Raphie's Mixing Tips

Ook dat kan, bottom line is voor mij dat pitchen een keuze is en geen verplichte stap in het productieproces. Het "passen" van de kick zoals hierboven genoemd gaat meer over het soort kick en dat je van een schelle, bijna snare kick niet moet proberen een boomy subby kick te EQ'en of andersom, zoek een bron die al dichtbij klinkt waar je naar toe wil (ongeacht of je deze tevens nog wilt tunen of niet)
 
Even offtopic: @ Raphie, credits wie credits toekomen doet...... goede weg ingeslagen :okdan: ga dit draadje dan ook met veel plezier volgen (helemaal top)
 
Ik zal me toeleggen op de voor mij belangrijkste deelgebieden
Wellicht een idee om per deelgebied een draadje te beginnen, want gezien het aantal reacties dat je op je eerste twee hebt gekregen, verwacht ik dat de laatste delen ergens op pagina 78 zullen belanden en dat zal de leesbaarheid niet direct vergroten...
 
De Bassline:

Over basslijntjes is natuurlijk al veel geschreven, mijn invalshoek die die van de dance. Voor mij geeft een bass vaak de drive aan een track, en heel vaak heb ik aan 1 basslijn dan ook niet voldoende

- de subbass - de subbass is de bass die VULT en die je VOELT. niet altijd is deze goed hoorbaar en is vooral op monitoren kleiner dan 8" een kreng om goed te mixen. Tevens is deze bass gevoelig voor "roomnodes" (zeg maar akoustische versterking door de afmetingen van je kamer) het kan dus zijn dat een bepaalde toonhoogte harder lijkt door te komen dan een andere. Laat je wanneer je dit hoort niet verleiden tot compenseren met EQ, velocity of volume. Je luistert namelijk naar de som van 1 - speaker, 2 - kamer en 3 - patch. Vergeet dat nooit! meestal zit het probleem in je 1 en 2, zelden tot nooit in 3

Op speakers die te vroeg afvallen kan je subbass vaak niet (of alleen op de hoogste noot) horen.
een goede leidraad is om, wanneer je de kick bijv op -14db laat pieken, de sub nog zo'n 4db minder te geven. meestal klopt de verhouding dan wel aardig. Voor subs gebruik ik meestal op sinewave gebaseerde patches, soms met iets ringmodulatie of distortion, maar meestal gewoon puur, zodat je die dikke romige druk wel voelt, maar niet echt hoort.

De subbass gebruik ik meestal op de off-beats, dus lekker recht toe, rechtaan tussen de kicks in.
qua lengte laat ik ze meestal doorlopen tot net 1/32 voor de volgende kick
als alternatief kan je ook 1 lange noot nemen en sidechainen op de kick, hierdoor vult de sub perfect alles af.

boven de sub komt meestal een 2e lijntje dat tussen de kick en ofbeat doorspeelt. deze high pass ik meestal zo rond de 80/100hz om het e.e.a niet te vol maken, wel doe ik dit weer IN de mix, aangezien ik nog wel een beetje body in m'n hoge bassline will overhouden (hou niet van dunne metalige scherpe basslines, maar dat is smaak natuurlijk) deze sidechain ik dan weer niet, omdat de korte nootjes van mij altijd wel lekker puntig met lekkere attack mogen blijven.

Alle basslijntjes gooi ik altijd naar subgroep 2 en van daaruit naar de mix
Ik compress basjes nooit samen als subgroep, of zoals je ook wel eens leest de bass en kick samen compressen voor ze je main mix ingaan, doe ik ook nooit. Laat alles lekker los, des te meer "lucht" hou je in je mix, waar je weer profijt van hebt in je eindmix.

Als laatste tip hier: wederom het sound design, zoek patches die goed klinken op de oktaaf waarin je ze wil spelen (niet de laagste noot net te laag en deze op +12 net te hoog) een patch is goed speelt binnen het bereik, helpt je in de mix. tevens qua klankeur ook een patch die je niet additief hoeft te EQen, een beetje cutten voor de hoge basslijn natuurlijk prima, maar ook hier ben ik van EQ toevoegen geen voorstander. vind het "timbre" in de patch, niet in de EQ.

Later meer.........
 
Laatst gewijzigd:
Wellicht een idee om per deelgebied een draadje te beginnen, want gezien het aantal reacties dat je op je eerste twee hebt gekregen, verwacht ik dat de laatste delen ergens op pagina 78 zullen belanden en dat zal de leesbaarheid niet direct vergroten...

eens, alleen posts locken na een dag en dan kan ik er dus niet meer bij met een edit.
maar wanneer ik klaar ben zal ik aan de mods de postnrs doorgeven en vragen of ze deze kunnen samenvoegen, dan kan de discussie daaronder geplakt worden en verdergaan.
 
Ey Raphie, moet zeggen dat ik wat zat te geinen over dit draadje in de tjet... Maar eigenlijk vinnik t wel tof dat je dit doet :D
@Teluur: wat ik dan eerder aan Raphie zou voorstellen is om zn tekst in een word/pdf of ander universeel formaat te uploaden om de zoveel pagina's, anders word t zo een versnipperd zooitje.
 
- de percussie Ik ben gek op percussie, hiervoor gebruik ik de laatste tijd het meeste Drumazon & Nepheton, meestal layer ik een clap en een snare op de 2 en 4, waarbij de de snare meestal een beetje verb meegeef met een gate erop.
Gate je (specifiek in dit geval) door te sidechainen, of kan dat bij de reverb zelf? Of zijn daar aparte vst fx voor nodig?
 
