Nog een vraag over speakers (maar nu geen studio monitors :D)

Dat aansturen zal geen probleem zijn.
Zelf maakte ik gebruik van deze TPA3116D2 uitvoering,

tpa3116-2x50w.jpg

en stuurde daar Tannoy system 8 nearfield speakers mee aan.
Koste toen ongeveer €10 euro, nu is de prijs gemiddeld €14.
Succes met het maken van je keuze.
 
Die samson amps zijn niet duur en kwalitatief goed . Alleen volume en aan uit …
 
Er zijn enorm krachtige D amps, dus dat moet zeker te vinden zijn.

Niks mis met een goede klasse B hoor, ok het gewicht...
Klasse B is toch switching en vaak gebruikt voor de goedkopere auto amps shizzle? Of bedoel je D?
 
Klasse B (je mag het A/B noemen want tot een bepaald vermogen kunnen ze in A werken) zijn zeg maar alle klassieke versterkers met transistoren. Van hele slechte tot hele goede.


Klasse D zijn moderne heel efficiënte versterkers. Van matig tot heel goed.
 
Waar is de tijd dat je op n 300 watt amp koelvinnen had waar je taart mee kon snijden.

Hoe je van 32 volt en 5 amp 600 watt maakt moet de nobelprijs krijgen. Tenzij je Trump heet, dan is t gewoon bedrog
 
Ik heb dit even bij een expert gedropt, kijken wat hij zegt. Al geloof ik jou expertise ook hoor Klinkske. Ik zit even in de China modus.. En ik heb per ongeluk klasse D in huis en klinkt top. Ik dacht dat klasse D, voor digitaal stond maar is dus PWM.
Screenshot 2024-04-19 at 10.19.16.png
 
Laatst gewijzigd:
erstaat dat als je t vermogen wil je een andere voeding moet kopen dan die er bij zit. Dat heet misleidend
 
Vermogen is spanning maal stroom. Dus dat ding is 2 keer 60watt of zo. Want verbruikt zelf ook nog wel wat(t)

Of dat dan 60watt rms is of piek durf ik niet te zeggen. Kan best piek zijn. Je koopt dus n klein doosje met navenant vermogen, lijkt me
 
Vermogen is spanning maal stroom. Dus dat ding is 2 keer 60watt of zo. Want verbruikt zelf ook nog wel wat(t)

Of dat dan 60watt rms is of piek durf ik niet te zeggen. Kan best piek zijn. Je koopt dus n klein doosje met navenant vermogen, lijkt me
Ja mijn kennis gaat echt tot onder het boek electronica voor dummies.
Wat ik zeker geloof is er met specs gerommeld wordt.

Persoonlijk heb ik hier ook een 17kg zware amp staan die ik vertroetel.

@klinkske wat mijn maat "de expert" zegt (hij ontwikkeld high end amps) Die AIyma A07 levert NIET de maximale output met de "standaard" voeding.
Maar ja ook dat is weer een beetje vaag eigenlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Is de info die de fabrikant van de versterker geeft juist?
Ja en Nee. De fabrikant van de versterker laat de gegevens zien die van de chip fabrikant komen. (TI)
Maar vertelt er niet bij hoe hij de gegevens van de chip fabrikant 'verdraaid' of naar zijn hand zet.
Als mono blok geschakeld levert de chip 600W bij een impedantie van 2 Ohm,
bij een voeding spanning van 53.5V en een vervorming van 10% (is afgevlakte sinus)
Dan deelt de versterker fabrikant voor het gemak deze waarde door twee en ziedaar de 2 X 300W.

Maar in werkelijkheid is het toch iets minder rozenkleurig en gaat dat niet lukken.
P = U x I is niet de formule om het uitgang vermogen van een versterker te berekenen,
maar geeft aan hoeveel Watt de versterker verbruik als hij werkt.

Wat is het maximale uitgang vermogen met minimale vervorming (1%) van de TDA3255 Class D chip?

Test gegevens,
Signaal generator ingesteld op1 Khz.
Voeding spanning versterker 48V.
Inductievrije weerstanden aan de uitgang van 8 Ohm.
Scoop aangesloten over de uitgang weerstand.

Ingang signaal wordt langzaam verhoogt totdat de sinus op de scoop net geen vlakke top laat zien.
Dit de (RMS) waarde U.
Nu kunnen we berekenen wat het uitgang vermogen van deze chip is.

W = U (clipvrije sinus) X U (clipvrije sinus) / (inductie vrije luidspreker impedantie).

Bij 48 V spanning is U (clipvrije sinus) 32.21V.

Het uitgang vermogen is dan 32.21 X 32.21 = 912,6441.

912 / 8 = 114 Watt per kanaal.
 
Interessant . Maar de voeding is maar 32volt. Dus die hoge vermogens is bedrog. En 1% vervorming zou dan erg opvallen als mijn oude hifi verkoper n punt had (hij zei dat je 0.1% hoort)
als ik dan in verhouding reken heb je van die 32 volt bijgeleverde voeding nog 24 volt over en kom ik op

2 keer 70 watt maar wel met zoveel vervorming?
en als rms net geen vlakke sinus is, hoeveel minder heb je dan om nog wel n perfecte sinus te hebben? Is dat pakweg 10% eerder of veel erger?
Hoe is t dan in de auto? 12 volt en mss 14 volt bij t rijden… zijn die 100en watt amps onzin met een accu aan boord? Waarvoor dient die grote condensator in de tuningswereld? Om even de piekspanning te leveren?
 
Laatst gewijzigd:
In dat geval zal het uitgang vermogen nog minder zijn.
Bij 32V voeding spanning is U (clipvrije sinus) 21V.

Dan is het uitgang vermogen 21 X 21 = 441
441 / 8 = 55.125 = 55 W per kanaal.
 
Laatst gewijzigd:
Deze Heer neemt het vaak behoorljk kritisch op allemaal. Is een engineer geloof ik.. werkte o.a. bij Abby Road Studio's
Hij heeft het nog even over die chineese aiyima 07 max.versterker.

 
Back
Top