- pads/leads -
Pads gebruik ik altijd als onderteuning van de lead, of als layer zoals je het noemen wilt,
pads low cut ik ook altijd omdat deze veel ruimte kunnen innemen in het mid en laag en daar met de (hogere) basslijnen in de knoop kunnen komen.
vaak is een pad al wel voldoende, zelf vind ik NEXUS nog steeds erg fijn voor pads, vooral bijv de AIRWAVE of andromeda pads, high pass zo rond de 500hz en evt een sidechain erop.
mensen willen pad altijd graag wijd hebben, de tip die ik hiervoor heb is om de stereotool in Cubase te gebruiken aangezien je dan qua fase in de veilige hoek blijft, de spread button van NEXUS kan nog wel eens wat te veel van het goede zijn.
Als je de pads/strings een beetje spreidt en de lead mooi in het midden laat dan krijg je een lekker breed stereobeeld. Pads mee sidechainen op de kick is ook een vaak toegepaste techniek. Doe dit echter wel met mate. wat aanvankelijk imposant klinkt is al vrij snel storend, het gevoel alsof een peuter op de beat mee met de volumeknop speelt is te veel van het goede
beetje golven, niet choppen.
Voor leads gebruik ik meestal een saw based patch, zet altijd de filter envelope een beetje open, klein beetje resonantie en dan de cutof een beetje dicht, hierdoor krijg je lekkere warme resonante tonen die goed doorkomen in de mix. tevens hou je dan nog wat reserve over om het filter verder open te draaien richting "spits" voor mij de de meest open positie van het filter / sweetspot, het punt waar de cut-off niet meer dempt. hier is het geluid vol, mooi open, maar niet overdreven schrell. ook hier geld hetzelfde als wat ik eerder heb geschreven, probeer zo veel mogelijk wel te blijven van schelle tonen, dit komt namelijk vanzelf wel als alle frequencies stapelen.
op m'n leads zet ik meestal 3 inserts
eerst delay, dan verb en dan een compressor.
qua compressor stand is een "piano" preset vaak wel een goed begin. je krijgt dan een iets punteriger geluid (wat veel beter is om door de mix te snijden dan meer EQ
) en de verb gaat lekker pompen waardoor je dus een soort van zuigende ambiance om puntige noten heenkrijgt.
de reverb die ik gebruik is dan vaak wat donkerder/warmer en deze zet ik op de insert zodat de compressor hem bewerkt. op een send blijft dit vlak
Voor de delay een divider die past bij het ritme van de lead, meestal kom ik toch wel op 1/8d of 1/4d uit omdat dat met de juiste swing lekker "rolt"
owh ja, een lead low cut ik amper, misschien tot <250hz max, puur omdat ik vind dat een lead "body" hoort te hebben en anders te blikkerig / lijzig gaat klinken