Raphie's Mixing Tips

Geen compressie op de kick zelf, deed ik vroeger vaak wel, omdat ik dacht dat het zo hoorde. maar heb gemerkt dat meer lucht ook meer dynamiek geeft. Ik gebruik de kick wel vaak als sidechain trigger, maar hierover later meer.
Zit er nog eens over te denken, bedoel je hiermee misschien, dat je het niet meer nodig hebt omdat er al prima gestyleerde kicks uit je METRUM tool komen? Was die vuistregel niet bedoeld voor (zelf)opgenomen echte drumkicks??

Over Sidechain comp. vs automatiseren, je kan natuurlijk altijd een 'custom' signaal aanmaken die de gewenste vorm heeft.. met noise of een sinus, maakt niet uit. Die shape je alle kanten op die je wilt, en evt verschuif je 't naar voren of naar achter t.o.v. je origineel, en dat wordt je Sidechain signaal.

Intekenen lijkt mij persoonlijk een hels karwei, zo'n custom signaal kan je ook nogeens makkelijk(er) bewerken om bijv. over 40 seconden tijd, langzaam te veranderen.. you name it.
 
Nee, ik had dit ook wel met m'n Jomox, maar met "kant en klare kicks" is de noodzaak voor mij i.g.g. volledig verdwenen.
 
Leuk om te lezen dit topic. In eerste instantie gebruik ik altijd mijn oren en hou ik niet zo van het altijd volgen van regeltjes, muziek moet ook experiment blijven geluidstechnisch.
In dit topic ligt de nadruk dan ook meer op dance.
wat natuurlijk wel zo is is dat naarmate je professioneler gaat produceren je er niet onderuit komt echt rekening te gaan houden met bepaalde aspecten en finesse.
wel respect dat raphie tijd steekt in het uitleggen van zijn manier van produceren en technieken die hij gebruikt.
 
De principes van de mix:
- EQ
- compressie?
- subgroepen
- de mixdown

- EQ - in principe zijn er 2 soorten EQ + of - Ik ben geen voorstander van + EQ omdat + EQ vaak niet alleen ergens de nadruk legt, maar ook wat anders op die frequency wegdrukt, je krijgt dus eerder clashes en wringen van geluiden. Met -EQ heb je dit niet. Zo kan je bijv als je een lead en een pad hebt die wringen, de lead meer presence geven door de pad te cutten, NIET door de lead te boosten.

ander voordeel is dat je veel dichter bij het orginele geluid blijft, waardoor dit veel natuurlijker en ongeforceert blijft klinken. In principe gebruik ik altijd low cut op alle individuele kanalen behalve kick en sinebass. Ook hierdoor creeer je ruimte en komt het laag veel "losser" te staan.

Een goed voorbeeld is een kick/bass combo die het solo samen perfect doen, maar met de overige percussie erover wordt het al minder en in de volle mix is alle definitie weg. Consistent lowcutten voorkomt dit. Dit doe ik ook weer op dezelfde manier zoals eerder beschreven: IN de mix cutten, totdat je hoorbaar verschil hebt. niet TE hoog want dan word alles iel. dan krijg je een dikke kick/bass met een transistor radio geluid voor de rest van de mix.
Hou er ook rekening mee dat door LOWCUTTEN de hoeveelheid hoog in de mix relatief toeneemt, veel mensen vergeten dit, en met additieve EQ op het mid hoog, word dit zelfs storend.

dus doe jezelf een plezier, zoek de juiste sounds, probeer alleen te lowcutten en niet te boosten, wil je ergens meer presence, haal dan elders wat weg.
Succes!
 
Eq boosten kan zeker effectief zijn naar mijn ervaring.
De truuk is alleen:
- Gebruik wijde q
- Zorg dat je je eq goed kent, zodat je hoort of iets gaan werken of niet.
 
Raphie, ik las ergens dat een scherpe lowpass op de kick en bass onder ~15-25Hz (ik weet het niet meer precies) beter resultaat gaf voor de mix. Nu weet ik het niet meer zeker, en ben ik benieuwd of dit nou wel of geen goed plan is..
 
Eq boosten kan zeker effectief zijn naar mijn ervaring.
De truuk is alleen:
- Gebruik wijde q
- Zorg dat je je eq goed kent, zodat je hoort of iets gaan werken of niet.

Dat is het belangrijkste, Er zijn geen "regels" wat ik aangeef op "mijn" manier is dat je kansen op een neutrale gebalanceerde mix groter zijn. voor additieve EQ gebruik ik meestal gewoon volume en cut ik iets meer.
 
Ik ken idd succesverhalen met een totaal op 0 geklokte eq panel op de SSL met alleen maar levels en wat effecten op de aux. Helaas kom ik daarmee niet ver in mijn projecten.
Ik heb geprobeerd om totaal substractief te equen en te levelen om harmonics te besparen, maar in praktijk werkte het voor mij niet. Het is te bewerkelijk voor mij.
Gelukkig heb ik nu een Toft en SSL Duende plugs, daarmee kan je met vol vertrouwen boosten.
 
Raphie, ik las ergens dat een scherpe lowpass op de kick en bass onder ~15-25Hz (ik weet het niet meer precies) beter resultaat gaf voor de mix. Nu weet ik het niet meer zeker, en ben ik benieuwd of dit nou wel of geen goed plan is..

Als eerste zijn er geen standaard regels, maar allles wat je doet, moet je objectief op het oor kunnen beoordelen, in jouw geval, met je hifi set, zou ik me niet laten verleiden, om dit soort standaard recepten blind (doof) toe te passen. Iedere kick is anders, iedere akoustiek is anders en speakers hebben ook een natuurlijke afval. Wanneer we later na mastering gaan kijken dan kom ik hier op terug, maar als schot voor de boeg: een cut-off neemt ook altijd boventonen mee, het is dus niet een messcherp verticale cut maar bijv 24db steilheid is dus 25% volumeverschil over een octaaf
 
Kijk! zo hoor ik het graag, mooi dat er wat bruikbaars tussen zit. Meer volgt!
 
Leuke thread! Zeer nuttig voor beginners, maar ook zeker interessant voor gevorderden. Nice!
 
Goed dat je dit doet raphie en geeft mij het vertrouwen dat ik op een goed pad zit met de aannames die ik nog wel heb. Misschien toch maar weer eens een track afmaken dit jaar haha...
 
Een low cut op bass en kick onder 20hz is aan te raden. Dit freq gebied is niet nodig. Het laat alleen versterkers onnodig hard werken en woofers klapperen. Wanneer dit soort freqs aanwezig zijn bij het persen van vinyl zal je naald uit de groef springen en in het ergste geval de cuttinglathe van een pressingplant opblazen. Daar krijg je een rekening voor van plm 10k wanneer dat in de voorwaarden staat. Ook zorgt het ervoor dat je minder tijd kwijt kan op vinyl en op een lager niveau moet persen.
 
maar voor vinyl zou ik sowieso niks aanleveren zonder mastering, dus dit is niet een mixtechnisch issue, maar een masteringtechnisch issue
 
Back
Top