Naald of element defect?

Ik was gisteren bij de kringloop en ze hadden een Duitse LP met jaren 30 schlagers. Als ik een draaitafel had, dan zou ik hem gekocht hebben.
 
Ja - had 'm eerst achteloos over het hoofd gezien als was het de zoveelste verzamelaar van dertien in een dozijn. Maar toen ik nog eens beter keek zag ik dat daar heel interessante bands op staan. Dus heb ik die plaat zelf maar gekocht. ;)
 
De haperingen van het linker kanaal zijn weer terug, nu ook voor CD. Hoog tijd om naar een ander stereo setje uit te zien.
 
Ook bij CD? Mogelijk een smerig uitgangsrelais, maar dat fix je "als leek" niet zomaar. Check wel even dat je speakerkabels goed contact maken.

Ik zou eerst een leuke versterker kopen (kringloop, bv Pioneer en Yamaha heeft op consumentenniveau echt goed spul neergezet in 90s en 00s wat niet veel moet kosten). Daarna checken of er nog wat vervangen moet worden.
 
Ik heb al een Kenwood stereo torentje zien staan, voor weinig geld...

En wat is een uitgangsrelais? Is dat echt een relais in de zin van een spoel die een schakelaar aanstuurt?
 
Laatst gewijzigd:
Een tweedehands Hitachi HA-1 versterker gekocht (koopje), nu eens zien of er nog steeds een stereo kanaal blijft uitvallen...
 
Inmiddels heb ik een goedkoop retro pick upje op de kop getikt, vooral voor de grap maar ook om verder mee te testen. Daar ben ik nu mee bezig. De aangeschafte Hitachi versterker lijkt redelijk goed, maar het is mij nog niet duidelijk of mijn oude pick de boosdoener is. Als mijn huidige opzet met het retro pick upje en de pas aangeschafte Hitachi versterker goed blijft gaan (dat is: zonder uitvallend kanaal) gaat mijn oude Akai pick up eruit en koop ik voor de betere geluidskwaliteit nog weer een "echte" pick up. Hopelijk kan ik daarmee dan weer wat jaartjes vooruit.

Het blijkt reuze lastig om een fout te vinden wanneer die maar zo nu en dan optreedt en je ook nog eens met apparaten werkt waarvan je van geen van alle zekere weet of die zelf wel goed zijn.
 
Ik kende te term micro-cracking pas na een vintage amp revisie. (dat is dus soldeer wat cracked)
 
Je komt het ook vaak tegen in CRT schermen en Italiaanse synths. Overal waar veel temperatuurcycli, mechanische beweging en/of matig soldeerwerk gebruikt zijn en enkele decennia erover gegaan zijn. Je kan met een vergrootglas moeilijk gaan doen, of gewoon prints integraal doorsolderen.
 
Back
Top