Toetsenisten: meest gebruikte instrument in band?

>In wat voor band speel je?

PANZERFAUST 2000 & RAGE OF ODIN Satanische Noorse black metal en Burzum covers!!!

>welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)

ALLEEN ZWEEDSE

>Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?

ZELFGEMAAKTE niet van die mieterige presets!

>Wat zou je willen veranderen aan je setup?

EEN YAMAHA DX7II

Nog altijd gevraagd en eventueel te ruil voor een mooie analoge Roland JX8P!
 
Dat er een groep mensen is die synths op deze manier gebruiken OK. Daar ben ik zelf niet mee bezig en is niet mijn ding

Mwoahh, dat lijkt misschien maar zo. Voor jou is de sfeer die je neerzet 'de band' waar je het volgende geluid dan weer op gaat inspelen (kort-door-de-bocht). Hoor toch ook akkoordenschema's en melodietjes terug in jouw tracks, datzelfde zou je in feite live ook voor elkaar kunnen krijgen; zo ben ik ook begonnen toen ik ontdekte dat 'buiten' de studio ook zat te doen is :) moet je wel zin en tijd voor hebben... Ik zou het zonde vinden na jaren les gehad te hebben alleen maar in de studio wat zitten te pingelen. Van met anderen spelen leer je heel veel
 
Origineel geplaatst door Raheem23
>In wat voor band speel je?

PANZERFAUST 2000 & RAGE OF ODIN Satanische Noorse black metal en Burzum covers!!!


hmmm. apart. Niet vervelend bedoeld ofzo hoor, maar is daar in Nederland wel een markt voor? Zo ja waar treden jullie dan zoal op? Ben gewoon effe beniewd, je hoort en ziet gewoon ontzettend weinig hardrock de laatste tijd.
 
hmmm. apart. Niet vervelend bedoeld ofzo hoor, maar is daar in Nederland wel een markt voor? Zo ja waar treden jullie dan zoal op? Ben gewoon effe beniewd, je hoort en ziet gewoon ontzettend weinig hardrock de laatste tijd.


In Nederland is er markt voor helemaal niks - Alleen voor laxerende halfzachte rock academy eitjesmuziek, MALL punk en boeren jock trance.
PANZERFAUST 2000 treed op in Scandinavie (Noorwegen / Zweden) Duitsland Polen Letland Litouwen Hongarije Tjechie Frankrijk en de rest van de betere wereld!

En we zijn GEEN HARDROCK!
 
Goh... Nederland is anders wel een lang waar allerlei acts die elders allang zijn afgeschreven of te raar bevonden zijn nog steeds uitverkopen, en ik dacht dat punk, hardrock, metal en ook gothic het hier best wel goed deden (niet anders dan elders), maar ik zit dan ook niet zo in die hoek van de muziek.

Welke puur ZWEEDSE synths gebruik je trouwens, en onder welke categorie vallen je ZELFGEMAAKTE absoluut niet mieterige presets? ;) (in gothic en bands als Rammstein hoor je veel koortjes en diepe strings, of zijn dat ook namen om beter niet te noemen?) Ik speel trouwens alleen maar op Japanse synths. :D
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Welke puur ZWEEDSE synths gebruik je trouwens


Daar zijn er niet zoveel van, dus dat moeten er wel zijn van Clavia.se ;).
 
Volgens mij heeft mr. Raheem ons allemaal bij het neusje genomen, vond het al een sterk verhaal, maar trapte er toch in!! :D

:biertje:
 
Ja, daar ben ik intussen ook wel achter gekomen... 8D

:D :biertje:

(waar zijn de andere bandtoetsenisten trouwens?)
 
ik gebruik m'n xp30 het meest.
super dingetje; licht, veeeeel klanken en goed geluid. (zitten nog 2 extra exp.boards in, dus 5 in totaal !)
eigenlijk is dit een beetje ondergewardeerd sintje.*D
 
ha, leuke thread gevonden, ff weer opstarten...

Ik speel in een coverband in Helmond, Just-Us genaamd. We spelen vanalles, van rock ('n roll) tot soul tot disco tot Nederpop, als het maar dansbaar is.

