) rockmuziek. Onze eerste (zelf geproduceerde) CD is af, we weten alleen nog niet hoe we dit nu aan de man moeten brengen :confused: Ook hebben we eigenlijk nog nooit opgetreden, en we missen een 'ritselaar' in de band.

Ik werk met m'n kersverse Nord stage als masterkeyboard en ben bezig om met patchinstellingen de andere apparatuur ineens de juiste instellingen mee te geven. Soms denk ik dat mijn IQ niet zo hoog is, want ik vind het knap ingewikkeld, dat gedoe met midi, maar het lijkt me nu te lukken.

Voor de genesis-like mellotronsounds gebruik ik een Akai s3000xl sampler en voor leads (minimoog en prophet V sounds) een NOAH van Creamware, een hele vette high end bak die wegen slechte marketing en service van Creamware goed te betalen was.

Op de Stage gebruik ik vooral de CP80 piano, acoustic grands, hammonds en ben nog bezig de ingebouwde VA synth, die ik eigenlijik best bruikbaar vind, onder de knie te krijgen.

Verder gebruik ik voor rompler sounds (hobo, strings) een XP30.

Als je eens wat wilt horen, onze nummers worden in de maand juli op zondagavonden uitgezonden op Symfomania (Radio Seagull; 1602 khz Middengolf in noord- en midden NL + via internet www.radioseagull.nl; www.radioseagull.com; http://home.wanadoo.nl/symfomania). Dat hebben we nog wel weten te ritselen: juli is Silhouette-maand. Laat maar eens weten wat je ervan vindt (tracks op synthforum zetten is lastig met weinig webspace en met van die lange symfonummers... )
 
Ouwe thread, maar wel leuk, dus een kick...


In wat voor band speel je?
Momenteel niets vasts, losse projecten (freelance soul/funk, covers, musicals). Misschien in nabije toekomst wel weer een vaste coverband.

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Max 3? Dan Roland Fantom S (met SRX-6,-7,-11,-12), Yamaha Motif7 en Nord Electro Rack v3.0

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Acoustische piano, hammond, rhodes, strings, synthbrass, soms wat andere synthsoundjes erbij.

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Momenteel niet veel, althans, niet veel dat "in reach" is ("financieel qua geld"). De Motif7 swappen voor Motif ES7 of Motif ES rack, de Nord Electro Rack zou een Nord Stage Compact of een Nord Stage 76 mogen worden, de Fantom S zou een Fantom X mogen zijn... En ik heb net een Yamaha AN1x erbij, maar een Nord Lead 3 spreekt vanwege het interface ook wel tot mijn verbeelding.

Oh ja, en een iets betere mixer en wat grotere actieve monitoren, maar dat is niet echt hard nodig.

Ik kom er eigenlijk prima zo. :okdan:
 
In wat voor band speel je?
Ik speel in een Progessive Rockband ( Symfonische rock, tussen Pink Floyd en Dream Theater en tegen Gothic aan).

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Ik speel op een Roland RD-170 stage piano, een Roland XP-30 synth en op een AURA altblokfluit.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Op de RD-170 voornamelijk de piano en het kerkorgel
Op de XP-30 voornamelijk droevige strings, vette Hammonds, koren en vette storm- en zeegeluiden

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Ik zou graag mijn geluiden op de XP-30 wat makkelijker kunnen selecteren m.b.v. iets als een Foot-switch. Verder voor beide keyboards onafhankelijk van elkaar het volume kunnen regelen m.b.v. een pedaal of zo.
Heeft er iemand tips?
 
He, Hoe heet je band? Ben altijd benieuwd naar progressive NL bands!
Heb zelf een xp30 gehad, (ingeruild voor een Fantom s), maar ik zou je zo geen antwoord kunnen geven op je vragen. Moet wel kunnen volgens mij.
 
@Laandodeman: De band heet P.O.E.M. Op 2 september is ons eerstvolgende optreden (in Volkel)

@renema: link klopt niet
Ik bedoel iig zoiets als de Behringer fcb1010 die ik ga aanschaffen.
 
Back
Top