studio monitors in de huiskamer or not?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.185
Locatie
Apeldoorn
Naar aanleiding van het draadje van @rvanommen over monitors zat ik wat na te denken over de verschillen tussen studio monitors en hifi speakers en zijn de verschillen zo groot of heeft het vooral te maken met het feit dat studio monitors ongekleurder zijn en daarom in de huiskamer toch niet de beste keuze zijn?
Voor m'n muziekhobby heb ik JBL's en in de huiskamer heb ik Magnat 3 weg passieve speakers met een tube amp wat me prima bevalt.
Toch vind ik die JBL's op zich niet verkeerd en al heb ik nu niet de behoefte aan iets nieuws vroeg ik me wel af of je met een stel goede aktieve monitors eventueel aangevuld met een subwoofer in de huiskamer ook lekker naar muziek kan luisteren als je op zich een eerlijke weergave prefereert boven een hele gekleurde klank.
En even voor de puristen; natuurlijk als je een stel Magnepans of een paar dure Sonus Faber met een aparte voor- en eindbak met een totaalprijs van misschien 10000 euro beluistert dan zal dat altijd de voorkeur hebben maar een stel goede passieve drieweg speakers met een leuke versterker voor de gemiddelde beurs is al gauw 3 a 4 keer zo duur als een stel goede studiomonitors en is dat dan het geld waard?
Hoe kijken jullie daar tegen aan?
 
Heb een set soundcraft Absolute 2 in de Huiskamer staan .... klinken super ... echter was niet op te mixen
Gek eigenlijk want het zijn Nearfield studio monitors dus je zou verwachten dat ze in de studio het eigenlijk beter doen dan in de huiskamer.
 
Je hebt ook nog midfield zeg maar…

Tsja ik ben een soort van hifi liefhebber maar zonder regels.. heb altijd wel goede spullen gehad vanwege m’n vader en oom..

Maar ik heb echt jaren Samson Rubicon 8a gehad en daar kwam me een bak geluid uit. Waren m’n main speakers voor alles. En ik moest ze vaak meenemen voor huis feestjes.

Beter dan wat iedereen gewend was dus ik zou zeggen gewoon doen.

Heb je al een subwoofer?

Ik denk dat het volledig uitwisselbaar is allemaal als je het maar zo goed mogelijk plaatst, afstelt in goed hoek zet, rekening houden met basspoort.

Ik zou nu ik ervaar hoe fijn een sub is. Zeker gaan voor 3 weg studio monitors
 
Laatst gewijzigd:
Je hebt goede luidsprekers, degenen die een neutraal afstraal gedrag hebben.

En je hebt slechte luidsprekers, degenen die geen neutraal afstraal gedrag hebben.


De goede luidsprekers klinken goed in de huiskamer en kan je prima mee mixen, de slechte luidsprekers klinken nergens echt goed en kan je veel moeilijker op mixen.
 
Ik vind het een merkwaardig fenomeen dat je in de studio 'ongekleurd' zou willen en in de huiskamer juist 'gekleurd'. Net alsof je in de keuken je gerechten bereidt met in het achterhoofd houdende dat degene die het opeet er alsnog een extra kwak zout overheen doet :D Het lijkt mij geen enkel probleem om monitoren in de huiskamer te zetten, maar ik ben verder geen hifi man. Op dit moment is onze woonkamer audio een Sonos Arc, waarvan ik aanneem dat de meeste audiofielen daar spontaan uitslag van krijgen. In de studio luister ik alles over mijn monitoren, dus ook Spotify en Youtube. Klinkt mij allemaal prima in de oren.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou mijn hedds (en adam sub) ook zo in de huiskamer zetten, maar daar luister ik over het algemeen alleen muziek tijdens opruimen/afwassen e.d. Daar werkt de jbl 5.1 bar die ik voor films en gamen heb stukken beter voor :D. Als ik echt vaak op de bank, recht tegenover de stereo zou zitten genieten van muziek zou ik die jbl wel flink willen upgraden trouwens.
 
