Tafel voor in de studio bouwen - tekening? suggesties?

Hmm... als het huidige oppervlak van je tafel voldoende is...

Hoef je alleen maar nieuwe langere poten, of ...
Je kan een klosje onderaan de poten of tussen de poten en het blad schroeven, lijkt me.

Mzzl Wilant!
 
Praxis heeft poten die je in hoogte kan stellen.
Het zijn als het ware 2 buizen in elkaar, en door ze te verdraaien kan je de hoogte varieren
 
ik heb in hoogte verstelbare schragen (maar wel zeer stevige!)... die gaan van 80cm tot 120cm... en dan enkel een tafelbald op leggen en vast vijzen...
Of zelf vlug wat tekenen, balkjes en platen kopen, en dan boren zagen vijzen lijmen... zo doe ik het meestal, en dit geeft meestal het beste resultaat (juist op maat en super stevig :))
Grtzz
 
Is die tafel zoals op de foto staat wel stabiel? Ik ben wel weer wat verder hier mee, dank!

Nu dat 'ie 6 poten heeft wel ja :D. Eerst was er een soort achterwand met nog een blad dat er boven zweefde dat met reststukken MDF vast was gemaakt. Door er voor te zorgen dat er genoeg steun onder het blad is blijft het stabiel, maar als je de poten aan de uiteinden van de tafel zet en dan allerhande zware zwik in 't midden gaat zetten (hier stonden ooit 2 x 19" CRTs op), dan gaat 't natuurlijk niet zo geweldig.

Kijk anders ook eens naar de Argosy consoles; daar wordt het probleem van computer-toetsenbord + synth + 2 monitors + 2 speakers in een plaats ook heel aardig opgelost.

http://lifehacker.com/5250708/build-your-own-custom-ergonomic-desk heeft misschien ook iets interessants voor je, zeker omdat de (meerdere) poten goed op hoogte te maken zijn.

Ik denk dat jij en ik wel een beetje uitgesproken zijn.

Toch heeft 'ie wel een punt hoor. Kijk eens hier naar:

attachment.php


Ik ben zelf 1.80. Als ik sta is 1.10 eigenlijk al oncomfortabel hoog - elleboog zit rond de 1 meter. Ik heb geen idee wat je allemaal onder je bureau wilt zetten als je die hoogtes nodig hebt.

Dat de monitors op die hoogte gezet worden is geen probleem; daar zitten je oren als je op je bureaustoel zit. Dat de rest daarom ook meemoet is niet zo logisch.
 

Attachments

  • ergonomics.jpg
    ergonomics.jpg
    30 KB · Bekeken: 95
Het lijkt mij ook niet slim om je hele studio hoogte af te laten hangen van een paar stands die je hebt gekocht voor je monitors.

Ik denk dat jij en ik wel een beetje uitgesproken zijn.

Ik ben het wel degelijk totaal eens met RSB!

Ik denk dat je even je brain moet resetten en even from scratch logisch na beginnen te denken.

1.10 Meter is echt gewoon spastisch hoog, daar wil je gewoon niet op werken, kan me er niks bij voorstellen dat dat fijn kan zijn, vind jij van wel?
Nee, kan gewoon niet. Dan vind jij baksteen ook lekker smaken en walg je van seks!

Ik zou als ik jou was nog eerder die monitor stands inkorten. Hoe moelijk kan het zijn, ijzerzaagje er doorheen en hoppa!

En ALS je dan toch persé een bureau zelf wilt maken op 1.10m hoogte, tja, koop dan een plank bij de bouwmarkt, een pot verf of beits, een kwast en een paar poten!
Zaagzaag, schuurschuur, laklak, schroefschroef, klaaarrrrrr!
 
Thuis even gemeten en op mijn werk ook. De hoogte moet 90 cm zijn, geen 110 (ik zei al in mijn post, het was maar een schatting: 100 a 110 cm. Soit, ik zat er naast.)