Ik gebruik een Roland Rd600 piano en een Korg 01/w synth, de roland natuurlijk voor de pianogeluiden, soms wat strings en orgel, maar voor de laatste twee gebruik ik liever mijn Korgje.

Voor de toekomst zoek ik nog een synth met goede Brass-sounds (die kunnen me maar niet bekoren).

Verder ben ik bandleider in de begeleidingsband van een zanggroep, daar gebruik ik een Korg Trinity voor.
 
In wat voor band speel je?
jukeboxband: een band voor feesten. We zijn met vier man 2.5 jaar geleden begonnen als 100% maffe bruiloftband, maar we zien steeds meer dat we naast de leukere dans bruiloften ook geboekt worden op dorpsfeesten / festivals etc.

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest?
Ik heb twee GEM apparaten, een WK8SE en een Equinox 88 Pro. Beide zijn het beestjes die je niet vaak op het podium ziet staan bij bands. De WK8SE is van nature een keyboard/workstation, en met name op het keyboard / styles en Steef Meeder gebied bedoelt. De firma GEM heeft echter de afwijking / unieke gave om zijn keyboards uit te rusten met dingen die eigenlijk heel erg handig zijn voor band werk. Al vanaf 96 had de Wk4 een harde schijf en een sample optie van 32 Mb erin zitten. Plus een lekker groot beeldscherm en goede MIDI editor. Alles in 1. Wat ik ook vaak gebruik met die sample optie, is een beetje het Wipneus en Pim gehalte op te schroeven door de fabeltjeskrant theme te laten horen etc. door pads die je kunt programmeren. Heel fijn en bruikbaar. De MIDI sequencer functie gebruik ik in de band niet... Ik speel met ouwe rockers, en die zouden me onmiddelijk lynchen wegens het doodmaken van muziek :D en terecht!.

De Equinox is een beetje een aparte synth. Je moet er even aan wennen, maar het is een ROMpler met een ontzettend lekkere effecten afdeling, en de wereld aan geluiden. Verder kun je enorm veel stapelen en iedere sound vanaf de grond programmeren. Het is een onderschatte synthesizer, alhoewel hij nu toch qua klank wel een beetje out-of-date is. Maar dat deert niet. Ook in de Equinox zit 32 MB sample RAM en die zit helemaal vol met een goede GrandPianno, Strings en Synth geluiden.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Ik gebruik eigenlijk alles wel. Ik werk altijd met zelfgemaakte perfomances, met lekker veel eigen effecten (phasers, chores, ensemble, distortions en de wereld aan verschillende galmen - ook allemaal weer programmeerbaar). De helft van de geluiden zijn verder ook nog zelfgemaakt, om net ff dat totaal beeld van de band mooier te krijgen. Voor de rustige nummers betekend dat er veel gelayerde strings zijn, een warme vloer. Voor disco dance gebruik ik de lekkere Brass en scherpe fluit (het EW&F geluid), en de Equinox is heel erg goed in het namaken van alles wat op analoge SAW geluiden is gebaseerd (vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van). Lekkere warme synthvloertjes etc.

Verder heeft de Equinox ook nog een goed Drawbar gedeelte. En ik wil nog ff mijn gesamplde Rhodes noemen die ik onder sommige leads gooi. Maar vooral veeeel verschillende geluiden, met veel verschillende effecten. De Roland AX7 (guitarstyle-midi) gebruik ik om zowel de Equinox als de WK aan te sturen bij nummers waar het leuk is om op te dansen (bijv de snelle accordion) of lekker om op te springen (Summer 69 / Narcotic - Liquido)

Wat zou je willen veranderen aan je setup
Op nummer 1 staat een Nord Electro (en als alternatief een EMU Vintage Style), en gezien mijn setup zal ik dan wel voor een rack iets gaan, maar ik vind het inpakken van toetsenisten ook wel cool.... Alleen er is niet veel ruimte meer op de podia's ;). Verder vind ik een Juno er gewoon mooi uitzien, dus dat wordt iets voor in de woonkamer. En natuurlijk kan een GEM niet ontbreken, en dan de Pro Mega 3. Een electisch piano met gemotoriseerde faders en ledjes rond de knoppen. En dan ook nog het beste piano geluid ooit produceren.... :halleluja
 
Ik speel in een FunkRock band met eigen werk (invloeden o.a. Incubus / Peppers ).
We zitten nu in een doorstartfase (even gestopt omdat de zanger en bassist eruit gingen) en moeten nog een nieuwe naam bedenken (oude naam "Act of Orbit"). Nieuwe bassist inmiddels ingelijfd, nieuwe zanger waarschijnlijk binnenkort.