- de percussie Ik ben gek op percussie, hiervoor gebruik ik de laatste tijd het meeste Drumazon & Nepheton, meestal layer ik een clap en een snare op de 2 en 4, waarbij de de snare meestal een beetje verb meegeef met een gate erop
Mss ten overvloede, maar vergeet niet de snare en clap wat millisecondes uit elkaar te trekken.. anders klinkt 't onnatuurlijk.
 
Respect voor de tijd die je erin steekt, maar ik snap het hakken op additieve EQ niet zo?
De stelling gaat eveneens op dat als je substractief moet EQ'en dat je brongeluid niet goed genoeg is.
Niks mis met een beetje kleur, boosten of dippen. Gebruik je oren i.p.v. regeltjes.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ik de HF Gain op een Neve 88 RS volledig opengooi om de knetter uit een baslijn te krijgen.
Hoe doe ik dat anders: alle laag en mid dippen?
 
klopt, het is mijn ervaring dat te veel additief EQ'en het timbre van een sound veranderd, is geen kwestie van goed of fout, maar meer van het uit balans brengen van de harmonischen / grondtoon, daarnaast gaat veel EQ op veel kanalen vaak geforceert/onrustig klinken. je voorkeur frequencies, waar je toch automatisch naar toe trekt, stapelen zich dan onbewust op. Jezelf van deze optie "geheelonthouden" en je dwingen dit op een andere manier op te lossen levert voor mij i.g.g. altijd beter resultaat op. Cutten is voor mij ook niet zo zeer om het geluid te kneden, maar meer om minder hoorbare balast te verwijderen, ik zeg niet dat je nooit moet EQ'en maar net overal die "sparkle" op gooien geeft op een volle mix van dat earpiercing blikkerige 10khz hoog. met als risico dat je op een volledige mix weer met EQ aan de gang gaat en en gewoon alles omhoog of omlaag trekt, met versmering als gevolg.
 
Mooi dit
Ik wil nog even iets toevoegen over layering van kicks.
Zelf heb ik ook uit ervaring geleerd dat het makkelijkste resultaat is te halen met die ene goeie sample.
Alleen zie ik wel dat layeren goed kan werken als je:
De layers duidelijk opsplitst in een transient kick, en een sub staart kick.
Deze 2 layers moet je dan ook appart behandelen.
De transient kick,
Haal met de adsr de staart eruit
De deep kick
Haal met de ads de attack/transient eruit
Stuur deze naar 2 verschillende kanalen en eq naar gelang.


Een goed voorbeeld is Deadmau5, hij gebruikt heel duidelijk layers, en of je zijn tracks nou goed vind of niet, die kicks zijn monsterlijk.
 
Klopt joel heeft dikke kicks,

hiervoor gebruik ik dus METRUM, deze doet exact wat jij zegt, maar in een VSTi, dus attacksample, body sample en subsynth. met ADSR envelope, maar meestal zijn een van de paar honderd presets al wat ik zoek.
 
The naked chef :mega:

ff heel druk met andere dingen nu maar ga dit topic nog heel veel raadplegen in de future, thanks!!! :okdan:
 
- pads/leads -

Pads gebruik ik altijd als onderteuning van de lead, of als layer zoals je het noemen wilt,
pads low cut ik ook altijd omdat deze veel ruimte kunnen innemen in het mid en laag en daar met de (hogere) basslijnen in de knoop kunnen komen.
vaak is een pad al wel voldoende, zelf vind ik NEXUS nog steeds erg fijn voor pads, vooral bijv de AIRWAVE of andromeda pads, high pass zo rond de 500hz en evt een sidechain erop.

mensen willen pad altijd graag wijd hebben, de tip die ik hiervoor heb is om de stereotool in Cubase te gebruiken aangezien je dan qua fase in de veilige hoek blijft, de spread button van NEXUS kan nog wel eens wat te veel van het goede zijn.

Als je de pads/strings een beetje spreidt en de lead mooi in het midden laat dan krijg je een lekker breed stereobeeld. Pads mee sidechainen op de kick is ook een vaak toegepaste techniek. Doe dit echter wel met mate. wat aanvankelijk imposant klinkt is al vrij snel storend, het gevoel alsof een peuter op de beat mee met de volumeknop speelt is te veel van het goede ;) beetje golven, niet choppen.

Voor leads gebruik ik meestal een saw based patch, zet altijd de filter envelope een beetje open, klein beetje resonantie en dan de cutof een beetje dicht, hierdoor krijg je lekkere warme resonante tonen die goed doorkomen in de mix. tevens hou je dan nog wat reserve over om het filter verder open te draaien richting "spits" voor mij de de meest open positie van het filter / sweetspot, het punt waar de cut-off niet meer dempt. hier is het geluid vol, mooi open, maar niet overdreven schrell. ook hier geld hetzelfde als wat ik eerder heb geschreven, probeer zo veel mogelijk wel te blijven van schelle tonen, dit komt namelijk vanzelf wel als alle frequencies stapelen. ;)

op m'n leads zet ik meestal 3 inserts
eerst delay, dan verb en dan een compressor.
qua compressor stand is een "piano" preset vaak wel een goed begin. je krijgt dan een iets punteriger geluid (wat veel beter is om door de mix te snijden dan meer EQ ;) ) en de verb gaat lekker pompen waardoor je dus een soort van zuigende ambiance om puntige noten heenkrijgt.
de reverb die ik gebruik is dan vaak wat donkerder/warmer en deze zet ik op de insert zodat de compressor hem bewerkt. op een send blijft dit vlak
Voor de delay een divider die past bij het ritme van de lead, meestal kom ik toch wel op 1/8d of 1/4d uit omdat dat met de juiste swing lekker "rolt"

owh ja, een lead low cut ik amper, misschien tot <250hz max, puur omdat ik vind dat een lead "body" hoort te hebben en anders te blikkerig / lijzig gaat klinken
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top