Raphie's Mixing Tips

... en er niet te veel reverb tail in de mix "lekt" via de sends van de mixer.

Een compressor na de reverb om de het oorspronkelijke leadgeluid duidelijk voor de reverb te plaatsen, dat kan ik volgen. Als de lead speelt, wordt de reverb weggedrukt.

Het zinnetje hierboven vind ik wat mistig... Kan je eens uitleggen wat je daarmee bedoelt?
 
zal het proberen, misschien niet helemaal duidelijk omschreven:
als je reverb op een aux send hebt, dan kan je alleen het signaal met reverb alleen maar op die send bewerken (samen met alle andere bronnen die daarheen sturen.
zet je het op de insert, dan is de reverb "exclusief" voor die patch en kan je bijv na de reverb dynamiek bewerking doen met een compressor
door het wegvallen van de lead (afhankelijk van de threshold en ratio van de compressor kan je dan een lekker zuigend geluid krijgen van de reverb die opkomt (ik lees dus net dat ik dat i.d.d. verkeerd heb omschreven :D )
Zal het even aanpassen
 
waarbij de de snare meestal een beetje verb meegeef met een gate erop

Waarom en hoe heftig doe je dat? Gebruik je die gate om geen lange reverb tail te hebben of gebruik je het meer als een effect á la sidechain compressie; de reverb weg laten drukken door een ander instrument?
 
Ik denk dat het een goed idee is om je theorie te laten horen in een geluidsfragmentje... Een before en after opzetje.. Zodat we kunnen horen dat het daadwerkelijk verschil maakt..
Dat zou cool zijn!

Verder zou ik even Barry Stevens wilen quoten: 'voorall doorggaaann!'
 
hoe ik dat wil doen ben ik nog even over aan het nadenken
denk dat ik dan in een sessie al het voorbeeld materiaal ga renderen. iedere keer ff de studio inkruipen is me net ff te veel tijd.
 
Cool! Ik pitch drum sounds nooit trouwens.
 
zal het proberen, misschien niet helemaal duidelijk omschreven:
als je reverb op een aux send hebt, dan kan je alleen het signaal met reverb alleen maar op die send bewerken (samen met alle andere bronnen die daarheen sturen.
zet je het op de insert, dan is de reverb "exclusief" voor die patch en kan je bijv na de reverb dynamiek bewerking doen met een compressor
door het wegvallen van de lead (afhankelijk van de threshold en ratio van de compressor kan je dan een lekker zuigend geluid krijgen van de reverb die opkomt (ik lees dus net dat ik dat i.d.d. verkeerd heb omschreven :D )
Zal het even aanpassen

Maar waarom gebruik je hiervoor inserts? Je kan dit perfect met een fx / aux bus doen en een sidechaincompressor op de insert van de bus, getriggerd door een send van het leadkanaal (ja, twee keer lezen :)).

In jouw geval zit je nu met een agressieve compressor op je leadgeluid terwijl dat enkel voor het reverb-effect is en niet perse nodig is om een té dynamische lead te controleren.

Een fx / aux bus kost ook niets meer, tegenwoordig.
 
Maar waarom gebruik je hiervoor inserts? Je kan dit perfect met een fx / aux bus doen en een sidechaincompressor op de insert van de bus, getriggerd door een send van het leadkanaal (ja, twee keer lezen :)).

In jouw geval zit je nu met een agressieve compressor op je leadgeluid terwijl dat enkel voor het reverb-effect is en niet perse nodig is om een té dynamische lead te controleren.

Een fx / aux bus kost ook niets meer, tegenwoordig.

klopt, dat kan ook, idd wel ff 2x lezen, dat is de "Airbase" manier zoals Jesper heeft voorgedaan in z'n Ableton tutorials. Verschil is dat ik voor de lead, juist niet het sidechain effect wil, op basis van de kick, maar gewoon de ambiance om de lead heen. maar wil je dat wel die die manier misschien handiger
 
klopt, dat kan ook, idd wel ff 2x lezen, dat is de "Airbase" manier zoals Jesper heeft voorgedaan in z'n Ableton tutorials. Verschil is dat ik voor de lead, juist niet het sidechain effect wil, op basis van de kick, maar gewoon de ambiance om de lead heen. maar wil je dat wel die die manier misschien handiger

In de methode die ik beschrijf werkt de SC op basis van de lead, niet de kick, want ik gebruik de send van het leadkanaal als SC-input.
Even offtopic misschien, maar ik ben volledig afgestapt van SC-compressie t.o.v. een 4x4 kick. Veel nauwkeuriger te programmeren m.b.v. volume-automatisatie, zonder compressieartefacts!
 
In de methode die ik beschrijf werkt de SC op basis van de lead, niet de kick, want ik gebruik de send van het leadkanaal als SC-input.
Even offtopic misschien, maar ik ben volledig afgestapt van SC-compressie t.o.v. een 4x4 kick. Veel nauwkeuriger te programmeren m.b.v. volume-automatisatie, zonder compressieartefacts!

Of je EQ in het laag automatiseren.
 
In de methode die ik beschrijf werkt de SC op basis van de lead, niet de kick, want ik gebruik de send van het leadkanaal als SC-input.
Even offtopic misschien, maar ik ben volledig afgestapt van SC-compressie t.o.v. een 4x4 kick. Veel nauwkeuriger te programmeren m.b.v. volume-automatisatie, zonder compressieartefacts!

Verschil met de methode van Ralphie is dat je bij jouw werkwijze alle reverb op de betreffende send comprest met de lead als input, en in Ralphies geval alleen de reverb op de lead.

Oplossing zou zijn om een aparte send voor de lead te maken. Kost je wel weer wat extra werk en in the box weer wat CPU.

Die Johan Cruijff toch....
 
Ik layer nooit kicks, toen ik begon met ITB produceren, allerlei zaken gelezen over "hoe het moest" daarvoor pakte ik gewoon m'n Drumstation.
Las alleen maar over standaard settings voor EQ, kicks layeren, compressie settings voor kicks etc.
maar het klonk allemaal "net niet" of rare phasing of vreemde attack etc etc

Ik ben van mening dat er heel veel samplebakkers zijn die dit allemaal veel beter kunnen dan jij en ik
De heren van samplemagic bijv, of Herr Schleisch van Vengeance. Zelfs de "Minimal Techno" kit in Cubase Met de collecties van tegenwoordig zijn er al zo veel perfecte kicks dat ik me daar niet meer mee bezig houd.

Sorry dat ik hier even over doorboom, maar die METRUM is toch een kick-layer vst?
 
klopt, met een hele hoop presets, alles wat je dus handmatig doet kan geintergreerd in METRUM volledig fase coherent.
dus in die zin werk je wel met een losse attack body en snap van de kick, maar geintergreerd in 1 VSTi als 1 instrument
je layert dus niet zelf in je DAW op verschillende kanalen die je dan samen weer mengt tot "jouw" kick
 
Verschil met de methode van Ralphie is dat je bij jouw werkwijze alle reverb op de betreffende send comprest met de lead als input, en in Ralphies geval alleen de reverb op de lead.

Oplossing zou zijn om een aparte send voor de lead te maken. Kost je wel weer wat extra werk en in the box weer wat CPU.

Die Johan Cruijff toch....

Ik heb het inderdaad over een aparte reverb fx-bus voor de reverb van de lead.
Die CPU valt tegenwoordig wel mee, overigens ga je geen 63 andere reverbs gebruiken bij deze methode, dan wordt je mix een soep.
 
Back
Top