Ik doe toetsen en samples.
Gebruik daarvoor op dit moment een Roland XP-30 voor de toetsenpartijen en een Toshiba laptop met Ableton Live voor het afspelen van samples.

We hebben 20 eigen nummers (geschreven door onze gitarist Milo). Nog een paar maanden oefenen/bijschaven en dan moeten we een strakke set kunnen neerzetten. De bedoeling is om dan vanaf eind dit jaar cq begin volgend jaar de Nederlandse podia onveilig te gaan maken...........
 
Wat voor Band:
E-norm.... 'n pop-rockband uit' Oost'n van't land.
We spelen alleen eigen werk met als uitzondering onze 20-minuten-durende Queen-medley.

Welke Synths:
Roland XP-50, Ensoniq TS-12, Hammond XB-1, Access-Virus, E-mu ESI-32, (Korg Mono/Poly niet on-stage)

Wat voor Sounds:
XP-50: strings, pads, bas, solo-sounds, sequencer, e.d.
Hammond: ....duh...
TS-12: Piano's en masterkeyboard voor Virus en ESI-32
Virus: bas, seq, arp, solo's, fx
ESI-32: Loops en andere handige samples
Mono/Poly: gaat voor het nieuwe album in de studio ongetwijfeld gebruikt worden, maar niet op het podium.

Veranderen:
Ik wil mijn Virus A wel ruilen voor een Virus B als de tijd (en geld) daar is.
Misschien mijn XP-50 wisselen voor een wat uitgebreidere/nieuwere workstation zodat de sampler misschien weg kan.
IK WIL NOG ZOVEEL...............MAAR ZO GAAT HET OOK PRIMA HOOR!!!!!!!!!!!!!
 

Attachments

  • gear.jpg
    gear.jpg
    26,8 KB · Bekeken: 69
Re: Toetsenisten: meest gebruikte instrument in band?

In wat voor band speel je?

Freelance in vele bands, op dit moment het meest aan de gang met twee: Hind live band (van idols ja....) en een groep van DJ Kareem Raihani

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest?

Hind: praktische snelle setup; Fender Rhodes en Korg Triton.
Met DJ Kareem nog in de uitzoek fase, waarschijnlijk Fender Rhodes, Roland V-Synth, Minimoog, Powerbook met Ableton Live 4 (beta nu nog) voor triggering van samples en spelen van virtuele synties.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk
Hind: Rhodes is de basis, veel strijkersachtigen en wat Hammond.
Kareem: Rhodes!!!!!! en weirdness (?!)

Wat zou je willen veranderen aan je setup
Bij Hind het liefst een goede B3 vervanger (Hammond uit Triton niet OK)
Kareem; Minimoog is supervet maar onbetrouwbaar on stage (in de studio is hat OK). Liefst een Moog voyager, is ook praktischer maar wel heeeeeeeel duur. Ik vind elke virtuele Moog lookalike het in de verste verte niet halen bij zo'n echt analoog beest, sorry.



Leuk draadje BTW.

Groet, Maarten
 
ik speel al een tijdje in een jaren 80 cover band the very 80's .

spullen:
Roland XP-80
Roland JV-80 die ik eigenlijk alleen maar gebruik als keyboard voor een Yamaha CS6R

geluiden:
het is jaren 80 dus veel puur synth en wat piano en orgeltjes hier en daar, verder weinig 'echte' geluiden . De XP-80 gebruik ik in het bijzonder voor piano (piano expansion ingebouwd, klinkt echt te gek) en verder dient 'ie ook als klankbron voor een paar sequences die we gebruiken. De CS6R is weer erg goed in orgeltjes (in ieder geval beter dan de roland) en bevat ook nog een paar zelf gemaakte samples. Verder bekijk ik echt per geluid met welke ik dat het beste kan nabootsen.

veranderen:
eigenlijk niet zo veel. Ik wil nog wel zo'n kleine ventilator hebben voor naast mijn setup zodat ik hopelijk wat minder sta te zweten elke keer..... :D
 
In wat voor band speel je?