Ik ben zelf 2.00, zit op mijn werk ook aan een 90 cm hoog buro, dus die hoogte klopt wel. Thuis zit ik ongemakkelijk opgevouwen onder mijn buro, last van mijn nek, rug etc - niet fijn. Als ik wel goed op mijn stoel zit (knieën 90 graden gebogen) is de hoogte van de moni's prima, alleen mijn tafel is dus 20 cm 'te ver weg'. Meten is weten, blijkt maar weer.

Intussen wezen kijken bij wat bouwmarkten en wat voorbeelden gezien. De standaard oplossing (blad met rechte poten) is wat instabiel naar mijn idee (zware spullen er op maakt het wel beter). Ik was er niet echt over te spreken, dus nog wat verder gezocht.

Bij de Ikea heb ik een frame en verstelbare poten ("Galant") gezien. Ze hebben daar een setje gebogen poten die zeer stabiel zijn tov. rechte poten (boogconstructies zijn wat stabieler) en die op hoogte te stellen zijn. Misschien hebben ze ook wel een blad waar ik wat mee kan - ik ga vanmiddag eens neuzen aldaar.

Als ik dat eenmaal geregeld heb ga ik eens kijken of de stands misschien nog wat lager moeten (met een ijzerzaag kom je een heel eind, maar het is wel zonde om die dingen stuk te zagen - in dat geval bouw ik wel nieuwe) - maar ik geloof dat dat wel los loopt. We gaan het zien.
 
Als je zelf wilt maken:

Even met slagpluggen langs de muur (op alle plekken waar het blad de muur raakt) een balk vastzetten (vurenhout) van circa 4,5 X 4,5 (hxb) cm. Vervolgens plaat MDF kopen (deze kun je exact op maat laten maken in de doe-het-zelf zaak. Dus even goed opmeten thuis. Nu leg je het blad op de balk die langs de muur loopt (wel waterpas!). Bevestig de plaat (schroeven of lijmen) en onder de vrij zwevende delen de al eerder voorgesteld poten schroeven. Dan raad ik je aan poten te nemen die je nog iets kunt stellen. Dit vangt onnauwkeurigheden in je manier van werken of de ondergrond op. Vervolgens kun je de randen van het werkblad met een bovenfrees afronden. Als je deze niet hebt, kun je ook een schuurmachine gebruiken. MDF schuurt namelijk makkelijk. Aan de bovenkant van het blad kun je nog langs de randen een plintje plakken als je veel schroefgaten hebt en je niet veel werk wilt steken in plamuren. Het schilderen van het blad is eerst even ontvette, dan gronden en dan aflakken. Eventueel nog met een blanke harde lak behandelen. EN klaar ben je.

Tipje: maak even een tekening vooraf met de maten (denk aan de maat van een MD plaat 244,x 122 cm). Als je nu al je onderdelen uit deze plaat haalt (wel rechte lijnen) dan kunnen ze dit makkelijk zagen in de winkel. Als je qua maat heel precies gaat zitten houd dan wel rekening met de breedte van het zaagblad.
 
Als je zelf wilt maken:

Even met slagpluggen langs de muur (op alle plekken waar het blad de muur raakt) een balk vastzetten (vurenhout) van circa 4,5 X 4,5 (hxb) cm. Vervolgens plaat MDF kopen (deze kun je exact op maat laten maken in de doe-het-zelf zaak. Dus even goed opmeten thuis. Nu leg je het blad op de balk die langs de muur loopt (wel waterpas!). Bevestig de plaat (schroeven of lijmen) en onder de vrij zwevende delen de al eerder voorgesteld poten schroeven.

Ja, lekker handig als je je monitorstands er nog achter wilt plaatsen..... :stupid
 
...aha vanaf de grond....lekker handig is dat 8o) maar goed, was ook een richtlijn he :eureka:. Moet stimulerend werken om de geest te prikkelen en zo te komen tot een definitief ontwerp dat goed doordacht is. :z
 
Back
Top