Ik heb tijdelijk een setje Presonus Eris E8 gebruikt als HiFi ivm met recappen van mijn versterker, was goed te doen.
Nu weer terug naar de oude 70's Marantz amp met Imperial 7g's
Die zijn zeker niet zo zuiver als budget monitoren maar toch veel prettiger in het gehoor, zeker met vinyl omdat veel ruis gewoon niet doorkomt vanwege het beperkte frequentie bereik van deze speakers.
 
Ik vind het een merkwaardig fenomeen dat je in de studio 'ongekleurd' zou willen en in de huiskamer juist 'gekleurd'. Net alsof je in de keuken je gerechten bereidt met in het achterhoofd houdende dat degene die het opeet er alsnog een extra kwak zout overheen doet :D Het lijkt mij geen enkel probleem om monitoren in de huiskamer te zetten, maar ik ben verder geen hifi man. Op dit moment is onze woonkamer audio een Sonos Arc, waarvan ik aanneem dat de meeste audiofielen daar spontaan uitslag van krijgen. In de studio luister ik alles over mijn monitoren, dus ook Spotify en Youtube. Klinkt mij allemaal prima in de oren.
Ze wilde het ooit standaardiseren maar HIFI of WW als keurmerk.. maar nooit echt wat geworden.

Screenshot 2024-04-22 at 17.04.04.png
 
Vermits mijn laatste 2 woonkamers nogal studio en woon kamer waren, is t altijd een mix van adam en kef met sub(s) van beiden bovendien. Momenteel speelt er in de studio zelfs mijn actieve custom dj speaker set. Die is vast niet zo studio achtig maar ik hou erg van t hoog dat uit de topkasten komt. Die heb ik dan ook nooit verkocht toen de 18 inch woogers te koop stonden, ookal wou de koper ze ook haha.

In de repair room staat een set celestion met actieve sub van n ander merk waar ik ook de bookhelves en zelfs mid speaker bij heb staan maar die zijn me te agressief in t hoog. Elke kamer is hier dik in orde, behalve t tuinhuis… dat was vroeger ook n sweetspot maar kom in dit tuinhuis amper dus te gek.

Ik had zelfs in de kleedkamer op t werk een set met onkyo amp… wisten de collegas dik te waarderen
 
Als geld geen rol zou spelen zou ik twee van deze als monitor en in de huiskamer hebben PSM318

Screenshot 2024-04-22 at 17.08.23.png
 
Gewoon doen, je went toch aan het geluid 😌
Ja wat je zegt dat klopt wel, in de winter van 2023 ging ik verhuizen naar Apeldoorn en omdat ik de eerste maand wat opknapwerk, witten, schilderen enz had te doen besloot ik bij de plaatselijke BCC even zo'n setje met subwoofer van Edifier te kopen van zo'n 150 euro om toch wat muziek te hebben terwijl ik aan het werk was en geinig genoeg klonk zo'n klein setje nog niet eens zo slecht, in ieder geval niet zo'n transistorgeluid.
Dus toen ik verhuisd was was ik wel benieuwd hoe dit dan klonk ivm m'n buizenamp en drieweg Magnat speakers want ik vond die Edifier niet onaardig, en idd je went snel.
Maar zodra ik m'n normale set even zat te beluisteren heb ik maar snel m'n Edifier setje ingepakt en gevraagd of m'n zoon misschien het wilde hebben maar die had geen interesse en staat het nu dus in de box als reserve.

Ik kwam er vandaag trouwer achter dat Magnat ook aktieve studiomonitoren maken, te koop voor zo'n 700 euro in de winkels en nu een aanbieding nieuw voor 499; ≥ Magnat Transpuls 800A — Luidsprekers — Marktplaats
Zien er goed uit moet ik zeggen met oa bluetooth 5.0 apt x, optical, hdmi en een line/phono mm ingang.
Het is dat ik al voorzien ben anders zou ik wel interesse hebben.
 
Back
Top