Ik speel sinds een jaar in een band genaamd "Wendy and Friends" (jazz/pop/blues) met covers van Clapton, Coldplay, Norah Jones, Macy Gray, Dido, Lamb, Oasis, Robbie Williams in een "unplugged" jasje.

Line-up:
- zangeres
- bassist met contrabas, fretloze bas en een 5-string
- gitarist met Martin (acoutische) gitaar
- drummer
- ikke

Het is wel een band waar je heel netjes en clean moet spelen, want er is veel ruimte in de songs.

park1s.jpg


Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest?

De Korg Triton LE gebruik ik als master keyboard en voornamelijk voor de acoutische sounds. Soms gebruik ik ook de sample optie om drum-loops in combinatie met een sequencer te starten. De Nord Lead 3 gebruik ik als 2e master keyboard voor lead sounds, pads of het "analoge" werk.

De Miditemp MSX is sinds 2 maanden het hart van mijn setup, deze gebruik ik als midi interface/processor en sequencer. De remote control met grafisch touch screen staat boven op de NL3 met een kabel van 5 meter gaat die naar mijn 19" rack. Iedere song van de setlist is als patch geprogrammeerd en met 1 druk op de knop wijzigt de midi setup mbt

- midi in/out connecties
- program changes voor het activeren van de sounds en effecten (Alesis Midiverb)
- keyboard splits, transposes, midi filters
- sequencer
- synchronisatie (midi-clock) ivm het tempo van de arpeggiators (NL3, Triton) en de BPM delay op de Midiverb

Dus ik speel soms een lead sound uit Triton via de NL3 en andersom stuur ik vanaf de Triton zowel een Triton piano en een NL3 string aan.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?

Live speel ik meestal met zelfgemaakte en gestapelde geluiden:

- piano sounds: Triton (acoustisch, rhodes)
- strings: acoutische sounds uit de Triton en TR-Rack (strings, chello's)
- pads: Triton en Trinity
- "Analog" strings, leads: NordLead

Wat zou je willen veranderen aan je setup?

Triton piano sound ben ik niet helemaal te vreden over, ik ga waarschijnlijk
- of met een piano sample uit de MidiTemp(SoundFont sampler) live spelen
- of een nieuwe rompler module kopen (Fanthom of Motif)
- of ik ga mijn Triton vervangen door een 76 toetsen Motif, Triton of Fanthom omdat ik regelmatig een octaaf te kort kom als ik piano speel (los ik dat meteen op)

Verder had ik laatst problemen met de stroomvoorziening, de NL3 stond een uur lang achterelkaar te re-booten. Waarschijnlijk koop ik een voltage regulator zodat ik altijd over 230 V kan beschikken.

Verder heb recentelijk mijn hele midi setup veranderd...en ben ik eindelijk verlost van allerlei problemen op het podium.
Voorheen ging er dus veel mis mbt de midi setup. Mijn oude setup bestond uit dezelfde synths maar met een Emagic AMT-8 patchbay en later een Motu Timepiece AV. Het duurde live soms lang om alles voor het volgende nummer in te stellen per synth. Het kwam wel eens voor dat ik een windbell verwachte te horen maar dat er om e.o.a. vage reden een vette lead uit kwam :D. Oorzaak: de Triton stuurde bv program changes uit die ik vergeten was te filteren. Of een controller op de Triton stuurde de filter envelop van de Trinity aan...lullig als de attack van je piano wegvalt...

Afgelopen jaar was ik het zat ...mijn midi setup was te uitgebreid en daardoor te complex geworden en dus gevoelig voor fouten. Ik had 3 opties:
- of met minder gear gaan spelen (bv alleen een Triton en NL3 zonder patchbay)
- laptop met softsynths
- of een uitgebreide midi patchbay kopen waar je alles per song kunt instellen, filteren en activeren

Het laatste is het dus geworden omdat een laptop met softsynths volgens mij een drama geworden zou zijn (live). Sinds de aanschaf van de Miditemp is er veel verbeterd. Ik haal nu veel meer uit mijn setup, er gaat niks meer mis omdat ik al het onnodige midi verkeer uitfilter en dus kan ik mij bij een optreden concentreren op mijn spel ipv met midi gezeur en het opzoeken van patches.
 
Laatst gewijzigd:
Fender Rhodes mk I
Roland VK7
Nord Lead 3
ev. yamaha S30

Als ik geld genoeg heb ga ik voor een S90, maar ja, dure shit!
 
Live setup

Live setup

In wat voor band speel je?
Zundapp (80's rocknroll herrie)
Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
SIEL Orchestra, zowat alle sound die er in zitten. Zijn er niet zoveel. Ik heb een Zoom 505 om de sounds wat aparter te maken.
Oud orgel (tafelmodel) op dit moment een Jumbo61 (15 euro marktplaats). Hoe ranziger hoe beter. Alleen de direct outs zijn altijd rot!!!!!
Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Strings en orgels
Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Kweenie, ik ga deze week een FB01 halen.
 
Momenteel speel ik in een coverband (nog zonder naam). Stijl: de iets minder mainstream pop/rock.

Aan m'n Korg Trinity Pro (76 toetsen) heb ik genoeg. Ik maak wel speciale combi's. Per nummer één, waarin ik verschillende programs instel. Piano, elektrische piano's, verscheidene orgeltjes, af en toe een vleugje strings en synthpads zijn favoriet. De drums en bassen trouwens ook (om de bandleden mee te foppen, kunnen ze nog steeds niet waarderen :o: :D *gniffel*). Verder gebruik ik een sustainpedaal (DS-1) en een zwelpedaal (XVP-10) voornamelijk voor de orgels.

M'n Korg Z1 gebruik ik in speciale meer experimentele gevallen en als er ruimte is. Anders wil ik liever niet teveel meezeulen. En m'n rackmodules kan ik niet goed vervoeren, heb geen goede case meer.

Zou nog wel 'ns een draagbaar gitaarkeyboardje willen hebben misschien. Leuk voor de enkele synthsolo en handig als tweede klavier. Of de Alesis Micron of zo.

Ik gebruik als stand een dubbele schaar van K&M (mijns inziens het beste op de markt, Duitse degelijkheid, heel goed afgewerkt, ook wel iets duurder volgens mij).

:yamaha:
 
Al gravend naar informatie ove de Equinox kwam ik dit draadje tegen.

In wat voor band speel je?
Ik noem het een 'sky radio' band. Gangbare lekkere muziek, met een lichte nadruk op werk wat goed ligt bij de zangeres:Tina Turner, Melissa Etheridge, Heart. De band heet trouwens No Return.

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Momenteel gebruik ik alleen mijn XP80. Ik ben twee maanden geleden bij de band gekomen, en investeer momenteel veel tijd in het inhalen van repertoire. Tijd voor het betere geluiden selecteren is er nog niet, dus het is een kwestie van een aantal presets combineren tot een werkbare set. Dat is voor de XP80 met 2 expansion boards niet echt probleem.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Alles wat de rest van de band niet levert. We hebben een zangeres, een drummer, een bassist en drie gitaristen. De rest doe ik: piano, orgel, koortjes, strings, mondharmonica, blazers whatever

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Ik wil binnenkort een tweede doos er bij gaan zetten, maar twijfel nog even over welke. Ik heb niet echt zin in elke keer weer veel sjouwen.
Mijn RD250S stagepiano zou ik in de oefenruimte achter kunnen laten. Speelt lekker, maar de geluiden zijn wat beperkt. Moet ik toch weer terugvallen op een module.
Ik heb ook nog een Alesis Quadrasynt, maar die is nog zo vers dat ik daar nog niet op thuis ben. Kost dus weer teveel tijd.
Verder heb ik nog een RD600 stagepiano. Goede geluiden, maar je sjouwt je het apelazerus. En die wil ik dus niet in de oefenruimte achterlaten.
Dan komt er vrijwel zeker binnenkort nog een Gem Equinox bij. Als ik het internet moet geloven is dit een prima inzetbare doos voor de band. Een soort XP80, maar toch ook weer niet.
 
Back
Top